Contact via Berichten

Contact via Berichten

Door berichtenverkeer heb je een grote mate van persoonlijk contact met elkaar. Contact via Berichten kan een volwaardig deel uitmaken van je blended hulpverleningstraject. Hiervoor maak je gebruik van de methodiek voor online hulpverlenen via Berichten waarbij je gestructureerd verschillende fases doorloopt en online gesprekstechnieken inzet.

Het contact via Berichten komt er dan niet bíj, maar kan face-to-face contact vervángen. Online hulpverlenen via Berichten wordt zowel ingezet voor eenmalige hulpvragen als voor trajectmatige begeleiding.

Hulpverleners die werken met laaggeletterden, cliënten met LVB, dyslectische cliënten of mensen die de taal niet goed beheersen, denken soms dat hun cliënt niet ‘geschikt’ is om via berichtenverkeer te communiceren.

De ervaring leert anders. Ook iemand die niet goed schrijft of spelfouten maakt, kan veel waarde ervaren van het medium. Want het gaat niet om foutloos schrijven. Het gaat erom dat je op jouw moment, op jouw manier, je verhaal mag verwoorden. En soms is het simpelweg stoom afblazen, zonder dat er direct een hulpvraag is. Probeer het uit, ook (juist!) met die cliënten waarvan je stiekem denkt ‘die kan dat niet’.

 

Overdenk de volgende zaken als je berichtenverkeer onderdeel wilt maken van het hulpverleningstraject:

  • Welke functie heeft het berichtenverkeer? Is het een ‘extra’ of vervangt het onderdelen van het traditionele traject? Wil je behandelinhoudelijke zaken bespreken via Berichten?

  • Wat heb je nodig om je de methodiek voor e-mailhulpverlening eigen te maken?

  • Is er een limiet aan het aantal berichten dat over en weer gaat?

  • Alleen 1-op-1 berichtenverkeer of ook groepsberichten? Wanneer doe je wat?

  • Hoe snel mag een cliënt reactie van je verwachten? Wat doe je bij ziekte of vakantie?

  • Wat doe je als je geen reactie krijgt?

  • Wat doe je bij crisis?

  • Welke procedure volg je bij ‘moeilijke’ berichten (bijv. collega raadplegen)?

    • Related Articles

    • Berichten

      Algemeen De Berichtenmodule geeft je de mogelijkheid a-synchroon met andere gebruikers te communiceren. Nieuwe berichten herken je aan de blauwe tekst 'Nieuw'. Het grijze spraakwolkje geeft het aantal berichten in een conversatie weer. Aan de foto's ...
    • Contact via Chat

      Chat is een vorm van direct contact. Dat wil zeggen dat alle personen op hetzelfde moment achter hun computer zitten en er ‘live’ online contact met elkaar is. Dit contact lijkt, naast beeldbellen, het meest op face-to-face contact. Veel van de ...
    • Gesproken berichten omzetten naar tekst in de JO-app

      Belangrijk: normaliter wordt vanuit Jouw Omgeving het gebruik van Google / externe producten sterk afgeraden, omdat Google veel (ook privacygevoelige) data opslaat op hun servers en niet voldoet aan Europese wet- en regelgeving omtrent privacy. Wees ...
    • Rollen en Rechten

      Jouw Omgeving kent een gelaagde rollenstructuur die het mogelijk maakt om een netwerk te creëren rondom een cliënt waarin mensen alleen participeren op de onderwerpen die voor hen relevant zijn. Binnen Jouw Omgeving zijn er vier verschillende ...
    • Jouw Omgeving app gebruiken

      Wil je weten hoe je de app installeert? Lees dan deze uitleg Dashboard (startpagina) De app opent altijd op je dashboard. Vanuit het dashboard kun je via het tandwieltje een aantal modules aan- en uitzetten in de app, zoals Chat of een nieuw ...