Wachtlijst en doorstroom

Wachtlijst en doorstroom

BI Stuurinformatie Wachtlijst en doorstroom

BI Stuurinformatie Wachtlijst en doorstroom biedt inzicht in de in-, door- en uitstroom van cliënten binnen de zorginstelling.

De standaard versie bevat de volgende inzichten op het niveau van de zorginstelling:
  1. Aantal cliënten in zorg

Dit betreft alle cliënten die beschikken over een gestarte nog openstaande behandelmodule
  1. Aantal cliënten op de wachtlijst

Dit betreft alle cliënten die wachten op het initiële contact met de zorginstelling
  1. Aantal inschrijvingen vanaf het begin van het voorgaande jaar
  2. Maandelijkse in- en uitschrijvingen vanaf het begin van het voorgaande jaar
  3. Alle informatie die doorgeladen wordt is afhankelijk van de inrichting in de bi tabel default waarden.

Daarnaast wordt op diverse niveaus (afhankelijk van het ingestelde filter) inzicht verschaft in de:
  1. Wachtlijst voor inschrijving
  2. Bezetting op peildatum
  3. Inzicht in instroom
  4. Inzicht in openstaande inschrijvingen
  5. Inzicht in uitstroom
  6. Wachtlijst
  7. Wachttijden
  8. Aanlevering
  9. Inzicht in verblijfsdagen
  10. Inzicht in behandelmodules
  11. Caseload actueel

InfoNote:
Een zorginstelling kan m.b.v. USER Analytics de Standaard versie van Wachtlijst en doorstroom vervangen door een Eigen versie van Wachtlijst en doorstroom.

 

Wachtlijst voor inschrijving

In dit scherm wordt een overzicht gegeven van cliënten die wachten op het eerste contact met uw zorginstelling. Bij een uitgeschreven client wordt het wachten op een contact ook weer gezien als eerste contact.
De lijst betreft gegevens op het moment van doorladen, zie broninformatie onder de titel.
Indien u binnen USER geen toegang heeft tot specifieke cliënten, dan ziet u de privacygevoelige informatie (zoals bijvoorbeeld naam) ook niet terug in dit overzicht.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Aantal dagen op de wachtlijst

Cliënten die langer dan het opgegeven aantal dagen op de wachtlijst staan.

Reeds ingepland

J (Ja) of N (Nee). Ingepland betekent dat er een afspraak in de agenda van de cliënt staat.

Behandelmodule

De behandeling waarvoor de cliënt is aangemeld

Trajecttype

Het type traject waaraan de behandeling is gekoppeld ivm de uiteindelijke financiering

Locatie

Locatie van de afdeling/groep waar de behandelmodule aan is gekoppeld.

Tweede stuurlaag

Organisatieniveau 2

Derde stuurlaag

Organisatieniveau 3. Wanneer er maar 2 niveaus ingericht zijn wordt hier organisatieniveau 2 getoond.

Vierde stuurlaag

Organisatieniveau 4. Wanneer er maar 2 of 3 niveaus ingericht zijn wordt hier respectievelijk organisatieniveau 2 of 3 getoond.

Afdeling

Omschrijving van de afdeling die gekoppeld is aan de behandelmodule

Groep

Omschrijving van de groep die gekoppeld is aan de behandelmodule

Aantallen per organisatieonderdeel per trajecttype
Deze grafiek toont het aantal cliënten op de wachtlijst per organisatieonderdeel (niveau 2) onderverdeeld in de betreffende trajecttypen.
Wanneer u met de muis over de balk beweegt verschijnt er gedetailleerde informatie zoals bijvoorbeeld de exacte waarde. 

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de wachtlijst. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen.

 

Bezetting op peildatum

In dit scherm is de bezetting te bekijken op een bepaalde peildatum. Met bezetting wordt het aantal cliënten bedoelt, dit kan per afdeling/groep zijn of op een hoger niveau per organisatieonderdeel.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Peildatum

Verplicht veld. Standaard staat hier de datum van gisteren. Behandelmodules waarbij de peildatum binnen de start- en einddatum valt, worden gefilterd.

