Handleiding Fiatteren Uren (Medewerker)

Handleiding Fiatteren Uren (Medewerker)

1. Urenregistratie-Fiatteren 

In dit hoofdstuk wordt het fiatteren van uren in het scherm Fiatteren (Uren / Fiatteren) uitgelegd. Onderstaande stappen dienen te worden doorlopen om alle uren, die door de medewerker zijn geaccordeerd in het ECD, te fiatteren. Bovenin het scherm bevindt zich de optie Selecteer OE. Onder de OE selectie bevindt zich de filterselectie. Onder de filter-selectie komt het fiatteren-grid. 

1.1 OE selectie 



Ga naar Meer > Tijdregistratie > Fiatteren hier kiest u het team waarvan u de uren wilt gaan fiatteren. Wanneer de selectie van de OE (het team) gemaakt wordt, opent zich het scherm.


Onder de filter sectie bevindt zich een button Alles In- / uitklappen. Door op het pijltje te klikken worden alle registraties uitgeklapt per medewerker en per dag van de week. Door op het pijltje voor de medewerker klikken bestaat de mogelijkheid om alleen specifiek de registraties van deze medewerker te tonen. 

1.2 Wijzig Filters

Door op de button Wijzig filters te klikken wordt een filter menu zichtbaar.


Er zijn uitgebreide filteropties toegevoegd binnen het fiatterenscherm. De gebruiker kan nu eenvoudiger de gewenste selecties opvragen en een beter overzicht behouden. De filters en signaleringen tonen alleen waarden die effectief aanwezig zijn in het fiatteren-grid. 

1.2.1 Filters 

Wanneer er filters zijn geselecteerd, dan worden alleen die regels getoond in het fiatteren-grid die aan alle geselecteerde filters voldoen.

Filteren op type activiteit
Hier kan gefilterd worden op het type activiteit, bijvoorbeeld alle direct cliënt gerelateerde of alle niet-cliënt gerelateerde registraties worden getoond. Wanneer deze filter Type activiteit actief is, wordt de filter Activiteit gedeactiveerd.


Filteren op activiteit
Er kan ingezoomd worden op specifieke producten en/of uursoorten, om bijvoorbeeld snel te kunnen zien wat geregistreerd is op pauze of op bijzonder verlof. Daarbij zijn de activiteiten in de drop-down lijst gegroepeerd op (Direct) Cliënt gerelateerde en niet- Cliënt gerelateerde activiteiten.



Filteren op status
Deze filter heeft een drop-down lijst met checkboxen.
  1. Bevestigd
  2. Nog te bevestigen
  3. Afgekeurd 
  4. Gefiatteerd
  5. Gewijzigd 
Hierin worden dus zowel de geselecteerde als niet-geselecteerde items getoond.

Filteren op de ‘Nog te fiatteren’ tijdsregistraties
Het is mogelijk om direct alleen alle nog te fiatteren registraties te tonen, zonder dat hier verschillende statussen voor geselecteerd hoeven te worden. Zoals Type activiteit de Activiteit uitschakelt, zo schakelt de filter Nog te fiatteren ook de filter Status uit.



Filteren op gepland
Er kan gefilterd worden op registraties die bijvoorbeeld komen uit de planning van de ACP V&V/AP of ongeplande registraties die handmatig zijn toegevoegd.

Filteren op visitestatus
Er kan gefilterd worden op de visitestatus, om registraties te selecteren die om een bepaalde reden niet zijn doorgegaan. Bijvoorbeeld Fout planning, Fout cliënt etc.

Filter op duur
Er kan een bereik aangegeven worden voor de gerealiseerde duur, om registraties met bijvoorbeeld een hele korte duur óf juist een hele lang duur eruit te filteren. De minimum- en maximumduur kan worden aangepast door de cursor te verschuiven. Alle registraties tussen minimum en maximum duur in die week worden gefilterd en getoond.


