Blended behandelen: Surfen op Emoties

Blended behandelen: Surfen op Emoties

Doelgroep

Surfen op Emoties is bedoeld voor jongeren van 12-21 jaar die problemen hebben met heftige en wisselende emoties en zijn vastgelopen in de manier om daarmee om te gaan.

Doelstelling

Surfen op Emoties betreft een DGT-J-Vaardigheidstraining en is gebaseerd op het werkboek Surfen op Emoties. Centraal in deze training staat dat de cliënt leert om weer grip te krijgen op zichzelf. Ze leren over emoties en hoe hier beter mee om te gaan. Ook leert de jongere op een goede manier voor zichzelf op te komen.

Aantal zittingen

DGT-J bestaat uit verschillende onderdelen:

  1. Wekelijkse vaardigheidstraining: De vaardigheidstraining bevat verschillende fasen, waaronder fase 0 (module 1) waarin er wordt georiënteerd op de behandeling en overeenstemming wat te bereiken betreft de doelen. In fase 1 (module 2, 3, 4 en 5) leert men
    • levensbedreigend gedrag te verminderen
    • gedrag dat interfereert met de therapie te verminderen
    • gedrag dat interfereert met de kwaliteit van leven te verminderen en d. gedragsvaardigheden te vergroten
  2. Wekelijkse individuele therapie: Manieren om schadelijk gedrag te verminderen en stap voor stap de problemen aan te pakken worden geleerd. De jongere leert ook om gemotiveerd te blijven en om de vaardigheden die hij/zij in de vaardigheidstraining heeft opgedaan toe te passen.
  3. Telefonische/e-mailconsultatie: De jongere kan met een individueel therapeut of een andere behandelaar bellen als hij/zij het heel moeilijk heeft, in crisis is en advies nodig heeft.
  4. Contacten met gezinsleden of anderen: De jongere leert om anderen te betrekken die hem/haar kunnen steunen.

De eerste twee onderdelen bij de DGT-J behandeling staan vast. Over de laatste twee onderdelen maakt de jongere met zijn/haar therapeut afspraken.

Vorm

DGT is een therapie die is ontwikkeld door Marsha Linehan. Het blijkt dat DGT een effectieve behandeling is voor mensen die problemen hebben met heftige emoties en die zijn vastgelopen in de manier waarop ze daarmee omgaan. DGT helpt gedrag waardoor iemand in de problemen komt, te verminderen en gedrag dat iemand juist helpt (vaardigheden), te vermeerderen. DGT-J is de Nederlandse versie van DGT voor jongeren.

DGT-J kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. De eerste variant is de blended DGT-J dichtbij het origineel programma: er is een wekelijkse individuele therapie, met daarnaast een vaardigheidstraining waarvan verschillende onderdelen digitaal verlopen. Er kan worden deelgenomen aan een groep, om samen met andere jongeren nieuwe vaardigheden te leren en samen te oefenen. Het huiswerk wordt altijd online gemaakt.

Bij de tweede variant kan men naast de wekelijkse individuele therapie de vaardigheidstraining overwegend digitaal aanbieden. De jongere ziet de vaardigheidstrainer minimaal één keer voor de start van de behandeling en één keer per module tijdens de behandelfase.
Bij de derde variant kan men de hele vaardigheidstraining zonder individuele therapie aanbieden, of alleen één of enkele modules van de vaardigheidstraining.

Betrokkenen naast cliënt en behandelaar

Ouders worden al in de commitmentfase betrokken, waarbij zij voor de vraag staan of ze voldoende vertrouwen hebben in het behandelprogramma om dit te ondersteunen.

Minimale eisen

Er wordt behandelaren die willen gaan werken met de blended variant van DGT-J en/of Surfen op Emoties aangeraden zich eerst te trainen in DGT(-J) door het lezen van het bijbehorende boek en het volgen van een DGT(-J) cursus. Dit wordt als vereiste gesteld bij het aanbieden van DGT-J in de eerste en tweede variant.

