Introductie
Zorgprocessen zijn processen bestaande uit één of meerdere
acties/subtaken. Zorgprocessen kunnen gedefinieerd worden in de inrichting. Via
de knop in de titelbalk van een dashboard kan er een nieuw zorgproces worden
toegevoegd.
De werklijst is een lijst met alle activiteiten/afspraken
die gepland moeten worden in de agenda en alle zorgprocessen en betreffende
taken, die uitgevoerd moeten worden. De werklijst is in elk dashboard op te
roepen. De knop voor het openen van de werklijst is in de titelbalk van het
dashboard geplaatst.
De werklijst kan ook ontstaan bij het gebruik van zorgpaden
2.0. Alle activiteiten en taken(vanuit gekoppelde zorgprocessen) komen dan bij
start van een zorgpad op de werklijst terecht.
Medewerker
In de werklijst van het medewerker dashboard worden alle
zorgproces taken en losse taken getoond die door de ingelogde medewerker dienen
te worden uitgevoerd of die zijn gekoppeld aan een discipline die is vastgelegd
bij de ingelogde medewerker (in Onderhoud Medewerker). Hierbij wordt rekening
gehouden met de geldigheid van het dienstverband van de ingelogde medewerker in
combinatie met de 'Start op' datum van een zorgproces of losse taak.
Afdeling/groep of zorgadministratie
In de werklijst van het afdeling/groep dashboard of
zorgadministratie dashboard worden alle zorgprocessen en subtaken getoond die
door de afdeling/groep of een van de afdeling/groepen van het zorgadministratie
level uitgevoerd dienen te worden. Als tijdens het toevoegen van het zorgproces
is aangegeven dat de afdeling/groep het proces wil volgen, dan blijft na het
voltooien van de laatste taak door de afdeling/groep het proces zichtbaar in de
werklijst van de afdeling/groep. Wanneer het proces niet gevolgd hoeft te
worden, dan zal na het voltooien van de laatste taak door de afdeling/groep het
proces uit de werklijst van de afdeling/groep verdwijnen. De openstaande taken
uit het proces zullen dan nog bij de medewerker en/of cliënt getoond worden.
Cliënt
In de werklijst van het cliënt dashboard worden alle
zorgprocessen en subtaken getoond die betrekking hebben op de cliënt. Deze
subtaken hoeven niet per definitie door de cliënt te worden uitgevoerd.
Werklijst
In de werklijst worden alle zorgprocessen getoond die ooit
zijn toegevoegd, maar nog niet zijn afgerond. Elk zorgproces bestaat uit één of
meerdere subtaken, die standaard uitgeklapt zichtbaar zijn onder het
zorgproces. De zorgprocessen worden gesorteerd per week.
Status
De status van de uitvoering van een werkproces wordt getoond
in de percentagemeter. Hier wordt getoond hoeveel procent van de subtaken van
het zorgproces al zijn uitgevoerd.
Subtaak uitvoeren
Een subtaak kan worden uitgevoerd door op de playknop te
klikken op de regel van de subtaak. User zal dan naar het juiste scherm
navigeren om de subtaak uit te kunnen voeren. De subtaak wordt hiermee
afgevinkt van de werklijst.
Details
Details van een zorgproces of een subtaak kunnen ingezien
worden door op de regel te klikken. Aan de rechterkant wordt het detail scherm
geopend.
Menu's bij zorgproces en subtaak
Na het klikken op de 3 puntjes naast het zorgproces of
subtaak wordt een klein menu geopend. De inhoud van dit menu is verschillend,
afhankelijk of deze bij een zorgproces of een subtaak wordt geopend. Het
menu kan niet worden gebruilkt indien de subtaak al is geannuleerd of afgerond.
Subtaak toevoegen
Bij een zorgproces kunnen subtaken toegevoegd worden. De
knop voor het toevoegen van een subtaak wordt getoond in het menu bij het
zorgproces. Hierna wordt een scherm getoond waarin de subtaak gegevens kunnen
worden ingevuld.
Toon alle subtaken
Afgeronde en geannuleerde subtaken tonen. Vanuit het menu
(drie puntjes naast een zorgproces) is het mogelijk de optie 'Toon alle
subtaken' te kiezen. Hierna worden alle afgeronde en geannuleerde subtaken ook
getoond. De afgeronde subtaken krijgen een groene achtergrond en de
geannuleerde subtaken krijgen een rode achtergrond
Volg dit proces
Volg een zorgproces welke nog niet in eigen werklijst wordt
getoond. Het zorgproces wordt hierna getoond in eigen werklijst .
Uitstellen (of vervroegen)
Een zorgproces kan worden uitgesteld in het detailscherm.
