Introductie
Aan een InTouch omgeving zijn één of meerdere Power BI werkruimtes gekoppeld. In dit artikel vertellen we je hoe dit in elkaar steekt. Dit artikel is geschreven voor Beheerders en BI consultants.
Wat is een werkruimte?
Een Power BI werkruimte (of workspace) is een gedeelde omgeving binnen de Power BI-service waarin je rapporten en datasets kunt opslaan. Zoals hierboven al genoemd zijn er één of meerdere van die werkruimtes gekoppeld aan een InTouch omgeving.
InTouch acceptatie en productie
In onderstaande plaat zie je welke werkruimtes standaard aan de InTouch acceptatie en productie omgeving gekoppeld worden en welk doel ze dienen:
Op moment dat je (als klant) zelf rapporten bouwt doe je dat in eerste instantie in de [...]_enterprise_acc werkruimte. Op moment dat zo'n rapport via een InTouch pagina gepresenteerd wordt aan één of meerdere rollen én het rapport getest en akkoord bevonden is kan dit geheel uitgerold worden naar de InTouch productie omgeving met bijbehorende [...]_enterprise_prd werkruimte. Dit uitrollen gebeurd op basis van een Power BI pipeline welke door SDB ingericht en beheerd wordt.
De [...]_standard_[...] werkruimtes worden gebruikt om de standaard SDB Analytics rapporten te plaatsen (mits je daar als klant gebruik van maakt).
De [...]_analyse_prd werkruimte is alleen beschikbaar op productie en biedt te mogelijkheid om ad hoc analyses te maken zonder dat deze uiteindelijk op een InTouch pagina aan meerdere rollen (gebruikers) gepresenteerd wordt. Het is mogelijk om bepaalde rollen toegang te geven tot deze werkruimte: denk aan controllers, administratief medewerkers of collega's van de salaris administratie die je de mogelijkheid wil geven om zelf analyses bij elkaar te klikken.
Power Analyse
In InTouch is Power Analyse de functionaliteit binnen de context van InTouch waar je rapporten in die werkruimtes kunt maken. Aan de rechterkant van het scherm zie je de werkruimtes terug met daarin een semantisch datamodel. In dit geval "SDBAnalytics".
Acceptatie
Productie
Power BI desktop
Power BI desktop is de applicatie waarin je ook kunt verbinden met een semantisch model in een een werkruimte. Je start je proces met een connectie naar het "SDBAnalytics" model in de [...]_enterprise_acc werkruimte. Dit doe je als volgt.
Inloggen op de juiste organisatie (tenant)
Start Power BI desktop en klik rechtsboven naast het profiel icoon en volg de stappen
Klik op Aanmeldingsopties
En vervolgens op Aanmelden bij een organisatie
Vul hier sdbanalytics.nl (voor voormalig Infent klanten: infenture.nl)
Kies als laatste je account. Je bent nu specifiek ingelogd op een organisatie. Het kan zijn dat je hier nog je wachtwoord moet invullen en de tweestapsverificatie moet doorlopen.
Verbinden met het semantisch model SDBAnalytics
Als je helemaal wil beginnen met een blanco rapport kies je bij "Gegevens ophalen" voor "Semantische modellen van Power BI".
Je krijgt nu een scherm met semantische modellen in werkruimtes (workspaces) te zien. Maak verbinding met het SDBAnalytics model in de [...]_enterprise_acc werkruimte:
Je ziet nu onderaan je scherm ook met welk semantisch model je verbonden bent.
Het kan ook zijn dat je wil starten vanuit een template waar al een verbinding een semantisch model bestaat; dan kun je na het inloggen op de juiste organisatie dit template openen.
Let op: je kunt alleen werken met Power BI desktop op moment dat dit technisch is ingeregeld voor je. Weet je niet hoe het zit of heb je interesse in wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact op SDB Analytics support via een ticket of via je accountmanager.