De Quebble op de groep app kan gedownload worden via de Applestore of de Google Playstore.
De app is uitsluitend te gebruiken voor de groep en werkt alleen op een tablet.
Een organisatie kan ervoor kiezen dat alleen de medewerkers die ingepland zijn op de vestiging kunnen inloggen op de tablet en/of de medewerkers die niet ingepland zijn op de vestiging.
Standaard zullen alleen de medewerkers kunnen inloggen die ingepland zijn. De medewerkers loggen in met dezelfde login gegevens die zij gebruiken voor de Quebble Personeelsplanning.
Voor extra beveiliging is het belangrijk om de tablets te laten registreren in het systeem. Zo kan er niet van buitenaf de locatie ingelogd worden, zonder dat daar toestemming voor is gegeven. Deze mogelijkheid is in te stellen in de webapplicatie.
Tablet registratie
Medewerkers dienen de volgende stappen te volgen:
Stap 1 Download de app (Quebble op de groep)
Stap 2 Log in
Log in met dezelfde inloggegevens die gebruikt worden voor de personeelsplanning.
Stap 3 Registreren van de tablet
Omdat er voor de eerste keer ingelogd wordt moet eerst de tablet geregistreerd worden. Dit is een extra beveiliging omdat in de app kind gegevens staan.
De organisatie ontvangt alleen in de webapplicatie een melding en zal de registratie activeren.
Via de bel-indicator wordt aangegeven dat er tablets zijn die toegang verzoeken.
Links in het scherm bij mobiele applicatie, zit de mogelijkheid “geregistreerde tablets”
In het overzicht worden alle tablets met de status getoond.
Hier kan toegang verleend of ontzegd worden.
Op deze wijze wordt op gecontroleerde wijze toegang gegeven tot de gegevens in de applicatie.
Het e-mail adres van de aanvrager, het type tablet, de datum van activatie of de-activatie.
Pas na goedkeuring zal het mogelijk zijn om de groepsmodus in te schakelen/ te gebruiken op de betreffende tablet. Hierdoor kan controle gehouden worden over de toegang tot de ouder- en kind gegevens.
Instellen als groepstablet
Zodra de app gedownload is, kan de groep aan de slag met de tablet.
Via het menu “Instellen als groepstablet” kan overgeschakeld naar de groepsmodus.
Selecteer de locatie en de groep waarvoor de groepsapp ingesteld mag worden. De app zal dan altijd automatisch inloggen op deze groep. Het is mogelijk om een andere groep te selecteren, als er rechten zijn voor deze groep.
Beginscherm
Het beginscherm bestaat uit een balk met diverse iconen aan de bovenkant, de geplande kinderen op de groep aan de linkerkant en informatie over het geselecteerde kind aan de rechterkant.
Geplande kinderen
Links in het scherm staan alle kinderen die op de groep gepland staan.
De naam van het kind staat aangegeven en als het een BSO groep betreft dan staat de school bij het kind ingegeven, dan wordt deze onder de naam getoond.
Rode plus: Als er een rode plus bij een kind staat, dan is voor dat kind medische informatie beschikbaar. Deze informatie staat aan de rechterkant van het scherm.
Als het fototoestel een rode streep erdoor heeft, dan is er geen toestemming om foto’s te delen.
Kolom ‘Niet aanwezig’: hier wordt de foto van het kind getoond wanneer deze niet is aangemeld voor deze dag op de groep.
Kolom ‘Verwachte tijd’: hier wordt aangeven wanneer het kind gepland staat en verwacht wordt.
Kolom ‘Aanwezig’: hier wordt de foto van het kind getoond als het kind is aangemeld op de groep.
Door te swipen van ‘Niet aanwezig’ naar ‘Aanwezig’ kan de aanwezigheid van het kind geregistreerd worden voor deze dag.
Na het swipen van ‘Niet aanwezig’ naar ‘Aanwezig’ komt het volgende scherm:
Hier kan gekozen worden voor welk dagdeel het kind aangemeld wordt. De huidige tijd wordt automatisch geregistreerd op het moment van aanmelden. Het tijdstip kan gewijzigd worden indien het kind eerder aanwezig was dan wanneer de medewerker de kinderen gaat aanmelden.
Let wel goed op bij het aan- en afmelden van de kinderen in verband met de facturatie.
Als een kind alleen voor de ochtend gepland staat, maar het afmelden wordt gedaan op een tijdstip dat valt in het middagdeel, dan zal er automatisch een plaatsing worden aangevraagd voor de middag. Het kind komt dan afhankelijk van de eventuele budgetten met B, Fl ,G of E in de webapplicatie terecht.
