E-learning beheer: best practices

E-learning beheer: best practices

Naam en omschrijving van een LTI item

De naam van de LTI link wordt bij het publiceren gebruikt voor de naam van het catalogusitem. Als naam kan daarom het beste een ‘nog niet bestaande' en zo correct en bondig mogelijke beschrijvende naam worden gekozen.

Als 
omschrijving raden we aan om een combinatie van een ‘prefix-id’, de naam van de aanbieder en de naam van de cursus (zoals de aanbieder die aanlevert) worden gebruikt, zodat de omschrijving altijd dezelfde soort gegevens bevat en met de omschrijving de content en content aanbieder eenvoudig terug te vinden zijn.


Een voorbeeld is: 

  • Je krijgt een LTI link van aanbieder MedElearning  op 2 maart 2023
  • De e-learning wordt door MedElearning ‘Medicatie toedienen – elearning_V4_22’ genoemd.

Hieronder een paar logische opties voor de naam van de LTI link, en dus het toekomstige catalogusitem:

  • MedElearning – Medicatie toedienen
  • De omschrijving zou dan kunnen zijn: 20230202_MedElearning_Medicatie toedienen – elearning_V4_22


Je hebt dan altijd een indicatie hoelang je al de content hebt, van wie je de content hebt en hoe content heette op het moment van de levering.

Als MedElearning later een nieuwe versie van de content maakt die de huidige link moet gaan vervangen dan moet de URL worden aangepast maar kan de omschrijving ook eenvoudig worden aangepast door middel van het gebruik van dezelfde soort gegevens.


Als opvolger van deze e-learning met bijvoorbeeld de titel 
‘Medicijnen verstrekken en toedienen V6_23’ zou de omschrijving van de bestaande LTI link die op 4 april 2023 wordt geïmplementeerd kan dan worden aangepast met de huidige naam en datum:

Voorbeeld: 
20230404_MedElearning_Medicijnen verstrekken en toedienen V6_23

De naam mag hierbij zelf gekozen worden en dit betreft een best practice om de namen en de omschrijvingen van de LTI linkjes te kiezen.  


Om verwarring met al bestaande LTI linkjes te voorkomen kan het beste een eigen prefix-id (zoals in dit voorbeeld 
20230404_) gebruikt worden. Gebruik daarvoor geen SDB-XXXXX of TSD-XXXXX. Deze worden gebruikt vanuit de SDB Groep. 

Het testen van een LTI link van een aanbieder

Een LTI koppeling kan goed getest worden in een publicatie die al eerder is gemaakt. We adviseren hierbij om geen meerdere test modules aan te maken, echter te beginnen met 1 test module.

Stappen om een LTI linkje te testen:
  1. Maak een nieuwe koppeling aan en noem deze ‘Test’ of ‘Dit is een Test’ of ‘Test 23’. De naam kan desgewenst aangepast worden.
  2. Als er al een LTI Testmodule bestaat en je wilt een andere LTI link testen, maak dan niet een nieuwe link aan maar pas het linkje en de LTI instellingen aan.
  3. Om de LTI link te testen druk je op ‘afspelen’ of eerst ‘publiceren’ om te kunnen testen.
  4. Publiceren is niet verplicht tenzij je ‘niet beheerders’ van het SDB Leerplatform wil laten testen.
  5. Als het werken met LTI linkjes bekend is dan is het wellicht handig om per aanbieder meerdere test linkjes aan te maken. Dat is bijvoorbeeld logisch als de aanbieder verschillende soorten content (theorie module, toets module) aanbiedt die per module andere instellingen verlangen.
    Verder word geadviseerd om maximaal 1 testmodule per soort LTI content per aanbieder worden gemaakt.
    Zo wordt het testen van een nieuwe LTI link van een bestaande aanbieder eenvoudig zonder dat er meerdere test modules in het e-learning beheer staan.


Voorbeeld


Aanbieder MedElearning biedt theorie modules aan die afronden na het opsturen van de eerste voorgang en bied ook toets modules met een afsluitende score met cesuur van 70% aan.


Aanbieder AucelMed bied theorie modules aan die meteen afronden of die afronden na het opsturen van de eerste voorgang en bied ook toets modules met een afsluitende score met cesuur van 70% aan.


De testmodules van MedElearning zouden de volgende omschrijvingen (en naam) kunnen krijgen:

001_Test_MedElearning_Theorie_RondAfBijEersteResultaat

001_Test_MedElearning_Toets_RondAfMetScoreEnCesuur


Bij een andere aanbieder die meer verschillende opties aanbied en dus met andere instellingen zou het dan zo kunnen:

002_Test_AucelMed_Theorie_RondMeteen af

002_Test_AucelMed_Theorie_RondAfBijEersteResultaat

002_Test_AucelMed_Toets_ RondAfMetScoreEnCesuur

  

 


    • Related Articles

    • E-learning beheer: Arrangementen

      Als beheerder kun je zelf arrangementen samenstellen van LTI en/of SCORM e-learnings. Arrangement aanmaken 1. Navigeer naar beheer -> e-learning beheer 2. Klik op de plusknop (rechtsonder) 3. Voer de naam in van het arrangement. Deze naam zal worden ...
    • E-learning beheer: een LTI link toevoegen (detail knoppen)

      In het artikel E-learning beheer: een LTI link toevoegen (basis knoppen) is de basis uitgelegd van het e-learning beheer. In dit artikel gaan we in detail verder in op de betekenis achter elke knop. Algemene gegevens De Naam is het belangrijkste ...
    • E-learning beheer: beperkingen en aandachtspunten

      Beperkingen e-learning beheer Er zijn enkele beperkingen waar op dit moment rekening mee gehouden worden bij het gebruik van e-learning beheer. Deze zijn: Het is nog niet mogelijk om arrangementen te maken die bestaan uit meer dan 1 LTI link. Deze ...
    • E-learning beheer: testen van een LTI

      Introductie: testen van van de content Het is raadzaam om een nog niet gepubliceerde LTI te testen. Nadat je de LTI gegevens hebt ingevoerd en opgeslagen kun je de LTI gaan afspelen via het overzicht. Klik op 'Afspelen'. Er zal een pop-up venster ...
    • E-learning beheer: een LTI link toevoegen (basis knoppen)

      LTI link toevoegen Bij het instellen van een LTI link is het belangrijk om dit in overleg met de aanbieder te doen. De aanbieder bepaalt de instellingen, zowel inhoudelijk (de hoogte van de cesuur), als technisch (wat wordt er gecommuniceerd en ...