Algemeen
Als je het SDB Leerplatform wilt gaan gebruiken heb je via je werkgever inloggegevens ontvangen. Typ de URL van het SDB Leerplatform van jouw werkgever in je webbrowser, bijvoorbeeld orgsanisatieX.sdbleerplatform.nl. Zorg dat het juiste domein is geselecteerd en voer je gebruikersnaam (dit is vaak je personeelsnummer of e-mailadres) met je wachtwoord in dat je hebt ontvangen. Klik op de button inloggen. Als je niet kunt inloggen op het SDB Leerplatform, kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder de meest voorkomende oorzaken met oplossing:
Incorrecte gebruikersnaam ingevuld
Controleer (met hulp van de beheerder) of je de juiste gebruikersnaam hebt gebruikt.
Incorrect wachtwoord ingevuld
Controleer of je het juiste wachtwoord hebt gebruikt, maak eventueel gebruik van de 'wachtwoord vergeten?' optie of laat je wachtwoord resetten door de beheerder.
Er verschijnt er een foutmelding bij het inloggen
Kijk dan naar de inhoud van de foutmelding om het inlogprobleem op te lossen. Probeer in een andere browser in te loggen. Wij raden aan om gebruik te maken van het SDB Leerplatform in Google Chrome of Microsoft Edge. Probeer op een ander apparaat in te loggen. Probeer thuis in te loggen, in plaats van je op je werk (of andersom). Wis cookies/cache en start de browser opnieuw op.
Mochten al deze opties niet helpen, laat je beheerder contact opnemen met ons. Wij helpen je dan graag verder. Stuur een fullscreen schermafbeelding mee van je inlogscherm (dus met een zichtbare URL en datum/tijd). Dit helpt ons bij het achterhalen van de oorzaak van dit probleem.
Al het internet sla je gaandeweg cookies op. Een cookie is een klein bestand dat door een website op de computer, smartphone of tablet wordt geplaatst. Dit bestandje slaat informatie op. Er zijn ook functionele cookies die ervoor zorgen dat het gebruiksgemak van een website verbeterd., echter kunnen opgeslagen cookies ook het gebruiksgemak van SDB-producten in de weg staan. Cookies kunnen ervoor zorgen dat bepaalde functionaliteiten minder goed werken. Als je dit soort problemen ervaart, is altijd het eerste advies om je webbrowsergegevens (cookies en gegevens) te verwijderen. Per webbrowser dien je verschillende de stappen te doorlopen hoe je dit het beste kunt doen.
Beheerder
Hoe kan ik een gebruiker deactiveren?
Als een gebruiker uit dienst gaat of geen toegang meer mag hebben tot het SDB Leerplatform, kun je deze gebruiker deactiveren. Via Beheer > Gebruikersbeheer kun je de betreffende gebruiker opzoeken. Via het tabblad Profiel kun je rechtsonder via de wijzigingsknop klikken op Wijzig account om het account te deactiveren.
Hoe kan ik een opleiding toewijzen aan een medewerker, afdeling of functie?
Als beheerder kun je opleidingen, e-learnings of klassikale opleidingen toewijzen aan individuele medewerkers, afdelingen/functies. Het toewijzen is mogelijk op verschillende plekken in het SDB leerplatform uitvoeren, namelijk:
via de catalogus
via afdelingsbeheer
via gebruikersbeheer