Afdeling

De afdeling waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Groep

De groep binnen de afdeling waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Behandelmodule

De naam van de behandelmodule

Hoofddiagnose

De actuele hoofddiagnose vermeld bij het zorgtraject waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Regio

De regio waar de client woonachtig is

Cliënt nummer

Het dossiernummer van de client

Aantallen per organisatieonderdeel per trajecttype
Deze grafiek toont het aantal cliënten per organisatieonderdeel (niveau 2) met de betreffende trajecttypen.
Wanneer u met de muis over de balk beweegt verschijnt er gedetailleerde informatie zoals bijvoorbeeld de exacte waarde.

Analyseren van de bezetting
In het analyse gedeelte zijn een aantal meetwaarden beschikbaar

Meetwaarden

Toelichting:

Aantal clienten

Aantal verschillende clienten

Aantal regels

Totaal aantal behandelingen

Looptijd behandeling in dagen

De looptijd van de behandeling (aantal dagen van startdatum t/m einddatum behandeling). Indien er nog geen einddatum is, dan wordt de datum van het laden van de BI tabel BI_FACT_BEHANDELING aangehouden. Het eindtotaal van de looptijd in dagen is het gemiddelde van het alle waardes in de tabel

Looptijd productie in dagen

De looptijd van de behandeling bekeken vanuit client (aantal dagen van eerste afspraak waarbij client aanwezig was t/m einde van behandeling). Indien er nog geen einddatum is bij de behandeling, dan wordt de datum van bijwerken van dit onderwerpsgebied aangehouden.  Het eindtotaal van de looptijd productie is het gemiddelde van het alle waardes in de tabel

In dit gedeelte kunt u een afdeling selecteren en daarvan gemakkelijk per groep de bezetting bekijken gesorteerd per behandelmodule.
Deze analyse kunt u naar eigen wens aanpassen door de items te verschuiven.

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de eerdere inzichten. De gegevens zijn te exporteren. Bovendien kan het detailoverzicht naar wens worden uitgebreid door met de rechtermuisknop op de tabel te gaan staan en vervolgens 'kolom opnemen' te selecteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen.

 

Inzicht in instroom

In dit scherm wordt er inzicht gegeven in de nieuwe instroom en de doorstroom binnen de zorginstelling.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Vanaf organisatieonderdeel

Organisatieonderdeel (niveau 2) waar de voorgaande behandeling aan gekoppeld is

Vanaf Afdeling

De afdeling waar de voorgaande behandeling aan gekoppeld is

Vanaf Groep

De groep waar de voorgaande behandeling aan gekoppeld is

Naar organisatieonderdeel

Organisatieonderdeel waar client qua behandeling is ingestroomd

Naar Afdeling

De afdeling waar client qua behandeling is ingestroomd

Naar Groep

De groep waar client qua behandeling is ingestroomd

Jaar

Het jaar waarbinnen de instroom plaats vindt. Standaard staat hier het huidige jaar.

Maand

De maand waarbinnen de instroom plaats vindt. Standaard staat hier de huidige maand.

Afdeling

De afdeling waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Groep

De groep binnen de afdeling waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Behandelmodule

De naam van de behandelmodule waarin is ingestroomd.

Eerste behandeling

De eerste behandeling betreft de eerst gestarte behandeling binnen de inschrijving. Indien er nog geen gestarte behandelingen zijn, dan wordt gekeken naar de eerst geplande behandeling. Als die er niet zijn dan is de behandeling met de eerste aanmelddatum de initiele behandeling.

Analyseren van de instroom
In deze grafiek is het aantal doorgestroomde cliënten afgezet tegen het aantal nieuwe cliënten.
Doorgestroomde cliënten betreft cliënten die binnen de zorginstelling naar een ander organisatieonderdeel zijn doorgestroomd
Nieuwe cliënten zijn cliënten die nieuwe zijn ingeschreven bij de zorginstelling.
Deze analyse kunt u naar eigen wens aanpassen door de items te verschuiven.