1.2.2 Signaleren

Bovenop de filters, wanneer er signaleringen zijn geselecteerd, dan worden alleen die regels getoond in het fiatteren-grid die aan tenminste één geselecteerde signalering voldoen.

Filteren op onder- of overschrijding van de gerealiseerde versus de geplande duur.
De gebruiker kan aangeven welke onder- en overschrijding van de afwijking van planning en realisatie getoond moeten worden. Bijvoorbeeld de registraties waarbij de gerealiseerde duur meer dan 10 minuten afwijkt van de geplande duur. Wanneer de gerealiseerde duur afwijkt van de geplande duur, wordt een rood klokje getoond. Met een + of – teken wordt getoond of er sprake van onder- of overschrijding is. De minimum- en maximumduur kan worden aangepast door de cursor te verschuiven. Alle registraties tussen minimum en maximum duur in die week worden gefilterd en getoond.

Filter op registraties zonder mandaat
Het filteren op registraties zonder geldige toewijzing

Filteren op tijdsregistraties waarbij een opmerking toegevoegd is
De registraties waarbij door de medewerker of fiatteur een opmerking is toegevoegd kunnen gefilterd worden.

Filter op overlappende registraties
Het filteren waarbij alleen de overlappende registraties te zien zijn. Deze registraties kunnen niet worden bevestigd of gefiatteerd. \

1.2.3 Acties in de filter

In het filter menu zijn rechts drie buttons om de volgende acties uit te voeren:

  1. Annuleren: De vorige actie wordt ongedaan gemaakt. Bijvoorbeeld na het selecteren van een filter wordt de door het klikken op de annuleren button deze filter ongedaan gemaakt. 
  2. Legen: alle geselecteerde filters worden verwijderd.
  3. Tonen: Na elke filter selectie moet op de button Tonen worden geklikt om de gefilterde registraties daadwerkelijk te tonen. Rechtsboven in het filter-menu wordt het aantal gefilterde registraties versus het totaal aantal registraties getoond, zodat direct zichtbaar is welk gedeelte van de registraties getoond wordt, en de gebruiker bewust ziet dat er gefilterd wordt. Wanneer een filter actief is, wordt geen vrije ruimte weergegeven.
Elke filter kan worden verwijderd door op het kruisje bij de filter te klikken. De registraties van de verwijderde filter worden ook automatisch verwijderd uit de gefilterde registraties.

1.3 Fiatteren grid

1. Als kopregel wordt de medewerker getoond met zijn contract en gemaakte uren en Aantal kilometers.
2. De regel onder medewerker toont de dag-aanduiding. 
3. Daaronder wordt voor de betreffende dag de registraties getoond. Indien alle registraties zijn gefiatteerd wordt de betreffende dag (of week) ingeklapt en zijn de registraties zichtbaar op het moment dat op het pijltje voor de naam of dag wordt geklikt (herkenbaar aan de groene 
vink).
4. Dit zijn de kilometers die de medewerker vanuit zijn medewerkersportaal doorstuurt. Deze regel is via het pennetje te wijzigen of de regel is in zijn totaal te verwijderen met het kruisje.
5. Als men op het pennetje klikt wordt het volgende scherm getoond met de volgende velden:
  1. Contract
  2. Datum
  3. Aantal km* 
  4. Opmerking 
  5. Annuleren
  6. Opslaan van de wijzigingen.

6. Onder de kilometerregistratie worden de uren-regels van de opgevraagde selectie (per week) opgesplitst per dag gepresenteerd. Hier wordt per regel de volgende informatie getoond:
  1. Begin en eindtijd van het zorgmoment
  2. Cliëntnaam en nummer
  3. Geleverd product / uursoort
  4. Duur van het zorgmoment / indirecte uur
  5. Status van de urenregel
  6. Toelichting 
  7. Icoontje klokje / eurotekentje
  8. Knop Wijzigen
  9. Knop Verwijderen
Belangrijk: In de regel van zowel de Medewerker als vervolgens op de betreffende urenregel worden de icoontjes  getoond. Op de medewerker staat altijd een getal waarmee helder is hoeveel van deze regels er zijn. Op de urenregel staat alleen het icoontje. Het klokje geeft aan dat er een afwijking van de planning is (ingesteld door uw organisatie). Het Euro tekentje geeft aan dat er voor deze urenregel geen legitimatie (geldig product is). U zult deze dus moeten voorzien wil deze urenregel correct worden overgehaald en kunnen 
worden gedeclareerd. 