Onderdelen van het programma

  1. Past DGT-J op dit moment bij mij? Er wordt georiënteerd op de behandeling en overeenstemming wat te bereiken betreft de doelen.
  2. Aandachtsvaardigheden: De jongere wordt mindfulness geleerd middels drie hoofdstukken:
    1. Het Emotionele, Rationale en Wijze ik
    2. De aandachtsvaardigheden Waarnemen, Beschrijven en Oordeelvrij
    3. De aandachtsvaardigheden Effectief, Eén ding tegelijk en Participeren
  3. Omgaan met emoties: Emotieregulatievaardigheden worden geleerd in de hoofdstukken:
    1. Introductie van leerdoelen, nut van emoties, stoorzenders
    2. Theorie over emoties (5G-model)
    3. Verminderen van je emotionele kwetsbaarheid door gezond te leven
    4. Vermeerderen van positieve emoties
    5. Loslaten van intense emoties
    6. Tegengesteld handelen, herhaling en integratie van het geleerde d.m.v. een spel
  4. Crisisvaardigheden: Er worden vaardigheden geleerd om de stress- of frustratietolerantie te verhogen middels de hoofdstukken:
    1. Introductie en leerdoelen
    2. Crisisvaardigheid 1
    3. Theorie over gedragsverandering
    4. t/m 7: Crisisvaardigheid 2-5
  5. Omgaan met relaties: Jongeren leren evenwichtige assertiviteit, het vinden van de juiste balans in interacties in de hoofdstukken:
    1. Introductie en doelen
    2. Herkennen en weerleggen van stoorzenders en gebruiken van helpende gedachten
    3. Drie doelen en prioriteiten in interacties
    4. Krijgen wat je wilt, variëren in sterkte van vragen en weigeren
    5. De relatie goed houden
    6. Je zelfrespect behouden
    7. Samenvatting en integratie van het geleerde d.m.v. rollenspelen

Aanvullende informatie

De uitgebreide therapeutenhandleiding is door de auteur Agaath Koudstaal verwerkt in de infobladen in het programma zelf.

Neem contact op met je accountmanager als je dit protocol wilt toevoegen aan het aanbod van je zorginstelling.

    • Related Articles

    • Blended behandelen: Dappere Kat

      Doelgroep Dappere Kat is een blended behandeling voor kinderen en jongeren van 8-18 jaar met angstklachten. Doelstelling Het doel van de behandeling is dat cliënten hun angsten leren herkennen, angstige situaties weer opzoeken en ...
    • Behandelen met Werkplan

      Een Werkplan bestaat uit Doelen en Acties. Doelen in Jouw Omgeving worden aangeduid als ‘Werkpunten’. Dit maakt het onderscheid duidelijk tussen einddoelen van de hulpverlening zoals geformuleerd in een behandelplan/hulpverleningsplan en de daarvan ...
    • Pushnotificaties instellen op iphone

      Stappenplan Met behulp van onderstaande stappen kun je de pushnotificaties naar wens instellen. Stap 1 Open instellingen op je telefoon Stap 2 Ga naar berichtgevingen Stap 3 Ga naar Jouw Omgeving Stap 4 Stel de notificaties naar wens in
    • Pushnotificaties instellen op android telefoon

      Stappenplan Met behulp van onderstaande stappen kun je de pushnotificaties naar wens instellen. Stap 1 Open instellingen op je telefoon Stap 2 Zoek op Jouw Omgeving Stap 3 Stel je notificaties naar wens in.
    • Intervisiesessie: Samengesteld gezin

      Algemeen Jouw Omgeving biedt de mogelijkheid te worden ingezet voor een grote diversiteit aan zorgvragen. Per (gezins)situatie kan er worden gekozen voor meerdere inrichtingen van rollen en functionaliteiten. Onderstaande voorbeeld is bedoeld als ...