Core

Core

Inleiding

De Core van InTouch is de basis die bij nieuwe zorginstellingen standaard wordt geleverd. De Core van InTouch bevat:
  1. KPI's voor inzicht in de meest belangrijke processen
  2. Scorecard voor een direct inzicht van verloop in KPI waarden over de tijd
  3. Inzichten met meer achterliggende detail informatie over KPI's, maar ook inzichten die specifieke informatie bevat die niet te vangen is in een KPI
  4. Tabular Models waarop mbv PowerAnalyse (PowerBI) door de zorginstelling zelfstandig visualisaties kunnen worden ontwikkeld
  5. Ontsluitingen op bronpakketten die veel gebruikt worden binnen zorginstellingen.

KPI Bibliotheek

Onze KPI-bibliotheek is een dynamische omgeving van mogelijke KPI’s die via InTouch ontsloten kunnen worden voor de eindgebruikers binnen uw zorginstelling.
Hoewel er een grote gemene deler is aan KPI’s voor zorginstellingen zijn er ook verschillen per zorgsector. Binnen de KPI-bibliotheek kan daarom gefilterd worden op de zorgsector, maar bijv ook of de KPI’s standaard onderdeel zijn van het kernmodel.
Elke KPI is voorzien van een beschrijving, een samenvatting van de gegevens waarop de KPI gebaseerd is en een grafiek die het verloop in de tijd weergeeft. De KPI-scorecard geeft een totaalinzicht over de tijd van de ingerichte KPI’s.


