Instantie

Instantie

Instantie

Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Instantie/afd/grp - Instantie.
Middels de instantie module kunnen instanties worden ingevoerd, gewijzigd en verwijderd.

Het toevoegen van een instantie
Middels de plusknop is het mogelijk om een instantie toe te voegen. Hierna wordt een wizard geopend waarbij de volgende gegevens ingevuld kunnen worden.
Nadat de gehele wizard is doorlopen wordt een samenvatting getoond van de ingevulde gegevens. Na het klikken op opslaan bij stap 'Samenvatting' wordt de instantie toegevoegd.
Navigatie door de wizard kan door < en > knoppen in de sticky toolbar, of door op de punten in de wizard te te klikken. De gekozen stap wordt na selectie als een oranje punt in de wizardbalk weergegeven.

De verschillende stappen in de wizard:

wizard_onderhoud_instantie

Instantie
In de stap Instantie kunnen/moeten de volgende velden worden ingevuld:

Veld

Toelichting

Naam (verplicht)

Naam van de instantie

Naam (lang)

De volledige naam van de instelling in verband met het versturen van mailingen

Vanaf

De vanaf datum waarin de instantie actueel is

T/m

De t/m datum waarin de instantie actueel is

Soort instantie (verplicht)

Aanduiding van de soort instantie (type 'Rechtbank' wordt gebruikt voor de LOV 'Arrondissement' bij de Wvggz)

Soort hulpverlenende instantie

Aanduiding van het soort hulpverlenende instantie

Instellingstype

Code en de omschrijving van het type instantie

Declareren 1e lijns

Is alleen te gebruiken als soort hulpverlenende instantie een huisarts is

Dig. declaratieberichten

Checkbox als de instantie digitale berichtenverkeer gebruikt (voorheen genaamd EI-berichten)        

Zorgmail adres

Adres voor de zorgmail

Tekst

Vrije tekst

Financieel
In de stap Financieel kunnen/moeten de volgende velden worden ingevuld:

Veld

Toelichting

Factuur t.a.v.

De persoon waar de factuur naar moet worden verstuurd

Vanaf

De vanaf datum waarin de financiering actueel is

T/m

De t/m datum waarin de financiering actueel is

Banknaam

Naam van de bank

IBAN-nummer

IBAN-nummer: wordt gebruikt om internationale transacties tussen rekeningen en banken gelegen in verschillende landen vlotter te laten verlopen. Het IBAN telt maximaal 34 alfanumerieke tekens en heeft een vaste lengte per land. Het IBAN bestaat uit een landcode (twee letters), een controle-getal (twee cijfers) en een (voor bepaalde landen aangevuld) nationaal rekeningnummer

BIC-code

BIC-nummer: Het BIC bestaat uit een bankcode van vier letterposities (vrij te kiezen door de betreffende instelling zelf), een landcode van twee letterposities (volgens ISO 3166-1-norm), een plaats-code van twee alfanumerieke tekens en een filiaal- of afdelingsnummer van drie alfanumerieke tekens

BTW nummer

BTW- identificatienummer. Het btw-nummer bestaat uit 14 tekens: landcode NL, gevolgd door het Rechtspersonen. Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN), plus een code van 3 tekens

Debiteurnummer

Debiteurnummer

Crediteurnummer

Crediteurnummer

Betalende instantie

Geeft aan welke instantie de betalende instantie is (voor facturatie), bij leeg dan zichzelf

KVK-nummer

KvK nummer

Valuta (verplicht)

Valuta met nummer en omschrijving. Verwijzing naar de tabel valuta, default Euro

Aanvullende Informatie/Bedrijfsregels
  1. Er mag geen overlap in tijd zijn tussen de financiële records, anders wordt er een melding getoond.
  2. De geldigheid van financiering moet vallen binnen de geldigheid van de instantie, anders wordt er een melding getoond.

Adressen
Per instantie is het mogelijk om verschillende adrestypen vast te leggen met daarbij een ‘Datum vanaf en t/m’. De historie van de adressen kan zodoende worden bijgehouden.
In de stap Adressen kunnen/moeten de volgende velden worden ingevuld:

Veld

Toelichting

Vanaf

Vanaf welke datum het adres actueel is

T/m

T/m welke datum het adres actueel is

Huisnummeraanduiding

Huisnummer aanduiding

Postcode (verplicht)

Postcode

Huisnummer (verplicht)

Huisnummer

Huisnummer letter

Huisnummer letter

Huisnummer toevoeging

Huisnummer toevoeging

Straatnaam (verplicht)

Straatnaam (wordt automatisch ingevuld nadat Postcode en huisnummer zijn toegevoegd)

Plaatsnaam (verplicht)

Plaatsnaam (wordt automatisch ingevuld nadat Postcode en huisnummer zijn toegevoegd)

Land (verplicht)

Land te kiezen d.m.v. LOV (wordt automatisch ingevuld nadat Postcode en huisnummer zijn toegevoegd)

Extra informatie

Vrije invoer (maximaal 4000 tekens)

Telefoonnummer

Telefoonnummer bij dit adres

Fax

Faxnummer bij dit adres

Mobiel

Mobiele telefoonnummer

E-mail

E-mailadres bij dit adres

Website

Website bij dit adres

Extra informatie

Ruimte voor het toevoegen van extra informatie

Default

Hiermee kan men de default bepalen per adrestype voor het ingevoerd adres. Er kan maar een default adres worden toegekend per type.

