Handleiding Questio

Handleiding Questio


Inleiding

Deze handleiding heeft als doel de functionaliteit te beschrijven voor de werking van Questio. In deze handleiding worden alle functionaliteiten en mogelijkheden binnen Questio besproken.
Questio betreft de integratie van Kanzi binnen het ECD. Kanzi is een dynamische formulieren generator ontwikkeld door C2GO, onderdeel van InfoSupport b.v.. 
Middels de module Questio kunnen vragenlijsten aan cliënten geboden worden. 
In dit document gaan we verder in op het genereren van een dynamische vragenlijst middels Questio met behulp van de geïntegreerde Kanzi functionaliteiten.
Tevens zal uitleg gegeven worden aan de functionaliteiten van Questio binnen ECD en cliëntportaal.

Doel van Questio

Het doel van Questio is om een vragenlijst te genereren waarmee aan de respondent relevante informatie gevraagd wordt binnen verschillende modules en functionaliteiten.  
Met behulp van Questio kan een vragenlijst dynamisch opgebouwd worden, denk hierbij aan het verwijderen of toevoegen van vragen, antwoorden en of pagina’s aan de hand van reeds beantwoorde vragen. 
Questio wordt op verschillende plekken binnen het ECD geïntegreerd.
Binnen de huidige implementatie is Questio geïntegreerd door vragenlijsten te beheren en aan te bieden aan cliënten in het cliëntportaal.
Cliënten (en/of mantelzorgers) kunnen in het cliëntportaal vervolgens de vragenlijsten die aan hen aangeboden worden beantwoorden.
Binnen het EDC kunnen vervolgens de verzorgenden de ingevulde vragenlijsten bekijken.

Questio inrichten

Aanvraag Questio

Om binnen het ECD gebruik te maken van de beschreven functionaliteiten van Questio, dient de Questio module aangevraagd te worden bij de Servicedesk.
Vervolgens kunnen de gegenereerde formulieren binnen het ECD ingelezen worden en tot slot aangeboden worden aan de gebruikers binnen het clientportaal.

Questio randvoorwaardes

Om vragenlijsten middels Questio zelf aan te kunnen maken dien je gebruik te maken van de Kanzi Excel add-in.
Daarnaast is het Questio Excel werkboek nodig om een vragenlijst op te stellen.
Het Questio werkboek is een leeg Excel werkboek met een aantal voor gedefinieerde tabbladen waarin de inrichting kan gebeuren.
Binnen het ECD moet de autorisatie ingericht worden voor het beheer van de vragenlijsten en het aanbieden van de vragenlijsten op cliëntniveau. 
Binnen het cliëntenportaal dient de pagina “Vragenlijsten” aangezet te worden en moet de portaalgebruiker geautoriseerd zijn om de vragenlijsten te kunnen bekijken en invullen.

Kanzi Excel add-in

De add-in die in Excel geïnstalleerd moet worden is de Kanzi.Design.ExcelAddIn.vsto en deze wordt meegeleverd binnen het installatie pakket vanaf  2016.04.02.
Door te dubbelklikken op dit bestand zal de add-in aan Excel toegevoegd worden. 
Voorwaarde is dat Excel op de computer geïnstalleerd staat.

Een extra menu-item “Kanzi” wordt in de werkbalk van Excel zichtbaar, indien de Excel add-in geïnstalleerd is en het Questio werkboek geopend is.
De menu-item “Kanzi” in Excel werkbalk is weergegeven in het volgende figuur.
 


Figuur 1 Excel menu na installatie Kanzi add-in.

Wanneer een ander werkboek dan een Questio werkboek in Excel geladen wordt, zal het tabblad Kanzi niet getoond worden.

