De status van een e-learning uitgelegd

De status van een e-learning uitgelegd

In het SDB Leerplatform kun je de voortgang zien van een e-learning die toegewezen is aan een cursist.  
We lichten hier toe welke verschillende statussen er zijn en wat ze precies betekenen. Tevens hebben we de meest voorkomende vragen toegelicht onderaan deze pagina.



  1. Gestart; de cursist heeft bij de e-learning op de knop Starten geklikt. 
  2. Afgebroken; de cursist heeft bij de e-learning op de knop Opnieuw maken geklikt.
    De e-learning was al gestart en is nu afgebroken omdat er op Opnieuw maken is geklikt.
  3. Verwijderd;  de beheerder heeft bij de e-learning op Voortgang resetten geklikt voor een cursist.
    Dit kan voorkomen als een e-learning vervangen is en de oude e-learning niet meer hervat mag worden.
  4. Voldaan; de cursist heeft de e-learning afgerond met tenminste het slagingspercentage of de voortgang die vereist is. 
  5. Niet voldaan; de cursist is niet geslaagd voor de e-learning. De cursist krijgt de knop Doorgaan te zien bij de e-learning en kan alleen nog maar de theorie bekijken.
    De cursist moet op Opnieuw maken klikken om een nieuwe poging te starten. 

Veel gestelde vragen
  1. De e-learning staat op 'voldaan' waarom blijft het geel weergeven?
    De e-learning is voldaan en intussen verlopen.

  2. De cursist is geslaagd voor een e-learning via LTI maar dit resultaat komt niet terug in het SDB Leerplatform?
    1. Als een e-learning wordt aangeboden als een LTI-modulekan het voorkomen dat (tijdelijk) de verbinding onderbroken is (geweest) waardoor de inlogsessie tussen het SDB Leerplatform en de e-learning aanbieder niet meer actief is (de LTI-link van de leverancier kan dan nog doorgaan). In sommige gevallen krijg je een foutmelding te zien van de e-learning leverancier maar dit is niet altijd zo. Dit veroorzaakt dat na het behalen van de e-learning, de resultaten niet zijn opgehaald en verwerkt zijn in het SDB Leerplatform. De e-learning blijft dan op status 'gestart' staan. In dat geval zal de e-learning hervat/afgesloten moeten worden of zelfs opnieuw gemaakt moeten worden. 
    2. Tevens kunnen er criteria geconfigureerd zijn door de e-learning aanbieder waaraan moet worden voldaan om het voltooid resultaat te verwerken zoals, dat een e-learning niet tussentijds afgesloten kan worden en er altijd op de knop 'Afsluiten' geklikt moet worden (niet via het kruisje afsluiten), om het scherm van de e-learning te sluiten.

  3. De e-learning staat op 'gestart' maar de cursist zegt geslaagd te zijn voor de toets?
    Sommige e-learnings zijn pas voldaan als een cursist geslaagd is voor de toets en een minimaal aantal minuten heeft besteed aan de theorie.  De cursist kan bij elk onderdeel zien hoeveel tijd in beslag genomen is (door even de muisaanwijzer boven een werkvorm te houden). In de tekst van de Catalogus-item kan de cursist zien aan welke eisen er moet worden voldoen om te slagen. 

  4. Waarom staan bij alle cursist de e-learning op 'Verwijderd' of op 'Afgebroken' ?
    In uitzonderlijke gevallen worden alle resultaten van cursist op een Catalogus-item gereset door de SDB Groep. Dit gebeurt bewust bij LTI-modules van bepaalde aanbieders en als er fouten in een bestaande e-learning zitten. Of om de oude versie van een bestaande e-learning niet meer aan te bieden. 

    • Related Articles

    • E-learning beheer: testen van een LTI

      Introductie: testen van van de content Het is raadzaam om een nog niet gepubliceerde LTI te testen. Nadat je de LTI gegevens hebt ingevoerd en opgeslagen kun je de LTI gaan afspelen via het overzicht. Klik op 'Afspelen'. Er zal een pop-up venster ...
    • Rechten globaal / e-learning niveau resetten van e-learning

      Er zijn verschillende instelmogelijkheden om een medewerker wel/geen toestemming te geven om zelf een e-learning te resetten. Dit kan op globaal niveau ingesteld worden of per e-learning. Hoe kan een medewerker de e-learning resetten ...
    • Het (de-)activeren van e-learning

      U kunt als beheerder e-learning-pakketten activeren en/of deactiveren. In de catalogus, te vinden via het hoofdmenu bovenin het scherm, kiest u voor 'toevoegen' rechtsonder: U krijgt vervolgens de optie om een E-learning, Klassikale opleiding of om ...
    • Informatie e-learning

      Waar vind ik informatie over een e-learning? Alle informatie over een e-learning vind je op de pagina van de e-learning. Je komt op de pagina van een e-learning door op de e-learning te klikken in de catalogus. Op pagina van de e-learning zijn de ...
    • E-learning resetten

      Belangrijk: niet iedere organisatie staat het toe om als cursist een e-learning te resetten. Deze instelling kan alleen door de beheerder van de organisatie in- of uitgeschakeld worden. Als medewerker kun je een e-learning resetten als je deze voor ...