SDB Planning API Externe organisatie - Info en Stappenplan
SDB Planning API
In het kort
Binnen SDB Planning is het mogelijk om op verschillende manieren te werken met uitzendkrachten. Verderop kun je zien welke manieren er allemaal zijn. De SDB Planning API is de ultieme stap om naadloos flex-aanvragen op te pakken met externe organisaties. Je kunt dit zien als een brug die SDB Planning en het pakket van een externe organisatie/bemiddelaar verbindt en hiermee nog meer handmatige acties automatiseert.
Verschillende vormen van werken met uitzendkrachten:
In bovenstaande afbeelding zie je de verschillende manieren waarop je als organisatie binnen SDB Planning kunt werken met uitzendkrachten. De manier die voor jouw organisatie van toepassing is bepaald tevens of er een voortraject nodig is m.b.t. het inrichten van de API. Zijn er in SDB Planning al externe organisaties als planeenheden aangemaakt en beschikken jullie over de uitzendmodule? Dan kun je het voortraject overslaan.
Voortraject inrichten API
Wanneer er voor jouw organisatie in SDB Planning nog geen externe organisaties zijn aangemaakt als planeenheden en/of jullie nog geen gebruik maken van de uitzendmodule, zal er een voortraject gestart moeten worden. Dit wordt in samenhang met jullie relatie-accountmanager opgestart. We vragen jullie daarom bij interesse in de API contact op te nemen met jullie relatie-accountmanager.
De inrichting
Hoofdtraject inrichten API
Indien gewenst zullen we een oriënterend gesprek inplannen met de externe organisatie en/of bemiddelaar en de organisatie. Onderstaande is het hoofdtraject van het inrichten van de API gevisualiseerd.
Bovenstaande afbeelding geeft het proces van de ontwikkeling
van één fase weer. In eerste instantie is dit het ophalen van diensten middels
de API. De volgende fases doorlopen opnieuw bovenstaand proces, hierover lees
je verder meer.
Technische documentatie
De technische documentatie met betrekking tot de SDB Planning API voor bemiddelaars/externe organisaties vind je hier. Error | Foutmelding | Oorzaak |
400 | request.self_match.no_function_match | Niet de juiste functiematch tussen medewerker en dienst (indien dit wordt afgedwongen) |
400 | employee.get.not_found | Medewerker niet gevonden |
403 | employee.get.not_authorized | Niet geautoriseerd voor de medewerker die je wil koppelen |
400 | invalid_employee | Medewerker heft geen geldig dienstverband op de datum van de dienst |
403 | duty.match.connect_not_allowed | Niet toegestaan om een medewerker aan deze dienst te koppelen. |
400 | duty.match.already_connected | Dienst is al gekoppeld aan een medewerker |
404 | duty.get.not_found | Dienst niet gevonden |
403 | duty.get.not_authorized | Geen autorisatie voor de dienst |
403 | duty.get.is_retracted | Dienst is inmiddels teruggetrokken en niet meer actueel. |
Booleans bij ophalen diensten
Bij de request “Retrieve duties given a specific period” is het mogelijk om enkele booleans mee te geven. Je doet dit door de boolean als header met true of false mee te geven bij de request. Hieronder leggen we de vier booleans uit, je kunt meerdere booleans tegelijkertijd meegeven.
Boolean | Actie | Staat standaard op |
includeOpenDuties
| Toon open diensten in de lijst | True |
includePlannedDuties | Toon geplande diensten in de lijst | True |
includeRetractedDuties | Toon teruggetrokken diensten in de lijst | False
|
includeDeletedDuties
| Toon verwijderde diensten in de lijst | False
|
Het is voor externe organisatie met name belangrijk om te
zien welke diensten nog open staan. Aan de hand van de andere statussen kun je
zien dat deze dienst niet meer ingevuld kan worden. Tussen teruggetrokken (retracted)
en verwijderde (deleted) duties zit met betrekking tot de API geen verschil,
dit heeft enkel impact op wat er bij de organisatie met de dienst gebeurt. Deze
gaat bij retracted terug naar het rooster en bij deleted wordt de aanvraag volledig
verwijderd.
Engels
|
Nederlands
|
Collective
Labor Agreement Code (CLA)
|
CAO,
bijvoorbeeld: VVT
|
Employee
|
Medewerker
|
Employee
Number
|
Medewerkernummer
|
Employment
|
Dienstverband
|
Duties
|
Diensten
|
Duty
Codes
|
Dienstcodes
|
Activity
Code
|
Diensturensoort
|
Functions
|
Functies
|
Qualifications
|
Kwalificaties
|
Propose
|
Voorstellen
/ Inschrijven
|
Withdraw
|
Terugtrekken
(van inschrijving/voorstellen)
|
Connect
|
Koppelen
|
Flex duty
|
Deze diensten zijn niet van toepassing
|
Organizational
Units
|
Planeenheden
|
Organizational
Unit Requests
|
Aanvragen van een dienst
|
Requested
On
|
Aangevraagd op
|
Retracted
On
|
Teruggetrokken op
|
Match Candidates
|
Voorkeur medewerkers
|
Created
on
|
Aangemaakt op
|
Last
Updated On
|
Laatst gewijzigd op
|
Availabilities
|
Beschikbaarheden
|
Statussen van een aanvraag
Open: De aanvraag staat nog open, er is nog geen medewerker aan gekoppeld.
Pending: Een door een zorgmedewerker aangemaakte dienst moet nog goedgekeurd worden door de planner/manager.
Approved: Een door een zorgmedewerker aangemaakte dienst is goedgekeurd door de planner/manager.
