Beheer tabellen

Beheer tabellen

Beheer tabellen

Correctie uitval ePostbus

Het scherm is benaderbaar via Functioneel beheer - Beheer - Beheer tabellen - Correctie uitval ePostbus en is alleen bedoeld voor correctie ná de conversie van de Vektis zorgverleners.

Handmatige correctie
Nadat het verrijkingsproces is uitgevoerd zal door de applicatiebeheerder de correctielijst nagelopen moeten worden. In deze correctielijst (uitvallijst) komen alle instanties en medewerkers te staan waarvoor tijdens de verrijkingsstap geen match is gevonden. Door de verschillende situaties die zich tijdens de verrijking kunnen voordoen zijn er twee uitvallijsten en dus ook twee processen benodigd om de uitval te corrigeren. Daarom is een onderverdeling gemaakt in een proces waarbij de uitval van instantie & medewerker gecorrigeerd moet worden en de situatie waarbij alleen de medewerker uitval gecorrigeerd wordt.

Proces uitval instantie & medewerker
Dit proces corrigeert de uitval die onstaat wanneer een instantie of een combinatie van instantie & medewerker niet gevonden kan worden tijdens het verrijkingsproces. Het proces van de handmatige correctie neemt de taak van dit automatische proces over. De applicatiebeheerder vergelijkt hierbij de gegevens die in USER® zijn uitgevallen met de gegevens die in Vektis beschikbaar zijn. Uit de Vektis gegevens maakt de applicatiebeheerder vervolgens een keuze: welke AGB instantiecode uit Vektis hoort bij de uitgevallen instantie uit USER®? Dezelfde vraag gaat op voor de uitgevallen medewerker. Na selectie van de juiste AGB codes worden deze opgeslagen en zal het verrijkingsproces draaien voor de handmatig gecorrigeerde gegevens.

Figuur 1: Proces uitval instantie en medewerker
Kan voor één of meerdere instanties of medewerkers geen match gevonden worden in de Vektis gegevens, dan kan ervoor gekozen worden om de instantie en/of medewerker uit de uitvallijst te verwijderen. De applicatiebeheerder is dan zelf verantwoordelijk om deze af te sluiten of eventueel handmatig te verrijken in de schermen ‘onderhoud instantie’ en/of ‘onderhoud medewerker’.

Proces uitval medewerker
Dit proces corrigeert de uitvallijst waarin Vektis medewerkers terecht zijn gekomen die niet geïdentificeerd konden worden in USER®. Het betreft hier de situatie waarbij het verrijkingsproces wel automatisch een instantie heeft gevonden, maar de medewerkers die in de Vektis gegevens aanwezig zijn niet kon vinden in USER®. Was het uitgangspunt in het vorige handmatige identificatieproces dat bij een USER® instantie en/of medewerker een instantie en/of medewerker uit Vektis gezocht moet worden, in dit proces is het andersom. Bij de uitgevallen Vektis medewerker zal een medewerker uit USER®  gezocht moeten worden. Wanneer de juiste medewerker in USER®  is geïdentificeerd aan de hand van het medewerker nummer wordt het verrijkingsproces weer ingezet. Dit proces is grafisch weergegeven in figuur 2.

Figuur 1: Proces uitval medewerker

Epostbusbestand inlezen

Het scherm is benaderbaar via Functioneel beheer - Beheer - Beheer tabellen - Epostbusbestand inlezen

Veldnaam

Kolom

Bijzonderheden

Emailadres

Hier dient een geldig emailadres ingevuld te worden. Wanneer het ePostbus-bestand is ingelezen zal er een e-mail worden gestuurd

Inrichten van de SMTP server is noodzakelijk

Bestandsnaam

Procedure voor het downloaden van het ePostbusbestand

Vanaf USER versie 7.2 ondersteunt USER alleen nog het A13 Zorgmail adresboek bestand. Dit bestand kunt u zelf downloaden van de website van Zorgmail. U volgt hiervoor onderstaand stappenplan: 

