Sociogram
Deze module is te benaderen via het cliëntdossier.
Het sociogram geeft in één overzicht de verschillende
personen rondom de cliënt weer. De personen worden in verschillende modules
vastgelegd.
De volgende onderdelen worden getoond:
- De cliënt zelf (centraal);
- Huisarts/Apotheek (aanpassen via gerelateerde tegel 'Huisarts/Apotheek');
- Verwijzing (aanpassen via gerelateerde tegel 'Verwijzing');
- Sociaal netwerk (aanpassen via gerelateerde tegel 'Sociaal
netwerk', bv. relatie, instantie);
- Kinderen (aanpassen via gerelateerde tegel 'Sociaal
netwerk').
- Deze module is als gerelateerde tegel te benaderen via de
tegel Sociogram en staat standaard uit.
- In de module Kinderen kunnen kinderen worden gewijzigd en
verwijderd. Het is niet meer mogelijk om kinderen toe te voegen.
- Let op: in deze module worden de kinderen getoond die
via Forms zijn geregistreerd. Vastleggen van kinderen dient nu in de module
'Sociaal netwerk' plaats te vinden.
Sociaal netwerk
Deze module is als gerelateerde tegel te benaderen via de
tegel Sociogram.
Hier kan men een nieuw persoon, instantie of bestaande
cliënt opgeven als relatie van de cliënt. Relaties kunnen niet zoals cliënten
worden geopend via een cliënt-dashboard, deze horen namelijk specifiek bij de
betreffende cliënt.
Overzicht
Opgeslagen relaties worden in een lijst getoond.
- Onder de tab 'Toon actueel' worden de actuele en
toekomstige relaties en instanties getoond.
- Onder 'Toon alles' kan men ook niet-actuele
relaties/instanties vinden.
Het is mogelijk om een 'Toelichting op het sociaal netwerk'
in te voeren. Dit veld (maximaal 4000 tekens) kan in de inrichting (inrichting
ZIB's -'Participatie in maatschappij') aan- of uitgezet worden.
Bij elke regel is het mogelijk om via de loep(uitgebreid) of
potlood(beperkt) gegevens uit de relatie/instantie/bestaande persoon te tonen
of te wijzigen.
Indien de ingelogde medewerker geen rechten heeft om de
relatie/bestaande persoon te zien, wordt deze als 'Anoniem' getoond.
Relatie toevoegen
Tijdens het toevoegen opent in eerste instantie een snelle
invoer waar men enkele belangrijke gegevens in kan vullen.
Door middel van de knop 'Uitgebreid' (alleen bij
relatie/instantie) kan worden gekozen om de uitgebreide gegevens in te vullen.
In de uitgebreide stand is er geen mogelijkheid meer om terug te gaan naar
snelle invoer.
Veld
|
Omschrijving
|
Keuze soort relatie
|
Er kan gekozen worden uit •Relatie •Instantie •Bestaande persoon (een
cliënt)
|
Relatie, bijzondere velden
|
Omschrijving
|
Geslachtsnaam
+ eventuele voorvoegsel(s)
|
Wettelijk vastgelegde
achternaam die iemand bij de geboorte erft van de vader of moeder en die
volgt op één of meerdere voornamen
|
Partnernaam
+ eventuele voorvoegsel(s)
|
De achternaam van de
partner mag gebruikt als de cliënt gehuwd is of een geregistreerde partner
heeft.
|
Naamgebruik
|
Keuze uit:
Onbekend
|
Eén van de velden geslachtsnaam en/of partnernaam moeten
worden gevuld. In USER wordt de geslachtsnaam getoond. Als deze niet
bestaat wordt de partnernaam getoond.
|
Geslachtsnaam
|
De geslachtsnaam moet worden gevuld. In USER wordt de geslachtsnaam getoond, ongeacht of
de partnernaam is gevuld.
|
Partnernaam
|
De partnernaam moet worden gevuld. In USER wordt de partnernaam getoond, ongeacht of de
geslachtsnaam is gevuld.
|
Geslachtsnaam - partnernaam
|
Beide velden moeten worden gevuld (geslachtsnaam en
partnernaam). In USER worden de geslachtsnaam + partnernaam getoond.
|
Partnernaam - geslachtsnaam
|
Beide velden moeten worden gevuld (geslachtsnaam en
partnernaam). In USER worden de partnernaam + geslachtsnaam
getoond.
|
|
Toevoegen in
agenda-afspraak
|
Zie uitleg verderop
|
Standaard uitnodigen
|
Zie uitleg verderop
|
Relatie
Bij het toevoegen van een relatie via de snelle invoer kan
men verschillende gegevens vastleggen. De soort relatie, voorletter(s) en
achternaam zijn hierbij verplicht. Daarnaast kan men andere gegevens, waaronder
de invloed van de relatie, hoe dichtbij deze persoon tot de cliënt staat, en of
deze de wettelijke vertegenwoordiger van de client is, vastleggen.
