Verrichtingen

Verrichtingen

Verrichtingen

Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Verrichtingen.

Verrichtingen zijn één of meerdere activiteiten die een product vormen en meestal bij een financier kunnen worden gedeclareerd.

Aan een verrichting kan een tarief worden gehangen (scherm 'onderhoud tarief per verrichting'). Verder kan bij iedere afdeling/groep worden aangegeven welke verrichtingen zijn toegestaan en wie de financier is (inrichtingsscherm 'Afdeling/groep', tabblad 'Verrichtingen').

De listview van de verrichtingen toont de volgende velden:

Listview

Kolom

Omschrijving

Verrichting code (verplicht)

 

 

Het veld is alfanumeriek en bestaat uit vier posities. Voorbeelden zijn F1, A1, AW11, 11, 12, 23. Verrichtingscodes zijn de interne coderingen die u gebruikt; kies een gemakkelijk in te voeren code. Ze hoeven niet overeen te komen met bijv. COTG-coderingen. In het scherm alfanumerieke conversie (beheer) worden de codes omgezet in de officiële codering.

Bij klinische en deeltijdbehandelingen geven deze coderingen de zorgzwaarte (bekostigingscategorie) aan. Voer voor elke vorm van afwezigheid ook zorgzwaarte mee. Dus AV12 en AV14 geven resp. een vakantiedag met zorgzwaarte A1.2 en A1.4 weer. In de conversietabel worden deze codes omgezet naar A1.2 of A1.4.

NB: Als u per financier voor een verrichting verschillende tarieven hanteert, moet u meerdere verrichtingen aanmaken.

Omschrijving

Omschrijving van de verrichting.

Soort (verplicht)

U kunt kiezen uit: poliklinisch, deeltijd, klinisch, ambulant, openstelling, toeslag, straathoekwerk dienstverlening, hotelovernachtingen, ziekenhuisopname en toeslag vervoer.

Met overnachting

Aanvinken als een verrichting 'met overnachting' is (in geval van klinisch). Dit vinkje heeft ook invloed op het rapport 'Overzicht DBC's met verpleegdagen'. Wanneer de aanwezigheid uitgevinkt staat, dient het vinkje 'met overnachting' ook aangezet te worden. Hierdoor wordt de afwezigheidsdag op de juiste manier meegenomen in dit rapport.

Vanaf (verplicht)

Datum vanaf wanneer de verrichting geldig is (dd-mm-jjjj).

T/m

Wanneer van toepassing: datum t/m wanneer de verrichting geldig is (dd-mm-jjjj).

listview knoppen verrichtingen

 

Van links naar rechts:

- details verrichtingen inzien en eventueel wijzigen;

- inzien/bewerken van de verrichting;

- Verwijder van de verrichting.

Listview details

Kolom

Omschrijving

Geldig bij

Aangeven bij wie verrichting geldig is: Jeugd <=17, Volwassenen 18-64 jaar, Ouderen >=65, Alle

Met overnachting

Aanvinken als een verrichting 'met overnachting' is (in geval van klinisch). Dit vinkje heeft ook invloed op het rapport 'Overzicht DBC's met verpleegdagen'. Wanneer de aanwezigheid uitgevinkt staat, dient het vinkje 'met overnachting' ook aangezet te worden. Hierdoor wordt de afwezigheidsdag op de juiste manier meegenomen in dit rapport.

Aanwezig

Alleen in te vullen als soort verrichting is klinisch of deeltijd. Hokje aanvinken als de verrichting aanwezigheid registreert en leeg laten als de verrichting afwezigheid registreert: in dit geval kunt u bij het item soort afwezigheid de reden van afwezigheid invullen.

Soort afwezigheid

Alleen in te vullen als soort verrichting is klinisch of deeltijd. Als de verrichting aanwezigheid registreert is soort afwezigheid niet van toepassing. Als de verrichting afwezigheid registreert, moet u soort afwezigheid registreren en kunt u kiezen uit:

  1. Schoolvakantie
  2. Weekend
  3. Sociale redenen
  4. Andere redenen
  5. Ongeoorloofde afwezigheid (nooit declarabel)
  6. Verlof
  7. Detentie
  8. Time out
  9. No show klinisch
  10. Verblijfsplaats bezet houden

Soort toeslag GGz

Als een poliklinisch contact met deze verrichting kan leiden tot een toeslag nieuwe inschrijving, moet hier de toeslag worden ingevoerd (F1). Als een klinische of deeltijdverpleegdag met deze verrichting kan leiden tot een toeslag eerste opname (bij uw instelling 180 dagen niet opgenomen geweest) dient u hier eveneens de toeslag (F002) in te voeren.

