Beheer tabellen
Correctie uitval ePostbus
Het scherm is benaderbaar via Functioneel beheer - Beheer -
Beheer tabellen - Correctie uitval ePostbus en is alleen bedoeld voor correctie
ná de conversie van de Vektis zorgverleners.
Handmatige correctie
Nadat het verrijkingsproces is uitgevoerd zal door de
applicatiebeheerder de correctielijst nagelopen moeten worden. In deze
correctielijst (uitvallijst) komen alle instanties en medewerkers te staan
waarvoor tijdens de verrijkingsstap geen match is gevonden. Door de
verschillende situaties die zich tijdens de verrijking kunnen voordoen zijn er
twee uitvallijsten en dus ook twee processen benodigd om de uitval te
corrigeren. Daarom is een onderverdeling gemaakt in een proces waarbij de
uitval van instantie & medewerker gecorrigeerd moet worden en de situatie
waarbij alleen de medewerker uitval gecorrigeerd wordt.
Proces uitval instantie & medewerker
Dit proces corrigeert de uitval die onstaat wanneer een
instantie of een combinatie van instantie & medewerker niet gevonden kan
worden tijdens het verrijkingsproces. Het proces van de handmatige correctie
neemt de taak van dit automatische proces over. De applicatiebeheerder
vergelijkt hierbij de gegevens die in USER® zijn uitgevallen met de gegevens
die in Vektis beschikbaar zijn. Uit de Vektis gegevens maakt de
applicatiebeheerder vervolgens een keuze: welke AGB instantiecode uit Vektis
hoort bij de uitgevallen instantie uit USER®? Dezelfde vraag gaat op voor de
uitgevallen medewerker. Na selectie van de juiste AGB codes worden deze
opgeslagen en zal het verrijkingsproces draaien voor de handmatig gecorrigeerde
gegevens.

Figuur 1: Proces uitval instantie en medewerker
Kan voor één of meerdere instanties of medewerkers geen
match gevonden worden in de Vektis gegevens, dan kan ervoor gekozen worden om
de instantie en/of medewerker uit de uitvallijst te verwijderen. De
applicatiebeheerder is dan zelf verantwoordelijk om deze af te sluiten of
eventueel handmatig te verrijken in de schermen ‘onderhoud instantie’ en/of
‘onderhoud medewerker’.
Proces uitval medewerker
Dit proces corrigeert de uitvallijst waarin Vektis
medewerkers terecht zijn gekomen die niet geïdentificeerd konden worden in
USER®. Het betreft hier de situatie waarbij het verrijkingsproces wel
automatisch een instantie heeft gevonden, maar de medewerkers die in de Vektis
gegevens aanwezig zijn niet kon vinden in USER®. Was het uitgangspunt in het
vorige handmatige identificatieproces dat bij een USER® instantie en/of
medewerker een instantie en/of medewerker uit Vektis gezocht moet worden, in
dit proces is het andersom. Bij de uitgevallen Vektis medewerker zal een
medewerker uit USER® gezocht moeten worden. Wanneer de juiste medewerker
in USER® is geïdentificeerd aan de hand van het medewerker nummer wordt
het verrijkingsproces weer ingezet. Dit proces is grafisch weergegeven in
figuur 2.
Figuur 1: Proces uitval medewerker
Epostbusbestand inlezen
Het scherm is benaderbaar via Functioneel beheer - Beheer -
Beheer tabellen - Epostbusbestand inlezen
Veldnaam
|
Kolom
|
Bijzonderheden
|
Emailadres
|
Hier dient een geldig
emailadres ingevuld te worden. Wanneer het ePostbus-bestand is ingelezen zal
er een e-mail worden gestuurd
|
Inrichten van de SMTP
server is noodzakelijk
|
Bestandsnaam
|
Procedure voor het
downloaden van het ePostbusbestand
Vanaf USER versie 7.2 ondersteunt
USER alleen nog het A13 Zorgmail adresboek bestand. Dit bestand kunt u zelf
downloaden van de website van Zorgmail. U volgt hiervoor onderstaand
stappenplan:
1. Navigeer naar de
website: https://api.zorgmail.nl/addressbook/documentation/fileapi/ 2. Klik vervolgens in de
regel ‘A13 EDI’ op de link csv Let op: download niet het
A13 EDI (update) bestand, USER heeft het volledige bestand nodig. 3. Vul in het scherm dat
verschijnt de inlognaam en wachtwoord in die ook gebruikt worden om in te
loggen op het M.Center van Zorgmail. Na het invullen van de gegevens wordt
het bestand gedownload. 4. Pak het .zip bestand
uit op een locatie die te benaderen is vanuit USER 5. Navigeer naar ‘Beheer
-> Inlezen ePostbus bestanden en start het inlezen met het zojuist
uitgepakte bestand. Let op: Het is
verstandig eerst de postcodebestanden en Vektisbestanden up-to-date te hebben
alvorens het ePostbusbestand in te lezen. Alle bestanden dienen
achtereenvolgens te worden ingelezen.
Toegestane
bestandsextensies: - Het is hier alleen
mogelijk om een .CSV bestand in te lezen.
FAQ Vraag: Hoe kunnen we
zien of er een update is van het ePostbus bestand en waar staat wanneer het
bestand is bijgewerkt met de nieuwe wijzigingen?
