Cliënten motiveren of therapietrouw vergroten

Cliënten motiveren of therapietrouw vergroten

Risico's

Als je online aan de slag gaat, zal je veel en frequent aandacht moeten besteden aan de motivatie van de cliënt gedurende het traject. Doordat je cliënt online meer zelf doet, de hulpverlener minder vaak ziet en zich relatief ‘onbekeken’ voelt, is er een groter risico op verminderde betrokkenheid dan bij face-to-face trajecten. Doordat je elkaar niet alleen face-to-face ziet, maar in het platform, kan het even duren voordat je in de gaten hebt dat je cliënt dreigt af te haken.

Wees alert op signalen als

  • De cliënt activeert zijn account niet, zonder duidelijke reden.
  • De cliënt werkt niet zelf verder aan werkpunten, terwijl dat wel afgesproken was.
  • De cliënt reageert niet of traag, bijvoorbeeld op jouw berichten.

Betrokkenheid vergroten

Je kunt verschillende dingen doen om de betrokkenheid te vergroten. Motiveren is een continu proces. In het ontwerp van onderdelen van Jouw Omgeving wordt op verschillende manieren ingespeeld op de motivatie van de cliënt. Bijvoorbeeld door binnen de behandelmodules inzichtelijk te maken waar de cliënt gebleven is en hoeveel hij nog moet doen. Of door de mogelijkheid om een Werkpunt frequent te evalueren, waarbij met behulp van een grafiekje inzichtelijk wordt wat de voortgang is.

Maar ook de intuïtieve manier waarop je door Jouw Omgeving navigeert of het feit dat je je achtergrond en header kunt personaliseren, dragen bij aan de motivatie. Door heel het platform heen is nagedacht over manieren waarop het ontwerp of de vormgeving ondersteunend zijn aan het motiveren van de cliënt.

Een heel duidelijk voorbeeld hiervan is terug te vinden in de functionaliteit Beloningen. Met name voor jongeren is dit een krachtige manier om actief aan de slag te blijven met hun hulpverlening. De fun-factor is daarin een belangrijk element, maar natuurlijk ook dat je daadwerkelijk beloond wordt na het sparen van genoeg zegels.

Andere tips om de motivatie erin te houden

  • Het kan helpen om het in een vroeg stadium al te hebben over voortijdig stoppen. Welke onderdelen denkt een cliënt lastig te gaan vinden, en hoe kan de hulpverlener herkennen dat er minder motivatie is? De cliënt heeft wellicht een manier van motiveren die hij of zij het prettigst vindt, en hier kun je afspraken over maken.

  • Jouw Omgeving heeft een rijke bibliotheek met veel informatie. Online biedt het voordeel dat er interactieve inhoud geboden kan worden, met animaties en video’s om het geheel te verlevendigen. In de bibliotheek kun je interessante filmpjes of documenten gemakkelijk beschikbaar stellen voor je cliënten. Zo kunnen zij geprikkeld worden om het platform op te gaan en daar ‘rond te snuffelen’.

  • Jouw Omgeving biedt de mogelijkheid om reminders op maat te versturen, als feedback op een oefening, of om een korte herinnering te geven dat de opdracht die in die week gepland stond nog niet gedaan is. Wees hierbij alert dat de reminders niet te routinematig worden, waardoor de cliënt de inhoud al kent en wellicht niet meer leest.

  • Het is van belang dat Jouw Omgeving gemakkelijk toegankelijk is. Daarom kan het goed zijn om in de gepersonaliseerde uitnodigingsmail of -brief een zo simpel mogelijke opzet te gebruiken. Zo is de eerste stap naar het platform laagdrempelig.

    • Related Articles

    • Omgeving voor cliënten, hulpverleners, ouders en externen

      Hulpverleners Als zorgprofessional beschik je binnen het platform over je eigen omgeving. Deze omgeving is volledig van jou en daarom nooit inzichtelijk voor andere gebruikers. Wanneer je inlogt op deze omgeving beland je op de startpagina. Dit ...
    • Transparantie en een goede relatie dankzij je Profiel

      Transparantie wekt vertrouwen bij cliënten. In het online contact wil je immers graag het gevoel hebben dat je met een mens in gesprek bent in plaats van met een computer. Je wilt het gevoel hebben dat je verhaal of opmerking ergens 'aankomt' en ...
    • Zichtbaarheid van gebruikers en rollen

      Hulpverlener Een zorgprofessional ziet alle cliënten die gekoppeld zijn aan hun account. Dit kan rechtstreeks zijn of doordat de gebruiker verbonden is aan een groep. Behandelgroep Als je als zorgprofessional aan een groep verbonden bent, zie je alle ...
    • Samen met je cliënt rapporteren

      Algemeen Cliënten kunnen in Jouw Omgeving hun eigen rapportages lezen, mee-rapporteren of hun feedback geven op een geschreven rapportage. Personen die aan de cliënt gekoppeld zijn, kunnen indien gewenst ook mee-rapporteren. Dit is één van de unieke ...
    • Groepen

      Algemeen De groepenfunctionaliteit wordt vaak door zorginstellingen gebruikt die met behandelgroepen en/of locaties werken. Vaak zijn er twee of meer (zorg)professionals gekoppeld die behandeling bieden aan een (grotere) groep personen. Door een ...