Meetwaarden

Toelichting:

Aantal instroom

Aantal cliënten die binnen een bepaalde periode zijn ingestroomd in een bepaalde behandeling

Nieuwe inschrijving

Aantal cliënten met een nieuwe inschrijving binnen de opgegeven periode

Interne doorstroom

Aantal cliënten die binnen een bepaalde periode zijn ingestroomd in een bepaalde behandeling min het aantal cliënten met een nieuwe inschrijving binnen de opgegeven periode

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de eerdere inzichten. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen. 

Inzicht in openstaande inschrijvingen

In dit scherm wordt er een inzicht gegeven in de openstaande inschrijvingen. Dit zijn cliënten met een inschrijfdatum en zonder een uitschrijfdatum.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Zorgcoördinator

Medewerker die als zorgcoördinator gekoppeld is aan een zorgplan van een cliënt

Trajectbegeleider

Medewerker die als trajectbegeleider gekoppeld is aan een zorgplan van een cliënt

Soort verwijzer

Soort instantie die de cliënt heeft verwezen naar de zorginstelling

Verwijzer

De naam van de verwijzende instantie

Zorgcircuit

Het zorgcircuit waarvoor de cliënt is aangemeld

Leeftijdsklasse

Moet ingericht zijn in onderhoud BI - verdeling

Type inschrijving

aangemeld of gestart

Datum inschrijving tussen

Startdatum van de inschrijving bij zorginstelling. Deze datum komt overeen met het 1e directe contactmoment van cliënt met de zorginstelling.

Analyseren van openstaande inschrijvingen
In het analyse gedeelte zijn een aantal meetwaarden beschikbaar

Meetwaarden

Toelichting:

Aantal cliënten

Aantal verschillende cliënten

Aantal behandelingen

Het aantal behandelingen binnen de huidige selectie.

In dit gedeelte kunt u een zorgcircuit selecteren en vanuit daar gemakkelijk de openstaande inschrijvingen analyseren.
Deze analyse kunt u naar eigen wens aanpassen door de items te verschuiven.

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de eerdere inzichten. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen.

 

Inzicht in uitstroom

In dit scherm wordt een overzicht gegeven van cliënten die zijn uitgestroomd binnen een bepaalde behandelmodule.
De lijst betreft actuele gegevens. De cliënten die voldoen aan de definitie uitstroom zijn cliënten met een gestarte en beëindigde behandelmodule.
Cliënten die een afmelddatum hebben voor een behandelmodule en dus geen startdatum zijn niet in de analyse meegenomen.
Indien u binnen USER geen toegang heeft tot specifieke cliënten, dan ziet u ze ook niet in dit overzicht.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Vanaf organisatieonderdeel

Organisatieonderdeel (niveau 2) waar de behandeling aan gekoppeld is

Vanaf Afdeling

De afdeling waar de geëindigde behandeling waar de cliënt vandaan komt aan gekoppeld is

Vanaf Groep

De groep waar de geëindigde behandeling waar de cliënt vandaan komt aan gekoppeld is

Naar organisatieonderdeel

Organisatieonderdeel waar client qua behandeling naar uit stroomt

Naar Afdeling

De afdeling waar client qua behandeling naar uit stroomt

Naar Groep

De groep waar client qua behandeling naar uit stroomt

Reden uitstroom

De reden waarom de behandeling beëindigd is. Zodra een behandeling een einddatum krijgt kan er een vervolgbehandeling plaatsvinden binnen of buiten de instelling.

Soort uitschrijving

Soort van de uitschrijving wordt bepaald aan de hand van de reden van de uitschrijving

Uitstroom tussen

De periode waarbinnen de uitstroom plaats vindt.

Jaar

Het moment dat de uitstroom plaats vindt. Het huidige jaar wordt hier standaard als default gebruikt

Maand

De maand waarin de uitstroom plaats vindt.

