Accordatiestructuur inrichten

Accordatiestructuur inrichten

Menu-optie: SDB*Beheer | HR | Accordatiestructuur

Op dit scherm zie je het organogram zoals ingericht bij SDB*Beheer | Organisatie | Organisatiestructuur. Op het hoogste niveau wordt de klantnaam getoond zoals opgenomen in de klantgegevens. Rechtsboven selecteer je een accordeerfunctie. Indien er sprake is van overerving, dan wordt dat duidelijk aangegeven. Bij overerving heeft de onderafdeling(en) dezelfde accordeerders als de bovenliggende afdeling.

Voorbeeld accordatiestructuur:


Met behulp van het ‘potloodje’ kun je één of meerdere gebruikers koppelen aan een afdeling. Alleen gebruikers van het type ‘selfservice’ kunnen hiervoor worden gebruikt. De gebruiker die je aan een afdeling koppelt als accordeerder, hoeft niet zelf op die afdeling te werken (het dienstverband van die gebruiker hoeft niet aan die afdeling gekoppeld te zijn). Je moet tenminste één gebruiker aan een accorderingsfunctie koppelen, om deze verderop te kunnen gebruiken in de processen.

 Tip: Het gebruikersprofiel behorend bij een dienstverband waarvan de datum uit dienst in het verleden ligt, kan niet worden geselecteerd om te koppelen.

Voorbeeld koppelen gebruiker aan accordatiestructuur:



Tip: Kies een gebruiker uit de lijst of typ de letters van zijn naam om de lijst te filteren.

Omdat leidinggevenden zelf ook als werknemer kunnen acteren en hun persoonlijke mutaties ook weer goedgekeurd moeten kunnen worden, is er de mogelijkheid om handmatig een groep werknemers (leidinggevenden)  te bundelen tot ‘afdeling’. Aan deze bundel kan dan ook weer een accordeerder worden toegevoegd. Deze handmatig samengestelde groepen worden in het groen weergegeven onderaan het accorderingsschema. Zodra een dienstverband aan een handmatig samengestelde (groene) groep is toegewezen, gaan de accordeerders van deze groep vóór op de accordeerders die zijn gekoppeld aan de afdeling waar het dienstverband in de basisgegevens werknemer toe behoort.

Klik onderaan het scherm op [+ Nieuwe afdeling samenstellen] om een handmatige groep aan te maken en de leden toe te wijzen. Nadat je dit hebt gedaan, kan je aan de groep accordeerder(s) toevoegen zoals bij de andere afdelingen.

Voorbeeld aanmaken handmatige groep en toewijzen leden:


Voorbeeld samengestelde groep:




    • Related Articles

    • Inrichten contractverlenging en uitstroom

      In dit artikel wordt toegelicht hoe er met de procestypes contract verlenging en uitstroom kan worden omgegaan. Voorheen vielen alle wijzigingen op een bestaande medewerker onder het type Personeelsdossier, hier zijn nu subcategorieën aan toegevoegd. ...
    • Inrichten declaratieproces "Namens"

      In dit artikel wordt beschreven hoe er inrichting kan worden gemaakt om namens een medewerker/vrijwilliger te declareren. Bevoegdheid inrichten Om het mogelijk te maken namens een medewerker/vrijwilliger te kunnen declareren, dien je te beschikken ...
    • Stamtabel Verzuimactie templates

      De stamtabel verzuimactie templates is de basis van de wet Poortwachter acties. De acties worden aangemaakt zodra een nieuwe verzuimmelding in het proces volledig is goedgekeurd. Deze acties kunnen naar eigen inzicht van de organisatie aangepast en ...
    • Accorderingsfuncties

      De accordatiestructuur is de vastlegging van alle beslissers in de organisatie. Er worden ‘accorderingsfuncties’ benoemd (zie hierna) en deze functies worden opgenomen in de processtappen. In de accordatiestructuur regel je welke gebruikers voor een ...
    • Rollen koppelen aan accorderingsfuncties

      Het is mogelijk gemaakt om één of meerdere rollen met bevoegdheden aan een accorderingsfunctie te koppelen. Het inrichten kan via [ Beheer | HR | Accorderingsfuncties ] door op bewerken te klikken en in de kolom "Rollen" uit het dropdown menu de ...