NB: De termijnen voor de toeslagen kunt u wijzigen in de module beheer, scherm onderhoud organisatie.

Voor meer informatie over AWBZ toeslagen klik hier

Toeslag extern

Aangeven welke verrichting als toeslag geldt wanneer het contactsoort extern is

Toeslag vervoer intramuraal

Aangegeven welke verrichting als toeslag uitgedeeld moet worden bij vervoer voor intramurale zorg

Toeslag vervoer extramuraal

Aangegeven welke verrichting als toeslag moet uitgedeeld worden bij vervoor voor extramurale zorg

Toeslag vervoer VPT

Hier wordt aangegeven welke verrichting als toeslag geldig is bij vervoer bij een volledig pakket thuis

Type

Aangeven voor welk type contactsoort de verrichting geldig is: Individueel contact, Groepscontacten, N.v.t./beide

Telling

Hokje aankruisen wanneer er een maximum geldt voor het aantal te registreren verrichtingen per cliënt per kalenderjaar

Aantal verrichtingen

Wanneer telling van toepassing is kan hier het aantal verrichtingen worden aangegeven waarbij de melding moet verschijnen. Als er bijvoorbeeld maximaal 2 verrichtingen in een kalenderjaar mogen voorkomen dan moet de melding bij een telling van 3 afgaan. In dit veld wordt dan dus 3 gezet.De telling is gebaseerd op het aantal declarabele contacten. Als er in bovenstaand voorbeeld 5 contacten zijn waarvan er 3 niet declarabel zijn zal er geen melding verschijnen

Meldingen

Wanneer telling van toepassing is, de melding die moet verschijnen wanneer het maximale aantal te registreren verrichtingen wordt overschreden

Psychotherapie

Aanvinken indien verrichting van het type 'psychotherapie' is (F104,F105,F134,F135,F154,F155)

Uitsluiten reiskosten

Aanvinken indien reiskosten zijn uitgesloten.

Verrichting bij vakantie

Hier kan men de vakantieverrichtingen aan de “standaardverrichtingen” koppelen. Klik hier voor de module Vakantieroosters

VMR

De deelprestatie Verblijf met rechtvaardigheidsgrond (vmr) is bedoeld voor uitzonderlijke situaties waarin ontslag uit de instelling medisch niet verantwoord is vanwege het ontbreken van noodzakelijke ambulante zorg of vervolgvoorzieningen. Aanvinken indien van toepassing.

Details Verrichtingen, tabblad 'Toegestane soort contact'
Bij verrichtingen van het soort poliklinisch, ambulant, dienstverlening of openstelling, kan worden aangegeven welke soort contacten voor die verrichtingen zijn toegestaan. Indien bij het toegestane contactsoort een andere verrichting dan de hoofdverrichting moet worden gescoord dan kan dit hier worden vastgelegd. Toegevoegde contact soorten dienen uniek te zijn.

Voorbeeld
Bij een intakegesprek met default verrichting F102 en default contactsoort 'face to face', kan men in onderstaande scherm aangeven welke verrichting default gescoord moet worden indien de contactsoort bijvoorbeeld 'telefonisch contact' wordt.

Kolom

Omschrijving

Soort contact (verplicht)

Aangeven welk soort contact is toegestaan bij de verrichting.

Verrichting

Kies de verrichting die gescoord moet worden bij het gekozen contactsoort. Indien de verrichting hetzelfde is als de hoofdverrichting dan hoeft men niets in te vullen.

Details Verrichtingen, tabblad 'Grootboek verrichting'
Grootboek omzet wordt bij behandelkosten uit het scherm onderhoud grootboek verrichting (tabel grootboek_verrichting) gehaald.
Als deze niet is ingericht, dan wordt er teruggevallen op de default waarde in het scherm onderhoud default grootboeken/dagboeken bij fin.soort 9.
Deze default waarde is standaard leeg en moet dus door de klanten nog zelf ingericht worden.
Middels de knop 'Automatisch vullen voor een jaar' kunnen verrichtingen worden toegevoegd voor een bepaald jaar, financiële soort en grootboek.

Details Verrichtingen, tabblad 'Aparte verrichting'
Op het tabblad 'Aparte verrichting' kan worden vastgelegd als bij een bepaald behandelprogramma een alternatieve verrichting dient te worden uitgedeeld.