Bijvoorbeeld; het kind staat gepland van 08.30 uur – 13.00 uur. Het kind wordt om 13.30 uur opgehaald. Als dit niet extra gefactureerd mag worden, dan moet de ochtend worden afgemeld met een tijd van 13.00 uur.
Als het kind afgemeld wordt voor de middag om 13.30, dan komt er voor de middag een aanvraag van 13.00 – 13.30. Afhankelijk of het kind nog budget heeft (ruilbudget, flexbudget of vakantiebudget), komt het kind met een aanvraag vanuit het budget of met een E van extra in de webapplicatie terecht.
Geselecteerde kind
Rechts in het beginscherm staat de informatie over het geselecteerde kind. Hier staat de naam. aan- of afwezigheid, geplande aanwezigheid en werkelijke aanwezigheid.
Mocht er een verkeerde tijd geregistreerd staan, dan kan deze worden aangepast door op ‘herstel’ te klikken.
Eventueel is het ook mogelijk gemaakt om de ‘Kindkaart’ te downloaden.
Onder de stamgegevens van het kind staan verschillende tabbladen.
Notities
Deze notities kunnen alleen via de tablet worden toegevoegd en zijn niet in de webapplicatie zichtbaar. Deze notities zijn bedoeld voor de groep bijvoorbeeld een overdracht naar een collega. Als een notitie wordt bewerkt, dan wordt het veld bewerkt waar de eerdere notitie(s) al staan.
Nieuwe notities worden toegevoegd aan de oude notities.
Let hierbij op dat er dus geen nieuw veld wordt aangemaakt, maar het oude veld aangevuld wordt.
Persoonlijk profiel
Onder persoonlijk profiel staat de persoonlijke informatie over het geselecteerde kind.
Onder contactpersonen staan de bekende contactpersonen van het geselecteerde kind. Hier staat óf en wanneer een contactpersoon het kind niet mag ophalen.
Door op een contactpersoon te klikken, wordt meer informatie getoond.
Weekplanning
Onder weekplanning is de planning van het kind te zien. Door middel van het swipen over de planning naar links wordt naar de volgende week gegaan.
Door het klikken op een geplaatst dagdeel (groen) is het mogelijk om de afwezigheid te registreren of de plaatsing te bewerken.
Let op registratie kan alleen per dagdeel gedaan worden.
Afwezigheid registreren kan gedaan worden door het kind op ziek, afwezig of vakantie te zetten. Afwezigheid registreren kan alleen op de dag zelf en in de toekomst worden gedaan.
Als gekozen wordt voor ‘Bewerk plaatsing’, dan kunnen de tijden worden aangepast. Dit kan alleen in de toekomst worden aangepast.
Door op een niet geplaatst dagdeel te klikken kan een ‘Aanvraag plaatsing’ of ‘Toevoegen plaatsing’ gedaan worden.
Als de aanvraag via de ouder gaat, dan kan gekozen worden voor ‘Aanvraag plaatsing’.
Als de aanvraag via de medewerker gaat, dan kan gekozen worden voor ‘Toevoegen plaatsing’.
Berichten
Hier wordt een overzicht getoond van alle berichten die verstuurd zijn naar de ouders/verzorgers.
Het tabblad medische informatie is alleen in te zien als daar ook informatie in verwerkt is.
De informatie die staat bij “medische informatie” kan door de ouder/verzorger ingevoerd, gewijzigd of verwijderd worden via de ouderapp.
Eventueel kan het ook ingevoerd, gewijzigd of verwijderd worden door de organisatie in de webapplicatie.
Zodra de ouder een aanpassing heeft doorgevoerd in de informatie dan kan de medewerker een leesbevestiging aan vinken en opslaan.
De drie kleurige indicator geeft aan hoe hoog het risico eventueel is.
Mentoren
Bij het tabblad mentoren kunnen de mentoren gekoppeld worden aan het desbetreffende kind.
Let hierbij wel op dat in Quebble Personeelsplanning de kwalificatie bij de medewerker is toegekend, indien dit niet gedaan is dan zal deze medewerker ook niet zichtbaar zijn om gekoppeld te worden aan het kind.
Mentor toekennen in Quebble Personeelsplanning
Via Instellingen / Systeeminstellingen / Kwalificaties, Vanuit daar kan via de knop medewerkers, de desbetreffende medewerker direct toegevoegd worden aan de kwalificatie of via het tabblad personeel kan de kwalificatie toegekend worden aan de medewerker.