De Kanzi add-in in Excel heeft 4 verschillende mogelijkheden.
1. Valideer, middels deze knop kan een Questio werkboek gevalideerd worden. Zodra dit correct gevalideerd wordt zal het resultaat getoond worden.
Indien er volgens de validatie tool een inrichting niet correct is gedaan, zal dit in een pop-up worden getoond.
In de volgende afbeelding is het succesvolle validatie pop-up scherm getoond van een voorbeeld vragenlijst.
De “1” duidt op de bestemming van de vragenlijst, deze is binnen het ECD niet van belang omdat dit (voorlopig) in ECD bepaald wordt.
Achter de naam van de vragenlijst staat tussen haakjes het versie nummer. Voorlopig wordt binnen het  ECD geen versie beheer ondersteunt voor vragenlijsten, deze zal dan ook gevuld worden met 0.0.


 
Figuur 2 Succesvolle validatie

2. Exporteer, middels deze knop kan een Questio werkboek geëxporteerd worden naar een .kanzi bestand.
Dit gebeurd alleen indien het werkboek correct is ingevuld (middels de valideer knop te achterhalen). 
Het gegenereerde Kanzi bestand kan vervolgens in het ECD worden ingelezen, zodat de vragenlijst gebruikt kan worden.
3. Verkenner, middels deze knop kan de vragenlijst opgebouwd worden. Dit is een hulpmiddel om eenvoudiger pagina’s, vragen, deelvragen en antwoorden aan te maken.
De knop verkenner is alleen zichtbaar wanneer het tabblad “Questionnaire” is geselecteerd.
Aangeraden wordt dan ook om middels de “Verkenner” een vragenlijst op te bouwen. 
Niet alle functionaliteiten kunnen binnen de “Verkenner” ingericht worden.
In de volgende afbeelding is een verkenner van een voorbeeld vragenlijst weergegeven. 


 
Figuur 3 Kanzi “Verkenner”

4. Sorteer, middels deze knop kan een Questio werkboek gesorteerd worden. Wanneer handmatig verschuivingen zijn aangemaakt zal de knop
Sorteer de volgorde bepalen aan de hand van het Kanzi algoritme. Deze kijkt naar het ID van het element om de volgorde te bepalen. Bepaling van het ID zullen we later op terug komen.

Excel werkboek Questio

Het Excel werkboek Questio bestaat uit een aantal tabbladen. Initieel wordt het werkboek ‘Lege Questio.xlsx’ bij het installatie pakket vanaf 2016.04.02 opgeleverd.
Met behulp van dit werkboek en de Kanzi Excel add-in kunt u een vragenlijst aanmaken.

De tabbladen die getoond worden in het werkboek zijn:
1. Settings, dit tabblad is een vereist tabblad en kan maar 1 keer voorkomen. Middels dit tabblad is het mogelijk om de instellingen van de vragenlijst te bepalen.
Het betreft hierbij de Metadata (zoals naam), de te gebruiken types, validatie en de te gebruiken stijl van de vragen. 
2. Questionnaire, dit tabblad is een vereist tabblad en kan maar 1 keer voorkomen. Binnen dit
tabblad worden de vragenlijst elementen (pagina’s, vragen, antwoorden en deelvragen) ingericht. Tevens dienen voor de vragen de stijl opgegeven te worden.
Voor pagina’s, vragen en antwoorden kunnen vervolgens condities, feiten, aliassen en scores opgegeven worden. Met behulp van condities is het mogelijk om
vragenlijst elementen te verbergen of juist te tonen. Scores en feiten geven de gebruiker de mogelijkheid om een resultaat op het einde van de vragenlijst te tonen. 
3. Facts, dit is een optioneel tabblad en kan meerdere malen voorkomen in het werkboek. Wanneer het tabblad meerdere keren voorkomt dienen de tabbladen unieke
namen te hebben, maar voorafgegaan worden middels Facts_. Binnen dit tabblad kunnen feiten opgebouwd worden middels verschillende condities die geldig zijn
binnen de vragenlijst (afgevangen door de gegeven antwoorden).
4. Conclusions, dit is een optioneel tabblad en kan meerdere malen voorkomen in het werkboek. Wanneer het tabblad meerdere keren voorkomt dienen de tabbladen
unieke namen te hebben, maar voorafgegaan worden middels Conclusions_. Binnen dit tabblad kunnen resultaten opgebouwd worden middels verschillende condities
die geldig zijn binnen de vragenlijst (afgevangen door de gegeven antwoorden). De verschillende tabbladen worden aan het eind van de vragenlijst getoond op 1 pagina.
Elk tabblad levert een eigen sectie op de pagina op met een eigen titel, welke bepaald wordt door de naam in het Excel tabblad. 
Middels condities, welke gebruik maken van opgegeven feiten en aliassen, kunnen teksten op de samenvattingspagina weergegeven worden.