In de KPI bibliotheek staan meer KPI’s dan standaard worden uitgeleverd. Extra KPI's kunnen worden toegevoegd na inrichting van de standaard KPI's als daar behoefte aan is.
Standaard?
Categorie
Naam
Omschrijving
extra
Berichtenverkeer
Afgekeurd (euro's)
Het bedrag dat volgens de retourberichten is afgekeurd door de financiers. Dit zou maximaal x% mogen zijn van het gefactureerde bedrag. Tussen factureren en toekennen/afwijzen zit een tijdsperiode. Deze periode is afhankelijk van de financier en daarmee moet rekening gehouden worden bij de bepaling van de doelstelling.
extra
Berichtenverkeer
Gefactureerd (euro's)
Waaronder ook afkeur en uitval, afgeboekt, declaratietermijnen
extra
Berichtenverkeer
Nog niet toegekend/afgekeurd (euro's)
Het bedrag dat binnen het berichtenverkeer gefactureerd is, maar waarvoor nog geen goed- of afkeuring is binnen gekomen. Het toegekende + afgekeurde + onderhanden bedrag vertegenwoordigen samen het gefactureerde bedrag.
extra
Berichtenverkeer
Toegekend (euro's)
Het bedrag dat volgens de retourberichten is toegekend door de financiers. Dit zou minimaal x% moeten zijn van het gefactureerde bedrag. Tussen factureren en toekennen zit een tijdsperiode. Deze periode is afhankelijk van de financier en daarmee moet rekening gehouden worden bij de bepaling van de doelstelling.
standaard
Financieel
Kosten
Kosten
standaard
Financieel
Opbrengsten
Opbrengsten
standaard
Financieel
Overige Kosten
Overige Kosten
standaard
Financieel
Personeelskosten
Personeelskosten
standaard
Financieel
Exploitatieresultaat
Exploitatieresultaat
extra
Huisvesting
Verbruik energie (kWh)
Netto energieverbruik in kilowattuur (kWh).  Rapportage geeft inzicht in verbruik (electra normaal vs electra laag) en opbrengsen vanuit zonnepanelen, zowel in aantallen als in euro's.
extra
Huisvesting
Verbruik gas (m3)
Hoeveelheid verbruikte gas in kubieke meter (m3). Rapportage geeft inzicht in gasverbruik t.o.v. gestelde norm zowel in aantallen als in euro's.
extra
Kwaliteit
Separatie episodes (aantal)
Interventies of episodes over een periode (Gestarte interventies, verdeling interventies)
extra
Kwaliteit
Behandelreikwijdte
Is de keuze van wel of niet reanimeren in de afgelopne 6 maanden besproken en in het ECD vastgelegd? Dit betreft de clienten met een verpleegindicatie.
extra
Personeel
Formatie FTE Begroot
De begrote personeelsbezetting in FTE
standaard
Personeel
Productiviteit percentage
Productiviteit wordt berekend door totaal ingezette directe tijd te vergelijken totaal ingezette tijd (zowel indirecte- als directe tijd).
standaard
Personeel
Formatie FTE
De personeelsbezetting in FTE
standaard
Personeel
Formatie uren
De personeelsbezetting in uren
standaard
Personeel
FTE Contract
FTE op basis van de contractformatie
standaard
Personeel
FTE Verloond
FTE Salaris
standaard
Personeel
Personele Inzet: Flex
Personele inzet: betreft personeel wat ingeroosterd staat op de een andere kostenplaats
standaard
Personeel
Personele Inzet: PNIL
Personele inzet: betreft personeel wat in ONS gekenmerkt is als Externe Medewerker of ZZP Medewerker
standaard
Personeel
Totale personele inzet
Totale personele inzet gebaseerd op ONS Rooster
standaard
Personeel
Personele Inzet:Vast
Personele inzet: betreft personeel wat ingeroosterd staat op de eigen kostenplaats
standaard
Personeel
Aantal Medewerkers
Het aantal actuele medewerkers
standaard
Personeel
Meldingsfrequentie
De meldingsfrequentie geeft aan hoe vaak werknemers zich gemiddeld ziekmelden. De meldingsfrequentie wordt het meest beïnvloed door kortdurend verzuim. Het aantal ziekmeldingen in een verslagperiode wordt gedeeld door het aantal werknemers in die periode.
standaard
Personeel
Personeelskosten tov Omzet
Personeelskosten t.o.v. Omzet
standaard
Personeel
Verzuim exclusief zwangerschapsverlof
Verzuim exclusief zwangerschapsverlof
standaard
Personeel
Verzuim inclusief zwangerschapsverlof
Verzuim inclusief zwangerschapsverlof
standaard
Personeel
Verzuim percentage
Het verzuimpercentage (VP) laat zien welk deel van de totale capaciteit door verzuim verloren gegaan is. Het verzuimpercentage wordt het meest beïnvloed door langdurig verzuim. In de berekening houden we rekening met de parttime-factor en de arbeidsongeschiktheidsfactor van de werknemer. Het totaal aantal ziektedagen wordt gedeeld door het totaal aantal dienstverbanddagen waarbij we rekening houden met de parttime-factor.
standaard
Personeel
Verzuim  Beter meldingen
Beter meldingen op peildatum (1e van de maand)
standaard
Personeel
Verzuim Open Meldingen
Openstaande ziekmeldingen op peildatum (1e van de maand)
standaard
Personeel
Ziekmeldingen
Ziekmeldingen excl. zwangerschap in de periode
standaard
Personeel
Verzuim voortschrijdend
Verzuim voortschrijdend (4 kwartalen)
standaard
Productie
Bedbezetting (percentage)
Dit is de bezetting per periode. Totaal aantal geregistreerde dagen wordt gedeeld door aantal dagen in de periode.
standaard
Productie
Bedbezetting (aantal)
Aantal geregistreerde verpleegdagen in de maand (incl. mutatiedagen)
standaard
Productie
Productie (dagdelen)
Aantal geregistreerde dagdelen.
standaard
Productie
Productie (dagen)
Aantal geregistreerde verblijfsdagen.
standaard
Productie
Productie (euro's)
De geregistreerde productie in euro's
standaard
Productie
Productie (uren)
Aantal geregistreerde uren.
standaard
Productie
Aantal unieke cliënten
Je ziet hier het aantal cliënten per maand waarvoor is geregistreerd (ofwel in dagen, uren, of dagdelen).
standaard
Productie
Aantal Verblijfscliënten
Inzicht in verblijfscliënten per afdeling
extra
Productie
Aantallen caseload
Er wordt onderscheidt gemaakt of clienten in zorg zijn of zijn aangemeld. Er zou onderscheidt gemaakt moeten worden tussen mannen en vrouwen en op basis van verschillende financieringen
extra
Productie
Uitnutting tov toegewezen
Uitnutting over de gehele toewijzing. Wat is er besteed en wat is er nog over. De frequentie is per week, per maand, per stuk of over het gehele budget
extra
Productie
Pleegzorg (dagen)
Aantal dagen pleegzorg
extra
Productie
Uren (declarabel)
Geregistreerde uren die declarabel zijn
extra
Productie
Uren (niet declarabel)
Aantal geregistreerde en niet geregistreerde uren die (nog) niet declarabel zijn
extra
Wachttijden
Aanmeld wachttijd (in weken)
De aanmeld wachttijd in weken tov de treeknorm.
extra
Wachttijden
Behandel wachttijd (in weken)
De behandelwachttijd in weken tov de treeknorm
extra
Wachttijden
Instroom (in aantallen)
Het aantal cliënten/patiënten dat instroomt en/of doorstroomt binnen de zorginstelling.
extra
Wachttijden
Instroom (tov uitstroom)
Aantal inschrijvingen tov aantal uitschrijvingen

Standaard inzichten

Naast de standaard KPI’s worden ook standaard dashboards opgeleverd op het tabular model dat standaard binnen het kernmodel beschikbaar is.

