Sociogram/Sociaal netwerk

Sociogram/Sociaal netwerk

Sociogram

Deze module is te benaderen via het cliëntdossier.
Het sociogram geeft in één overzicht de verschillende personen rondom de cliënt weer. De personen worden in verschillende modules vastgelegd.
De volgende onderdelen worden getoond:
  1. De cliënt zelf (centraal);
  2. Huisarts/Apotheek (aanpassen via gerelateerde tegel 'Huisarts/Apotheek');
  3. Verwijzing (aanpassen via gerelateerde tegel 'Verwijzing');
  4. Sociaal netwerk (aanpassen via gerelateerde tegel 'Sociaal netwerk',  bv. relatie, instantie);
  5. Kinderen  (aanpassen via gerelateerde tegel 'Sociaal netwerk').
    1. Deze module is als gerelateerde tegel te benaderen via de tegel Sociogram en staat standaard uit.
      1. In de module Kinderen kunnen kinderen worden gewijzigd en verwijderd. Het is niet meer mogelijk om kinderen toe te voegen.
      2. Let op: in deze module worden de kinderen getoond die via Forms zijn geregistreerd. Vastleggen van kinderen dient nu in de module 'Sociaal netwerk' plaats te vinden.

 

Sociaal netwerk

Deze module is als gerelateerde tegel te benaderen via de tegel Sociogram.
Hier kan men een nieuw persoon, instantie of bestaande cliënt opgeven als relatie van de cliënt. Relaties kunnen niet zoals cliënten worden geopend via een cliënt-dashboard, deze horen namelijk specifiek bij de betreffende cliënt.

Overzicht

Opgeslagen relaties worden in een lijst getoond.
  1. Onder de tab 'Toon actueel' worden de actuele en toekomstige relaties en instanties getoond.
  2. Onder 'Toon alles' kan men ook niet-actuele relaties/instanties vinden.

Het is mogelijk om een 'Toelichting op het sociaal netwerk' in te voeren. Dit veld (maximaal 4000 tekens) kan in de inrichting (inrichting ZIB's -'Participatie in maatschappij') aan- of uitgezet worden.

Bij elke regel is het mogelijk om via de loep(uitgebreid) of potlood(beperkt) gegevens uit de relatie/instantie/bestaande persoon te tonen of te wijzigen.

Indien de ingelogde medewerker geen rechten heeft om de relatie/bestaande persoon te zien, wordt deze als 'Anoniem' getoond.

Relatie toevoegen

Tijdens het toevoegen opent in eerste instantie een snelle invoer waar men enkele belangrijke gegevens in kan vullen.
Door middel van de knop 'Uitgebreid' (alleen bij relatie/instantie) kan worden gekozen om de uitgebreide gegevens in te vullen. In de uitgebreide stand is er geen mogelijkheid meer om terug te gaan naar snelle invoer.

Veld

Omschrijving

Keuze soort relatie

Er kan gekozen worden uit
•Relatie
•Instantie
•Bestaande persoon (een cliënt)

 

Relatie, bijzondere velden

Omschrijving

Geslachtsnaam

+ eventuele voorvoegsel(s)

Wettelijk vastgelegde achternaam die iemand bij de geboorte erft van de vader of moeder en die volgt op één of meerdere voornamen

Partnernaam

+ eventuele voorvoegsel(s)

De achternaam van de partner mag gebruikt als de cliënt gehuwd is of een geregistreerde partner heeft.

Naamgebruik

Keuze uit:

Onbekend

Eén van de velden geslachtsnaam en/of partnernaam moeten worden gevuld.
In USER wordt de geslachtsnaam getoond. Als deze niet bestaat wordt de partnernaam getoond.


Geslachtsnaam


De geslachtsnaam moet worden gevuld.
In USER wordt de geslachtsnaam getoond, ongeacht of de partnernaam is gevuld.


Partnernaam


De partnernaam moet worden gevuld.
In USER wordt de partnernaam getoond, ongeacht of de geslachtsnaam is gevuld.


