Instantie
Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting -
Instantie/afd/grp - Instantie.
Middels de instantie module kunnen instanties worden
ingevoerd, gewijzigd en verwijderd.
Het toevoegen van een instantie
Middels de plusknop is het mogelijk om een instantie toe te
voegen. Hierna wordt een wizard geopend waarbij de volgende gegevens ingevuld
kunnen worden.
Nadat de gehele wizard is doorlopen wordt een samenvatting
getoond van de ingevulde gegevens. Na het klikken op opslaan bij stap
'Samenvatting' wordt de instantie toegevoegd.
Navigatie door de wizard kan door < en > knoppen in de
sticky toolbar, of door op de punten in de wizard te te klikken. De gekozen
stap wordt na selectie als een oranje punt in de wizardbalk weergegeven.
De verschillende stappen in de wizard:
Instantie
In de stap Instantie kunnen/moeten de
volgende velden worden ingevuld:
Veld | Toelichting |
Naam (verplicht) | Naam van de instantie |
Naam (lang) | De volledige naam van de
instelling in verband met het versturen van mailingen |
Vanaf | De vanaf datum waarin de
instantie actueel is |
T/m | De t/m datum waarin de
instantie actueel is |
Soort instantie (verplicht) | Aanduiding van de soort
instantie (type 'Rechtbank' wordt gebruikt voor de LOV 'Arrondissement' bij
de Wvggz) |
Soort hulpverlenende
instantie | Aanduiding van het soort
hulpverlenende instantie |
Instellingstype | Code en de omschrijving
van het type instantie |
Declareren 1e lijns | Is alleen te gebruiken als
soort hulpverlenende instantie een huisarts is |
Dig. declaratieberichten | Checkbox als de instantie
digitale berichtenverkeer gebruikt (voorheen genaamd EI-berichten)
|
Zorgmail adres | Adres voor de zorgmail |
Tekst | Vrije tekst |
Financieel
In de stap Financieel kunnen/moeten de
volgende velden worden ingevuld:
Veld | Toelichting |
Factuur t.a.v. | De persoon waar de factuur
naar moet worden verstuurd |
Vanaf | De vanaf datum waarin de
financiering actueel is |
T/m | De t/m datum waarin de
financiering actueel is |
Banknaam | Naam van de bank |
IBAN-nummer | IBAN-nummer: wordt
gebruikt om internationale transacties tussen rekeningen en banken gelegen in
verschillende landen vlotter te laten verlopen. Het IBAN telt maximaal 34
alfanumerieke tekens en heeft een vaste lengte per land. Het IBAN bestaat uit
een landcode (twee letters), een controle-getal (twee cijfers) en een (voor
bepaalde landen aangevuld) nationaal rekeningnummer |
BIC-code | BIC-nummer: Het BIC
bestaat uit een bankcode van vier letterposities (vrij te kiezen door de
betreffende instelling zelf), een landcode van twee letterposities (volgens
ISO 3166-1-norm), een plaats-code van twee alfanumerieke tekens en een
filiaal- of afdelingsnummer van drie alfanumerieke tekens |
BTW nummer | BTW- identificatienummer.
Het btw-nummer bestaat uit 14 tekens: landcode NL, gevolgd door het
Rechtspersonen. Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN), plus een code
van 3 tekens |
Debiteurnummer | Debiteurnummer |
Crediteurnummer | Crediteurnummer |
Betalende instantie | Geeft aan welke instantie
de betalende instantie is (voor facturatie), bij leeg dan zichzelf |
KVK-nummer | KvK nummer |
Valuta (verplicht) | Valuta met nummer en
omschrijving. Verwijzing naar de tabel valuta, default Euro |
Aanvullende Informatie/Bedrijfsregels
- Er mag geen overlap in tijd zijn tussen de financiële
records, anders wordt er een melding getoond.
- De geldigheid van financiering moet vallen binnen de
geldigheid van de instantie, anders wordt er een melding getoond.
Adressen
Per instantie is het mogelijk om verschillende adrestypen
vast te leggen met daarbij een ‘Datum vanaf en t/m’. De historie van de
adressen kan zodoende worden bijgehouden.
