De operationele BI binnen het EPD is gebaseerd op Oracle Analytics Server. Het is een tooling waarmee niet alleen standaard inzichten kunnen worden geleverd aan eindgebruikers, maar waarin een zorginstelling ook zelfstandig inzichten kan ontwikkelen.
Op deze pagina wordt meer informatie gegeven over de mogelijkheden die de BI tool biedt ten behoeve van eigen ontwikkeling.
De BI tool omvat grofweg 3 producten. Hoewel er een overlap kan zitten in gebruik is het handig om het onderscheid te begrijpen, zodat per situatie het beste product kan worden ingezet.
1. ../analytics
Voor het aanpassen van dashboards die binnen EPD beschikbaar worden gesteld
Voor het creëren van eigen onderwerpgebiedenVoor het eenvoudig visualiseren van data en het zien van verbanden tussen data
Voor het creëren van pixel-perfect rapportages (voor bijv. het genereren van een behandelplan of het realiseren van een periodiek verslag)
Standaard onderwerpgebieden zijn gemakkelijk te begrijpen voor gebruikers met een technische of niet-technische achtergrond. Door gebruik te maken van standaard onderwerpgebieden kan een eindgebruiker zich richten op de inzichten in plaats van op ingewikkelde gegevensstructuren.
Maar mocht je inzichten willen maken op gegevens die niet in de onderwerpsgebieden zitten, dan kun je de standaard onderwerpsgebieden uitbreiden met extra gegevens, of je kunt zelfs totaal nieuwe eigen onderwerpsgebieden creëren.
Note: Ondanks de grote vrijheid betreft de operationele BI tool van de SDB groep een volledig gestandaardiseerde oplossing, geschikt voor operationele BI op basis van data uit het EPD. Er zijn standaard geen mogelijkheden om data uit andere bronpakketten te
integreren binnen de operationele BI omgeving.
Nadat je m.b.v. de keuze-optie impulse_bis een gegevensset hebt gemaakt en opgeslagen, zie je deze de volgende keer terug onder de keuze-optie Local Subject Area.
Onderwerp | Hoofd tabellen binnen IMPULSE schema | Hoofd views |
Inschrijving/Aanmelding | Klient, Inschrijving | |
Behandeling | Behandeling Progbeh | |
Organisatie onderdeel | Afd_groep Organisatie_hierarchie | |
Tijdschrijven | Agenda_stam, Agenda_medewerker, Agenda_client, Agenda_client_verrichting Activiteit, Verrichting | |
Verblijf | Verp_dagen_verrichting Verrichting | |
Financieel traject | Zorgrtraject, Zorgtraject_behandeling | |
Diagnose | Diagnose_stam Diagnose_icd10, Diagnose_dsm5 | |
Meetinstrumenten | Urom_<...> | |
Codetabellen | cl_<...> | nvt |
Afgeleide gegevens die doorgestuurd worden naar facturatie module en naar BI | <...>_zorgdata_<...> filter op kolom typeresultaat | nvt |
Onderwerp rondom facturatie | Hoofd tabellen binnen billing schema | Hoofd views |
Facturatie | billing.declarationrow billing.declaration_row_data | nvt |
Onderwerp | Hoofd tabellen binnen impulse_bi schema | |
Afgeleide productie die binnen BI gebruikt wordt voor het tonen van tijdschrijfactiviteiten | impulse_bi.bi_stg_verantwoording | nvt |
Client gerelateerde zorgactiviteiten, ongeacht of deze wel/niet declarabel zijn | impulse_bi.bi_fact_verantwoording_client | nvt |
Productie per financieringsstroom waarbij de regels van de specifieke financiering zijn toegepast. | <...>_zorgdata_<...> filter op kolom typeresultaat | nvt |
Afgeleide facturatie gegevens die binnen BI gebruikt worden voor inzicht in facturatieproces | bi_staging.bil_declaration_rows_billing bi_staging.bil_decl_row_employees bi_staging.bil_exclusions | nvt |
Organisatie hierarchie | bi_dim_organisatie | nvt |