7. Wanneer er iets mist binnen de grid kan er handmatig een tijdregistratie aangemaakt worden. Dit kan door te klikken op nieuwe tijdregistratie.









8. Wanneer u op het pennetje klikt kunt u de regel wijzigen. De volgende velden zullen dan worden getoond.
  1. Contract
  2. Cliënt 
  3. Product
  4. Datum 
  5. Begintijd 
  6. Eindtijd
  7. Visite status
  8. Opmerking
  9. De knop Annuleren, hiermee sluit u de pop-up zonder de wijzigingen op te slaan. 
  10. De knop Opslaan, hiermee slaat u de wijzigingen op. 
Alle getoonde velden zijn te wijzigen om correcties door te voeren.


9. Om een uren-regel af te keuren klikt u op de knop Verwijderen achter de uren-regel.
De pop-up bevat de volgende mogelijkheden:
  1. Weet u zeker dat u deze registratie wilt afkeuren?
  2. Opmerking. Werkwijze zou moeten zijn dat alle afgekeurde urenregels van een opmerking zijn voorzien. Op deze wijze krijgt de medewerker ook automatisch in zijn medewerker-portaal een terugkoppeling.


Bij Ja wordt de status op Afgekeurd gezet en is de verwijdermogelijkheid niet meer aanwezig.

Belangrijk: Een afgekeurde urenregel is niet meer opnieuw in te dienen door de medewerker. Deze urenregel wordt dus verwijderd uit de urenregistratie van deze medewerker. De urenregel wordt dan ook NIET gedeclareerd.

Belangrijk: Er wordt bij aanpassingen gevraagd om de begintijd van het volgende zorgmoment aan te passen. Indien je dit doet start de volgende urenregel op dit tijdstip.



    • Related Articles

    • Handleiding Tijdregistratie (Medewerker)

      1. Medewerker Uren Via Meer > Tijdregistratie > Medewerker kom je bij de tijdregistratie van de medewerker. In dit medewerker overstijgende scherm worden medewerker uren getoond en is het mogelijk om een handmatige toevoeging of wijziging door te ...
    • Uren medewerker tijdregistratie

      Vraag De uren van een medewerker komen niet mee naar de tijdsregistratie. Ze blijven op gefiatteerd staan en zo blijven ze ook in mobiele dag opslag staan. Antwoord Het kan zijn dat de uren per ongeluk zijn weggeschreven op het oude contract van de ...
    • Handleiding Tijdregistratie (Cliënt)

      1. Cliënt Uren Via Meer > Tijdregistratie > Cliënt kom je bij de tijdregistratie van de cliënt. In dit cliënt overstijgende scherm worden cliënturen getoond en is het mogelijk om een handmatige toevoeging of wijziging door te voeren op deze uren. Het ...
    • Tijdregistratie / fiatteren

      Vraag Tijdregistratie / fiatteren wat betekenen de rood gearceerd regels? Antwoord Het betekent dat de tijden elkaar overlappen. Je kunt ze dan ook niet fiatteren. Na aanpassing van de tijden moet het wel lukken om te kunnen fiatteren.
    • Handleiding Tijdregistratie (Uitvallijst)

      1. Uitvallijst Het scherm Uitvallijst is te vinden via Meer > Tijdregistratie > Uitvallijst. Dit scherm toont de tijdregistraties die uitvallen bij de Job Overhalen Mobiele Uren. Hiermee worden de gefiatteerde uren onderworpen aan verschillende ...