DAGROOSTER OVERNEMEN BIJ AANMAKEN AFWIJKENDE DAG IN ROOSTER
Het is mogelijk om voor een bepaalde dag in het rooster een afwijking te maken, die vervolgens door het rooster wordt overgenomen. U kunt tijdens het maken van een afwijkende dag in het rooster, het huidige dagrooster als basis gebruiken voor het rooster van de afwijkende dag.
Stel dat u op een bepaalde dag voor bepaalde tijd een uur later wilt beginnen, dan kunt u - in plaats van een nieuw dagrooster voor de afwijkende dag aan te maken - het dagrooster overnemen en vervolgens wijzigen. Voorheen moest u een afwijkend dagrooster maken voor deze bepaalde dag. Vanaf nu kunt u het huidige dagrooster als basis gebruiken en alleen het betreffende uurtje wijzigen.
- Klik op het icoon ‘Instellingen’ linksonder.
Figuur 1: Instellingen
- Een overzicht van instellingen verschijnt. Klik op ‘Agenda’.
Figuur 2: Instellingen
- Een overzicht van agenda-instellingen verschijnt. Klik op ‘Roostering werknemers’.
Figuur 3: Agenda-instellingen
- U ziet nu een overzicht van alle werknemers. Klik op de medewerker waarvoor u een roosterafwijking wilt maken.
- Links van u ziet u de optie ‘Roosterafwijkingen inzien/aanmaken’. Klik op ‘Datum’.
Figuur 4: Roosterafwijkingen inzien/aanmaken
- De datumkiezer verschijnt. Selecteer de dag waarop u een roosterafwijking wilt maken.
Figuur 5: Datumkiezer
- De gegevens worden geladen. Het rooster verschijnt. Onder de dag en de datum ziet u twee opties: ‘Standaard’ en ‘Afwijkend’.
Figuur 6: Rooster van een werknemer
- Vink het bolletje bij ‘Afwijkend’ aan op de dag waarop u een roosterafwijking wilt maken. De dag kleurt blauw en rechtsboven in het hoekje worden nu twee iconen weergegeven.
Figuur 7: Rooster van een werknemer
Met het linkericoontje kunt u het dagrooster uit het actieve rooster voor die dag overnemen. Als u hierop klikt, dan kunt u direct een wijziging maken. U kunt ook het dagrooster vanaf 0 opbouwen. Dit laten we u in stap 9 en verder zien.
Met het rechtericoontje kunt u het afwijkende rooster verwijderen.
Figuur 8: Een afwijkend rooster maken
- Klik op het blauw gekleurde vak. U kunt nu een afwijkend roosteritem maken. Vul de velden in en klik op ‘Opslaan’.
Figuur 9: Afwijkend roosteritem maken
- Het afwijkend roosteritem is gemaakt. Niet alleen ziet u deze wijziging in de agenda (groen gemarkeerd item), maar ook links in het lijstje van roosterafwijkingen.
Figuur 10: Afwijkend roosteritem
AFWIJKENDE DAGEN INZICHTELIJK IN ROOSTER
Vanaf nu heeft u bij het maken van roosters inzicht in de dagen waarvoor een afwijkend rooster actief is.
- Klik op het icoon ‘Instellingen’ linksonder.
Figuur 1: Instellingen
- Een overzicht van instellingen verschijnt. Klik op ‘Agenda’.
Figuur 2: Instellingen
- Een overzicht van agenda-instellingen verschijnt. Klik op ‘Roostering werknemers’.
Figuur 3: Agenda-instellingen
- U ziet een overzicht van alle werknemers. Klik op de medewerker waarvan u een rooster wilt inzien. Links van u vindt u een lijst van de dagen waarvoor afwijkingen in het rooster zijn doorgevoerd.
Figuur 4: Roosterafwijkingen
Als u op een van deze data onder ‘Roosterafwijkingen’ klikt, dan wordt u direct naar de desbetreffende dag genavigeerd.
INROOSTEREN OP CATEGORIEËN VAN AFSPRAAKTYPES
Vanaf nu is het mogelijk om in het rooster afspraakcategorieën (zoals telefonisch consult, intake of operatie) te verwerken. Deze categorieën kunt u aan roostertijden koppelen in de roosters van behandelaren. Indien u een bepaalde categorie heeft ingeroosterd, dan kan ook alleen die plek worden vrijgegeven als er bij het inplannen via de planningsmodule een afspraak wordt ingepland met die bepaalde categorie. Met deze nieuwe functie kunt u dus afspraken die in een bepaalde categorie vallen (telefonisch consult bijvoorbeeld) voor een bepaalde dag (daggedeelte) inplannen. Hiermee voorkomt u dat deze plekken met afspraken worden gevuld waarvoor deze niet zijn bedoeld.
EEN CATEGORIE INROOSTEREN
We laten u als eerste zien hoe u een bepaalde categorie kunt inroosteren.
- Klik linksonder op het tandwiel ‘Instellingen’.
Figuur 1: Instellingen
- Klik op ‘Agenda’.
Figuur 2: Overzicht instellingen
- Klik op ‘Roostering werknemers’.
Figuur 3: Overzicht agenda-instellingen
- Een overzicht van alle werknemers verschijnt. Klik op de betreffende werknemer.
Figuur 4: Overzicht werknemers
- Selecteer een rooster.
Figuur 5: Roosters van een werknemer
- U bent nu in het rooster van de betreffende werknemer. Maak een roosteritem aan door op een bepaalde dag en tijdstip te klikken.
