E-learning beheer: beperkingen en aandachtspunten

E-learning beheer: beperkingen en aandachtspunten

Beperkingen e-learning beheer

Er zijn enkele beperkingen waar op dit moment rekening mee gehouden worden bij het gebruik van e-learning beheer. Deze zijn: 


  • Het is nog niet mogelijk om arrangementen te maken die bestaan uit meer dan 1 LTI link. Deze functionaliteit zal in een later stadium worden toegevoegd. 
  • Het is alleen mogelijk om LTI versie 1.1 links te gebruiken
  • LTI versie 1.3 wordt nog niet ondersteund. In een later stadium zal deze versie mogelijk worden gemaakt


Aandachtspunten e-learning beheer

Vormgeving

Het starten van een LTI module die is gemaakt door het invullen van de LTI gegevens in het SDB Leerplatform ziet er iets anders uit dan bestaande content.


Omdat er op dit moment maar 1 LTI gepubliceerd kan worden, zal de content meteen worden gestart waardoor er minder hoeft te worden geklikt. Modules die in de toekomst samengesteld kunnen worden en die bestaan uit meerdere LTI links zullen een tussenscherm met keuzemogelijkheden bevatten.


Speciale LTI aanbieders

Er zijn LTI leveranciers die het mogelijk maken om LTI linkjes te synchroniseren met het SDB Leerplatform. Synchroniseren van content heeft de voorkeur boven het handmatig invoeren van losse LTI links. Door de LTI links te synchroniseren is het niet nodig om LTI wijzigingen in de toekomst handmatig uit te voeren. Het zelf instellen van deze synchronisatie in het SDB Leerplatform is nog niet beschikbaar maar zal in een later stadium mogelijk gemaakt worden. De content van deze leveranciers kan worden aangeboden aan de Expertservice van het SDB Leerplatform. Leveranciers waarbij LTI kan worden gesynchroniseerd zijn e-XpertCollege, Noordhoff en GoodHabitz.


Bestaande LTI linkjes in het SDB Leerplatform
Veel klanten gebruiken geruime tijd LTI content in het SDB Leerplatform. De links die nu in het E-learning beheer zichtbaar worden zijn grotendeels ingesteld voor bestaande leerplannen.


Let op: deze links mogen NIET aangepast worden. Dit betekent ook dat ze niet afgespeeld of gepubliceerd dienen te worden in het e-learningbeheer. Kopieer hierbij geen URL die al in een LTI link staan en gebruik daarbij ook geen URL die je van een aanbieder ontvangt en al in een bestaande LTI link wordt gebruikt.

Bestaande links zijn eenvoudig te herkennen omdat het opmerking veld leeg is, en de naam van de LTI link in veel gevallen (maar niet in alle) begint met ‘SDB-‘ of ‘TSD-‘ gevolgd door een nummer een ‘_’ de naam van de aanbieder een ‘_’ en de naam van de content.

 


    • Related Articles

    • E-learning beheer: Arrangementen

      Als beheerder kun je zelf arrangementen samenstellen van LTI en/of SCORM e-learnings. Arrangement aanmaken 1. Navigeer naar beheer -> e-learning beheer 2. Klik op de plusknop (rechtsonder) 3. Voer de naam in van het arrangement. Deze naam zal worden ...
    • E-learning beheer: best practices

      Naam en omschrijving van een LTI item De naam van de LTI link wordt bij het publiceren gebruikt voor de naam van het catalogusitem. Als naam kan daarom het beste een ‘nog niet bestaande' en zo correct en bondig mogelijke beschrijvende naam worden ...
    • Het (de)activeren, resetten of verwijderen van e-learnings

      Het activeren en/of deactiveren van een e-learning Je kunt als beheerder e-learning pakketten activeren en/of deactiveren, pakketten resetten of verwijderen. In de catalogus, te vinden via het hoofdmenu bovenin het scherm. Selecteer het + icoontje ...
    • E-learning beheer: testen van een LTI

      Introductie: testen van van de content Het is raadzaam om een nog niet gepubliceerde LTI te testen. Nadat je de LTI gegevens hebt ingevoerd en opgeslagen kun je de LTI gaan afspelen via het overzicht. Klik op 'Afspelen'. Er zal een pop-up venster ...
    • Importbeheer - E-learning resultaten

      Een e-learning als ‘voltooid’ registreren via een importbestand Het is mogelijk om een e-learning als voltooid te registreren. Om een e-learning als voltooid te registreren kan het ‘voltooid’ resultaat handmatig geïmporteerd worden zodat dit bij de ...