Geslachtsnaam - partnernaam


Beide velden moeten worden gevuld (geslachtsnaam en partnernaam).
In USER worden de geslachtsnaam + partnernaam getoond.


Partnernaam - geslachtsnaam


Beide velden moeten worden gevuld (geslachtsnaam en partnernaam).
In USER worden de partnernaam + geslachtsnaam getoond.

Toevoegen in agenda-afspraak

Zie uitleg verderop

Standaard uitnodigen

Zie uitleg verderop

Relatie

Bij het toevoegen van een relatie via de snelle invoer kan men verschillende gegevens vastleggen. De soort relatie, voorletter(s) en achternaam zijn hierbij verplicht. Daarnaast kan men andere gegevens, waaronder de invloed van de relatie, hoe dichtbij deze persoon tot de cliënt staat, en of deze de wettelijke vertegenwoordiger van de client is, vastleggen.

Indien men voor de uitgebreide invoer (zie de afbeelding hieronder) kiest, dan is het ook mogelijk om een foto, contactgegevens of extra relatiesoort toe te voegen. Bij contactgegevens kan er een volgorde worden ingegeven. Deze geeft aan wie de eerste contactpersoon, tweede contactersoon etc. is. Voor het uploaden van een foto (via het kleine potloodje) is de rol 'PERSONALIA_FOTO' nodig.

Veld

Omschrijving

Telefoonnummer

Men kan meerdere telefoonnummertypes invullen:
- vast zakelijk
- vast privé
- mobiel privé

Het is niet mogelijk om een hetzelfde telefoonnummertype meerdere keren in te voeren.

SMS gebruiken (achter een telefoonnummer)

Per telefoonnummer kan aangegeven worden of dat voor het ontvangen van een sms gebruikt mag worden of niet.

Let op:
- Ook al staat het veld 'SMS Ontvangen' op 'Ja', dan moet alsnog aangegeven worden wélk telefoonnummer daarvoor gebruikt kan/mag worden: het veld 'SMS gebruiken' moet in dat geval aangevinkt worden

Niet storen

Er kan een ‘Niet storen’ tijdsvak aangehouden worden waarbinnen geen sms-berichten worden verstuurd. USER houdt deze berichten vast tot het verlopen van de eindtijd waarna de sms-berichten alsnog verstuurd worden.

E-mailadres

Het is mogelijk om twee e-mailadressen en toelichtingen op te voeren: privé en zakelijk
Het e-mailadres moet een geldige waarde bevatten [naam]@[extensie].[code]
Hoofdletters worden naar kleine letters omgezet. 

LOV

E-mailadres (max. 100 karakters)

Toelichting (max. 30 karakters)

Instanties

Ook betrokken instanties kan men als relatie van een cliënt toegevoegd. In de snelle invoer is het mogelijk om de desbetreffende instantie en medewerker vast te leggen.

Via de 'Uitgebreid' knop kan daarnaast ook onder andere het tijdsvak en de prioriteit worden vastgelegd. De categorie van een instantie kan worden gevuld met een categorie behorende bij het soort 'Algemeen' (vast te leggen onder Inrichting - Instantie/afd/grp - Categorie). Hier kunnen alleen instanties gekozen worden waarbij een vestigingsadres bekend is. (Vinkje vestigingsadres in Onderhoud Instantie)

Bestaande client

Naast het toevoegen van een nieuwe relatie kan er ook gekozen worden voor een relatie met een bestaande cliënt. Deze optie is zichtbaar als de default waarde 'sociogram_bestaande_cliënt' op 'J' is ingesteld. Bij het toevoegen hoeft alleen de soort relatie worden ingevuld en de bestaande cliënt worden gekozen. Het is hier niet mogelijk om de knop 'Uitgebreid' te gebruiken.