Indien men voor de uitgebreide invoer (zie de afbeelding
hieronder) kiest, dan is het ook mogelijk om een foto, contactgegevens of extra
relatiesoort toe te voegen. Bij contactgegevens kan er een volgorde worden
ingegeven. Deze geeft aan wie de eerste contactpersoon, tweede contactersoon
etc. is. Voor het uploaden van een foto (via het kleine potloodje) is de rol
'PERSONALIA_FOTO' nodig.
Veld
|
Omschrijving
|
Telefoonnummer
|
Men kan meerdere
telefoonnummertypes invullen:
- vast zakelijk - vast privé - mobiel privé
Het is niet mogelijk om
een hetzelfde telefoonnummertype meerdere keren in te voeren.
|
SMS gebruiken (achter een
telefoonnummer)
|
Per telefoonnummer kan
aangegeven worden of dat voor het ontvangen van een sms gebruikt mag worden
of niet.
Let op: - Ook al staat het veld
'SMS Ontvangen' op 'Ja', dan moet alsnog aangegeven worden wélk
telefoonnummer daarvoor gebruikt kan/mag worden: het veld 'SMS gebruiken'
moet in dat geval aangevinkt worden
|
Niet storen
|
Er kan een ‘Niet storen’
tijdsvak aangehouden worden waarbinnen geen sms-berichten worden verstuurd.
USER houdt deze berichten vast tot het verlopen van de eindtijd waarna de
sms-berichten alsnog verstuurd worden.
|
E-mailadres
|
Het is mogelijk om twee
e-mailadressen en toelichtingen op te voeren: privé en zakelijk Het e-mailadres moet een
geldige waarde bevatten [naam]@[extensie].[code] Hoofdletters worden naar
kleine letters omgezet.
LOV
|
E-mailadres (max. 100 karakters)
|
Toelichting (max. 30 karakters)
|
|
Instanties
Ook betrokken instanties kan men als relatie van een cliënt
toegevoegd. In de snelle invoer is het mogelijk om de desbetreffende instantie
en medewerker vast te leggen.
Via de 'Uitgebreid' knop kan daarnaast ook onder andere het
tijdsvak en de prioriteit worden vastgelegd. De categorie van een instantie kan
worden gevuld met een categorie behorende bij het soort 'Algemeen' (vast te
leggen onder Inrichting - Instantie/afd/grp - Categorie). Hier kunnen alleen
instanties gekozen worden waarbij een vestigingsadres bekend is. (Vinkje
vestigingsadres in Onderhoud Instantie)
Bestaande client
Naast het toevoegen van een nieuwe relatie kan er ook
gekozen worden voor een relatie met een bestaande cliënt. Deze optie is
zichtbaar als de default
waarde 'sociogram_bestaande_cliënt' op 'J' is ingesteld. Bij het
toevoegen hoeft alleen de soort relatie worden ingevuld en de bestaande cliënt
worden gekozen. Het is hier niet mogelijk om de knop 'Uitgebreid' te gebruiken.
Meerdere relatiesoorten
Het is mogelijk om bij een relatie/bestaande persoon meer
dan één relatiesoort toe te voegen. Een persoon kan bijvoorbeeld gelijktijdig
collega en buurman zijn. De eerste relatiesoort wordt gelijktijdig met de
relatie/bestaande persoon aangemaakt. Hierna is het mogelijk om via de plusknop
extra relatiesoorten toe te voegen. Per relatiesoort kan men een tijdsvak een
waarin de relatie/bestaande persoon actueel is, vastleggen. Men kan de 'vanaf'
en 't/m' datum niet veranderen als er respectievelijk voor of na deze datum een
afspraak plaatsvindt waar deze relatie/bestaande persoon aan toegevoegd is.
Wordt er geen datum ingevuld, dan is de relatie altijd geldig.
Wettelijke vertegenwoordiger
Bij een relatie is het mogelijk om aan te geven of het een
wettelijke vertegenwoordiger betreft. Een cliënt kan meerdere relaties hebben
die wettelijke vertegenwoordiger zijn. In de Toestemmingen module is het
mogelijk onder de categorie 'Behandelaanwijzing' en 'Wilsverklaring' een
vertegenwoordiger vast te leggen. Hierbij kunnen alleen relaties van de cliënt
worden gekozen die het vinkje hebben staan bij 'wettelijke vertegenwoordiger'.
Toevoegen in agenda-afspraak en Standaard uitnodigen
Tijdens het toevoegen/wijzigen van een relatie of bestaande
client als relatie kan men de opties 'Toevoegen in agenda-afspraak' en
'Standaard uitnodigen' aan- en uitzetten. Dit heeft invloed op of deze relatie
kan worden toegevoegd aan een systeemcontact.