User vraagt of het zorgproces 1, 2 , 3 of 4 weken uitgesteld moet worden of de
gebruiker kan zelf een datum/week selecteren wanneer het zorgproces uitgevoerd
dient te worden. Het zorgproces zal na het uitstellen verdwijnen uit de week en
verplaatst worden naar een week later in de werklijst. Door middel van zelf
selecteren van een week kunnen zorgprocessen ook vervroegd worden. Een
zorgproces wordt in zijn geheel verplaatst. Het is niet mogelijk om bepaalde
subtaken uit een proces in verschillende weken uit te voeren. Het is wel
mogelijk om bepaalde subtaken in een bepaalde week uit te voeren en daarna het
proces te verplaatsen naar een andere week.
Zorgproces annuleren
Hiermee kan het zorgproces volledig geannuleerd. Het
zorgproces verdwijnt uit de lijst. De al uitgevoerde subtaken worden niet
teruggedraaid.
Herinner medewerker
Indien de subtaak op naam van een medewerker staat is het
mogelijk deze via een notificatiebericht te attenderen op de openstaande
taak.
Subtaak handmatig uitvoeren/Niet uitvoeren (annuleren)
Naast dat een subtaak uitgevoerd kan worden, kan men ook een
subtaak handmatig afvinken in het menu. Bijvoorbeeld subtaken die buiten User
worden uitgevoerd (e-mail sturen). Daarnaast kan er besloten worden om een
subtaak niet uit te voeren. Het annuleren kan ook aangegeven worden in het
menu.
Details
Door op het zorgproces of op de subtaak te klikken
worden er aan de rechterkant van het scherm de details van dit zorgproces of
deze subtaak getoond. De inhoud van deze details zijn verschillend voor
zorgprocessen en subtaken. De details kunnen via het kruis (X) afgesloten
worden.
Volgers
Indien het gewenst is om het zorgproces door een andere
medewerker en/of andere afdeling/groep te laten volgen, kan deze bij de volgers
toegevoegd worden. Het zorgproces wordt dan ook getoond in de werklijst van
deze medewerker of afdeling/groep.
Notities toevoegen en bekijken
In het detail scherm kunnen notities, behorende bij een
zorgproces of een subtaak, bekeken en toegevoegd worden . De notities worden
getoond en zijn aan te maken in het details. Eigen notities worden met
een groene achtergrond getoond. Notities van andere medewerkers worden in
blauwe achtergrond getoond.
Toewijzen aan
Een subtaak uit een zorgproces wordt bij het toevoegen van
een zorgproces toegewezen aan een medewerker, een cliënt, een afdeling/groep of
een discipline. Indien een subtaak aan een medewerker of een cliënt is
gekoppeld dan worden ofwel de initialen getoond ofwel de medewerker foto. Voor
de afdeling/groep worden de eerste en laatste letter van de afdeling/groep
getoond. Voor een discipline worden de initialen op basis van de discipline
getoond. Het wijzigen van degene die de taak uit dient te voeren kan in het
detail scherm.
Menu in details
Door middel van het menu bij de details (3 puntjes). In dit
menu worden dezelfde opties getoond als bij het zorgproces en subtaak.
Afspraken inplannen vanuit werklijst
Indien er bij de client een zorgpad is gestart met daarin
voorgedefinieerde activiteiten ingericht, dan worden werklijstitems aangemaakt
met een activiteit. Het werklijstitem is dan voorzien van een prikker. Als daar
op geklikt wordt, wordt het agenda-overzicht geopend. En als men vervolgens
dubbelklikt in het agenda-overzicht wordt een extra optie 'Vanuit werklijst'
getoond. Deze optie levert een nieuwe afspraak in de agenda op, met de bekende
gegevens vanuit de inrichting en de behandeling.
Zorgproces toevoegen
In de titelbalk of in de werklijst kan vanuit de sticky
toolbar een zorgproces worden toegevoegd. Er dient een zorgproces uit de
inrichting gekozen te worden.
Wanneer er is ingericht dat een cliënt gekoppeld dient te
worden bij de start van een proces zal de gebruiker een cliënt moeten invullen
waarover het proces gaat. Daarnaast zal er een afdeling/groep gevuld moeten
worden die verantwoordelijk wordt voor het proces. De afdeling/groep wordt
default gevuld met de verantwoordelijke afdeling/groep van de cliënt of de
afdeling/groep van het dashboard dat geopend is.
Wanneer er acties in dit zorgproces uitgevoerd dienen te
worden door een medewerker, zullen deze taken getoond worden in de pop-up.
Voor elke taak wordt een lijst met medewerkers getoond. De inhoud van
deze lijst is afhankelijk van de type medewerker die de taak dient uit te
voeren. Voorbeeld: is in de inrichting vastgelegd dat een taak uitgevoerd dient
te worden door de supervisor, dan wordt de supervisor hier default ingevuld.