Meerdere relatiesoorten

Het is mogelijk om bij een relatie/bestaande persoon meer dan één relatiesoort toe te voegen. Een persoon kan bijvoorbeeld gelijktijdig collega en buurman zijn. De eerste relatiesoort wordt gelijktijdig met de relatie/bestaande persoon aangemaakt. Hierna is het mogelijk om via de plusknop extra relatiesoorten toe te voegen. Per relatiesoort kan men een tijdsvak een waarin de relatie/bestaande persoon actueel is, vastleggen. Men kan de 'vanaf' en 't/m' datum niet veranderen als er respectievelijk voor of na deze datum een afspraak plaatsvindt waar deze relatie/bestaande persoon aan toegevoegd is. Wordt er geen datum  ingevuld, dan is de relatie altijd geldig.

Wettelijke vertegenwoordiger

Bij een relatie is het mogelijk om aan te geven of het een wettelijke vertegenwoordiger betreft. Een cliënt kan meerdere relaties hebben die wettelijke vertegenwoordiger zijn. In de Toestemmingen module is het mogelijk onder de categorie 'Behandelaanwijzing' en 'Wilsverklaring' een vertegenwoordiger vast te leggen. Hierbij kunnen alleen relaties van de cliënt worden gekozen die het vinkje hebben staan bij 'wettelijke vertegenwoordiger'.

Toevoegen in agenda-afspraak en Standaard uitnodigen

Tijdens het toevoegen/wijzigen van een relatie of bestaande client als relatie kan men de opties 'Toevoegen in agenda-afspraak' en 'Standaard uitnodigen' aan- en uitzetten. Dit heeft invloed op of deze relatie kan worden toegevoegd aan een systeemcontact.
  1. 'Toevoegen in agenda-afspraak' geeft aan dat deze relatie in een systeemcontact mag worden toegevoegd. Als deze uit staat, is de relatie niet zichtbaar in een systeemcontact en kan deze dus niet worden toegevoegd.
  2. 'Standaard uitnodigen' geeft aan dat deze relatie standaard op 'uitgenodigd' wordt gezet bij een systeemcontact. Deze optie is alleen aan- of uit te zetten indien 'toevoegen in agenda-afspraak' op 'ja' staat.

Toestemming om contact op te nemen.

Men kan na deze optie bewerken na het toevoegen van een relatie. Dit geeft aan dat de relatie toestemming heeft gegeven om op een bepaalde manier contact op te kunnen nemen. Standaard staat deze optie op 'onbekend'. Dit ziet men dan ook terug in het sociogram. Alleen bij een 'ja' kan men telefoonnummers en een emailadres toevoegen en worden deze getoond in het sociogram. Bij een 'nee' wordt in het sociogram getoond dat er geen contact met deze relatie mag worden opgenomen.

Als men het vinkje 'SMS gebruiken' bij een telefoonnummer aanzet, dan geeft dit aan dat de relatie een SMS-bericht wenst te ontvangen ter herinnering van afspraken waar hij/zij is uitgenodigd.

Geboden hulp

De Geboden hulp velden hebben alleen betrekking op het invoeren van een relatie via 'Relatie' of 'Instantie' en bij gebruik van de knop 'Uitgebreid' (en dus niet via 'Bestaande persoon').

De onderstaande 'Geboden hulp' velden worden alleen getoond als in de inrichting, tegel 'ZIBs zichtbaarheid, 'HulpVanAnderen' is aangezet:
  1. Aard van de hulp (tekstveld)
  2. Frequentie van de hulp  (tekstveld)
  3. Toelichting (tekstveld)
  4. Professionele thuiszorg (alleen bij 'Instantie') (vinkje)

Volgorde van contactpersoon.

Om aan te geven met wie het eerst contact moet worden opgenomen is het mogelijk bij de relatie een 'volgorde van contactpersoon' aan te geven. De relaties die hier bijvoorbeeld 1 of 2 hebben staan verschijnen in het sociaal netwerk respectievelijk als 'Eerste contactpersoon' en 'Tweede contactpersoon'. De volgorde is altijd aaneenvolgend en als deze waarde wordt gewijzigd (bijvoorbeeld van 3 naar 1) dan zullen alle andere contactpersonen automatisch een plek opschuiven in de volgorde (1 wordt 2, 2, wordt 3, etc.).