Kolom

Omschrijving

Behandelprogramma (verplicht)

Hier kan men een behandelprogramma kiezen waarvoor een alternatieve verrichting moet worden ingericht.

Verrichting (verplicht)

Kies de verrichting die gescoord moet worden bij het gekozen behandelprogramma.

Verrichting in USER
De term verrichting wordt veelvuldig in USER® gebruikt, ondermeer in de volgende schermen:

  1. Onderhoud klinische/deeltijdagenda
  2. Onderhoud agenda inloopcentrum
  3. Onderhoud groepsagenda
  4. Onderhoud activiteiten
  5. Verrichtingsafspraken
  6. Registratie weekoverzicht contacten
  7. Registratie contacten achteraf
  8. Registratie openstelling
  9. Registratie straathoekwerk
  10. Onderhoud c.q. definitief maken klinische en deeltijdverrichtingen

Verder komt verrichting in veel rapportages voor.

Relatie tussen een verrichting en een activiteit
Als voorbeeldactiviteit nemen we een intakegesprek:

Activiteit: 1 (intakegesprek)
Een bijbehorende verrichting zou kunnen zijn: intake
Verrichting: G2 (intake face to face)

In bovenstaand voorbeeld lopen de activiteit en verrichting één op één. In het activiteitenscherm kan dan ook direct een default verrichting (standaardverrichting) worden vastgelegd. Deze eenvoudige indeling zou van toepassing kunnen zijn op een instelling die uitsluitend ambulant werk verricht.

Voor een instelling, die zowel klinische als ambulante/poliklinische activiteiten uitvoert, ligt het iets gecompliceerder.

Activiteit: 1 (intakegesprek)
Bijbehorende verrichtingen zouden kunnen zijn:
Verrichting: F2 (intake face to face poliklinisch)
Verrichting: G2 (intake face to face ambulant)

Afhankelijk van het te volgen traject of de gemaakte afspraken met de financiers (gemeente en/of zorgkantoor), kan dan achteraf pas bepaald worden of een activiteit wel of niet gedeclareerd wordt.

Het wordt eenvoudiger als poliklinische en ambulante contacten op verschillende afdelingen plaatsvinden. U kunt namelijk per afdeling/groep aangeven welke verrichtingen toegestaan zijn en wie de financier is.

Stel u heeft twee afdelingen:

  1. Afdeling 1: ambulante intakes, locatie Walhofstraat 44 in Arnhem
  2. Afdeling 2: poliklinische intakes, locatie Groningersingel 1 in Arnhem

U definieert nu het volgende bij activiteit en verrichting:

Activiteit: 1 (intakegesprek)
Bijbehorende verrichtingen zouden kunnen zijn:
Verrichting: F2 (intake face to face poli)
Verrichting: G2 (intake face to face ambulant) 

Bij afdeling/groep definieert u het volgende:

Afdeling: 1 (afdeling ambulante intakes, locatie Walhofstraat 44 in Arnhem)
Groep: 0 (individuele intakes, locatie Walhofstraat 44 in Arnhem)
Mogelijke verrichting: G2 (uiteraard zijn meer verrichtingen mogelijk)
Geldig van: 01-01-2002 
Geldig t/m: 31-12-2002
Financier: Gemeente Arnhem

Afdeling: 2 (afdeling poliklinische intakes, locatie Groningersingel 1 in  Arnhem)

Groep: 0 (individuele intakes, locatie Groningersingel 1 in Arnhem)
Mogelijke verrichting: F2 (uiteraard zijn meer verrichtingen mogelijk)
Geldig van: 01-01-2002 
Geldig t/m: 31-12-2002
Financier: Zorgkantoor Amicon

Omdat per afdeling/groep een andere financier benoemd kan worden, is het dus mogelijk eenzelfde verrichting aan verschillende financiers te declareren MITS HET TARIEF GELIJK IS.

Afdeling: 3 (afdeling ambulante intakes, locatie Rozenstraat 4 in Groenlo)
Groep: 0 (individuele intakes, locatie Rozenstraat 4 in Groenlo)
Mogelijke verrichting: G2 (uiteraard zijn meer verrichtingen mogelijk)
Geldig van: 01-01-2002 
Geldig t/m: 31-12-2002
Financier: Gemeente Groenlo

Bovenstaande voorbeelden zijn activiteiten en verrichtingen op het gebied van contacten. Voorbeelden van verrichtingen en activiteiten van inloopcentra en straathoekwerk zijn:

Een inloopcentrum kan als volgt gedefinieerd worden:

Er wordt een afdeling/groep aangemaakt. Dit is in principe de locatie waar het inloopcentrum zich bevindt. Vervolgens wordt de toegestane verrichting ingevoerd, bijvoorbeeld: 100 openstelling dagdeel huiskamer X.