1. Navigeer naar de website: https://api.zorgmail.nl/addressbook/documentation/fileapi/
2. Klik vervolgens in de regel ‘A13 EDI’ op de link csv
    Let op: download niet het A13 EDI (update) bestand, USER heeft het volledige bestand nodig.
3. Vul in het scherm dat verschijnt de inlognaam en wachtwoord in die ook gebruikt worden om in te loggen op het M.Center van Zorgmail. Na het invullen van de gegevens wordt het bestand gedownload.
4. Pak het .zip bestand uit op een locatie die te benaderen is vanuit USER
5. Navigeer naar ‘Beheer -> Inlezen ePostbus bestanden en start het inlezen met het zojuist uitgepakte bestand.
    Let op: Het is verstandig eerst de postcodebestanden en Vektisbestanden up-to-date te hebben alvorens het ePostbusbestand in te lezen. Alle bestanden dienen achtereenvolgens te worden ingelezen.

Toegestane bestandsextensies:
- Het is hier alleen mogelijk om een .CSV bestand in te lezen.

FAQ
Vraag: Hoe kunnen we zien of er een update is van het ePostbus bestand en waar staat wanneer het bestand is bijgewerkt met de nieuwe wijzigingen?

Antwoord: Het bestand met de Zorgmailadressen wordt bij het downloaden realtime uit de database van Enovation gehaald. Hier worden eventuele wijzigingen dagelijks bijgehouden. Het is gebruikelijk om dit maandelijks te doen maar u kunt er uiteraard ook voor kiezen om dit frequenter te doen.

Verplicht

Informatie

In het informatiegedeelte staat wanneer en door wie welk laatste bestand is ingelezen

Indien gestart:
Gebruiker <LOGNAAM> is op <DD-MM-JJJJ UU-MM-SS> uur begonnen met het inlezen van het bestand <bestandsnaam>. 

Indien afgerond:
Gebruiker <LOGNAAM> heeft op <DD-MM-JJJJ UU-MM-SS> uur het bestand <bestandsnaam> ingelezen.

Het kan geen kwaad om een bestand opnieuw in te lezen

Start het inlezen

Er kunnen twee meldingen getoond worden:

•Het inlezen is succesvol gestart
    o Bij beëindiging van het inlezen wordt daarvan een mail gestuurd naar het opgegeven mailadres
•Het inlezen kan niet gestart worden omdat de huidige status een ongeldige status is
    o Neem contact op met uw consultant of dien een call in

Het is mogelijk dat er aan de hand van de ingelezen ePostbusnummers geen koppeling kon worden gelegd. Deze komen in de uitvallijst te staan en kunnen desgewenst handmatig worden gekoppeld.

Zie hiervoor 'Correctie uitval ePostbus'.
Vanuit de toolbar kan naar de generieke conversietabel genavigeerd worden.


Postcodebestanden inlezen

Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer - Beheer - Beheer tabellen - Postcodebestand inlezen
Voor USER zijn er met betrekking tot postcodes twee tabellen:
  1. Postcode(de orginele USER® tabel)
  2. Postcode_bestand  (NIEUW)

Er zijn twee soorten bestanden:
  1. Initieel. Dit bestand bevat alle postcodes van Nederland
  2. Mutatie. Dit bestand bevat alleen wijzigingen

Het initiële bestand moet eenmalig ingelezen worden, waarna maandelijks een mutatiebestand ingelezen moet worden om up to date te blijven. Beide soorten bestanden zijn op de supportsite van SDB te vinden.
Het spreekt voor zich dat de juiste volgorde van bestanden bij het inlezen van groot belang is. Om een postcodebestand in te kunnen lezen dient u over de rol sysop te beschikken.
De functie inlezen postcode bestand bevat de volgende stappen:
  1. Inlezen alle records van het in te lezen bestand en deze plaatsen in de tabel postcode_bestand.
  2. Synchronisatie tabellen postcode_bestand en postcode
    1. Postcodes uit USER die niet in het postcode bestand voorkomen worden, indien niet gebruikt, verwijderd
    2. Postcodes die  niet in USER voorkomen worden toegevoegd
    3. Woonplaatsen bij postcodes worden indien nodig geüpdate (straten niet!)
    4. Gemeenten uit USER die niet in het postcode bestand voorkomen worden, indien niet gebruikt, verwijderd
    5. Gemeenten die niet in USER voorkomen worden toegevoegd