Voortgangsnotities

Rapportages die bij de relaties in systeemcontacten wordt geschreven, worden getoond onder voortgangsnotities. Van daaruit kan naar het betreffende systeemcontact worden doorgeklikt. Alleen de rapportage bij de relatie wordt getoond; de tekst van de cliënt en de systeemtekst zijn hier niet zichtbaar.

Correspondentie

Het is mogelijk om correspondentie (een document) vast te leggen, te bekijken, te wijzigen en te verwijderen bij een relatie mits de gebruiker hiervoor de benodigde rol heeft (CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM). Indien de gebruiker alleen de lees rol heeft (CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM_LEES) dan mag de gebruiker alleen correspondentie inzien.
  1. Toegestane bestandsextensies:
    1. Het is hier alleen mogelijk om bestanden met de extensies 'jpg, jpeg, png, gif, tiff, pdf, doc, docx, rtf, odt, xls, xlsx, ods, txt, csv, ppt, dat, pptx, mp4, ecg, avi, xml' in te lezen.
    2. Bij het inlezen van een niet-toegestane bestandsextensie komt er een melding.

 

Rollen

Rollen:

Omschrijving:

SOCIOGRAM

Geeft toegang tot de module sociogram met lees- en schrijfrechten.

SOCIOGRAM_LEES

Geeft toegang tot de module sociogram met leesrechten.

SOCIOGRAM_BEPERKT

Geeft beperkte toegang tot de module sociogram met lees- en schrijfrechten.

SOCIOGRAM_BEPERKT_LEES

Geeft beperkte toegang tot de module sociogram met leesrechten.

 

 

Sociaal netwerk

PERSONALIA_FOTO

Geeft toegang tot het uploaden van een foto van de relatie.

CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM

Geeft toegang tot het lezen, schrijven en verwijderen van correspondentie bij een relatie.

CORRESPONDENTIE_SOCIOGRAM_LEES

Geeft toegang tot het lezen van correspondentie bij een relatie.

SOCIOGRAM_BEPERKT

Geeft beperkte toegang tot de module sociogram met lees- en schrijfrechten.

SOCIOGRAM_BEPERKT_LEES

Geeft beperkte toegang tot de module sociogram met leesrechten.


    • Related Articles

    • Dashboards

      Cliënt dashboards Via de optie 'Openen cliëntdossier' of via het snelmenu is het mogelijk een cliëntdossier te openen. Cliënt naam in browser tabblad Middels een systeem instelling kan worden aangegeven of de cliënt naam in de naam van het tabblad in ...
    • Aandachtspunten

      Aandachtspunten Deze informatie zal regelmatig worden beoordeeld en indien nodig worden bijgewerkt Rondom het verwijderen van cliëntgegevens uit USER zijn twee wetgevingen met elkaar in strijd: de bewaarplicht van de instelling vs het recht op ...
    • ZIBs inrichting

      ZIBs inrichting Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - ZIBs inrichting, tegels 'Zichtbaarheid' en 'Behandelteam' Wat is een ZIB? Zorginformatiebouwstenen (zibs) worden gebruikt om inhoudelijke c.q. functionele - niet technische - ...
    • Snelplanner

      Snelplanner Door te dubbelklikken op een lege plek in het agendaoverzicht opent de snelplanner: Vanuit de snelplanner kan men een afspraak in de agenda plannen zonder daarbij de volledige planner te hoeven openen. De volgende opties zijn mogelijk: ...
    • Meetinstrument mailen naar een relatie

      Meetinstrument mailen naar een relatie Dit scherm is te benaderen via de ROM-module. Het is hier mogelijk om meetinstrumenten aan te bieden aan de relatie(s) uit het sociale netwerk. Beschrijving proces Er zijn meetinstrumenten die door personen uit ...