Autorisatie Questio

Binnen het ECD dient autorisatie ingericht te worden voor het gebruik van Questio. 
Op twee verschillende schermen kunnen de vragenlijsten ingezien en ingeregeld worden.
Binnen het menu-item beheer is er een tabblad “Vragenlijst” en binnen het menu-item “Client” is er een tabblad “Vragenlijst”.
Middels de huidige rollen structuur kunnen gebruikers tot deze tabbladen en de functionaliteit op deze tabbladen geautoriseerd worden.
In het volgende figuur is een voorbeeld weergegeven van de autorisatie binnen menu “Beheer”.
Voor de vragenlijsten binnen het menu “Client” is een soortgelijke autorisatie mogelijkheid beschikbaar.


 
Figuur 4 Questio autorisatie beheer

Questio definities

Binnen Questio onderscheiden we een aantal verschillende definities, welke hieronder samengevat worden.








Vragenlijstproces

Een vragenlijst erkent de volgende vier verschillende fases tijdens het proces binnen Questio:

1. Creatie-fase, dit is de fase waarin de beheerder een nieuw survey aanmaakt. Bij deze stap maakt de beheerder gebruik van Microsoft Excel, de Questio Excel werkboek en de Kanzi Excel add-in.
Deze add-in assisteert de beheerder op een aantal manieren, waaronder validatie, verkenner en export.
2. Beheer-fase, dit is de fase waarin de geëxporteerde survey in het ECD wordt geïmplementeerd. In de beheer-fase wordt bepaald op welke manier de vragenlijst in het ECD wordt aangeboden.
3. Invul-fase, dit is de fase waarin de aangeboden vragenlijst door de gebruiker wordt ingevuld. In de eerste fase van Questio worden de vragenlijsten alleen in het cliëntportaal aangeboden om in te vullen,
de gebruikers zijn dan ook de cliënten. De vragenlijsten kunnen, vooralsnog, alleen volledig worden ingevuld.
4. Resultaat-fase, dit is de laatste fase. De gebruiker heeft de aangeboden vragenlijst volledig ingevuld. Aan de hand van de antwoorden van de gebruiker in combinatie met de bedrijfsregels
opgesteld in de survey zijn de resultaten binnen ECD weggeschreven. In het ECD kan vervolgens per cliënt de ingevulde vragenlijst bekeken worden.
Middels de beheer-fase kan een zelfde soort survey meerdere malen aangeboden worden aan een of meerdere cliënten.

Gebruik (Excel) Questio werkboek

Wanneer de add-in correct is geïnstalleerd kan het Questio werkboek geopend worden. Binnen het Questio werkboek onderscheiden we verschillende tabbladen.
Binnen dit hoofdstuk wordt meer uitleg gegeven over de verschillende mogelijkheden binnen de tabbladen