- 'Toevoegen in agenda-afspraak' geeft aan dat
deze relatie in een systeemcontact mag worden toegevoegd. Als deze uit staat,
is de relatie niet zichtbaar in een systeemcontact en kan deze dus niet worden
toegevoegd.
- 'Standaard uitnodigen' geeft aan dat deze
relatie standaard op 'uitgenodigd' wordt gezet bij een systeemcontact. Deze
optie is alleen aan- of uit te zetten indien 'toevoegen in agenda-afspraak' op
'ja' staat.
Men kan na deze optie bewerken na het toevoegen van een
relatie. Dit geeft aan dat de relatie toestemming heeft gegeven om op een
bepaalde manier contact op te kunnen nemen. Standaard staat deze optie op
'onbekend'. Dit ziet men dan ook terug in het sociogram.
Alleen bij een 'ja' kan men telefoonnummers en een emailadres toevoegen en
worden deze getoond in het sociogram. Bij een 'nee' wordt in het sociogram
getoond dat er geen contact met deze relatie mag worden opgenomen.
Als men het vinkje 'SMS gebruiken' bij een telefoonnummer
aanzet, dan geeft dit aan dat de relatie een SMS-bericht wenst te ontvangen ter
herinnering van afspraken waar hij/zij is uitgenodigd.
Geboden hulp
De Geboden hulp velden hebben alleen betrekking op het
invoeren van een relatie via 'Relatie' of 'Instantie' en bij gebruik van de knop
'Uitgebreid' (en dus niet via 'Bestaande persoon').
De onderstaande 'Geboden hulp' velden worden alleen getoond
als in de inrichting, tegel 'ZIBs zichtbaarheid, 'HulpVanAnderen' is aangezet:
- Aard van de hulp (tekstveld)
- Frequentie van de hulp (tekstveld)
- Toelichting (tekstveld)
- Professionele thuiszorg (alleen bij 'Instantie') (vinkje)
Om aan te geven met wie het eerst contact moet worden
opgenomen is het mogelijk bij de relatie een 'volgorde van contactpersoon' aan
te geven. De relaties die hier bijvoorbeeld 1 of 2 hebben staan verschijnen in
het sociaal netwerk respectievelijk als 'Eerste contactpersoon' en 'Tweede
contactpersoon'. De volgorde is altijd aaneenvolgend en als deze waarde wordt
gewijzigd (bijvoorbeeld van 3 naar 1) dan zullen alle andere contactpersonen
automatisch een plek opschuiven in de volgorde (1 wordt 2, 2, wordt 3, etc.).
Voortgangsnotities
Rapportages die bij de relaties in systeemcontacten wordt
geschreven, worden getoond onder voortgangsnotities. Van daaruit kan naar het
betreffende systeemcontact worden doorgeklikt. Alleen de rapportage bij de
relatie wordt getoond; de tekst van de cliënt en de systeemtekst zijn hier niet
zichtbaar.
Correspondentie
Het is mogelijk om correspondentie (een document) vast te
leggen, te bekijken, te wijzigen en te verwijderen bij een relatie mits de
gebruiker hiervoor de benodigde rol heeft (CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM). Indien
de gebruiker alleen de lees rol heeft (CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM_LEES) dan mag
de gebruiker alleen correspondentie inzien.
- Toegestane bestandsextensies:
- Het is hier alleen mogelijk om bestanden met de extensies 'jpg, jpeg, png,
gif, tiff, pdf, doc, docx, rtf, odt, xls, xlsx, ods, txt, csv, ppt, dat, pptx,
mp4, ecg, avi, xml' in te lezen.
- Bij het inlezen van een niet-toegestane bestandsextensie
komt er een melding.
Rollen
Rollen:
|
Omschrijving:
|
SOCIOGRAM
|
Geeft toegang tot de
module sociogram met lees- en schrijfrechten.
|
SOCIOGRAM_LEES
|
Geeft toegang tot de
module sociogram met leesrechten.
|
SOCIOGRAM_BEPERKT
|
Geeft
beperkte toegang tot de module sociogram met lees- en schrijfrechten.
|
SOCIOGRAM_BEPERKT_LEES
|
Geeft
beperkte toegang tot de module sociogram met leesrechten.
|
|
|
Sociaal
netwerk
|
PERSONALIA_FOTO
|
Geeft toegang tot het
uploaden van een foto van de relatie.
|
CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM
|
Geeft toegang tot het
lezen, schrijven en verwijderen van correspondentie bij een relatie.
|
CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM_LEES
|
Geeft toegang tot het
lezen van correspondentie bij een relatie.
|
SOCIOGRAM_BEPERKT
|
Geeft beperkte toegang tot
de module sociogram met lees- en schrijfrechten.
|
SOCIOGRAM_BEPERKT_LEES
|
Geeft beperkte toegang tot
de module sociogram met leesrechten.
|