Mijn leertraject - Inrichten van een leertraject

Mijn leertraject - Inrichten van een leertraject

Introductie inrichten van een leertraject 

Om een leertraject in te richten zijn er verschillende stappen benodigd om een gestructureerd leerprogramma te kunnen verzorgen aan medewerkers. Om deze stappen te doorlopen bestaat een leertraject uit verschillende onderdelen. Deze onderdelen kunnen bestaan uit:
  1. secties aanmaken;
  2. items aanmaken;
  3. thema's aanmaken;
  4. activiteiten aanmaken.
In dit artikel wordt elk onderdeel uitgelegd om een compleet leertraject in te richten. 

STAP 1: Aanmaken secties

Bij het aanmaken van een Leertraject is het aanmaken van een 'sectie' een mogelijke eerste stap, bijvoorbeeld de secties: 'Introductie'; 'Basis' en 'Verdieping'. Secties zijn optioneel, het is ook mogelijk om direct items  in het leertraject weer te geven.


In het SDB Leerplatform kun je deze sectie direct aanmaken in het zojuist aangemaakte Leertraject, via de knop + Sectie. 


In het dialoog venster kun je een icoon toevoegen aan de sectie. Verder dien je een titel te geven aan de sectie, kun je de volgorde bepalen van de sectie en kun je deze een kleur en headerfoto geven. Na het klikken op de knop Toevoegen zal de sectie worden toe gevoegd. 


Je kunt altijd een sectie bewerken of verwijderen door de sectie open te klappen en daar te Bewerken of Verwijderen.


STAP 2: Items aanmaken

Binnen een sectie kan je items aanmaken, bijvoorbeeld de items: 'Wonden identificeren' en 'Wondverzorging'. Items worden centraal beheert en kunnen aan meerdere leertrajecten worden gekoppeld. Items worden automatisch gekopieerd en gekoppeld bij de aanmaak van nieuwe leertrajecten. 


In het SDB Leerplatform kun je deze items aanmaken via de Beheer omgeving van de Leertrajecten via de knop + Item Toevoegen. 


In het dialoog venster kun je het item gaan aanmaken. 

Hieronder een uitleg van elke optie:
  1. Icoon: je kunt het item voorzien van een icoon. Dit icoon wordt voor aan het item geplaatst heeft verder geen functie. 

  2. Naam: beschrijf hier de titel van het item 
  3. Kleur: je kunt het item voorzien van een (opvallende) kleur. Het blok van dat item krijgt de geselecteerde kleur.
  4. PDF of URL: Er kan een PDF of URL toegevoegd worden aan een item. Dit kan bijvoorbeeld een document zijn die als aanvulling kan dienen. We adviseren om hier een document in te plaatsen die niet vaak wijzigt. In dat geval adviseren we het document als activiteit toe te voegen. In het item zal een knop Details getoond worden waar het document geopend kan worden.
  5. Groep: als er in het itembeheer reeds groepen zijn aangemaakt kun je het item direct toevoegen aan een gewenste groep. Een nieuwe groep kan aangemaakt worden via de knop Groepen. 
    Voor meer informatie over Groepen klik hier 
  6. Community : Als het item gekoppeld dient te worden aan een bestaande community. Kan de gewenste community hieraan gekoppeld worden. Als er geen community gekoppeld moet worden kan dit veld leeg blijven. 
  7. Kopie (nieuw leertraject): Als er een community gekoppeld wordt aan het item kan er gekozen worden voor meerdere opties. 
    Voor meer informatie over het kopiëren van Leertrajecten klik hier 
    1. Kopie (altijd) - Er wordt elke keer een kopie gemaakt van het Leertraject (de eerste die is aangemaakt). Elke community is gescheiden van elkaar. 
    2. Periode kopie (eenmalig) - Een periode kopie werkt altijd in combinatie met een periode die toegevoegd is via PERIODES om itembeheer. In dit geval worden Leertrajecten altijd naar dezelfde community verwezen.
    3. Hergebruik (geen kopie) - Er wordt geen kopie gemaakt maar het leertraject wordt hergebruikt en verwijst daarna. Hij maakt geen kopie maar hergebruikt het eerste leer traject en verwijst daarna.  Het maakt niet uit wanneer je instapt als deelnemer want iedereen start vanuit een centrale community 
  8. L&O Scan: Als er een L&O scan gekoppeld wordt aan het item kan er gekozen worden voor meerdere opties. Hieronder worden de opties in het kort beschreven echter lees ook het artikel XXX 
    1. Hergebruik (geen kopie) - Er wordt geen kopie gemaakt maar het leertraject wordt hergebruikt en verwijst daarna.  Dit betreft de default waarde en wordt het meeste gebruikt. 
    2. Kopie (altijd) - Er wordt elke keer een kopie gemaakt van het Leertraject (de eerste die is aangemaakt). Elke scan is gescheiden van elkaar. Dit kan nadelen hebben voor het rapporteren van een scan omdat er elke keer een nieuwe scan wordt aangemaakt en deze van elkaar gescheiden zijn. 
Na het invullen van alle gegevens kan via de knop Toevoegen het item definitief aangemaakt worden.  Een item bewerken of verwijderen kan via de knoppen Bewerken / Verwijderen rechtsboven een item.

