Aandachtspunten
Deze informatie zal regelmatig worden beoordeeld en indien nodig worden bijgewerkt
Rondom het verwijderen van cliëntgegevens uit USER zijn twee wetgevingen met elkaar in strijd: de bewaarplicht van de instelling vs het recht op verwijderen van gegevens van de cliënt.
Elke instelling kiest hier z’n eigen beleid binnen de kaders van de wetgeving en wij faciliteren dat via klant specifieke oplossing. Het is derhalve niet haalbaar om hier een standaard knop in USER voor te maken.
De mogelijkheden binnen USER om om te gaan met vragen van cliënten in verband met het verwijderen/anonimiseren van hun gegevens hebben we hieronder beschreven.
· Indien er declaraties gedaan zijn, kunnen we de client niet verwijderen uit USER
· In versie 9.16 is recent een aanpassing gedaan voor ZPM dat in het geval van het verwijderen van een dossier geen trigger ontstaan naar de facturatiemodule waardoor ongewenste creditering ontstaat. Dit probleem bestaat nog wel voor Jw en WMO.
Het is niet zomaar mogelijk om relaties te anonimiseren omdat er historische relaties in USER bestaan (voormalig nevenclienten) die nog door een enkele instelling gebruikt wordt. Deze relaties zullen niet geanonimiseerd kunnen worden. Nieuwe relaties, aangemaakt in het sociaal netwerk zullen wel geanonimiseerd kunnen worden.
· Vanuit de nieuwe plannenmodule is het nog niet mogelijk om dossiergegevens te anonimiseren.