Gebruikerbeheer

Gebruikerbeheer

Introductie

Dit artikel geeft een overzicht van het beheer van de autorisaties in SDB Budget. Het is bedoeld als ondersteuning voor (nieuwe) gebruikers met de rol Beheerder.
Met behulp van de autorisatie-instellingen kan de toegang van gebruikers tot SDB Budget ingericht worden.

Rollen

Om de toegang van gebruikers in te regelen moet gebruik worden gemaakt van rollen. Iedere gebruiker moet toegekend worden aan één of meerdere rollen. De beschikbare rollen zijn bij de inrichting van SDB Budget opgesteld en kunnen, indien nodig, aangepast worden. De meeste gangbare rollen zijn:

  1. Beheerder (BEH): Deze rol geeft toegang tot het beheer van de inhoud en de uitgangspunten van de begrotingen
  1. Controller (CON): Deze rol geeft toegang tot alle of een groot gedeelte van de gegevens en beperkt inzicht in de uitgangspunten
  1. Manager (MGR): Deze rol geeft beperkt toegang tot alleen die schermen die nodig zijn voor het invullen van een deelbegroting

De gebruikte afkortingen kunnen afwijken en er kunnen andere rollen beschikbaar zijn. De beschikbare rollen en de instellingen daarvan kunnen door een SDB Consultant ingesteld worden.
Bij iedere rol wordt bij inrichting ingesteld tot welke schermen gebruikers binnen deze rol toegang hebben. Verder kan aangegeven worden of de gebruikers wel/geen wijzigingen mogen aanbrengen in de begrotingen.

Filters

Met behulp van filters kan ingesteld worden welke data een gebruiker kan inzien of opvoeren. Filters kunnen op alle aanwezige stamlijsten vastgelegd worden (bijv. een selectie van kostenplaatsen).
Het is belangrijk om te beseffen dat het beheer van de filters erg tijdrovend kan zijn. Daarom verdient het de aanbeveling om deze zoveel mogelijk te beperken. Als bijvoorbeeld de manager van een behandeldienst alleen toegang heeft tot kostenplaatsen met behandeling wordt de data voor de productiebegroting automatisch beperkt tot de betreffende (behandel)producten. Een extra filter op producten is dan niet nodig.

Alert
Aanbeveling: Beperk autorisatiefilters zoveel mogelijk tot de kostenplaatsstructuur.

Gebruikerbeheer

De optie Gebruikerbeheer in het menu Beheer opent het beheerscherm voor de autorisaties:


Via dit scherm is het mogelijk om gebruikers toe te voegen of te verwijderen. Rechts van de gebruikers staan een aantal kolommen met de beschikbare rollen. Een rol toekennen aan een gebruiker kan eenvoudig door het corresponderende bolletje aan te vinken. Aan een gebruiker kunnen meerdere rollen worden toegekend. Wanneer een bolletje wordt aangeklikt verschijnt een drop-down menu met aanvullende mogelijkheden:


Met de knop ‘Rol verwijderen’ kan de rol bij deze gebruiker verwijderd worden. De knop ‘Standaard Rol’ kan gebruikt worden om aan te geven dat de gebruiker na aanmelden in deze rol terecht komt. Wanneer dit voor de betreffende rol geldt zal deze knop gemarkeerd zijn. Tenslotte is het mogelijk om voor de gekozen gebruiker/rol combinatie een data-autorisatie in te richten. Deze data-autorisatie biedt de mogelijkheid om de gegevens op alle schermen te beperken tot een selectie van stamgegevens. Een voorbeeld: de rechten van een clustermanager kunnen beperkt worden tot de data van de kostenplaatsen die in zijn/haar cluster vallen.

Alert
Als er gebruik wordt gemaakt van SDB Identity zal het veld Account van de gebruiker overeen moeten komen het veld Gebruikernaam in Identity.

Gebruikers met meerdere rollen kunnen wisselen van rol via het Account menu (pictogram rechtsboven in de titelbalk met de initialen van de gebruiker).