In de stap Adressen kunnen/moeten de
volgende velden worden ingevuld:
Veld | Toelichting |
Vanaf | Vanaf welke datum het
adres actueel is |
T/m | T/m welke datum het adres
actueel is |
Huisnummeraanduiding | Huisnummer aanduiding |
Postcode (verplicht) | Postcode |
Huisnummer (verplicht) | Huisnummer |
Huisnummer letter | Huisnummer letter |
Huisnummer toevoeging | Huisnummer toevoeging |
Straatnaam (verplicht) | Straatnaam (wordt
automatisch ingevuld nadat Postcode en huisnummer zijn toegevoegd) |
Plaatsnaam (verplicht) | Plaatsnaam (wordt
automatisch ingevuld nadat Postcode en huisnummer zijn toegevoegd) |
Land (verplicht) | Land te kiezen d.m.v. LOV
(wordt automatisch ingevuld nadat Postcode en huisnummer zijn toegevoegd) |
Extra informatie | Vrije invoer (maximaal
4000 tekens) |
Telefoonnummer | Telefoonnummer bij dit
adres |
Fax | Faxnummer bij dit adres |
Mobiel | Mobiele telefoonnummer |
E-mail | E-mailadres bij dit adres |
Website | Website bij dit adres |
Extra informatie | Ruimte voor het toevoegen
van extra informatie |
Default | Hiermee kan men de default
bepalen per adrestype voor het ingevoerd adres. Er kan maar een default adres
worden toegekend per type. |
Na het invullen dient op 'Opslaan en nieuw' geklikt te
worden om het adres op te slaan. Hiermee wordt overigens niet de hele Instantie
opgeslagen!
TIP Stappenplan adreswijziging,
waarbij default regel al op andere adres regel staat:
- Adresregel met default regel: alle regels waar default is
aangevinkt, zowel adressoort kolom als ook de default kolom uitvinken, zodat
controle er even af is. (noteer eventueel welke je aanpast)
- Daarna kun je de default setting op de juiste adres regel
aanvinken
- Indien gewenst kun je bij de eerdere adresregel de
adressoort kolom weer aanvinken, de default blijft daar dan uit.
Categorie
Voeg hier een Categorie toe bij de Instantie. Door ' > '
te gebruiken wordt één categorie toegevoegd. Door '>> ' worden alle
categorieën toegevoegd
Door een categorie toe te voegen kan een categorie worden
aangemaakt waarnaar een e-mail verzonden moet worden, bijvoorbeeld mailing
groep-scholen.
Instantiecodes
Een instelling heeft een of meerdere AGB-codes. De AGB-codes
worden voor het uitwisselen/aanleveren van gegevens voor de verschillende doeleinden gebruikt:
- Declaraties van diverse financieringsstromingen
- Vektis bestanden
- DIS aanleveringen
In het veld 'Code' moet de code van de eigen instelling
worden ingevoerd. Nadat de omschrijving werd ingevuld moet uit de LOV 'Soort
code' voor de soort 'AGB huisartsdeclaratie' gekozen worden. De soort code 'AGB
huisartsdeclaratie' is door Impulse in USER geïmplementeerd en hoeft dus niet
door de zorginstelling worden ingericht.
In de stap Instantiecodes kunnen/moeten de
volgende velden worden ingevuld:
Veld | Toelichting |
Soort code (verplicht) | Code waarvoor de AGB-code
van toepassing is; gebruik een LOV met code en omschrijving waaruit
geselecteerd kan worden |
Code (verplicht) | AGB-code van de instantie.
Er kunnen verschillende AGB codes ingevoerd worden bij de eigen instantie |
Omschrijving | Omschrijving resp. tekst
van de AGB-code van de instantie |
Vanaf | Geldigheidsdatum van de
AGB-code: vanaf |
T/m | Geldigheidsdatum van de
AGB-code: tot en met |
- Een code kan meerdere keren worden ingevoerd, omdat deze
voor meerdere soorten gebruikt kan worden. Een AGB code kan worden gebruikt voor ZPM, DBC-MSZ of andere stromingen. In dat
geval moet de code 3 keer worden ingevoerd.
- De velden datum vanaf en datum eind zijn verplicht voor codes die niet meer geldig zijn. Bij de actuele code is
alleen het veld 'datum vanaf' verplicht
- Het is voor de 8-cijferige codes toegestaan meerdere codes per
instantie in te voeren
- Voor de aanlevering FZ ZZP/EMZ verantwoording wordt de code gebruikt die
geldig is voor FZ ZZP/EMZ
- Voor de kostenplaats van de huisarts declaratie wordt een
geldige kostenplaats ingegeven; als uw kostenplaats 8 pos. lang is, geeft u
hier ook 8 pos. in; als die maar 4 pos. lang is, geeft u hier ook 4 pos. in. Deze kostenplaats
voor de huisarts declaratie mag slechts eenmaal worden ingegeven en wordt hier
niet gecontroleerd. Als er een onbekende kostenplaats is ingegeven wordt dit
niet eerder geconstateerd dan tijdens het verzenden van de declaratie.