Aantallen cliënten uitstroom per maand
Deze grafiek toont het aantal cliënten per organisatieonderdeel (niveau 2) met de aantallen cliënten. De definitie van het aantal cliënten is gelijk aan het aantal regels.
Dat wil zeggen dat cliënten vaker kunnen voorkomen in de lijst omdat zij meerdere behandelmodules hebben die gestart en beëindigd zijn.
Cliënten kunnen zowel uitstromen binnen de instelling als naar extern. Daarnaast is er uitstroom waar geen vervolgbehandeling aan wordt gegeven.
Wanneer u met de muis over de balk beweegt verschijnt er gedetailleerde informatie zoals bijvoorbeeld de exacte waarde.

Analyseren van de uitstroom
In het analyse gedeelte zijn een aantal meetwaarden beschikbaar

Meetwaarden

Toelichting:

Aantal cliënten

Aantal verschillende cliënten

In dit gedeelte kunt u een afdeling selecteren en daarvan gemakkelijk per groep de uitstroom bekijken gesorteerd per behandelmodule.
Deze analyse kunt u naar eigen wens aanpassen door de items te verschuiven.

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de eerdere inzichten. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen.

 

Overzichten caseload medewerkers

Caseload van een medewerker kan via twee overzichten getoond worden, namelijk:
  1. Inzicht in behandelmodules
  2. Caseload actueel

'Inzicht in behandelmodules' is gemaakt op basis van doorgeladen data (via ETL proces) en 'Caseload actueel' op basis van actuele data (directe database zoekvraag). Voor de klanten die het ETL proces dagelijks draaien is het raadzaam om 'Inzicht in behandelmodules' te gebruiken.

 

Inzicht in behandelmodules

In dit scherm worden inzichten geboden met betrekking tot behandelmodules zoals bijvoorbeeld:
  1. overzicht van alle gestarte behandelprogramma's
  2. overzicht van alle beëindigde en afgemelde behandelprogramma's
  3. behandelmodules per behandelaar (van zijn/haar caseload)
  4. eerste behandeling/initiële behandeling

De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Startdatum tussen

Startdatum van de behandeling

Einddatum tussen

Einddatum/afmelddatum van de behandeling (de kolom einddatum wordt ook gevuld als de afmelddatum is gevuld van een behandeling)

Evaluatiedatum tussen

De laatste evaluatiedatum van de behandelmodule

Lopende behandeling

Een behandeling die is gepland of gestart zonder een einddatum

Eerste behandeling

Dit veld is 'ja' indien het de eerst behandeling betreft binnen een inschrijving, anders is het 'nee'. Indien er nog geen startdatum is, dan wordt de volgorde bepaald op basis van de geplande startdatum en daarna op basis van de aangemelde datum. Bij gelijke data, wordt de volgorde bepaald op basis van het moment dat een behandeling is aangemaakt.

Behandelmodule

Omschrijving van het behandelprogramma

Caseload medewerker

Samengestelde naam van medewerker (achternaam, voornaam, voorvoegsels)

Tweede stuurlaag

Organisatieniveau 2

Derde stuurlaag

Organisatieniveau 3. Wanneer er maar 2 niveaus ingericht zijn wordt hier organisatieniveau 2 getoond.

Vierde stuurlaag

Organisatieniveau 4. Wanneer er maar 2 of 3 niveaus ingericht zijn wordt hier respectievelijk organisatieniveau 2 of 3 getoond.

Afdeling

Omschrijving van afdeling

Groep

Omschrijving van groep

Cliënt nummer

Het cliëntnummer vanuit USER

Analyseren van behandelingen
In het analyse gedeelte zijn een aantal meetwaarden beschikbaar

Meetwaarden

Toelichting:

Aantal behandelingen

Het aantal behandelingen binnen de huidige selectie.

Aantal cliënten

Aantal verschillende cliënten

Looptijd (in dagen)

De looptijd van de behandeling (aantal dagen van startdatum t/m einddatum behandeling). Indien er nog geen einddatum is, dan wordt de datum van het laden van de BI tabel BI_FACT_BEHANDELING aangehouden

In dit gedeelte kunt u een afdeling selecteren en vanuit daar gemakkelijk de behandelingen per groep analyseren.
Deze analyse kunt u naar eigen wens aanpassen door de items te verschuiven.

