Naam en omschrijving van een LTI item
De naam van de LTI link wordt bij het publiceren gebruikt voor de naam van het catalogusitem. Als naam kan daarom het beste een ‘nog niet bestaande' en zo correct en bondig mogelijke beschrijvende naam worden gekozen.
Als omschrijving raden we aan om een combinatie van een ‘prefix-id’, de naam van de aanbieder en de naam van de cursus (zoals de aanbieder die aanlevert) worden gebruikt, zodat de omschrijving altijd dezelfde soort gegevens bevat en met de omschrijving de content en content aanbieder eenvoudig terug te vinden zijn.
Een voorbeeld is:
- Je krijgt een LTI link van aanbieder MedElearning op 2 maart 2023
- De e-learning wordt door MedElearning ‘Medicatie toedienen – elearning_V4_22’ genoemd.
Hieronder een paar logische opties voor de naam van de LTI link, en dus het toekomstige catalogusitem:
- MedElearning – Medicatie toedienen
- De omschrijving zou dan kunnen zijn: 20230202_MedElearning_Medicatie toedienen – elearning_V4_22’
Je hebt dan altijd een indicatie hoelang je al de content hebt, van wie je de content hebt en hoe content heette op het moment van de levering.
Als MedElearning later een nieuwe versie van de content maakt die de huidige link moet gaan vervangen dan moet de URL worden aangepast maar kan de omschrijving ook eenvoudig worden aangepast door middel van het gebruik van dezelfde soort gegevens.
Als opvolger van deze e-learning met bijvoorbeeld de titel ‘Medicijnen verstrekken en toedienen V6_23’ zou de omschrijving van de bestaande LTI link die op 4 april 2023 wordt geïmplementeerd kan dan worden aangepast met de huidige naam en datum:
Voorbeeld: 20230404_MedElearning_Medicijnen verstrekken en toedienen V6_23
De naam mag hierbij zelf gekozen worden en dit betreft een best practice om de namen en de omschrijvingen van de LTI linkjes te kiezen.
Om verwarring met al bestaande LTI linkjes te voorkomen kan het beste een eigen prefix-id (zoals in dit voorbeeld 20230404_) gebruikt worden. Gebruik daarvoor geen SDB-XXXXX of TSD-XXXXX. Deze worden gebruikt vanuit de SDB Groep.
Het testen van een LTI link van een aanbieder
Een LTI koppeling kan goed getest worden in een publicatie die al eerder is gemaakt. We adviseren hierbij om geen meerdere test modules aan te maken, echter te beginnen met 1 test module.
Stappen om een LTI linkje te testen:
- Maak een nieuwe koppeling aan en noem deze ‘Test’ of ‘Dit is een Test’ of ‘Test 23’. De naam kan desgewenst aangepast worden.
- Als er al een LTI Testmodule bestaat en je wilt een andere LTI link testen, maak dan niet een nieuwe link aan maar pas het linkje en de LTI instellingen aan.
- Om de LTI link te testen druk je op ‘afspelen’ of eerst ‘publiceren’ om te kunnen testen.
- Publiceren is niet verplicht tenzij je ‘niet beheerders’ van het SDB Leerplatform wil laten testen.
- Als het werken met LTI linkjes bekend is dan is het wellicht handig om per aanbieder meerdere test linkjes aan te maken. Dat is bijvoorbeeld logisch als de aanbieder verschillende soorten content (theorie module, toets module) aanbiedt die per module andere instellingen verlangen.
Verder word geadviseerd om maximaal 1 testmodule per soort LTI content per aanbieder worden gemaakt.
Zo wordt het testen van een nieuwe LTI link van een bestaande aanbieder eenvoudig zonder dat er meerdere test modules in het e-learning beheer staan.
Voorbeeld
Aanbieder MedElearning biedt theorie modules aan die afronden na het opsturen van de eerste voorgang en bied ook toets modules met een afsluitende score met cesuur van 70% aan.
Aanbieder AucelMed bied theorie modules aan die meteen afronden of die afronden na het opsturen van de eerste voorgang en bied ook toets modules met een afsluitende score met cesuur van 70% aan.
De testmodules van MedElearning zouden de volgende omschrijvingen (en naam) kunnen krijgen:
001_Test_MedElearning_Theorie_RondAfBijEersteResultaat’
001_Test_MedElearning_Toets_RondAfMetScoreEnCesuur’
Bij een andere aanbieder die meer verschillende opties aanbied en dus met andere instellingen zou het dan zo kunnen:
002_Test_AucelMed_Theorie_RondMeteen af’
002_Test_AucelMed_Theorie_RondAfBijEersteResultaat’
002_Test_AucelMed_Toets_ RondAfMetScoreEnCesuur’