Figuur 6: Roosters van een werknemer
- U kunt nu een standaard roosteritem aanmaken. In dit venster ziet u de optie ‘Type’. Klik hierop.
Figuur 7: Standaard roosteritem aanmaken
- Een dropdown-menu verschijnt.
Figuur 8: Standaard roosteritem aanmaken
- In ons voorbeeld hieronder hebben we een roosteritem voor de betreffende werknemer voor de woensdag aangemaakt. Op woensdag doet deze behandelaar volgens het rooster alleen patiëntbehandelingen. Dus geen intakes, verslaglegging, groepsbehandelingen, etc.
In het gedeelte hieronder kunt u categorieën toewijzen aan dit roosteritem. Hiermee kunt u aanduiden om wat voor soort afspraak het gaat. Vink een aantal categorieën aan door op het groene plusje te klikken.
Figuur 9: Roosteritem
- Categorieën die u heeft toegevoegd, verschijnen links van dit venster. Klik op ‘Opslaan’ om dit roosteritem op te slaan.
Figuur 10: Roosteritem
- Het roosteritem is aangemaakt.
Figuur 11: Roosteritem
ZORGPAD INRICHTEN
Vervolgens gaan we een pad inrichten waarbij een afspraak wordt ingepland met die betreffende categorie.
- Klik linksonder op het tandwiel ‘Instellingen’.
Figuur 1: Instellingen
- Klik op ‘Zorgpaden’.
Figuur 2: Overzicht instellingen
- Klik op ‘Modules’.
Figuur 3: Zorgpadinstellingen
- U bent nu in het overzicht van zorgpadmodules. Zoek de betreffende module of klik links van u op ‘Module toevoegen’ om een module toe te voegen.
Figuur 4: Overzicht van zorgpadmodules
Figuur 5: Een module toevoegen
- Open de betreffende zorgpadmodule middels het snelmenu rechts van u. Klik op het eerste icoontje.
Figuur 6: Snelkoppeling
- U bent nu in het zorgpad van de betreffende module.
Figuur 7: Opties submodules
- Sleep de optie ‘Behandeltraject’ naar de betreffende plaats in het zorgpad.
Figuur 8: Behandeltraject aanmaken in zorgpadmodule
- Een pop-up-venster wordt automatisch geopend. Vul de noodzakelijke velden in. Klik daarna op ‘Voeg toe’ om het behandeltraject toe te voegen aan het zorgpad.
Figuur 9: Een behandeltraject aanmaken in zorgpadmodule
- Sleep nu de optie ‘Planning’ naar de betreffende plaats in het zorgpad.
Figuur 10: De optie planning toevoegen in het zorgpad
- Een pop-up-venster wordt automatisch geopend. Vermeld een titel en klik op het pijltje bij ‘Gekoppeld aan specialisme’. Selecteer het betreffende specialisme.
Figuur 11: Een nieuwe actie maken
- Zodra u een specialisme aan deze actie heeft gekoppeld, verschijnen er aanvullende velden.
Figuur 12: Een nieuwe actie maken
- Vermeld het soort behandeling en categorie door op de pijltjes bij ‘Type’ en ‘Categorie’ te klikken.
Figuur13: Een nieuwe actie maken
- Vermeld alle andere noodzakelijke velden en klik op ‘Voeg toe’.
Figuur 14: Een nieuwe actie maken
- Klik vervolgens in het zorgpad op ‘Activeren’.
Figuur 15: Zorgpad
ZORGPAD VAN EEN PATIËNT
We gaan nu naar het zorgpad van een patiënt om via de planningsmodule een agenda-item aan te maken.
- Klik boven in het hoofdmenu op ‘Patiënten’.
Figuur 1: Hoofdmenu
- Een overzicht van uw patiënten verschijnt. Klik op de naam van de betreffende patiënt.
Figuur 2: Voorbeeld patiëntenoverzicht
- In het volgende overzicht ziet u de NAW-gegevens van de betreffende patiënt. Boven aan de pagina ziet u het zorgpad van deze patiënt. Klik op ‘Submodule activeren’.
Figuur 3: Een submodule activeren
- Selecteer in het volgende scherm de betreffende submodule.
Figuur 4: Een submodule selecteren
- Selecteer vervolgens de plaats van invoegen en klik op ‘Voeg module toe aan het zorgpad’.
Figuur 5: Een submodule toevoegen
- De module Fysiotherapie is nu aan het zorgpad toegevoegd.
Figuur 6: Het zorgpad van een patiënt
- Klik op de zorgpadactie ‘Planning’.
- U bent nu in de planningsmodule. In dit overzicht ziet u het type activiteit (patiëntbehandeling) en de categorie (burn-out) die we tijdens de eerste stappen hebben aangemaakt. U kunt nu een afspraak inplannen. Selecteer de activiteit en klik op ‘Zoeken’.
Figuur 7: Planningsmodule
- U kunt nu een datum inplannen. U kunt deze afspraak alleen inplannen op die dagen of dagdelen die voor deze categorie zijn ingeroosterd, als ook op die dagen of dagdelen waarop het roostertype ‘Patiëntbehandeling” of “Patiëntgerelateerd” zonder een categorie wordt toegepast. Nadat u een datum heeft gekozen, selecteert u een arts en klikt u op ‘Reserveer’.
Figuur 8: Planningsmodule
- Uw afspraak is ingepland.
Figuur 9: Planningsmodule