Planned: Er is een medewerker gekoppeld aan deze dienst.
Realized: De dienst is gerealiseerd middels het realisatieproces in SDB Planning, dit betekend dat deze definitief is en meegenomen wordt in de (salaris)exports.
Rejected: Een door een zorgmedewerker aangemaakte dienst is afgekeurd door de planner/manager.
Bij het ophalen van diensten kunnen er meerdere organizationalUnitRequests
worden teruggegeven. Dit gebeurd wanneer een aanvraag bijvoorbeeld meerdere
keren wordt uitgezet en teruggetrokken. Je kunt hierbij uitgaan van de laatste
organizationalUnitRequest als de waarheid. Houd rekening met deze mogelijke
data bij het interpreteren van de API
employeeNumbers
- includePlannedDuties: true
Fase 1: Ophalen diensten middels de API
Fase 2: Inschrijven/Koppelen medewerkers middels de API
Fase 3: Reverse billing ofwel facturatie ondersteund door de API
Elk van deze fases wordt op elk van deze omgevingen en in
deze volgorde getest en toegepast:

Bij het inrichten van de volgende fase start het hoofdtraject opnieuw. Elke functionaliteit wordt middels deze methode ontwikkeld, getest en gedemonstreerd. Hierdoor kun je de betreffende functionaliteit als organisatie met zekerheid in gebruik nemen op de productie-omgeving.
Inrichten API in SDB Planning
Om de externe organisatie toegang te geven tot de demo- of productieomgeving zul je als organisatie enkele zaken moeten inrichten. Dit inrichten verdelen we in twee onderdelen, het aanmaken van een API-key en het inrichten van een autorisatiegroep. Mocht je als organisatie vragen hebben met betrekking tot dit stuk inrichting, neem dan contact op met de helpdesk.
Mocht je deze inrichting willen laten doen, neem dan contact op met de relatie-accountmanager van SDB Zorgt.
API-key aanmaken
Ga naar Beheer –> Autorisatie –> API-accounts. Klik
hier op het ‘+’ teken en vul in:
- Een herkenbare gebruikersnaam
- Een geldig van en geldig tot datum
Let op! De externe organisatie/bemiddelaar kan géén info ophalen van diensten buiten deze data.
Voorbeeld: Wanneer er hier 1 februari 2025 is ingevuld en er wordt info opgevraagd vanaf 1 januari 2025, dan zal de organisatie een error 401 melding krijgen.
Autorisatiegroep voor API-account
inrichten
Ga naar Beheer –> Autorisatie –> Groep. Maak hier
een nieuwe groep aan met een herkenbare naam met betrekking tot de externe organisatie/bemiddelaar
en klik op opslaan. Klik vervolgens op het
hamburgermenu-icoon van deze regel.
Functionele rechten
Welke functionele rechten je hier invoert, is afhankelijk van welke fase en onderdelen van de API er gebruikt gaan worden. Hieronder een lijst die per functionaliteit aangeeft welke functionele rechten je hiervoor dient in te richten:
Functionaliteit | Functioneel recht |
Diensten ophalen (Fase 1) | Geen |
Medewerkers ophalen | Medewerkerkaart |
Medewerkers aanmaken | Medewerkerkaart Medewerkerkaart details wijzigen Medewerkerkaart contactgegevens wijzigingen |
Medewerker aanbieden (inschrijven) (Fase 2) | API – Diensten – Medewerker aanbieden |
Aangeboden medewerker terugtrekken (Fase 2) | API – Diensten – Medewerker terugtrekken |
Medewerker direct koppelen (Fase 2) | API – Diensten – Medewerker koppelen |
Medewerker vragen | API – Diensten – Medewerker vragen |
Diensten toevoegen | API – Diensten – Toevoegen |
Diensten wijzigen | API – Diensten – Wijzigen |
Diensten verwijderen | API – Diensten – Verwijderen |
Data rechten
Bij data rechten voer je enkel de planeenheid van de externe organisatie in. Hierdoor kunnen zij enkel de diensten zien die naar hen zijn uitgezet.
Om inschrijven en koppelen mogelijk te maken moet er bij de planeenheid voor de juiste zelfmatch instelling worden gekozen:
Verantwoordelijkheden van iedere partij
- SDB Zorgt:
- Richting organisaties: Ondersteuning in het proces van inrichten API door beantwoorden vragen. Is er meer hulp nodig of wil de organisatie de API laten inrichten door ons? Dan zullen we middels consultancy zoeken naar een passende oplossing.
- Richting bemiddelaar/externe organisatie: Ondersteuning inrichten API middels beantwoorden van vragen m.b.t. het technische aspect van de API.
- Aanleveren van een test-account op de DZZ-omgeving van SDB Groep voor bemiddelaars/externe organisaties i.c.m. een set diensten om mee te testen.
- Organisatie:
- Inrichten van een API-account, versturen van de hierdoor aangemaakte API-key naar bemiddelaar/externe organisatie en inrichten van de juiste bijbehorende rechten op de demo-omgeving en in de volgende fase productieomgeving. Zie de handleiding “Werkinstructie API maken” in FlexPlan voor meer informatie hierover.
- Bemiddelaar / Externe organisatie:
- Communicatie met betrekking tot de ontwikkeling van de integratie richting de organisatie.
- Gezamenlijk:
- Samen zijn we er verantwoordelijk voor dat de API-workflow middels overleg goed afgestemd is ten opzichte van de huidige workflow van de betreffende organisatie. Zodat we samen zorgen voor een efficiënte oplossing!