De kwalificatie ‘Mentor’ moet een startdatum bevatten om zo zichtbaar te worden in Quebble Kindplanning.
Iconen
In de bovenste regel staan een aantal iconen.
Dit zijn de verschillende onderdelen in de groepsapp.
Ratio
Dit icoon geeft aan hoeveel kinderen in totaal gepland zijn,
in de ochtend / middag / hoeveel er al aanwezig zijn.
Dit icoon geeft aan hoeveel baby’s gepland zijn.
in de ochtend / middag / hoeveel er al aanwezig zijn.
Dit icoon geeft aan hoeveel medewerkers gepland zijn,
in de ochtend / middag / hoeveel er al aanwezig zijn.
Door te klikken op de i achter de ratio opent er een popup ‘Ratio details’.
Hier wordt het uitgebreider getoond hoeveel kinderen, baby’s en medewerkers er zijn gepland (ochtend/middag) of actueel zijn (aangemeld).
Door te klikken op ‘Bekijk details’ wordt er een uitgebreidere ratio details getoond.
Groepswissel
Door te klikken op dit icoon kan er binnen de vestiging makkelijk gewisseld worden tussen de verschillende groepen van de vestiging.
Verversen
Hiermee kan het scherm van de tablet handmatig ververst worden.
Meerdere kinderen Aan- of afmelden
Hiermee kunnen meerdere kinderen tegelijk aan- of afgemeld worden. Dit is handig als de BSO kinderen allemaal tegelijk binnen komen.
Kind toevoegen
Hiermee kan een extra kind toegevoegd worden aan de groep.
Belangrijk is om de eerste drie letters van de naam in te voeren zodat er gefilterd kan worden op de naam van het kind.
Datum aanpassen
Met dit icoon kan de datum aangepast worden. De tablet zal standaard geopend worden op de huidige datum.
Bel indicator
Bij de belindicator worden extra aanvragen van ouders getoond. Deze kunnen dan via de tablet goedgekeurd of geweigerd worden.
Deze indicator is alleen te zien, indien er via de webapplicatie toestemming is gegeven om dit via de tablet te mogen doen.
Notities
Hier worden de notities getoond.
Adhoc samenvoegen
Via dit icoon is het mogelijk om ad hoc groepen samen te voegen.
Het samenvoegen van groepen op de tablet kan met de groepen die bij de desbetreffende vestiging horen. Het is niet mogelijk om via de tablet groepen van verschillende vestigingen samen te voegen, dat is alleen mogelijk in de webversie van kindplanning mogelijk.
Het ad hoc samenvoegen is een samenvoeging voor de dag zelf. Een terugkerende samenvoeging of een samenvoeging voor langere periode kan via het web ingeregeld worden.
De instelling om ad hoc te kunnen samenvoegen op de tablet dient eerst ingesteld te worden op het web.
Dit kan via Organisatie / Organisatie/ Groepsapp / Inschakelen groepen samenvoegen
Deze instelling staat standaard uit en kan door de organisatie zelf aangezet worden.
Toevoegen samenvoeging
Na het activeren van de instelling verschijnt op de tablet een extra icoon op de functiebalk.
Klik op het icoon en er volgt een pop up met de groepen van de vestiging. Let hierbij op dat de kinderen toegevoegd worden aan de groep waarop er op het icoon geklikt is. Bij het openen van de popup wordt altijd de groep aangevinkt waar de tablet op staat.
Door het aanvinken van één of meerdere groepen worden deze samengevoegd met de al reeds geopende groep.
Na het aanvinken en het klikken op OK wordt de melding “De groepen zijn succesvol samengevoegd” getoond.
Op de groep wordt de originele groep en het samenvoeg icoon getoond. Hiermee is duidelijk te zien
dat deze kinderen door een samenvoeging toegevoegd zijn.
Op de originele groep worden de kinderen automatisch afgemeld, zodra de groepen zijn samengevoegd. Ook wordt de melding getoond dat de kinderen samengevoegd zijn met een andere groep.
Aan- en afmelden kinderen
Kinderen die reeds zijn aangemeld op de originele groep, zullen automatisch afgemeld worden bij de originele groep en aangemeld worden op de samengevoegde groep.
Kinderen die nog niet zijn aangemeld op de originele groep, zullen vanaf het moment van samenvoegen als verwacht worden getoond op de samengevoegde groep.
Indien de samenvoeging midden in de dag verwijdert wordt, dan worden de kinderen afgemeld bij de samengevoegde groep en opnieuw aangemeld bij de originele groep.
