Inrichten contractverlenging en uitstroom

Inrichten contractverlenging en uitstroom

In dit artikel wordt toegelicht hoe er met de procestypes contract verlenging en uitstroom kan worden omgegaan. Voorheen vielen alle wijzigingen op een bestaande medewerker onder het type Personeelsdossier, hier zijn nu subcategorieën aan toegevoegd.

Het procestype “Personeelsdossier” heeft drie subcategorieën.

  1. Personeelsdossier – Algemeen
  2. Personeelsdossier – Contractverlenging
  3. Personeelsdossier – Uitstroom

De werking van het type contractverlenging is op dit moment hetzelfde als het type Algemeen.
Voor het procestype uitstroom gelden nu andere regels.

Het procestype uitstroom

Een proces voor uitstroom is beperkt in het aantal velden dat kan worden ingericht en is bedoeld voor de uitstroom van medewerkers.

De velden die op schrijven mogen worden gezet zijn:

  1. Alle documenten
  2. Alle documenttemplates
  3. Datum uit dienst
  4. Reden uit dienst
  5. Toelichting uit dienst

Alle overige velden mogen alleen op lezen of verborgen worden gezet.

De lay-out is anders en er hoeft geen ingangsdatum meer te worden opgegeven. Dit is een voorbeeld van hoe een Uitstroom proces eruit kan zien voor de Proces-initiator:


Doorklikken vanuit actie

Het is mogelijk om vanaf de “contract einddatum actie” direct door te klikken naar een tot de actie gerelateerd proces, de medewerker wordt hierbij geselecteerd.  Op deze manier kan er dus gelijk worden overgeschakeld tot een contractverlenging, of een uit dienst treding.

Voor het doorklikken is een specifieke procesinrichting nodig. Afhankelijk van de inrichting, kan er voor uitstroom en/of contractverlenging processen worden gekozen binnen de ‘contract einddatum actie’.


Bij de keuze van uitstroom zal het veld ‘datum uit dienst’ automatisch de waarde krijgen van de ‘contract einddatum’ als deze gevuld is. Dit kan naderhand altijd nog worden aangepast.


Inrichten procestype

Het procestype wordt bepaald door de procesinrichting; SDB*Beheer > Selfservice > Processen > Bewerken

Bij de details kan worden aangegeven welke subcategorie door een personeelsdossierproces wordt ondersteund. Afhankelijk van de keuze, wordt de lijst van velden bij de formulieren beperkt.



    • Related Articles

    • Accordatiestructuur inrichten

      Menu-optie: SDB*Beheer | HR | Accordatiestructuur Op dit scherm zie je het organogram zoals ingericht bij SDB*Beheer | Organisatie | Organisatiestructuur. Op het hoogste niveau wordt de klantnaam getoond zoals opgenomen in de klantgegevens. ...
    • Inrichten declaratieproces "Namens"

      In dit artikel wordt beschreven hoe er inrichting kan worden gemaakt om namens een medewerker/vrijwilliger te declareren. Bevoegdheid inrichten Om het mogelijk te maken namens een medewerker/vrijwilliger te kunnen declareren, dien je te beschikken ...
    • Introductie werving en selectie

      Het gebruik van werving en selectie vindt plaats in SDB HR. In SDB HR kan een vacature worden aangemaakt, waar vervolgens kandidaten op kunnen solliciteren. Bij een sollicitatie worden er voor de kandidaat sollicitatiestappen gegenereerd. Betrokkenen ...
    • Zwangerschaps- en bevallingsverlof

      Met de komst van verlofregelingen, is de invoer van zwangerschaps- en bevallingsverlof verhuisd naar verlof. Het registreren van zwangerschaps- en bevallingsverlof was een onderdeel van de verzuimmodule van SDB HR. De zwangerschaps- en ...
    • Sollicitatiestappen

      Als een kandidaat op een vacature is geplaatst, dan zijn er voor de kandidaat sollicitatiestappen aangemaakt. Deze stappen kunnen door de toegewezen medewerkers worden uitgevoerd. Onder de tab Sollicitatiestappen zijn stappen terug te vinden die aan ...