Genereren barcodes
Het scherm is te benaderen via het dashboard:
- Cliënt - Personalia - Genereren barcodes
- Zorgadministratie - Genereren barcodes
Indien men gebruik maakt van de modules correspondentie en
de module gemakkelijk scannen kan men deze module gebruiken om barcodes te
genereren om documenten automatisch te rubriceren. De systematiek die
gehanteerd wordt in de module gemakkelijk scannen is niet goed hanteerbaar bij
de scanners die gebruikt gaan worden. In plaats van dat men de benodigde
gegevens invoert op de scanner worden er barcodevellen gegenereerd. Hierdoor is
de scanner in staat de initiërende gegevens van het document op te slaan in een
bestand dat door de applicatie USER kan worden opgehaald en opgeslagen in de
database.
Werkwijze
Via het scherm ‘genereren barcodes’ worden de benodigde
gegevens ingevoerd in de database. Het scherm wordt geopend vanuit het menu
Cliënt, nieuw item onder Elektronisch dossier.
Aan de hand van de te scannen documenten worden de velden
ingevuld. De cliënt kan worden opgezocht via de LOV; default wordt daarna de
laatste inschrijving ingevuld. Deze kan worden gewijzigd als het document tot
een eerdere inschrijving hoort. Bij het veld medewerker wordt default het
nummer en de naam ingevuld van de medewerker die ingelogd is. Men kiest de
rubriek die op het document van toepassing is en vult een omschrijving in.
Daarna kan het barcodevel (scheidingsvel) geprint worden. De gegevens worden
opgeslagen in de module correspondentie.
Gegevens barcode
Op het vel komen 2 barcodes: in de 1e barcode wordt het
record-id nummer opgenomen. De tweede barcode is ter controle: hierin worden
het cliëntnummer en de datum opgenomen.
Scannen document
Tezamen met het barcodevel wordt het document ingescand. De
software van de scanner verwerkt de informatie van de barcode in de filenaam en
zet deze bestanden in een directory op de scanserver. De filenaam ziet er dan
als volgt uit:
<record-id >_<datum><patiëntnummer>.pdf
USER ‘snuffelt’ deze directory regelmatig af en haalt de
documenten op. Aan de hand van het record-id wordt het document gekoppeld aan
de module correspondentie en in de database opgeslagen. De naam van het
document wordt opgeslagen in het veld ‘BESTANDSNAAM’. Het bestand wordt dan
verwijderd op de scanserver.
Als het document niet gekoppeld kan worden (als bijvoorbeeld
het record ondertussen is verwijderd) wordt een mail gestuurd naar de
applicatiebeheerder. Het bestand blijft dan op de scanserver staan.
Veld | Omschrijving |
Nr | Record ID (wordt
automatisch gevuld (is ook ID van de barcode)) - wordt niet getoond in dit
scherm. |
Cliënt | LOV cliënten, keuzelijst
van alle cliënten (naam en nummer). |
Inschr. | LOV inschrijving.
keuzelijst van inschrijvingen. Volgnummer van de inschrijving. Default wordt
hier de laatste inschrijving ingevuld. Kan gewijzigd worden.(kan ook een
afgesloten of vorige inschrijving zijn) |
Datum | Default wordt hier de
systeemdatum ingevuld. Kan gewijzigd worden naar bijvoorbeeld de datum van
het document. |
Medewerker | Nummer en naam van de
medewerker die het document invoert. Wordt default ingevuld met nummer en
naam van de ingelogde medewerker. |
Rubriek | Nummer en omschrijving van
de rubriek die op het document van toepassing is. |
Omschrijving | Tekstveld voor het
omschrijven van het te scannen document. |
Verwerking
Alle records die in het scherm worden getoond worden
uitgeprint. Het is ook mogelijk om in dit scherm te zoeken. Er kunnen alleen
correspondentie records gevonden worden waarvan het document nog niet is
opgeslagen.
Rapport
Het rapport toont de gegevens van de in te lezen
correspondentie. Verder de barcode met een tweede controle barcode.
Informatie omtrent (fout)meldingen
Het gescande document wordt opgehaald en gekoppeld aan het
bestaande record a.d.h.v. het record-id.
Als een document niet kan worden gekoppeld gaat hiervan een
mail naar de applicatiebeheerder.
Informatie voor applicatiebeheer
De gekoppelde documenten worden opgeslagen in de tabel
ELECTRONISCH, de bestandsnaam wordt geplaatst in het veld BESTANDSNAAM.
Lettertype precisionid itf 12.ttf moet
geïnstalleerd worden op applicatieservers en op lokale cliënts.
Rollen
Rollen: | Omschrijving: |
CORRESPONDENTIE | Geeft toegang tot de
module genereren barcode met lees- en schrijfrechten |
CORRESPONDENTIE_LEES | Geeft toegang tot de
module genereren barcode met leesrechten |