Op deze pagina vind je een aantal tips en antwoorden bij problemen met het gebruik van de authenticatie in twee stappen, (ook wel 2FA - twee-factor-authenticatie genoemd).
Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Lees hier hoe je gemakkelijk een nieuw wachtwoord kunt instellen.
Ik heb de sms met verificatiecode niet ontvangen
Het kan soms even duren voordat de sms binnenkomt: de leversnelheid en beschikbaarheid kunnen verschillen per locatie en serviceprovider. Mocht er na een paar minuten nog geen sms zijn binnengekomen, controleer dan het volgende:
Ben je nog bezig met het instellen van authenticatie in twee stappen? Controleer dan of het mobiele telefoonnummer dat je hebt ingevuld klopt.
Heeft je telefoon bereik?
Herstart je telefoon. De netwerkinstelling van je provider zal dan opnieuw geladen worden op je telefoon. Vaak zul je dan weer een sms kunnen ontvangen.
Kijk je op de juiste telefoon? De sms wordt verstuurd naar het mobiele nummer dat aan je account gekoppeld is. Controleer of de laatste cijfers van het opgegeven telefoonnummer overeenkomen met het nummer dat je gebruikt.
De verificatiecode is onjuist
Verificatie via sms: De verificatiecode is eenmalig en 30 minuten geldig. Is de verificatiecode verlopen? Vraag dan een nieuwe code aan door opnieuw in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Mocht je meerdere verificatiecodes hebben ontvangen, dan is alleen de meest recente code geldig.
Verificatie via een authenticatie app: Een authenticatie app genereert om de 30 seconde een nieuwe verificatiecode. Als de code rood wordt, dan verschijnt er daarna een nieuwe code in beeld. De vorige code is dan nog 30 seconde geldig; elke code is in totaal 1 minuut geldig. Vul de verificatiecode in en bevestig deze voordat deze verloopt.
Als je het apparaat waarop je de verificatiecode ontvangt kwijt bent, kun je niet meer inloggen met de verificatiecode. Om je account te beveiligen raden we je ten zeerste aan om je instellingen te wijzigen, zodat er niet ingelogd kan worden met het apparaat dat je verloren bent. Om je instellingen te wijzigen dien je eerst in te loggen in je account.
Afhankelijk van jouw situatie kun je op verschillende manieren weer toegang krijgen tot je account:
Inloggen via een vertrouwd apparaat: Als je eerder hebt ingelogd via een apparaat, en hier Sla deze stap over voor een maand op dit apparaat hebt aangevinkt, dan kun je wellicht zonder verificatiecode inloggen op dit apparaat. Dit apparaat wordt dan gezien als een 'vertrouwd' apparaat.
Voorbeeld: De telefoon waarop je de smsjes met verificatiecodes ontvangt is gestolen. Normaal werk je in Karify op je laptop, een apparaat dat je als ‘vertrouwd’ hebt gemarkeerd. Via je laptop kun je dan waarschijnlijk inloggen met alleen je e-mailadres en wachtwoord.
Inloggen met een herstelcode: Ben je niet (meer) in het bezit van een ‘vertrouwd’ apparaat? Gebruik dan een herstelcode. Na het invullen van je e-mailadres en wachtwoord, klik je op Geen toegang tot je vertrouwde apparaten? Vul één van de herstelcodes in die je hebt ontvangen bij het inschakelen van authenticatie in twee stappen. Elke herstelcode is maar één keer geldig. Er wordt weergegeven hoeveel geldige herstelcodes je nog over hebt.
Is het gelukt om in je account te komen?
Doorloop dan de volgende stappen ter beveiliging van jouw account:
Ik ben mijn herstelcodes kwijtgeraakt
Als je de herstelcodes niet meer kunt vinden, dan kun je nieuwe herstelcodes aanvragen bij jouw accountinstellingen. Hoe je dit precies doet, lees je in dit artikel.
Ik krijg na het inloggen de melding dat de authenticatie in twee stappen vereist is
Één of meer organisaties waarvan je lid bent vereisen dat je voortaan inlogt volgens de authenticatie in twee stappen (ook wel bekend als 2FA). Dit zorgt ervoor dat je account extra beveiligd wordt. Klik op Inschakelen om 2FA in te stellen op jouw account. In dit artikel kun je lezen hoe je de 2FA kunt instellen.
Kom je er na het lezen van dit artikel alsnog niet uit? Neem dan contact op met de Karify Helpdesk.