Settings

Binnen dit tabblad wordt de initiële configuratie van de vragenlijst weergegeven.
1. Survey Metadata, beschrijft alle informatie die benodigd is om een survey te identificeren. Op dit moment is er maar 1 eigenschap waar in Questio wat mee gedaan wordt. 
      a. Name, Een unieke naam die de survey beschrijft. Normaal gesproken geef je de naam een keer op en verandert deze nooit.
                Binnen Questio dient de naam van de vragenlijst uniek te zijn wanneer je het  gegenereerde kanzi bestand (afgeleid van het Questio werkboek) inlaadt. Bij het inladen in ECD wordt niet naar de       
                bestandsnaam gekeken, maar naar deze ingevulde naam.
      b. Minor and major version, op dit moment is het niet mogelijk om versienummers toe te passen binnen Questio, zodra deze ondersteuning is toegevoegd aan Questio kan aan de hand van de versie nummers
                nieuwere versies van de survey worden toegevoegd aan Questio.
2. Question Types and Validators, dit onderdeel geeft alle beschikbare vraagtypes weer. Optioneel kan aangegeven worden welke validatie gekoppeld kan worden met een vraag type om zo de geldigheid voor het specifieke vraagtype af te dwingen.
Bijvoorbeeld een vraagtype "Tekst" met validator "Required, Numeric" betekent dat er een vrije tekstveld vraagtype geïntroduceerd wordt waarbij gevalideerd wordt of er een waarde is ingevuld (required) en of de waarde numeriek is (numeric).
3. Visual Styles, de visuele stijlen geven aan hoe de vraagtypes weergegeven worden. Elke visuele stijl is gekoppeld aan een specifiek vraagtype.  Bijvoorbeeld, de visuele stijl "TextSmall" en "TextLarge" zijn beide geassocieerd met het vraagtype "Text". “TextSmall” zal getoond worden als een tekstveld met maar 1 regel, en “TextLarge” zal getoond worden als een meerdere regel tekstvlak (6 regels in totaal). Afhankelijk van de hoeveelheid informatie die voorzien dient te worden als antwoord is een van beide zeer nuttig.
Wanneer er nieuwe stijlen dienen te worden voorzien dienen deze door Cormel op aanvraag ingebouwd te worden.

In het Questio werkboek zelf staat ook een opsomming van de verschillen visuele stijlen.

Visuele stijlen

Hieronder worden alle visuele stijlen benoemd die ondersteund worden binnen Questio. Per visuele stijl wordt een korte omschrijving gegeven waarin uitgelegd wordt wat deze stijl inhoudt.





(1) Visuele stijl Matrix
De visuele stijl “Matrix” is een visuele stijl waaraan meerdere condities moeten worden voldaan om tot een correcte weergave en werking te komen.
De tekst bij de hoofdvraag zal niet getoond worden. De hoofdvraag dient de visuele stijl Matrix te bevatten.
Vervolgens dienen de antwoordmogelijkheden die bij de subvragen gekozen kunnen worden ingevoerd te worden, dit worden de kolomtitels van de tabel.
De eerste kolomtitel blijft leeg, de volgende kolomtitels betreffende de antwoorden ingevoerd bij de hoofdvraag. 
Vervolgens kunnen de subvragen opgegeven worden. Elke subvraag komt op een aparte regel in de tabel te staan. Voor elke subvraag dienen net zoveel antwoordmogelijkheden te worden gegeven als ingevuld bij de hoofdvraag. Vervolgens dienen de subvragen te voldoen aan de visuele stijl “SingleRadio”. De visuele stijl “Matrix” ondersteunt geen andere visuele stijl voor de subvragen.
Een voorbeeld van een ingevuld Excel werkboek met de visuele stijl “Matrix” is weergegeven in volgend figuur.
 


Figuur 5 Excel werkboek voorbeeld met visuele stijl ‘Matrix’

In dit voorbeeld zijn unieke teksten weergegeven voor de antwoorden op de subvragen. Dit is niet verplicht.
Wanneer echter gewerkt wordt met aliassen, dan is conform de definitie van alias wel verplicht om unieke naamgevingen neer te zetten.
De representatie van de visuele stijl “Matrix” is weergegeven in volgend figuur.
 


