Achtergrondinformatie: leervormen

Achtergrondinformatie: leervormen

SDB Academy heeft verschillende werk- en leervormen die onlosmakelijk verbonden zijn met de leertechnologie van het SDB Leerplatform. Bij een leervorm voeren deelnemers autonoom de leeractiviteiten uit. Hieronder alle leervormen uitgelegd.



Beeldreflectie is een leervorm gericht op de individuele deelnemer. Na afloop van een bijeenkomst of een leertraject deelt de expert Beeldreflectiekaartjes uit aan de deelnemers. Elke deelnemer reflecteert op een gewenst moment op het geleerde door de antwoorden op de reflectievragen in te spreken op video.


Leerdoel: Bij deze leeractiviteit kijkt de lerende terug op zijn leersituaties, wat zijn rol hierin was en hoe hij dit in het vervolg wil verbeteren.


 

Leergame is een leervorm met autonome leeractiviteiten van een deelnemer. Deelnemers spelen naar aanleiding van een (Online) Beeldsessie of Dagstart & Reflectie een leergame van drie rondes met de destijds gekozen beelden en onderwerpen.



Leerdoel: Het verhogen van de retentiewaarde van het geleerde


Het Goede Gesprek is een leervorm met autonome leeractiviteiten. De deelnemer laat zichzelf interviewen door een collega of leidinggevende, aan de hand van het schema Het Goede Gesprek. Samen stellen zij kracht- en ontwikkelpunten en intenties tot talentontwikkeling op.


Leerdoel: Inzicht krijgen in eigen kracht-, ontwikkelpunten en intenties om talentontwikkeling mogelijk te maken


Kracht- & Ontwikkelpunten is zowel een werkvorm in een groep als een individuele leervorm. Bij de werkvorm verdiepen deelnemers zich eerst in de kwaliteitsniveaus van kracht- en ontwikkelpunten. Hierna stellen deelnemers hun eigen kracht- en ontwikkelpunten op.


Leerdoel: De ontwikkeling van deelnemers zichtbaar maken en spiegelen aan het perspectief van anderen


Virtueel Werkplekleren is een leervorm met autonome leeractiviteiten van een deelnemer. De deelnemer voert opdrachten in de Peer Feedback Community uit door leer- of werkproducten te maken.



Leerdoel: Werksituaties omzetten in leersituaties door het maken van leerproducten en virtuele leerinteractie


Persoonlijke Reflectie is een leervorm met autonome leeractiviteiten. De deelnemer reflecteert op een voor hem bijzondere werksituatie door de antwoorden op de 13 reflectievragen van het Persoonlijk Reflectiekaartje uit te spreken naar een ander.


Leerdoel: De optimale leeropbrengst uit een lastige werksituatie halen



















 

    • Related Articles

    • Achtergrondinformatie: werkvormen

      SDB Academy heeft verschillende werk- en leervormen die onlosmakelijk verbonden zijn met de leertechnologie van het SDB Leerplatform. Een werkvorm betreft leeractiviteiten in een groep onder begeleiding van een expert. Hieronder alle werkvormen ...
    • Trainer: gebruiker in andere groep plaatsen

      Hoe zet ik gebruikers over van de ene groep naar de andere? Je kunt gebruikers overzetten richting een andere groep. Volg onderstaande stappen: Binnen de werk & leervormen klik op het menu Gebruikersbeheer. Klik op Groepenbeheer en kies de ...
    • Werk- & Leervormen dashboard

      Alle Werk en Leervormen worden overzichtelijk getoond in het SDB Leerplatform. Via het menu item 'Werk & Leervormen worden alle tegels getoond. Verdere informatie wordt uitgelegd per werk of leervorm in een apart artikel.
    • Achtergrondinformatie over leertrajecten

      Wat is een Leertraject en wat kun je ermee? Mijn Leertraject is een gestructureerd leerprogramma binnen de Werk & Leervormen van het SDB Leerplatform dat deelnemers begeleidt door een reeks leeractiviteiten en materialen om een specifiek leerdoel te ...
    • Werk- & Leervormen: rollen en rechten

      Hieronder een definitie overzicht van rollen van de Werk- & Leervormen binnen het SDB Leerplatform.