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de eerdere inzichten. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen.

 

Inzicht in verblijfsdagen

In dit scherm wordt er inzicht gegeven in de opname en ontslag data van verblijfsdagen. Het biedt de mogelijkheid om de duur van de opnames op verschillende niveaus te analyseren.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Organisatieonderdeel

Organisatieniveau

Afdeling

De afdeling waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Groep

De groep binnen de afdeling waar de behandelmodule aan gekoppeld is

Opname tussen

De datum van de dag waarop de cliënt werd opgenomen.

Voorbeeld: 1/1/2011 12:00:00 AM     MM/DD/YYYY

Ontslag tussen

De datum van de dag waarop de cliënt van de kliniek werd ontslagen.

Voorbeeld: 1/1/2011 12:00:00 AM      MM/DD/YYYY

Analyseren van verblijfsdagen
In het analyse gedeelte zijn een aantal meetwaarden beschikbaar

Meetwaarden

Toelichting:

Duur opname (in dagen)

De duur van de opname vanaf "Tijd Opname"."Dag" t/m "Tijd Ontslag"."Dag". De duur wordt in aantal dagen getoond.

Aantal afwezigheidsdagen

Het aantal afwezigheidsdagen dat de cliënt afwezig was gedurende het verblijf.

Aantal declarabele dagen

Het aantal declarabele dagen. De dagen zijn declarabel wanneer dit op een juiste manier is ingericht en wanneer de geldigheid verrichtingen hebben gedraaid.

Aantal wijzigingen in Financiering

Het aantal wijzigingen van de financiering van het zorgtraject.

In dit gedeelte kunt u een afdeling en een groep selecteren en vanuit daar gemakkelijk de verblijfsdagen analyseren.
Deze analyse kunt u naar eigen wens aanpassen door de items te verschuiven:

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de eerdere inzichten.  Hier in wordt ook de duur van de opname in dagen meegenomen.
De gegevens zijn te exporteren. De sortering is naar eigen wens aan te passen.

 

Wachtlijst

In dit scherm wordt een overzicht gegeven van actuele wachtlijstgegevens voor de Transparantieregeling binnen de GGZ. Het betreft de aanmeldwachtlijst en de behandelwachtlijst.
Een cliënt komt op de aanmeldwachtlijst als de client aangemeld is voor een inschrijving bij de zorginstelling.
Een cliënt komt op de behandelwachtlijst indien de client is aangemeld voor een geïndiceerde behandeling.
De lijst betreft gegevens op het moment van doorladen, zie broninformatie onder de titel.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Wachtlijstcategorie

De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten

Datum aanmelding >=

Alleen aanmeldingen voor een inschrijving op of na deze datum worden meegenomen

Peildatum

De datum waarop de wachtlijst bepaald wordt

KPI's met betrekking tot de aanmeldwachtlijst en de behandelwachtlijst
Hier worden het aantal cliënten op de wachtlijst en de gemiddelde wachttijd in dagen en weken (afgerond naar boven) weergegeven.

Aantal cliënten binnen treeknorm
Dit cirkeldiagram toont het aantal cliënten binnen en buiten de treeknorm. De treeknorm is de maximaal aanvaardbare wachttijd waarbinnen de cliënt zorg moet kunnen krijgen, zoals afgesproken door veldpartijen in het treekoverleg. Er is een aanmeldtreeknorm van 4 weken en een behandeltreeknorm van 10 weken.
Het linker cirkeldiagram geeft de aanmeldtreeknorm van 4 weken weer en de rechter cirkeldiagram de behandeltreeknorm van 10 weken.

Details aanmeld- en behandelwachtlijst
Deze overzichten bevatten de detail gegevens van de wachtlijst. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen. Ook kunnen een aantal velden worden toegevoegd door op de rechtermuisknop te klikken te kiezen voor 'kolom opnemen'.