Figuur 6 Questio voorbeeld visuele stijl “Matrix”

(2) Visuele stijl TextMatrix
De visuele stijl “TextMatrix” komt overeen met de visuele stijl “Matrix”, met een klein verschil.
Als eerste komt de betreffende ingestelde vraag bij de visuele stijl “TextMatrix” wel boven de tabel te staan. Tevens dienen de subvragen de visuele stijl “TextSmall” te bevatten.
In tegenstelling tot de visuele stijl matrix worden de antwoorden bij de visuele stijl “TextMatrix” weergegeven als tekstuele invulvelden.
Een voorbeeld van een ingevuld Excel werkboek met de visuele stijl “Textmatrix” is weergegeven in volgend figuur.
 


Figuur 7 Excel werkboek voorbeeld met visuele stijl “TextMatrix” 

De representatie van de visuele stijl “TextMatrix” is weergegeven in volgend figuur.
 


Figuur 8 Questio voorbeeld visuele stijl “TextMatrix”

Questionnaire

Binnen dit tabblad worden de vragenlijstelementen gedefinieerd welke leiden tot een survey.
In feite alles wat de gebruiker ziet terwijl de vragenlijst wordt ingevuld is op dit tabblad gedefinieerd.
De vragenlijst is opgezet als 1 grote tabel waarbij het ID bepaald welk vragenlijstelement behandeld wordt.
De volgende kolommen komen voor in de Vragenlijst tabel:

1. ID, Hiermee wordt het vragenlijst element uniek geïdentificeerd en gerangschikt. Het ID is verantwoordelijk voor het beschrijven van het type en ordenen van het vragenlijstelement.  Deze kolom kan worden genegeerd wanneer de gebruiker de Kanzi verkenner gebruikt om de vragenlijst te beheren.
In de volgende subparagraaf wordt meer uitleg gegeven betreffende ID’s.
2. Alias, Een optionele omschrijving geassocieerd met het antwoord. Een alias kan geen spaties bevatten.
3. Text,  De vriendelijke weergave van het vragenlijst element. 
4. Style, De visuele stijl van de vraag. Omdat de visuele stijlen gelinkt zijn aan bepaalde type vragen, zal de waarde van de kolom het type vraag bepalen. E.g. Meerkeuzevragen, enkele keuze, vrij tekstveld.
De visuele stijl moet voor een vragenlijst element vraag opgegeven worden. Deze visuele stijl heeft echter ook invloed op de wijze waarop het antwoord getoond wordt.
5. Validations, 0 of meer validatie geassocieerd met de vraag. Questio ondersteunt op dit moment maar 2 validatie, namelijk numeric en required.
6. Condition, Een optionele conditie geassocieerd met de vragenlijst element. Condities kunnen gebruikt worden om pagina’s, vragen of antwoorden te tonen of te verbergen.
Middels de definitie “Add if {Conditie}” wordt een vragenlijst element alleen getoond indien aan de conditie voldaan wordt. Middels de definitie “Remove if {Conditie}” wordt een vragenlijst element alleen niet getoond (verwijderd) indien aan de conditie voldaan wordt. Je kan meerdere condities aan elkaar verbinden, middels de functies AND en OR.
7. Facts, Een optioneel feit geassocieerd met het antwoord. Wanneer het betreffende antwoord gegeven is, wordt het geassocieerde feit waar en kan deze in condities gebruikt worden.
8. (Score), 0 of meerdere kolommen die verbonden dienen te worden met een numeriek gewicht behorende bij het antwoord. De kolomnaam moet voorgegaan worden met de tekst ‘SCORE_’ (let op de underscore). Wanneer gebruik gemaakt wordt van de betreffende kolom, wordt er door Questio een functie gecreëerd welke gebruikt kan worden om de waarde van de score te bepalen.
De functie is aan te roepen door de naam achter de _ te gebruiken gevolgd door (). Bijvoorbeeld de kolom Score_Basis, levert de functie Basis() op.
9. (Tags), 0 of meerdere kolommen die verbonden worden met een willekeurig stuk van metadata voor het antwoord.  De kolomnaam moet voorgegaan worden met de tekst 'TAG_' (let op de underscore). Op dit moment ondersteunt Questio maar een soort Tag en dat is de Tag_Note. 