Personeel

Dashboard
Inhoud
Tabular Model
HR dashboard
Formatie
Arbeidsmobiliteit
Salaris
Verzuim

Formatie
Per periode en YTD
-            Formatie FTE
-            Formatie uren
-            Salaris
-            Aantal medewerkers
Medewerkers per periode en per arbeidsrelatie, functie, geslacht en/of leeftijdsklasse
HRM - Begroting
Medewerker mobiliteit
Mobiliteit in aantallen en percentage per FTE
Mobiliteit in aantallen en percentage per medewerker
Instromende en vertrekkende medewerkers
Instroom en vertrek per leeftijdsklasse
Instroom en vertrek per arbeidsrelatie

Ziekteverzuim
Verzuim excl. zwangerschap per periode & YTD
Verzuim als gevolg van zwangerschap per periode
Verzuim per arbeidsrelatie en duurklasse
Verzuim per functie
Verzuim per geslacht / leeftijdsklasse

Team
Client & kwaliteit (zorgplannen, Middelen & maatregelen)
Medewerkers & Team (Formatie, Verzuim, Geroosterde uren, Productiviteit, Mobiliteit en Festiviteiten)
Zorg (bedbezetting, Productie (dagen))

Productiviteit
Bruto en Netto productiviteit van medewerkers per periode, per arbeidsrelatie, functie, activiteit, leeftijdsklasse en geslacht

Financieel

Dashboard
Inhoud
Tabular Model
Exploitatie
Financiële exploitatie per periode
Financiële exploitatie per grootboekstructuur
Financiële exploitatie per kostenplaatsstructuur
Resultaat
FIN - Begroting
FIN - Realisatie

Productie

Dashboard
Inhoud
Tabular Model
Productie
Productie in aantallen per periode en YTD voor diverse eenheden per financiering en product(groep).
Productie in euro’s per periode en YTD voor diverse eenheden per financiering en product(groep).
PRD - Productiviteit (norm)
Facturatie
(standaard op ONS)
Facturatie en realisatie aantallen per periode en YTD voor uren, dagdelen en dagen, en per financiering, product(groep) en/of prestatiecode.
Gefactureerd en toegekend per periode per eenheid, product, financiering, financier, factuur, factuurstatus en/of client
PRD - Facturatie
Kamerbezetting
Kamerbezetting en capaciteit per periode
Niet bezette kamers per periode
PRD - Kamer bezetting
PRD - Kamer capaciteit
Bedbezetting
Bedbezetting en capaciteit per periode
Bezetting % per periode
Bedbezetting per periode
Cliënten per periode
PRD - Realisatie
Melding Incidenten
Aantal melders enmeldingen, Aantal in behandeling en aantal afgehandeld, Gemiddelde afhandelduur
Aantal meldingen per periode
Aantal meldingen per tijdslot
Aantal meldingen per aard per periode
Ernst van meldingen en Top 5 melders
PRD - Meldingen en incidenten





PRD - Medisch beleid


PRD - Middelen en maatregelen


PRD - Omzet


PRD - Urenregistratie


PRD - Zorgplannen


Productie Jeugdzorg (obv Care4Data)

Dashboard
Inhoud
Tabular Model
Clientpopulatie
Clienten per periode, per regio, per contract, per product
PRD JZ - In- Uitstroom
In- en uitstroom
In- en uitstroom per periode, per kostenplaats, per product, per regio, per financiering
PRD JZ - In- Uitstroom
Bezetting
Verblijfsdagen en dagdelen per periode, regio, gemeente, soort financiering, product en per kostenplaats
PRD JZ - Realisatie
Tijdsregistratie
Declarabele/niet declarabele uren, geregistreerde/niet geregistreerde uren, aantal uren per productgroepering,  afspraak status soort afspraak
PRD JZ - Tijdregistratie
Productiviteit medewerkers
Inzicht in contractduur, inzet van tijd en daaruit voortvloeiend de productiviteit
PRD JZ - Declarabiliteit