Vervolgens kan nu per dag een agenda worden aangemaakt, bijvoorbeeld: 

  1. maandag van 08.30 uur t/m 12.00 uur
  2. dinsdag van 12.00 t/m 16.00 uur

Vervolgens kan per dag worden opgegeven welke medewerkers het inloopcentrum bezetten en welke activiteiten hier uitgevoerd worden. Activiteiten zijn bijvoorbeeld: koffiebar, spuitomruil, etc. Nu wordt voor een bepaalde periode de agenda gevuld van de desbetreffende medewerkers. Tenminste één medewerker dient de registratie te voeren en gestelde vragen te beantwoorden. De verrichting kan nu gedeclareerd worden bij de gemeente.

Toeslag eerste opname en nieuwe inschrijving

Wat is een toeslag eerste opname?
Een instelling ontvangt een financiële vergoeding voor een eerste opname als een cliënt voor de eerste keer wordt opgenomen in een klinische of deeltijdbehandeling. Als de cliënt de instelling verlaat en na een periode van 180 dagen opnieuw in een klinische of deeltijdbehandeling wordt opgenomen, heeft de instelling opnieuw recht op een toeslag eerste opname. Deze periode legt u vast bij beheer -> onderhoud organisatie. De toeslag wordt automatisch toegekend.

In USER® wordt de vergoeding voor een eerste opname als een toeslag op een verrichting vastgelegd. De code voor deze toeslag is zowel intern als extern F002. Het gaat hierbij om de verrichtingen 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22 en 23. De verrichting die als toeslag is gedefinieerd (F002) hoeft niet bij iedere afdeling/groep waar dit van toepassing is als toegestane verrichting te  worden vastgelegd.

Wat is een toeslag nieuwe inschrijving?
Een instelling ontvangt een financiële vergoeding voor een nieuwe inschrijving als de cliënt wordt ingeschreven en er een eerste poliklinisch face-to-face contact plaatsvindt. Voor het declareren van een toeslag nieuwe inschrijving staat wettelijk geen periode vast. Het is een vergoeding voor de administratieve afhandeling. De instelling kan deze periode in feite zelf vaststellen. De meeste instellingen gebruiken hiervoor een periode van 180 dagen.

Deze periode legt u vast bij beheer -> onderhoud organisatie. De toeslag wordt automatisch toegekend. Wij stellen voor, dat een toeslag nieuwe inschrijving automatisch wordt toegekend als er geen (poliklinisch) contact in de vastgestelde periode heeft plaatsgevonden en als er sprake is van een nieuwe behandeling. Een nieuwe behandeling kan plaatsvinden binnen dezelfde inschrijving of binnen een nieuwe inschrijving.  

In USER® wordt de vergoeding voor een nieuwe inschrijving als een toeslag op een verrichting vastgelegd. De code voor deze toeslag is intern F1 en extern F101. Het gaat hierbij om de verrichtingen F2, F3, F4, F5, F6 en F7. De verrichting die als toeslag is gedefinieerd (F1) hoeft niet bij iedere afdeling/groep waar dit van toepassing is als toegestane verrichting te worden vastgelegd.

Hoe werkt het uitdelen van toeslagen in USER:

Cliënt Jansen wordt op 1 januari 2001 klinisch opgenomen en verlaat op 28 maart de kliniek. 

  1. USER® deelt nu een toeslag eerste opname uit.

Op 1 november wordt cliënt Jansen nogmaals klinisch opgenomen.  

  1. USER deelt opnieuw een toeslag eerste opname uit.

Achteraf blijkt, dat cliënt Jansen op een andere locatie in augustus ook klinisch is behandeld. Omdat de registratie bij deze locatie drie maanden achterloopt, wordt deze behandeling op 7 november geregistreerd.