Na het invullen dient op 'Opslaan en nieuw' geklikt te worden om het adres op te slaan. Hiermee wordt overigens niet de hele Instantie opgeslagen!
TIP Stappenplan adreswijziging, waarbij default regel al op andere adres regel staat:

  1. Adresregel met default regel: alle regels waar default is aangevinkt, zowel adressoort kolom als ook de default kolom uitvinken, zodat controle er even af is. (noteer eventueel welke je aanpast)
  2. Daarna kun je de default setting op de juiste adres regel aanvinken
  3. Indien gewenst kun je bij de eerdere adresregel de adressoort kolom weer aanvinken, de default blijft daar dan uit.

Categorie
Voeg hier een Categorie toe bij de Instantie. Door ' > ' te gebruiken wordt één categorie toegevoegd. Door '>> ' worden alle categorieën toegevoegd
Door een categorie toe te voegen kan een categorie worden aangemaakt waarnaar een e-mail verzonden moet worden, bijvoorbeeld mailing groep-scholen.

Instantiecodes
Een instelling heeft een of meerdere AGB-codes. De AGB-codes worden voor het uitwisselen/aanleveren van gegevens voor de verschillende doeleinden gebruikt:

  1. Declaraties van diverse financieringsstromingen
  2. Vektis bestanden 
  3. DIS aanleveringen

In het veld 'Code' moet de code van de eigen instelling worden ingevoerd. Nadat de omschrijving werd ingevuld moet uit de LOV 'Soort code' voor de soort 'AGB huisartsdeclaratie' gekozen worden. De soort code 'AGB huisartsdeclaratie' is door Impulse in USER geïmplementeerd en hoeft dus niet door de zorginstelling worden ingericht.

In de stap Instantiecodes kunnen/moeten de volgende velden worden ingevuld:

Veld

Toelichting

Soort code (verplicht)

Code waarvoor de AGB-code van toepassing is; gebruik een LOV met code en omschrijving waaruit geselecteerd kan worden

Code (verplicht)

AGB-code van de instantie. Er kunnen verschillende AGB codes ingevoerd worden bij de eigen instantie

Omschrijving

Omschrijving resp. tekst van de AGB-code van de instantie

Vanaf

Geldigheidsdatum van de AGB-code: vanaf

T/m

Geldigheidsdatum van de AGB-code: tot en met

  1. Een code kan meerdere keren worden ingevoerd, omdat deze voor meerdere soorten gebruikt kan worden. Een AGB code kan worden gebruikt voor ZPM, DBC-MSZ of andere stromingen. In dat geval moet de code 3 keer worden ingevoerd.
  2. De velden datum vanaf en datum eind zijn verplicht voor codes die niet meer geldig zijn. Bij de actuele code is alleen het veld 'datum vanaf' verplicht
  3. Het is voor de 8-cijferige codes toegestaan meerdere codes per instantie in te voeren
  4. Voor de aanlevering FZ ZZP/EMZ verantwoording wordt de code gebruikt die geldig is voor FZ ZZP/EMZ
  5. Voor de kostenplaats van de huisarts declaratie wordt een geldige kostenplaats ingegeven; als uw kostenplaats 8 pos. lang is, geeft u hier ook 8 pos. in; als die maar 4 pos. lang is, geeft u hier ook 4 pos. in. Deze kostenplaats voor de huisarts declaratie mag slechts eenmaal worden ingegeven en wordt hier niet gecontroleerd. Als er een onbekende kostenplaats is ingegeven wordt dit niet eerder geconstateerd dan tijdens het verzenden van de declaratie.
  6. Als er meer AGB codes zijn ingevoerd bij de eigen instantie, dan moet in het trajectscherm --> tabblad financiering de juiste AGB code worden geselecteerd.
  7. Als er maar 1 AGB code bekend is, wordt deze automatisch ingevuld

Voor de huisarts declaratie moet in het scherm onderhoud instantie nog een handeling uitgevoerd worden. Nadat men alle velden gevuld heeft (door een zoekopdracht of een nieuw instantie in te voeren) en het vinkje bij 'Eerstelijns' aangevinkt heeft, dient men voor de geselecteerde instantie de bij de instelling behorende AGB code in te voeren. De checkbox 'Eerstelijns' geeft aan of de gekozen/aangemaakte instantie eerstelijns zorg mag verlenen.

