Het kan soms voorkomen dat de verbinding tussen PowerBI Desktop en een Tabular model niet lukt. Hieronder volgen stappen om dit op te lossen. Het eerste dat je nodig hebt is het serveradres. Afhankelijk van de omgeving zijn er verschillende opties:
Optie 2: Tabular model wordt gehost in het datacentrum van SDB (oud Infent)
Als het model wordt gehost bij SDB lijkt het serveradres op: "inf-cld-___-db.intern.infenture.nl"
Inloggen bij Optie 1:
Kies in PowerBI voor Analysis Services en voer de servernaam in
Kies voor het inloggen voor Microsoft account
Kies voor sign in / log in en log in met je Microsoft Account. In de meeste gevallen zal dit je normale werkaccount zijn.
Wanneer je ingelogd bent, kies je voor connect
Als alles goed gaat zie je een lijst met één of meer te kiezen databases.
Inloggen bij Optie 2:
Kies in PowerBI voor Analysis Services en voer de servernaam in
Kies voor het inloggen met Windows
Kies hier Use alternate credentials en voer de juiste username en password in. Kies vervolgens Connect
Als alles goed gaat zie je een lijst met één of meer te kiezen databases.
Het lukt niet
Opgeslagen credentials
Als je niet kunt kiezen om een gebruikersnaam in te geven dan zijn er al credentials voor de gekozen server bewaard. Je kunt deze op de volgende manier aanpassen of verwijderen:
Kies voor File / Options and settings en vervolgens voor Data source settings en selecteer vervolgens de betreffende server, bijvoorbeeld:
En kies voor Edit Permissions of Clear Permissions. Log opnieuw in.
Connectie testen
Dit is met name van belang bij optie 2. Als het niet lukt om connectie te maken met de server is het (naast het controleren van de servernaam) van belang om te controleren of de machine waarop PowerBI desktop draait daadwerkelijk de databaseserver kan vinden. Normaliter zal dit via een VPN verbinding lopen. Met behulp van een eenvoudig Powershell commando is te controleren of er netwerkverkeer met de databaseserver mogelijk is. Geef in een Powershell window het volgende commando op:
test-netconnection -computername <serveradres> -port 2383
Bijvoorbeeld:
test-netconnection -computername inf-cld-___-db.intern.infenture.nl -port 2383
Als dit succesvol is is de laatste regel van het resultaat van het powershell commando
Als dit niet zo is is er geen verbinding tussen de machine waarop PowerBI Desktop draait en de database server mogelijk. Misschien moet er een VPN gestart worden of is de VPN down.
Als deze verbinding wel succesvol is, maar de verbinding lukt niet is het het meest waarschijnlijk dat username (inclusief domein) of wachtwoord niet correct is