De kolommen die in eerste instantie worden getoond:
  1. AGB code categorie (De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten)
  2. Categorie (De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten)
  3. Hoofddiagnose groep (bij behandel wachtlijst)
  4. Verzekeraar
  5. Client nummer
  6. Datum aanmelding
  7. Start intake (Datum waarop de intake van de client gestart is. Dit betreft de startdatum van de eerste intakebehandeling binnen de inschrijving. In USER richt je in dat een behandeling een intakebehandeling is)
  8. Start behandeling (Datum waarop de eerste geïndiceerde behandeling gestart is binnen de inschrijving)
  9. Aanmeld- of Behandel wachttijd binnen treeknorm (Valt de aanmeldingswachttijd binnen de treeknorm van 4 of 10 weken: Ja of Nee)
  10. Aanmeld- of Behandel wachttijd (gemiddeld in dagen)

Aanmeld wachttijd: Het gemiddeld aantal dagen vanaf de aanmelddatum voor de inschrijving tot aan de peildatum.
Behandel wachttijd: Het aantal dagen vanaf de start intake tot aan de peildatum.

Belangrijkste wijzigingen in de transparantieregeling vanaf 2022 ten opzichte van tm. 2021:
  1. Wachtlijst- en wachttijd gegevens zijn ook van toepassing op ZPM trajecten
  2. Hoofddiagnosegroep wordt weergegeven op basis van DSM 5 waarbij Trauma- en stress gerelateerde stoornis apart weergegeven wordt.

 

Wachttijden

In dit scherm wordt een overzicht gegeven van retrospectieve wachttijdgegevens. Het betreft de gemiddelde aanmeldwachttijd en de gemiddelde behandelwachttijd.
De aanmeldwachttijd betreft de tijd die een cliënt heeft gewacht na datum aanmelding bij de zorginstelling tot de start van de intake.
De behandelwachttijd betreft de tijd tussen de start van de intake en de datum dat de eerst geïndiceerde behandeling is gestart.
Voor onderstaande cliënten worden (nog) geen retrospectieve wachttijden bepaald:
  1. Cliënten die momenteel wachten op intake of behandeling worden hierbij niet meegenomen.
  2. Cliënten die voorafgaand aan de intake/behandeling acute zorg hebben ontvangen worden ook niet meegenomen.

De broninformatie die onder de titel van het inzicht wordt getoond, toont de actualiteit van de wachttijden.
De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Wachtlijstcategorie

De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten

Datum aanmelding >=

Alleen aanmeldingen na deze datum worden meegenomen

Peildatum

De datum wanneer de wachttijden bepaald worden

Gemiddelde wachttijden
Hier worden de gemiddelde wachttijden in dagen en in weken (afgerond naar boven) weergegeven.

Analyseren van de wachttijden
Deze grafiek toont de gemiddelde aanmeldwachttijd en de behandelwachttijd per diagnose groep. Tevens wordt de vastgestelde treeknorm voor aanmelding en behandeling weergegeven.

Details
Deze tabel bevat de detailinformatie over de wachttijden. De gegevens zijn te exporteren.
De sortering is naar eigen wens aan te passen. Ook kunnen een aantal velden worden toegevoegd door met de rechtermuisknop te klikken op 'Kolommen opnemen'.
De kolommen die getoond worden onder details:
  1. AGB code categorie (De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten)
  2. Categorie (De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten)
  3. Hoofddiagnose (aangepast)
  4. Clientnummer
  5. Inschrijving (Volgnummer van inschrijving)
  6. Datum aanmelden
  7. Start intake (Datum waarop de intake van de client gestart is. Dit betreft de startdatum van de eerste intakebehandeling binnen de inschrijving. In USER richt je in dat een behandeling een intakebehandeling is)
  8. Start behandeling (Startdatum van de behandeling betreft de startdatum van de 1e geïndiceerde behandeling van de cliënt binnen de inschrijving. Of een behandeling geïndiceerd is, moet door behandelaren worden aangegeven in USER.)
  9. wachttijd (gemiddeld in dagen)
  10. wachttijd binnen treeknorm (Valt de aanmeldwachttijd binnen de treeknorm  Ja of Nee)

In de hoofddiagnosegroep (aangepast) worden in het geval van DSM IV Autismespectrum en Trauma- en stress gerelateerde stoornissen apart weergegeven in de DSM 5 alleen de Trauma- en stress gerelateerde stoornissen.