- Als er meer AGB codes zijn ingevoerd bij de eigen
instantie, dan moet in het trajectscherm --> tabblad financiering de juiste
AGB code worden geselecteerd.
- Als er maar 1 AGB code bekend is, wordt deze automatisch ingevuld
Voor de huisarts declaratie moet in het scherm onderhoud
instantie nog een handeling uitgevoerd worden. Nadat men alle velden gevuld
heeft (door een zoekopdracht of een nieuw instantie in te voeren) en het vinkje
bij 'Eerstelijns' aangevinkt heeft, dient men voor de geselecteerde instantie
de bij de instelling behorende AGB code in te voeren. De checkbox 'Eerstelijns'
geeft aan of de gekozen/aangemaakte instantie eerstelijns zorg mag verlenen.
Na het invullen dient op 'Opslaan en nieuw' geklikt te
worden om de instantiecode op te slaan. Hiermee wordt overigens niet de
hele Instantie opgeslagen!
Medewerkers
Het toevoegen van medewerkers is niet mogelijk in 'Onderhoud
instantie'. De koppeling wordt vastgelegd via het scherm 'Onderhoud medewerker'
Samenvatting
In de samenvatting worden de ingevulde gegevens per
onderwerp getoond.
Als er meerdere adressen zijn toegevoegd dan worden deze
onder elkaar getoond.
In de sticky toolbar wordt de opslaan knop getoond om de
instantie op te slaan en terug te keren naar het overzichtsscherm.
Afspraken per contract
Voor instantie van het soort 'Justitie' kan op het tabblad
'Instantiecodes' voor Instantiecodes van het soort code 'Contractnummer
Justitie' middels het oog icoon de afspraken per contract worden vastgelegd.
Ingevoerde periodes mogen niet overlappen met een bestaande periode.
Koepelcodes
De eigen instelling (zie Inrichting, Organisatie, eigen
instelling) heeft de mogelijkheid om koepelcodes in te voeren. Deze stap komt
daarmee niet voor in de wizard voor het invoeren van een nieuwe instantie. De
AGB-code van de koepelcode fungeert als een overkoepelende code waaronder
meerdere AGB-codes vallen. De instellingen voor de AGB-code van de koepelcode
gelden dan voor alle AGB-codes die onder de koepelcode vallen.
Hier kunnen/moeten de volgende velden worden
ingevuld:
Veld | Toelichting |
Finsoort (verplicht) | Financiële soort |
UZOVI (verplicht) | De UZOVI code |
AGB (verplicht) | De AGB-code van de
instantie |
Koepelcode (verplicht) | De koepelcode |
Vanaf (verplicht) | Geldigheidsdatum van de
koepelcode: vanaf |
T/m | Geldigheidsdatum van de
koepelcode: tot en met |
Informatie voor applicatiebeheer
- Als er per adrestype in dezelfde periode verschillende adressen zijn, dan moet de default bepaald worden d.m.v. een vink. Anders treedt er een melding: ‘er kan maar één adres per adrestype tegelijkertijd het default adres zijn’.
- De geldigheid van adres moet vallen binnen de geldigheid van de instantie, anders treedt er een melding
- De volgende gegevens zijn nieuw in dit scherm: ‘binnenlands adres’, ‘land’, ‘omschrijving’, ‘telefoon verkort’, ‘website’, ‘adrestype’ en ‘default’
Instantie cluster
Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting -
Instantie/afd/grp - Instantie cluster.
Via dit scherm kunt u clusters inrichten..
Cluster
|
Gekozen cluster
|
Instantie
|
Gekozen instantie (type
verzekeraar/gemeente)
|
Vanaf
|
Vanaf wanneer de instantie
binnen het cluster valt (mag leeg zijn)
|
T/m
|
T/m datum wanneer de
instantie binnen het cluster valt (mag leeg zijn)
|
UZOVI/Gemeente
|
UZOVI --> code
van de verzekeraars instantie.
Gemeente --> code van
de gemeente uit de gemeentelijst van CBS
|
Een instantie kan op elk moment slechts onder 1 cluster vallen.
De clusters worden gebruikt om per groep
verzekeraars/gemeentes (een cluster) afspraken m.b.t. regiebehandelaren vast te
leggen.
Rollen
Rollen: | Omschrijving: |
BASISINSTANTIE | Geeft schrijf- en leesrechten voor de module. |
BASISINSTANTIE_LEES | Geeft leesrechten voor de module. |