Chat

Chat


Via de Chat module kun je binnen Jouw Omgeving veilig chatten. De chat kan op elk type apparaat gebruikt worden en is op elke plek binnen het platform gemakkelijk te openen en sluiten, ook vanuit de Jouw Omgeving app. De chat kan op twee verschillende manieren worden ingezet: voor 1-op-1 chats en groepschat.

Chatten via het zijvenster

Overal in Jouw Omgeving kun je klikken op het Chat-icoon rechtsboven in het scherm. Het cijfer geeft het aantal ongelezen chatberichten aan. Door op de knop te klikken open of sluit je het chatvenster. Afhankelijk van de schermgrootte van een apparaat, opent dit in een zijvenster. Op deze manier kun je tegelijkertijd chatten en verder werken binnen andere modules van Jouw Omgeving.

Chatten op een groot scherm

Om je volledige aandacht bij een chatgesprek te kunnen houden kun je de chat ook openen op een volledig scherm. Navigeer hiervoor naar de 'Chat' module vanuit je hoofdnavigatie (icoontje met de drie liggende streepjes). Aan de linkerkant van je scherm zie je al je lopende en gearchiveerde gesprekken en op het grootste gedeelte van je scherm zie je het geselecteerde gesprek verschijnen.

In een gesprek stuur je een bericht via het invulveld en klik je op het verzendicoon om je chatbericht te versturen. Personen die offline zijn, kun je ook een chatbericht sturen. Dit wordt zichtbaar voor deze persoon bij de volgende keer dat diegene inlogt. Je kunt optioneel op de paperclip klikken om één of meerdere bijlages toe te voegen aan je bericht. De ontvanger kan de bijlage openen door er op te klikken.

Gearchiveerde gesprekken vind je in het linker menu. Deze gesprekken kun je altijd weer de-archiveren via de de-archiveer knop of door in de gearchiveerde chat een nieuw bericht te sturen.

1-op-1 chats

Via de 1-op-1 chat communiceer je rechtstreeks met een persoon uit je eigen netwerk. Een 1-op-1 chat kan door elke gebruiker met een Jouw Omgeving account gestart worden.

Groepschat

Via een groepschat communiceer je met meerdere mensen uit het netwerk met en/of rondom een cliënt. Anders dan bij Facebook of Whatsapp kun je niet zomaar iemand uitnodigen of toevoegen aan een gesprek. Alleen de beheerder van een groepschat kan leden toevoegen. Ook is het mogelijk om een groepsafbeelding toe te voegen aan de groep. Een voorwaarde voor het starten van een groepschat is dat alle geselecteerde deelnemers een (directe) relatie met elkaar hebben. Op deze manier wordt de privacy van gebruikers gewaarborgd.

Wanneer een gebruiker die onderdeel is van de groepschat niet langer actief is in Jouw Omgeving wordt het gesprek stopgezet en moet er een nieuwe groepschat aangemaakt worden om het gesprek voort te zetten.

Groepsinformatie

Informatie over een groep vind je door bij een groep op het blauwe 'i' icoontje te klikken. Hier vind je het groepsicoon, de naam, alle deelnemers en de acties die je uit kunt voeren voor die groep.

Chatstatus

Klik op je profielfoto of avatar om je chatstatus aan te passen. Je kunt kiezen uit:
  1. Online: Je bent beschikbaar voor andere gebruikers waar je mee gekoppeld bent en ze kunnen een chatgesprek met je beginnen.
  2. Niet storen: Andere gebruikers zien dat je online bent, maar je hebt aangegeven dat je niet gestoord wilt worden en niet zult reageren op een chatbericht.
  3. Offline: Andere gebruikers zien niet dat je online bent. Anderen kunnen je wel een chatbericht sturen, maar ze verwachten niet dat je hierop zult reageren.

Meldingen

Je ontvangt bij ontvangst van een nieuw chatbericht een push-notificatie van waaruit je direct naar de juiste plek wordt geleid. Deze push notificatie ontvang je alleen als je dit hebt ingeschakeld in Profiel bij 'Updates instellen' én je bent ingelogd in Jouw Omgeving.

Via het blauwe vinkje kun je zien of je berichtje gelezen is. Ook kun je via de blauwe 'i' een chat archiveren. 

Een Microsoft Teams afspraak delen (optioneel)

Als jouw organisatie gebruikmaakt van de Microsoft Teams integratie kan je als zorgprofessional direct vanuit de Chat een beeldbelgesprek starten en delen met de gewenste personen(s) uit zijn of haar netwerk. Dit kan zowel vanuit individuele chatgesprekken als groepschats. In het betreffende chatgesprek wordt dan een nieuw bericht aangemaakt met daarin een link naar Microsoft Teams. Zodra de deelnemer(s) op 'Deelnemen' klikken wordt de Microsoft Teams applicatie of webbrowser geopend in een nieuw tabblad.
    • Related Articles

    • Contact via Chat

      Chat is een vorm van direct contact. Dat wil zeggen dat alle personen op hetzelfde moment achter hun computer zitten en er ‘live’ online contact met elkaar is. Dit contact lijkt, naast beeldbellen, het meest op face-to-face contact. Veel van de ...
    • Live-chat vanuit een Programma

      Via 'live-chat' kan je als zorgprofessional op een methodische wijze chatten met cliënten terwijl zij ook online zijn. De live-chat bouwsteen kan door een maker van een eHealth programma toegevoegd worden op een pagina uit zo'n programma. Vanaf die ...
    • Beeldbellen met Microsoft Teams

      Deze module stelt je in staat een beveiligd videogesprek te voeren met andere gebruikers waar je mee gekoppeld bent. Je zorgorganisatie moet hiervoor een MS Teams licentie voor je beschikbaar stellen. Het is op twee plekken in Jouw Omgeving mogelijk ...
    • Primair hulpverleningsproces in Jouw Omgeving

      In Jouw Omgeving wordt gebruik gemaakt van een gangbare indeling van het zorgtraject: de korte en de lange cyclus van het primair hulpverleningsproces. Het primaire hulpverleningsproces bestaat uit een Intake, Behandeltraject (lange cyclus), een ...
    • Downloaden en installeren van de Jouw Omgeving app

      De Jouw Omgeving app is bedoeld om notificaties en (chat)berichten op je telefoon te ontvangen, te bekijken en te beantwoorden. Daarnaast kunnen alle andere functionaliteiten ook via de app gebruikt worden. De app kan zowel door cliënten als ...