Als in de inrichting is vastgelegd dat een taak uitgevoerd dient te worden door
een modulehouder en de cliënt heeft meer dan 1 actuele behandelmodules, dan zal
de gebruiker één van deze modulehouders dienen te selecteren.
Wanneer er acties in dit zorgproces uitgevoerd dienen te
worden door een discipline, zullen deze taken getoond worden in de pop-up.
Voor elke taak wordt een lijst met disciplines getoond. Default wordt de
ingerichte discipline getoond.
Handelingen uitvoeren in het dossier die op de werklijst staan
Het kan voorkomen dat een gebruiker in het dossier van de
cliënt zit en acties hierin uitvoert, zonder dat deze vanuit de werklijst naar
de actie toe navigeert. Bv. het invullen van een bepaald meetinstrument. User
controleert bij elke actie die een gebruiker uitvoert, of er een
corresponderende subtaak op de werklijst staat. Zo ja, dan wordt deze taak
automatisch afgevinkt van de werklijst. Het controleren van deze subtaken kan
alleen wanneer de handeling gespecificeerd is (in de inrichting of bij het toevoegen
van een taak). Als de handeling 'overig' betreft, zal de gebruiker vooralsnog
de taak handmatig in de werklijst moeten afvinken. De handelingen die men kan
specificeren zijn vooralsnog:
Meting:
- Klaarzetten
- Overig
Document:
- Aanmaken
- Controleren
- Verzenden
- Overig
Vragenlijsten/formulieren/meetinstrumenten:
- Klaarzetten
- Invullen
- Controleren
- Definitief maken
- Overig
Voorbeeld: Op de werklijst staat dat er een
intakevragenlijst ingevuld dient te worden en wanneer de taak is afgerond dient
de vragenlijst gecontroleerd te worden. Wanneer een medewerker uit zijn hoofd
bedenkt dat de intakevragenlijst ingevuld moet worden en niet vanuit de
werklijst naar de taak navigeert, maar in het dossier de vragenlijst invult,
dan zal alsnog de taak 'Intake vragenlijst invullen' afgevinkt worden van de
werklijst. Op deze manier staat de medewerker die de taak controleren uit moet
voeren niet eeuwig te wachten totdat hij zijn taak kan uitvoeren als andere
medewerkers niet netjes hun taken afvinken.
Handelingen van type aanmaken
Metingen, vragenlijsten, formulieren en meetinstrumenten
kunnen in de inrichting gespecificeerd worden met de handeling 'aanmaken' of
'Klaarzetten'. Dit houdt in dat de meting, vragenlijst, formulier of het
meetinstrument klaar wordt gezet in het dossier van de cliënt. Deze handeling
wordt door User automatisch aan het begin van de week uitgevoerd. Voorbeeld: er
wordt een zorgproces klaargezet bij een cliënt waarbij in week 50 drie
meetinstrumenten dienen te worden aangemaakt. Aan het begin van week 50 zal een
job draaien die deze drie meetinstrumenten klaar zal zetten. De
meetinstrumenten komen op deze manier in de juiste week beschikbaar op het
cliëntportaal. De handeling 'aanmaken' bij documenten zorgt er niet voor dat er
automatisch een brief wordt aangemaakt, dit blijft een handmatige actie.
Filter
Via het filter bestaat de mogelijkheid, om alleen de regels
in de werklijst te tonen die voldoen aan de door u gekozen criteria. Deze
criteria kunnen, via aanvinken van waarden, worden geselecteerd.
Hiervoor worden de volgende filteropties getoond:
Afspraaktype, Client (behalve op het cliënt dashboard), Week, Type Taak,
Behandeling en Toegewezen aan
Per filteroptie kan er, afhankelijk van de waarden
welke er in de lijst getoond worden, gefilterd worden op 1 of meerdere waarden.
Binnen één filteroptie geldt een OF functie. Dit betekent dat alle regels
getoond worden die aan één van de geselecteerde criteria voldoet. Tussen
de verschillende filteropties bestaat een EN functie. Dit betekent dat aan de
waarden van beide(of meer) filteropties dient te voldaan om in de
lijst getoond te worden.
Filteropties
Afspraaktype
Toont alleen de afspraaktypes, behorende bij de
werklijstregels welke gegenereerd zijn vanuit het zorgpad.
Deze filteroptie is niet van toepassing op zorgproces,
subtaken of taken.
Client (niet beschikbaar op het cliënt
dashboard)
Toont de cliënten waarvoor werklijstregels uitgevoerd of
gepland moeten worden. Op de behandelaars dashboards wordt bij het filteren op
een cliënt alle werklijst taken getoond die vallen onder een zorgproces van de
gefilterde cliënt en die zijn gekoppeld aan de ingelogde medewerker of zijn
gekoppeld aan een discipline van de ingelogde medewerker.
Week
Toont de weken waarin werklijstregels uitgevoerd of gepland
moeten worden.