Het initiële bestand bevat ruim 600.000 records. De verwerking gaat daardoor enige tijd in beslag nemen. We adviseren daarom in verband met de performance om deze actie buiten werktijden te doen. Daarnaast worden er zeer veel archives aangemaakt dus moet er voldoende ruimte zijn op de database-server (> 1,5 Gb). Als er niet genoeg ruimte is zal de productieomgeving vastlopen!

Wanneer op ‘Verwerken’ is gedrukt, wordt het inleesproces gestart. Dit gebeurt op de achtergrond zodat tijdens de verwerking andere USER-modules gebruikt kunnen worden. Zodra het proces gereed is, wordt een mail verzonden naar het opgegeven email-adres

Let s.v.p. ook op met testen op testdatabases die op een productiemachine staan!

Inlezen initieel bestand
Ga naar Functioneel beheer > Beheer > Beheer tabellen > Postcodebestand inlezen.
Als bestand moet het initiële bestand opgezocht worden  (te vinden op de supportsite van Avinty).
Download dit initiële bestand en zorg ervoor dat het in een map komt te staan die u vanuit USER kunt benaderen.
Pak het bestand eerst uit (unzippen). Het bestand (PCTR) kan ingelezen worden door op het verwerkknopje in de toolbar te klikken.

Inlezen mutatiebestand
Het inlezen van een mutatiebestand gaat op dezelfde wijze:
Ga naar Functioneel beheer > Beheer > Beheer tabellen > Postcodebestand inlezen.
Als bestand moet nu het mutatiebestand opgezocht worden (te vinden op de supportsite van Avinty).
Download dit mutatiebestand en zorg ervoor dat het in een map komt te staan die u vanuit USER kunt benaderen.
Pak het bestand eerst uit (unzippen). Het bestand (PCTMUTR) kan ingelezen worden door op het verwerkknopje in de toolbar te klikken.

Toegestane bestandsextensies:
Het is hier mogelijk om een bestand zonder extensie (postcodebestand) in te lezen.

 

Rollen 

Rollen

Omschrijving

SYSOP

 

CO_SYSOP

 

 

    • Related Articles

    • Instantie wijzigen

      Instantie wijzigen Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel Beheer - Correctie - Instantie wijzigen In dit scherm kunnen instanties die in USER zijn ingevoerd omgezet worden naar een andere instantie (dus ook bij alle cliënten/patiënten). ...
    • Generieke conversietabel

      Generieke conversietabel Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer - Generieke conversietabel. De generieke conversietabel is een tabel voor algemeen gebruik. In het hoofdscherm kan worden gefilterd op Set en op Koppeling. Zie voor ...
    • Metamodel conversiewaarden

      Koppeling tabel Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer – Metamodel conversiewaarden – Koppeling tabel. Dit scherm bevat een lijst met tabellen uit USER waarvoor conversiewaarden kunnen worden opgegeven. Opgegeven wordt de naam van ...
    • Cliënten VIP autorisatie

      Cliënten VIP autorisatie Dit scherm is te benaderen via Functioneel beheer – Cliënten VIP autorisatie Dit scherm toont een overzicht van cliënten waarbij VIP autorisatie is aangezet. Deze optie (VIP autorisatie) is te vinden in het scherm onder het ...
    • Dossierregistratie (Fysiek)

      Dossierregistratie (Fysiek) Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer - Dossierregistratie (Fysiek) Via Dossierregistratie (Fysiek) kan men een nieuw fysiek dossier registreren op welk moment een fysiek dossier op een bepaalde ...