Belangrijkste wijzigingen in de transparantieregeling vanaf 2022 ten opzichte van tm. 2021:
  1. Wachtlijst- en wachttijd gegevens zijn ook van toepassing op ZPM trajecten
  2. Hoofddiagnosegroep wordt niet langer weergegeven op basis van DSM IV, maar weergegeven op basis van DSM 5 waarbij Trauma- en stress gerelateerde stoornis apart weergegeven wordt.

 

Aanlevering

Dit overzicht is gemaakt om aan de verplichting van de zorgaanbieder betreffende het publiceren en het aanleveren van wachttijden te voldoen.

Publiceren wachttijden:
Voor de transparantieregeling zorgaanbieders ggz, moeten de wachttijden verplicht gepubliceerd worden.
De zorgaanbieder publiceert op zijn website:
  1. Voor iedere vestigingslocatie en voor elke hoofddiagnosegroep, die wordt geleverd, de aanmeldingswachttijd en de behandelingswachttijd. Er zijn uitzonderingen voor de publicatie per vestigingslocatie en differentiatie naar hoofddiagnosegroepen te weten:
    1. Clustering wachttijd vestigingslocaties: Het is toegestaan om de wachttijden van vestigingslocaties te clusteren tot een enkele wachttijd wanneer verschillende vestigingslocaties zich bevinden binnen één gemeente (of deelgemeente) of wanneer vestigingslocaties van een aanbieder zich in verschillende gemeentes, maar op maximaal tien kilometer afstand van elkaar bevinden.
    2. Clustering hoofddiagnosegroepen:
    3. Als aanmeldingswachttijd en/of behandelingswachttijd niet verschillen per hoofddiagnosegroep, dan hoeft de aanmeldings- en behandelingswachttijd niet per hoofddiagnosegroep vermeld te worden.
    4. Uitzondering generalistische basis-ggz De aanmeldingswachttijd en behandelingswachttijd hoeft voor de generalistische basis ggz niet uitgesplitst te worden naar hoofddiagnosegroep.
  2. Indien de wachttijd afhankelijk is van de zorgverzekeraar, dan wordt de wachttijd voor cliënten van die betreffende zorgverzekeraar vermeld. Dit geldt voor zowel de aanmeldingswachttijd als de behandelingswachttijd.
  3. De datum van de laatste actualisatie van de getoonde wachttijden.
  4. De publicatie van de wachttijden is in weken. Voor publicatie in weken worden de dagen omgerekend naar hele weken door naar boven af te ronden.
  5. De gegevens op de website moeten minimaal 1 keer per maand worden geactualiseerd tussen de eerste en de tiende dag van de maand.
  6. De wachttijdinformatie als bedoeld in dit artikel wordt aan de (potentiële) cliënt of verwijzer op verzoek van eenieder direct mondeling of schriftelijk verstrekt in een vorm die aansluit bij de behoefte van de verzoekende partij.

Aanleveren wachttijden
  1. Zorgaanbieders verstrekken eenmaal per maand elektronisch de wachttijdgegevens zoals genoemd in artikel 4. De levering hiervan vindt uiterlijk de tiende dag van de maand plaats.
  2. Aanlevering vindt plaats aan Vektis. De gegevens worden vervolgens door Vektis aan de NZa beschikbaar gesteld. Voor aanlevering aan Vektis wordt gebruik gemaakt van de meest recente aanleverspecificatie met de daarin opgenomen technische vereisten. Deze aanleverspecificatie ligt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling bij de NZa ter inzage.  Op verzoek van een belanghebbende wordt dit format toegezonden.  Het format kan worden geraadpleegd op www.vektis.nl en www.nza.nl
  3. Door de feitelijke verstrekking verklaart de zorgaanbieder de wachttijdgegevens volledig en naar waarheid te hebben ingevuld.