Na het invullen dient op 'Opslaan en nieuw' geklikt te worden om  de instantiecode op te slaan. Hiermee wordt overigens niet de hele Instantie opgeslagen!

Medewerkers
Het toevoegen van medewerkers is niet mogelijk in 'Onderhoud instantie'. De koppeling wordt vastgelegd via het scherm 'Onderhoud medewerker'

Samenvatting
In de samenvatting worden de ingevulde gegevens per onderwerp getoond.
Als er meerdere adressen zijn toegevoegd dan worden deze onder elkaar getoond.
In de sticky toolbar wordt de opslaan knop getoond om de instantie op te slaan en terug te keren naar het overzichtsscherm.

Afspraken per contract
Voor instantie van het soort 'Justitie' kan op het tabblad 'Instantiecodes' voor Instantiecodes van het soort code 'Contractnummer Justitie' middels het oog icoon de afspraken per contract worden vastgelegd. Ingevoerde periodes mogen niet overlappen met een bestaande periode.

Koepelcodes
De eigen instelling (zie Inrichting, Organisatie, eigen instelling) heeft de mogelijkheid om koepelcodes in te voeren. Deze stap komt daarmee niet voor in de wizard voor het invoeren van een nieuwe instantie. De AGB-code van de koepelcode fungeert als een overkoepelende code waaronder meerdere AGB-codes vallen. De instellingen voor de AGB-code van de koepelcode gelden dan voor alle AGB-codes die onder de koepelcode vallen.

Hier kunnen/moeten de volgende velden worden ingevuld:

Veld

Toelichting

Finsoort (verplicht)

Financiële soort

UZOVI (verplicht)

De UZOVI code

AGB (verplicht)

De AGB-code van de instantie

Koepelcode (verplicht)

De koepelcode

Vanaf (verplicht)

Geldigheidsdatum van de koepelcode: vanaf

T/m

Geldigheidsdatum van de koepelcode: tot en met

Informatie voor applicatiebeheer
  1. Als er per adrestype in dezelfde periode verschillende adressen zijn, dan moet de default bepaald worden d.m.v. een vink. Anders treedt er een melding: ‘er kan maar één adres per adrestype tegelijkertijd het default adres zijn’.
  2. De geldigheid van adres moet vallen binnen de geldigheid van de instantie, anders treedt er een melding
  3. De volgende gegevens zijn nieuw in dit scherm: ‘binnenlands adres’, ‘land’, ‘omschrijving’, ‘telefoon verkort’, ‘website’, ‘adrestype’ en ‘default’

Instantie cluster

Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Instantie/afd/grp - Instantie cluster.
Via dit scherm kunt u clusters inrichten..

Cluster

Gekozen cluster 

Instantie

Gekozen instantie (type verzekeraar/gemeente)

Vanaf

Vanaf wanneer de instantie binnen het cluster valt (mag leeg zijn)

T/m

T/m datum wanneer de instantie binnen het cluster valt (mag leeg zijn)

UZOVI/Gemeente

UZOVI  --> code van de verzekeraars instantie.

Gemeente --> code van de gemeente uit de gemeentelijst van CBS 

Een instantie kan op elk moment slechts onder 1 cluster vallen. 
De clusters worden gebruikt om per groep verzekeraars/gemeentes (een cluster) afspraken m.b.t. regiebehandelaren vast te leggen.

Rollen

Rollen:

Omschrijving:

BASISINSTANTIE

Geeft schrijf- en leesrechten voor de module.

BASISINSTANTIE_LEES

Geeft leesrechten voor de module.

 
    • Related Articles

    • Algemeen

      Mobiliteit Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Instantie/afd/grp - Mobiliteit. Inrichting van de soorten mobiliteit. Via het personalia scherm is het mogelijk om bij de cliënt speciale behoeften m.b.t. mobiliteit vast te leggen. Bij ...
    • Huisarts/apotheek

      Huisarts/apotheek Het scherm is te benaderen via het dashboard Cliënt - Personalia – Huisarts/apotheek In de Huisarts/apotheek module kan aangegeven worden welke huisarts en/of apotheek in welke periode bij de cliënt hoort. Als eerste kiest men een ...
    • Toegestane regiebehandelaar

      Toegestane regiebehandelaar Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Toegestane regiebehandelaar (voorheen hoofdbehandelaar) In dit scherm kunt u per cluster of per instantie en eventueel ook per financieringstype een CONO ...
    • Tarieven prestatiecode ZZP

      Tarieven prestatiecode ZZP Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - ZZP gegevens - Tarieven prestatiecode ZZP In dit scherm kunnen de tarieven t.b.v. de ZZP worden ingericht. Zoeken: hier kun je zoeken op prestatiecode en ...
    • Kamer en bed

      Kamer en bed Kamer en bed locaties Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Instantie/afd/grp - Kamer en bed locatie. Middels deze module kunnen Kamer en Bed locaties worden ingevoerd, gewijzigd en verwijderd. Bij het toevoegen van Kamers ...