PRD JZ - Facturatie


PRD JZ - Omzet


PRD JZ - Wachtlijst

Beheer
Dashboard
Inhoud
Documentatie
Overzicht van feiten, dimensies en relaties
Inzicht in meetwaarden (incl. formule)
Tabellen en kolommen (incl. omschrijving)
Aantal regels per tabel
Achterliggende selecties
Gebruikersstatistieken
Geeft inzicht in het gebruik van InTouch binnen de eigen zorginstelling: Activiteit per gebruiker, Activiteit per dashboard, Activiteit per periode, Piekuren, Autorisatiematrix
Power Analyse
De standaard aangeboden Tabular Models (feiten met dimensies) bevatten veel meer data dan in de standaard rapportages is opgenomen. Power Analyse gebruikers kunnen zelf rapportages maken op de onderwerpen die standaard beschikbaar zijn binnen het tabular model. De inhoud van deze onderwerpsgebieden zijn uitgebreid en interactief opvraagbaar via het rapport
‘Documentatie’ binnen InTouch.
Bronpakketten
Financieel
afasfin 
bomasdump 
exact 
exactonline 
vismacash 
vismafin 
Personeel
afasprs
beaufort
gemal
sdbhr
vismahrm
Productie
care4data
nedap
sdbecd
sdbplanning
ysisinzicht
Kwaliteit
zorgkaart
Standaard onderwerpen
De standaard stuurinformatie is gebaseerd op Tabular Models. Deze Tabular Models bevatten meer informatie dan getoond wordt via de standaard inzichten. Standaard inzichten kunnen worden aangepast en eigen inzichten kunnen worden ontwikkeld op basis van de beschikbare Tabular Models.
De volgende Tabular Models worden standaard meegeleverd. Actuele informatie en specifieke inhoud van de feiten en  is via een rapportage beschikbaar binnen InTouch. 
Tabular Model
Beschrijving
FIN – Begroting
 
FIN – Realisatie
 
HRM – Begroting
 
HRM - Medewerkergegevens
 
HRM – Salarisgegevens
 
HRM – Salarisgegevens FTE
 
PRD - Begroting
 
PRD - Facturatie
 
PRD – Kamer bezetting
 
PRD – Kamer capaciteit
 
PRD – Medisch beleid
 
PRD – Meldingen en incidenten
 
PRD – Middelen en maatregelen
 
PRD - Omzetplafond
 
PRD - Productiviteit
 
PRD – Productiviteit norm
 
PRD - Realisatie
 
PRD - Urenregistratie
 
PRD - Zorgplannen
 
PRD JZ - Facturatie
 
PRD JZ – In- en uitstroom
 
PRD JZ - Omzet
 
PRD JZ - Realisatie
 
PRD JZ – Tijdregistratie
 
PRD JZ - Wachtlijst

 
PRD JZ - Declarabiliteit

ROO – Rooster normuren
 
ROO – Roostergegevens
 
ROO - Urensaldo
 

De Catalog


De Catalog betreft een dynamische omgeving en de inhoud ondersteunt de processen binnen de zorginstelling.
Best practices
Thema gebaseerde inhoud
KPI's, rapporten, dashboards en controles
Koppelingen naar alle gangbare zorgapplicaties
De werkomgeving bepaalt de gewenste inzichten


    • Related Articles

    • Doorontwikkeling en release notes

      Introductie Wij werken binnen het SDB Analytics platform Agile, dat wil zeggen dat er in blokken van 2 weken (zogenaamde sprints) wordt gewerkt aan functionaliteit en/of het oplossen van bugs. Wel zo prettig, zo kunnen we in korte tijd zoveel ...
    • Hoe laat ik gebruikers navigeren naar een website/intranet site buiten InTouch?

      Introductie Aan de rechterkant van InTouch kan een snelmenu weergegeven worden. Dit snelmenu bestaat vaak uit links naar Power BI rapporten en als favoriet gemarkeerde pagina's. Het is ook mogelijk om een link naar een website of intranet op te nemen ...
    • Starten met InTouch: een overzicht

      Introductie SDB Analytics InTouch is een Business Intelligence (BI) tool waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je organisatie. Op basis van verzamelde data uit systemen als elektronische cliënt- of patiëntendossiers, HR en financiële ...
    • Een nieuwe rol aanmaken in InTouch en toekennen aan eindgebruikers

      Rol aanmaken in InTouch & rol toevoegen aan autorisatie sheet (tabblad rollen) OF Rol toevoegen aan autorisatie sheet (tabblad rollen) Rol toekennen aan gebruiker via de autorisatie sheet incl. entiteit SEC tag van de rol toevoegen aan KenmerkLabel ...
    • Authenticatie & autorisatie

      Introductie In dit artikel vertellen we je meer over de wijze waarop wij gebruikers authentiseren en autoriseren in InTouch. Dit artikel is geschreven voor zowel beheerders van InTouch vanuit een zorgaanbieder als voor de BI consultant bij SDB Zorgt. ...