Stap 3: Thema's aanmaken 

Binnen een item is het mogelijk om thema's aan te maken, bijvoorbeeld de thema's: 'Materiaal'; 'Houding'; 'Aanpak' en 'Praktijk'. Naast thema’s is het ook mogelijk een item te voorzien van een detail-document (PDF) en/of een directe link naar een community.

In het SDB Leerplatform kun je deze thema's  aanmaken in het zojuist aangemaakte item, via de knop + Thema.
 
In het dialoog venster kun je een naam toevoegen aan het thema, de volgorde bepalen en het thema van een kleur voorzien. Klik op Toevoegen om het thema definitief toe te voegen. 


Als een thema verwijderd dient te worden kan dit via het pennetjes icoon van een thema. 

Stap 4: Activiteiten aanmaken 




In het SDB Leerplatform kun je activiteiten aanmaken als je een thema aanklikt. 



In het dialoog venster kan via de knop + Activiteit een nieuwe activiteit aangemaakt worden. 


In het dialoog venster dat volgt zijn er verschillende opties die ingevuld dienen te worden om aan activiteit aan te maken. 


Hieronder per optie uitleg:
  1. Icoon: je kunt de activiteit voorzien van een icoon. Dit icoon wordt voor aan het item geplaatst heeft verder geen functie. 
  2. Type: geef hier een beschrijving wat voor soort activiteit je gaat toevoegen
  3. Naam: beschrijf hier de titel van de activiteit
  4. Activiteit: er zijn meerdere soorten activiteiten die je kan toevoegen. Hieronder per optie een korte beschrijving:
    1. URL: Een link naar een bepaalde website maar ook het toevoegen van e-learning (directe link naar de e-learning binnen het SDB Leerplatform). Voeg de link toe onder de activiteit 
    2. PDF: Een PDF bestand toevoegen. Voeg het bestand toe onder de activiteit
    3. Community: Voeg een onderdeel toe als er een Community gekoppeld is aan het Leertraject. Dit kunnen opdrachten of bronnen zijn
    4. Box: Voeg een onderdeel toe van een box
    5. L&O Scan: Voeg een onderdeel toe als er een L&O scan gekoppeld is aan het Leertraject
  5. Target: per activiteit zijn er meerdere opties hoe deze getoond worden. Hieronder per optie een korte beschrijving: 
    1. Blank: De activiteit  opent in een nieuw browserscherm of nieuw tabblad.
    2. Self: De activiteit opent in hetzelfde browserscherm 
    3. Overlay: De activiteit opent in een dialoog venster in hetzelfde browserscherm 
 Klik op Toevoegen om de activiteit definitief toe te voegen. Er kunnen meerdere activiteiten aangemaakt worden in een thema. Deze kunnen via het pennetjes icoon bewerkt worden. Via het kruisjes icoon kan een activiteit verwijderd worden. 


    • Related Articles

    • Mijn leertraject - Klaarzetten van een leertraject

      Klaarzetten van een Leertraject Om een leertraject klaar te zetten zijn er verschillende stappen benodigd om te kunnen gaan werken met hiermee. Deze stappen kunnen bestaan uit: Templates klaarzetten Periodes aanmaken Leertrajecten kopiëren Gebruikers ...
    • Mijn Leertraject - Groepen aanmaken

      Om structuur aan te brengen voor het beheren van leertrajecten wordt geadviseerd om items onder te verdelen in groepen. Door het onder te verdelen in groepen kun je items bundelen en als er meerdere leertrajecten zijn kun jemakkelijk het juiste item ...
    • Mijn leertraject - Gebruikers koppelen

      Binnen de eerste stap ga je naar 'beheer' bij 'Mijn Leertraject' en kies je voor 'item toevoegen'. Je maakt een nieuw template aan. Bijvoorbeeld de nieuwe template 'Wondverzorging', 'zwachtelen' of 'communicatie'. Zodra je een nieuw item toevoegt, ...
    • Bekwaamheden beheren: aanmaken van een bekwaamheid

      Het aanmaken van een bekwaamheid - Video In deze video wordt uitgelegd hoe je een bekwaamheid kan aanmaken. Het aanmaken van een bekwaamheid - Artikel Via beheer > bekwaamheden kun je bekwaamheden aanmaken. Hier kun je niet alleen bekwaamheden ...
    • E-learning beheer: testen van een LTI

      Introductie: testen van van de content Het is raadzaam om een nog niet gepubliceerde LTI te testen. Nadat je de LTI gegevens hebt ingevoerd en opgeslagen kun je de LTI gaan afspelen via het overzicht. Klik op 'Afspelen'. Er zal een pop-up venster ...