  1. USER verwijdert nu de toeslag eerste opname die is toegekend bij de opname van 1 november.

Voor het uitdelen van een toeslag nieuwe inschrijving worden de volgende regels in acht genomen:

  1. er mag maximaal één keer een toeslag nieuwe inschrijving binnen één behandeling worden uitgedeeld
  2. toeslag wordt uitgedeeld op de datum waarop het eerste contact geregistreerd wordt (binnen een behandeling) waaraan een toeslag nieuwe inschrijving is gekoppeld.
  3. er mag wel eerst een ear-to-ear contact plaatsvinden waarbij geen toeslag uitgedeeld wordt
  4. het bepalen van de periode nieuwe inschrijving (waarin dus geen contact mag plaatsvinden met de cliënt) start op de eerste contactdatum van de behandeling(met contact worden zowel afspraken in de agenda (met verrichting) als verpleegdagen bedoeld)

Rapportage

U kunt zowel bij interne productie-overzichten als bij externe productie-overzichten een rapport overzicht toeslagen uitdraaien. Voorwaarde is, dat u ook voor de toeslagen per afdeling/groep verrichtingsafspraken hebt ingevoerd

Verrichting koppeling

Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Verrichting koppeling

In het scherm koppelt men verrichtingen in verband met het bepalen van de verrichting die van toepassing is voor een bepaalde cliënt. Bij het bepalen van de verrichting is de leeftijd van de cliënt van belang en er wordt onderscheid gemaakt tussen groepscontacten en individuele contacten. USER® bepaalt automatisch bij invoer van cliënten bij activiteiten welke verrichting van toepassing is.

De codetabel bestaat uit de volgende velden:

Veldnaam

Omschrijving

Jeugd/individueel

Aangeven welke verrichting moet gelden indien er sprake is van een individueel contact met een jeugdige (<18 jaar)

Jeugd/groep

Aangeven welke verrichting er geldig is indien er sprake is van een groepscontact bij jeugdigen(<18 jaar)

Volwassenen/individueel

Aangeven welke verrichting moet gelden indien er sprake is van een individueel contact met een volwassene

Volwassenen/groep

Aangeven welke verrichting er geldig is indien er sprake is van een groepscontact bij volwassenen

Ouderen/individueel

Aangeven welke verrichting moet gelden indien er sprake is van een individueel contact met een oudere (65+)

Ouderen/groep

Aangeven welke verrichting er geldig is indien er sprake is van een groepscontact bij ouderen (65+)

Er is sprake van een groepsverrichting als de uitkomst van de verhouding tussen het aantal cliënten en behandelaren groter is dan twee. Er is bijvoorbeeld sprake van een groepsverrichting als vijf cliënten tegelijkertijd een contact hebben met twee behandelaren: de uitkomst van de verhouding (5:2) is groter dan twee. Er is geen sprake van een groepsverrichting als twee cliënten een contact hebben met één behandelaar: de uitkomst van de verhouding (2:1) is dan twee en dit is niet groter dan twee.


Exporteren naar Excel
Zie het hoofdstuk Exporteren data naar Excel.

Rollen

Rollen:

Omschrijving:

BASISCODESCHERM

Geeft toegang tot het scherm 'Verrichtingen' met lees- en schrijfrechten.

BASISCODESCHERM_LEES

Geeft toegang tot het scherm 'Verrichtingen' met leesrechten.

SYSOP

Geeft toegang tot het scherm 'Verrichtingen' met lees- en schrijfrechten.

CO_SYSOP

Geeft toegang tot het scherm 'Verrichtingen' met lees- en schrijfrechten.

 

    • Related Articles

    • Geldigheid verrichtingen

      Geldigheid verrichtingen Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Geldigheid verrichtingen. In dit scherm geeft u aan welke verrichting aan het zorgkantoor gedeclareerd moet worden wanneer twee verrichtingen op één dag ...
    • Registreren van meerdere verrichtingen

      Registreren van meerdere verrichtingen Het kunnen registreren van meerdere verrichtingen bij een afspraak in USER is (in eerste instantie) ontwikkeld voor het ondersteunen van audiologische zorg. Kenmerk van de audiologische zorg is dat er meerdere ...
    • Feestdag

      Feestdag Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Agenda - Feestdag. Dagen die hier ingevoerd zijn worden in het scherm onderhoud gegenereerde verrichtingen gemarkeerd als feestdag. Bedrijfsregels en rollen Zie bedrijfsregels en rollen
    • Tarief per verrichting

      Tarief per verrichting Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Tarief per verrichting. In dit scherm is het mogelijk om tarieven per verrichting vast te leggen. Middels het filter kan worden geselecteerd op de velden ...
    • Kostprijs/dekkingstarief prestaties

      Kostprijs/dekkingstarief prestaties Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Kostprijs/dekkingstarief prestaties. In dit scherm worden de kostprijzen vastgelegd van de productgroepen, verblijfsdagen, dagbesteding, ...