Beëindigen samenvoeging
Het beëindigen van een samenvoeging gaat op dezelfde manier als het toevoegen van een samenvoeging.
Door middel van te klikken op de icoon op de functie balk opent de pop up.
De-selecteer één of meerdere groepen en klik op OK.
De reeds aangemelde kinderen worden nu automatisch afgemeld op de samengevoegde groep.
Op de originele groep worden deze kinderen weer automatisch aangemeld.
Quebble Personeelsplanning
De samenvoeging is ook terug te vinden in de Quebble Personeelsplanning.
Let op: Indien er al reeds een samenvoeging via de webapplicatie is gedaan en er wordt een ad hoc samenvoeging via de tablet gedaan, dan wordt al eerdere samenvoeging overschreven.
Vervoersrapport
Met dit icoon wordt het vervoersrapport getoond.
Dit kan op basis van de huidige locatie of van alle locaties waar de medewerker rechten op heeft.
Het is ook mogelijk om het vervoersrapport per school op te vragen.
Er zijn vier mogelijkheden.
Huidige locatie
Toont het rapport met kinderen van de locatie waarop ingelogd is. Per locatie een overzicht van alle kinderen met de school.
Al mijn locaties
Toont het rapport met kinderen van alle locaties waar de medewerker rechten op heeft. Per locatie een overzicht van alle kinderen met de school.
Scholen gerelateerd aan de huidige locatie
Toont het rapport met kinderen per school van de locatie waarop ingelogd is.
Scholen gerelateerd aan mijn locaties
Toont het rapport met kinderen per school van alle locaties waar de medewerker rechten op heeft.
Rooster
Via de kalender rechts van het scherm kan het weekrooster worden opgehaald van de ingeplande medewerkers.
De ratio betekent in dit geval het aantal uur dat de kinderen gepland staan.
Berichtencentrum
Via het berichtencentrum wordt een overzicht getoond van alle verstuurde berichten naar ouders/verzorgers. Tevens is het mogelijk om berichten, foto’s, documenten en dagrapporten te sturen naar de ouders/verzorgers.
Zodra er geklikt is op het icoon wordt er een overzicht getoond van alle berichten die eerder verstuurd zijn.
Eventueel kunnen oude berichten verwijderd worden door op de rode ‘X’ te klikken. Let hierbij op dat het bericht dan definitief wordt verwijderd.
Versturen van bericht
Door linksboven op de ‘+’ te klikken komt de optie.
Er kan gekozen worden voor een groepsbericht (berichtje/foto/document) of voor een dagrapport.
Groepsbericht
Links verschijnt er ‘Nieuw’ en rechts wordt een leeg vlak getoond.
Hier kan een bericht getypt worden voor de ouder.
2. Hier kunnen foto’s toegevoegd worden aan het bericht.
3. Hier kan een document toegevoegd worden.
Dit document moet eerst beschikbaar zijn gemaakt via de webapplicatie via Documenten – Documenten. Daar kan een PDF-document geselecteerd worden in de groepsapplicatie om naar ouders te versturen.
4. Hier staan de instellingen. Hier kan gefilterd worden op type ontvangers.
Er zijn drie mogelijkheden van type ontvangers:
Kinderen van de huidige groep: hiermee worden de kinderen getoond die geplaatst zijn op de huidige groep binnen de opgegeven datums.
Ouders van de huidige groep: hiermee worden de ouders getoond van de kinderen die geplaatst zijn op de huidige groep binnen de opgegeven datums.
Meerdere groepen en locaties: hiermee worden de groepen getoond van alle locaties waar de gebruiker rechten voor heeft.
5. Hier worden de kinderen/ouders getoond vanuit de filter van het vorige tabblad. Hier is de mogelijkheid om kinderen/ouders (ontvangers) aan- of uit te vinken.
6. Hier komen de reacties van de ouders te staan.
Op een bericht kan éénmaal gereageerd worden. Het is geen chatfunctie.
Nadat alle velden zijn ingevuld kan er gekozen worden voor ‘Opslaan’ of ‘Stuur’.
Bij ‘Opslaan’ wordt het bericht als concept opgeslagen om eventueel later te versturen. Bij ‘Stuur’ wordt het verstuurd naar de opgegeven ouders.
Genereer dagrapport
Hier kan gekozen worden voor een dagrapport. Deze optie kan alleen gebruikt worden indien er via de webapplicatie een sjabloon is aangemaakt voor het dagrapport.
Het versturen van een dagrapport gaat op dezelfde manier als een bericht, alleen wordt hier ook het sjabloon toegevoegd.