Er zijn 2 manieren om een nieuw vragenlijstelement toe te voegen: door manueel een nieuwe rij aan de tabel toe te voegen of door de Verkenner van Kanzi Excel add-in te gebruiken. 
Laatstgenoemde is de aanbevolen manier zodat de gebruiker niet de ID’s van de vragenlijstelementen hoeft te beheren.  
Indien gebruiker toch de elementen manueel wilt beheren, let er dan op dat de ID’s ook de hiërarchische natuur van het element beschrijven.
Deze is in de volgende sub paragraaf beschreven.
Zodra er regels zijn toegevoegd, middels de verkenner of manueel, dienen de vragen, antwoorden en/of pagina’s te worden opgemaakt.

Vragenlijst element ID

Wanneer gebruik gemaakt wordt van de Kanzi “Verkenner” worden de ID’s automatisch bepaald. Wanneer echter gekozen wordt om handmatig een nieuwe rij aan de Excel werkboek toe te voegen, dient de volgende ID structuur gevolgd te worden. Alle ID’s dienen te beginnen met X.



Alle nummers dienen opeenvolgend op te lopen, startend bij 1. Alle letters dienen opeenvolgend op te lopen, startend bij A.

Definiëren van de vragenlijst met behulp van de Verkenner tool

Om gebruik te maken van de Verkenner tool van de Kanzi add-in dient een Questio werkboek geopend te worden op de tabblad “Questionnaire”.
De “Verkenner”-knop op het Questio tabblad zal alleen beschikbaar zijn wanneer het werkblad “Questionnaire” het actieve werkblad is, wanneer een ander werkblad is geselecteerd,
zal de knop inactief getoond worden. Klik op de “Verkenner”-knop om het “Verkenner”-dialoogvenster te openen. Het dialoogvenster bevat een boomdiagram van de huidige vragenlijst.
Op het eerste niveau staan alle pagina elementen. Op het tweede niveau staan alle vragen elementen. Elk vragen element heeft een tak antwoorden en een tak subvragen. 
De volgende acties zijn mogelijk om een vragenlijst op te bouwen:

1. Een nieuw pagina element toevoegen, klik met de rechtermuisknop op de pagina tak en selecteer “Add” (Een andere optie is de pagina tak te selecteren en “ctrl+N” in te drukken).
Typ de naam van de nieuwe pagina en druk op “enter”. Een pagina zal worden toegevoegd aan de boomdiagram. Pagina’s zullen onder aan de paginalijst worden toegevoegd. 
2. Een nieuw vraag element toevoegen, klik met de rechtermuisknop op een bestaande pagina en selecteer “Add” (Een andere optie is de pagina tak te selecteren en “ctrl+N” in te drukken).
Typ de vraag en druk op enter. De vraag zal onder de pagina worden toegevoegd. 
3. Een nieuw antwoord element toevoegen, klap een bestaand vraag element open. Klik met de rechtermuisknop op het antwoord element en
selecteer “Add” (Een andere optie is de pagina tak te selecteren en “ctrl+N” in te drukken). Typ het antwoord en druk op enter. Het antwoord zal onder de vraag worden toegevoegd. 
4. Een vragenlijst element verwijderen, klik met de rechtermuisknop op het te verwijderen element en selecteer “Remove” (Een andere optie is het element te selecteren en de “Remove” knop in te drukken). 
5. Een vragenlijst element hernoemen, klik met de linkermuisknop op het element om het te selecteren. Klik nogmaals met de linkermuisknop op het element en wacht enkele seconden.
Het label van het element zou in een aanpasbare tekstveld moeten veranderen. Hernoem het element en druk op enter om de wijzigingen op te slaan (Een andere optie om het element te hernoemen is te drukken op de F2-toets).
6. Volgorde van elementen aanpassen, sleep het element naar de gewenste locatie en laat het element los, of maak gebruik van de knoppen ‘Move Up’ en ‘Move Down’.
Klik op de Ok-knop onderaan het dialoogvenster om de wijzigingen op te slaan. De wijzigingen in de boomdiagram zullen worden doorgevoerd in het werkblad.
De Verkenner tool heeft geen ingebouwde functie om wijzigingen ongedaan te maken, daarom wordt aangeraden wijzigingen regelmatig op te slaan.
De ID’s worden vervolgens bepaald aan de hand van het type vragenlijst element en de volgorde waarmee ze in de verkenner zijn gerangschikt.