Antwoord: Het bestand
met de Zorgmailadressen wordt bij het downloaden realtime uit de database van
Enovation gehaald. Hier worden eventuele wijzigingen dagelijks bijgehouden.
Het is gebruikelijk om dit maandelijks te doen maar u kunt er uiteraard ook
voor kiezen om dit frequenter te doen.
|
Verplicht
|
Informatie
|
In het informatiegedeelte
staat wanneer en door wie welk laatste bestand is ingelezen
Indien gestart: Gebruiker <LOGNAAM>
is op <DD-MM-JJJJ UU-MM-SS> uur begonnen met het inlezen van het
bestand <bestandsnaam>.
Indien afgerond: Gebruiker <LOGNAAM>
heeft op <DD-MM-JJJJ UU-MM-SS> uur het bestand <bestandsnaam>
ingelezen.
|
Het kan geen kwaad om een
bestand opnieuw in te lezen
|
|
Start het inlezen
|
Er kunnen twee meldingen
getoond worden:
•Het inlezen is succesvol
gestart o Bij beëindiging van het
inlezen wordt daarvan een mail gestuurd naar het opgegeven mailadres •Het inlezen kan niet
gestart worden omdat de huidige status een ongeldige status is o Neem contact op met uw
consultant of dien een call in
|
Het is mogelijk dat er aan de hand van de ingelezen
ePostbusnummers geen koppeling kon worden gelegd. Deze komen in de uitvallijst
te staan en kunnen desgewenst handmatig worden gekoppeld.
Zie hiervoor 'Correctie uitval ePostbus'.
Vanuit de toolbar kan naar de generieke conversietabel
genavigeerd worden.
Postcodebestanden inlezen
Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer -
Beheer - Beheer tabellen - Postcodebestand inlezen
Voor USER zijn er met betrekking tot postcodes twee
tabellen:
- Postcode(de orginele USER® tabel)
- Postcode_bestand (NIEUW)
Er zijn twee soorten bestanden:
- Initieel. Dit bestand bevat alle postcodes van Nederland
- Mutatie. Dit bestand bevat alleen wijzigingen
Het initiële bestand moet eenmalig ingelezen worden, waarna
maandelijks een mutatiebestand ingelezen moet worden om up to date te blijven.
Beide soorten bestanden zijn op de supportsite van SDB te vinden.
Het spreekt voor zich dat de juiste volgorde van bestanden
bij het inlezen van groot belang is. Om een postcodebestand in te kunnen lezen
dient u over de rol sysop te beschikken.
De functie inlezen postcode bestand bevat de volgende
stappen:
- Inlezen alle records van het in te lezen bestand en deze
plaatsen in de tabel postcode_bestand.
- Synchronisatie tabellen postcode_bestand en postcode
- Postcodes uit USER die niet in het postcode bestand
voorkomen worden, indien niet gebruikt, verwijderd
- Postcodes die niet in USER voorkomen worden
toegevoegd
- Woonplaatsen bij postcodes worden indien nodig geüpdate
(straten niet!)
- Gemeenten uit USER die niet in het postcode bestand
voorkomen worden, indien niet gebruikt, verwijderd
- Gemeenten die niet in USER voorkomen worden toegevoegd
Het initiële bestand bevat ruim 600.000 records. De
verwerking gaat daardoor enige tijd in beslag nemen. We adviseren daarom in
verband met de performance om deze actie buiten werktijden
te doen. Daarnaast worden er zeer veel archives aangemaakt dus moet er
voldoende ruimte zijn op de database-server (> 1,5 Gb). Als er niet genoeg
ruimte is zal de productieomgeving vastlopen!
Wanneer op ‘Verwerken’ is gedrukt, wordt het inleesproces
gestart. Dit gebeurt op de achtergrond zodat tijdens de verwerking andere
USER-modules gebruikt kunnen worden. Zodra het proces gereed is, wordt een mail
verzonden naar het opgegeven email-adres
Let s.v.p. ook op met testen op testdatabases die op een
productiemachine staan!
Inlezen initieel bestand
Ga naar Functioneel beheer > Beheer > Beheer tabellen
> Postcodebestand inlezen.
Als bestand moet het initiële bestand opgezocht worden
(te vinden op de supportsite van Avinty).
Download dit initiële bestand en zorg ervoor dat het in een
map komt te staan die u vanuit USER kunt benaderen.
Pak het bestand eerst uit (unzippen). Het bestand
(PCTR) kan ingelezen worden door op het verwerkknopje in de toolbar te klikken.
Inlezen mutatiebestand
Het inlezen van een mutatiebestand gaat op dezelfde wijze:
Ga naar Functioneel beheer > Beheer > Beheer tabellen
> Postcodebestand inlezen.
Als bestand moet nu het mutatiebestand opgezocht worden (te
vinden op de supportsite van Avinty).
Download dit mutatiebestand en zorg ervoor dat het in een
map komt te staan die u vanuit USER kunt benaderen.
Pak het bestand eerst uit (unzippen). Het bestand
(PCTMUTR) kan ingelezen worden door op het verwerkknopje in de toolbar te
klikken.
Toegestane bestandsextensies:
Het is hier mogelijk om een bestand zonder extensie (postcodebestand)
in te lezen.
Rollen
Rollen
|
Omschrijving
|
SYSOP
|
|
CO_SYSOP
|
|