De volgende filtermogelijkheden zijn beschikbaar:

Label:

Toelichting:

Wachtlijstcategorie

De in USER ingerichte categorieën met betrekking tot de wachtlijsten

Aanmeldingsdatum >=

Alleen aanmeldingen na deze datum worden meegenomen

Peildatum

Datum waarop de wachtlijst en wachttijden bepaald worden

Aanmeldingswachtlijst
Aantal verschillende cliënten binnen de aanmeldingstreeknorm van 4 weken.
Aantal verschillende cliënten buiten de aanmeldingstreeknorm van 4 weken.

Behandelingswachtlijst
Aantal verschillende cliënten binnen de behandelingstreeknorm van 10 weken.
Aantal verschillende cliënten buiten de behandelingstreeknorm van 10 weken.

Aanmeld wachttijd
De gemiddelde aanmeldwachttijd in dagen en weken.

Behandel wachttijd
De gemiddelde behandelwachttijd in dagen en weken.

 

Caseload actueel

Dit overzicht toont de caseload van een medewerker. Het kan gefilterd worden op de naam van de medewerker, status van een behandelmodule (aangemeld, gepland, gestart), behandelmodule en op afdeling/groep waaraan die behandelmodule gekoppeld is.
In dit overzicht worden de behandelingen waaraan de medewerker binnen USER direct gekoppeld is getoond (zoals ook ooit beschikbaar was in Forms). Hier wordt gekeken naar de view V_OPENSTAANDE_BEH.
Vanuit de tegel 'Caseload' op het behandelaarsdashboard kan de medewerker alle cliënten benaderen waar hij afhankelijk van de inrichting aan gekoppeld is - zie Toelichting bij desbetreffende workflow item.

Hieronder het overzicht van alle parameters die gekoppeld zijn aan Caseload op behandelaarsdashboard. Dit scherm is te benaderen via Inrichting - Dashboard/workflow - desbetreffende behandelaarsdashboard.

 

Rollen 

Rol:

Omschrijving:

DB_USERBI

Geeft toegang tot het dashboard BI Stuurinformatie

BI_WACHTLIJST_DOORSTROOM

Deze rol geeft binnen OBIEE toegang tot de catalogus objecten die betrekking hebben op het pakket Wachtlijst en doorstroom. Deze rol zou binnen ALTA toegang moeten geven tot de tegel Wachtlijst en doorstroom op het dashboard BI Stuurinformatie.

    • Related Articles

    • Kamer en bed

      Kamer en bed Kamer en bed locaties Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Instantie/afd/grp - Kamer en bed locatie. Middels deze module kunnen Kamer en Bed locaties worden ingevoerd, gewijzigd en verwijderd. Bij het toevoegen van Kamers ...
    • Psychosociale en omgevingsproblemen

      Psychosociale en omgevingsproblemen Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Behandeling/traject - Psychosociale en omgevingsproblemen. In deze codetabel kunt u de coderingen vastleggen t.b.v. classificering van psychosociale en ...
    • Hoofd- en onderaannemerschap (algemeen)

      Hoofd- en onderaannemerschap - Algemeen Onderwerp Soort Omschrijving Hoofd- en onderaannemersschap Hoofdaannemerschap (inkomend) Het doel van hoofdaannemerschap is om productie uit het pakket van de onderaannemer geregistreerd te krijgen door een ...
    • Klinische en deeltijdverrichtingen genereren

      Klinische en deeltijdverrichtingen genereren Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel Beheer - Correctie - Klinische en deeltijdverrichtingen genereren Dit scherm kunt u gebruiken als bij een afdeling/groep vergeten is om een ...
    • (Juridische) titels en machtigingen

      (Juridische) titels en machtigingen Deze module is te benaderen via het cliëntdashboard. Deze module toont alle (juridische) titels en machtigingen van de cliënt, met daarbij ook onder welke inschrijving de status is opgevoerd. Deze weergave wijkt af ...