Opmaken van vragenlijst elementen

Na het gebruik van de Verkenner tool bevat  de vragenlijst een of meerdere pagina’s, vragen en antwoorden. De “Valideer”-knop in de Kanzi add-in kan gebruikt worden om de vragenlijst
te valideren. Wanneer dit direct gebeurd nadat middels de verkenner tool een vragenlijst is gegenereerd, zou er een foutmelding getoond moeten worden die aangeeft dat de
vragenlijst ongeldig is. Excel zal naar het eerstvolgende foutieve veld navigeren. Dit is gewenst gedrag, omdat de elementen toegevoegd via de verkenner geen opmaak bevatten.
Alle vragen dienen te zijn voorzien van opmaak. Na het toevoegen van de opmaak aan alle vragen kan de vragenlijst gevalideerd worden. 
De volgende stappen kunnen worden gevolgd om de toegevoegde elementen verder op te maken:

1. Opmaak toevoegen aan de vragen, Elk vraag element dient te zijn voorzien van opmaak, anders kan Questio de vraag niet weergeven.
Houdt er rekening mee dat de opmaak ook het soort vraag bepaalt. Bijvoorbeeld multiple select vragen staan toe dat de vraag meerdere antwoorden bevat en single select vragen
mogen slechts een antwoord bevatten. De lijst van opmaak keuzes is afhankelijk van de visuele stijlen die gedefinieerd zijn in het werkblad “Settings”.
2. (Optioneel) Voeg validatoren toe aan de vragen, Zonder validatie zijn alle vragen optioneel. De lijst van mogelijke validatoren is afhankelijk van de instellingen in het werkblad “Settings”.
(Conditioneel) Verborgen vragen worden niet gevalideerd. 
3. (Optioneel) Voeg een alias toe aan antwoorden, Wanneer antwoorden onderdeel zijn van een expressie, kan er een alias worden toegekend aan het antwoord.
Een alias bestaat uit tekst en bevat geen spaties. 
4. (Optioneel) Voeg “facts” toe aan antwoorden, Wanneer een antwoord onderdeel is van een uitdrukking (expression) kan een feit worden toegekend aan een antwoord.
Een feit bestaat uit tekst en bevat geen spaties. Houdt er rekening mee dat feiten niet kunnen worden gebruikt voor het op basis van een voorwaarde tonen of verbergen van een vragenlijst element. 
5. (Optioneel) Voeg voorwaarden (conditions) toe voor vragenlijst elementen, Voorwaarden kunnen gebruikt worden om antwoorden, vragen of hele pagina’s te tonen of te verbergen.
Zonder voorwaarde is een element altijd zichtbaar, tenzij een bovenliggend element verborgen is. Er zijn twee mogelijkheden om voorwaarden op te zetten: 
      a. Toon het element wanneer de voorwaarde voldoet, verberg het element wanneer dit niet zo is. Bijvoorbeeld "Add if IsVolwassen" 
      b. Verberg het element wanneer de voorwaarde voldoet, geef het element weer wanneer dit niet zo is. Bijvoorbeeld “Remove if IsMan”
6. (Optioneel) Voeg een of meerdere scores toe, Verschillende kolommen met scores kunnen toegevoegd worden.
Elk score element bevat score_{NAAM}, bijvoorbeeld Score_SCHAAL. Vervolgens kan in Conditie of in conclusie of in fact de functie {NAAM}() gebruikt worden
om de waarde te bepalen van de geselecteerde score, bijvoorbeeld SCHAAL().
7. (Optioneel) Voeg een of meerdere tags toe,  Op dit moment kan alleen de tag_NOTE gebruikt worden.
Wanneer voor een vraag de tag_NOTE is ingevuld, wordt achter het vragenlijstelement een informatie icoon getoond. Wanneer met de muis over de informatie icoon
wordt gegaan wordt de informatie weergegeven.