Type taak
De waarden met de omschrijvingen van zorgprocessen, subtaken
of taken
Behandeling
De behandeling behorende bij de werklijstregels welke
gegenereerd zijn vanuit het zorgpad.
Deze filteroptie is niet van toepassing op zorgprocessen,
subtaken of taken.
Toegewezen aan
Toont de cliënten, medewerkers, afdeling/groep of
disciplines waaraan het zorgproces, de subtaken of de taken zijn
toegewezen. Toont daarnaast ook de waarden behorende bij de
activiteiten-werklijstregels uit het zorgpad.
Status
Aanvinken(inclusief afgesloten items) als men ook de
afgesloten items uit een werklijst wil zien. Groene items zijn uitgevoerd, rode
items zijn geannuleerd.
Filter toepassen
Wanneer één of meerdere filteropties zijn geselecteerd wordt
de knop 'Filter toepassen' getoond. Hiermee kan het filter worden uitgevoerd en
worden de gefilterde waarden in de werklijst getoond. De knop blijft
onzichtbaar totdat er een nieuw filter wordt ingesteld of opgeslagen filter
wordt geselecteerd.
De geselecteerde filteropties worden onder de kop 'Filteren
op' getoond. Door middel van gebruik van de 'Wis filters' knop kan het filter
worden opgeheven, waarna de gehele werklijst wordt getoond.
Filter opslaan
Het is mogelijk om een aangemaakt filter op te slaan. Klik
daarvoor op de 3 puntjes waarna de optie 'opslaan' of 'opslaan als' wordt
getoond. Opgeslagen filters staan onder 'Mijn filters'
Standaard filter
Een opgeslagen filter kan ook als standaard worden
ingesteld. Dit filter wordt in de werklijst als standaard getoond na inlog van
de gebruiker.
Afhankelijkheden tussen werklijst-items
Introductie
De opbouw van een werklijst is afhankelijk van een aantal
zaken in het primaire proces of van handelingen die zelf in een werklijst
plaatsvinden.
Hieronder worden de zaken beschreven die opbouw van de
werklijst beïnvloeden.
Annuleren van een activiteit in een werklijst.
Bij het annuleren van de 'Intake en screening' worden de
onderliggende taken uit het gekoppelde werkproces ook op geannuleerd gezet en
verdwijnen dus ook uit de werklijst.
Als men een taak uit het gekoppelde werkproces annuleert dan
worden de activiteiten en andere items NIET geannuleerd.
In bovenstaand voorbeeld is een taak afhankelijk van een
andere taak.
De taak 'Integreren informatie' is afhankelijk van
'Verzamelen en analyseren randvoorwaarden'. Indien u de taak 'Verzamelen en
analyseren randvoorwaarden' annuleert, dan wordt de taak 'integreren
informatie' losgekoppeld van de eerste taak en kunt u deze nog wel uitvoeren.
Deze taak wordt dus NIET geannuleerd. De tekst 'deze taak kan pas uitgevoerd
worden als de taak....' wordt wel verwijderd.
Activiteiten in een andere week plannen
Indien men een activiteit in een andere week plant dan de
werklijst aangeeft, dan kan dat gevolgen hebben voor het hele zorgpad.
Als u de activiteit bijvoorbeeld twee weken eerder plant dan
volgens de werklijst is aangegeven, dan betekent dat de opvolgende activiteiten
(binnen dezelfde behandeling) ook twee weken zullen opschuiven.
Dit kan gevolgen hebben voor het hele zorgpad. Als u de
eerste activiteit binnen een behandeling bijvoorbeeld 2 weken eerder plant dan
volgens de werklijst, dan kan het zijn dat de hele fasering voor het zorgpad
opschuift.
Al ingeplande activiteiten verwijderen
Inden u activiteiten uit de agenda verwijdert (niet afmelden
of een andere status), dan worden deze activiteiten weer toegevoegd aan de
werklijst. Dit kan dus betekenen dat er andere werklijst-items
opschuiven.
Fasering van behandelingen in een zorgpad.
De fasering van behandelingen in een zorgpad is gebaseerd op
het aantal activiteiten en de frequentie daarvan binnen een behandeling, wat
resulteert in een verwachte startdatum van de volgende fase(behandeling) op
basis van de verwachte einddatum van een voorgaande fase(behandeling).
Indien er een geplande startdatum is ingevuld (wat een
andere datum kan zijn dan de verwachte startdatum en wat dan weer resulteert in
een andere verwachte einddatum) dan is de fasering daarop ingesteld.
Rollen
Rollen:
|
Omschrijving:
|
WERKLIJST
|
Geeft de mogelijkheid om
een werklijst te kunnen openen en alle acties hierin uit te kunnen voeren en
zorgprocessen te kunnen toevoegen.
|