Fact

Een tabblad “Fact” bevat de afgeleide feiten. Het opstellen van feiten is optioneel. 
De tabbladen beschrijven alle feiten die vervolgens kunnen leiden tot nieuwe afgeleide feiten. Feiten worden geëvalueerd nadat de vragenlijst voltooid is en
hebben daarom geen invloed op het gedrag van de vragenlijst. Een tabblad “Fact” wordt opgezet als een grote tabel met de volgende kolommen:

1. Fact, de naam van het feit dat zal worden toegevoegd of verwijderd wanneer de bijbehorende voorwaarde (condition) geldig is.
2. Condition, de expressie bestaande uit een actie, welke beschrijft of het betreffende feit geldt. Er zijn twee typen acties: 
      a. Add, om een feit te doen gelden wanneer een expressie valide is. Bijvoorbeeld “Add if IsJongere AND RijdSportAuto”.
      b. Remove, om een feit terug te trekken wanneer een expressie valide is. Bijvoorbeeld “Remove if IsVolwassen AND HeeftGeenSchadeVerleden”.

Het opzetten van een feit is eenvoudig: Gebruik de ingebouwde werkblad functionaliteit van Excel om rijen toe te voegen aan de feiten tabel.
Elke rij representeert een feit. Per rij wordt het feit en de voorwaarde beschreven. De validatie optie van de Kanzi add-in kan worden gebruikt om de geldigheid van de feiten te controleren.
Wanneer gekozen wordt om meerdere facts tabbladen toe te voegen, kan een nieuw tabblad toegevoegd worden. !Let op, de tabbladen moeten Facts_{NAAM} genoemd worden.

Conclusions

Een tabblad “Conclusion” bevat de conclusies van de ingevulde vragenlijst. Het opstellen van conclusies is optioneel. 
De conclusie regels worden op een of meerdere “Conclusion” werkbladen gedefinieerd en beschrijven alle conclusie regels. Conclusie regels worden geëvalueerd nadat de feiten geëvalueerd zijn.
Een conclusie werkblad wordt opgezet als een grote tabel met de volgende kolommen: 

1. Tekst, Een “Feedback tekst” kolom die de conclusie op een natuurlijke manier beschrijft voor de respondent, bijvoorbeeld “Je bent een volwassene” met de conditie “Add if IsVolwassene”.
2. Condition, de expressie bestaande uit een actie, welke beschrijft of de betreffende tekst getoond moet worden of niet. Er zijn twee typen acties: 
      a. Add, om een feit te doen gelden wanneer een expressie valide is. Bijvoorbeeld “Add if IsJongere AND RijdSportAuto”.
      b. Remove, om een feit terug te trekken wanneer een expressie valide is. Bijvoorbeeld “Remove if IsVolwassen AND HeeftGeenSchadeVerleden”.

Het opzetten van conclusie regels is eenvoudig: Gebruik de ingebouwde werkblad functionaliteit van Excel om rijen toe te voegen aan de conclusie tabel.
Elke rij representeert een conclusie regel. Per rij worden de conclusie eigenschappen en de voorwaarden van de conclusie regel beschreven. De validatie optie van de Kanzi add-in kan
worden gebruikt om de geldigheid van de voorwaarden te controleren. 
Wanneer gekozen wordt om meerdere conclusions tabbladen toe te voegen, kan een nieuw tabblad toegevoegd worden. !Let op, de tabbladen moeten Conclusions_{NAAM} genoemd worden.