FACT dashboard
Bij het openen van het FACT dashboard verschijnt een lijst
met de afdeling/groepen waarop vandaag een afspraak van het type 'vergadering'
staat gepland. De activiteit waaraan de categorie FACT is gekoppeld wordt ook
getoond. Het maakt niet uit of afspraak geregistreerd is.
Bij het kiezen van de afdeling/groep opent het dashboard:
De tegels:
- Vandaag:
- Opent de afspraak van vandaag met de
activiteit waaraan de categorie FACT is gekoppeld.
- FACT overleg komende 7 dagen:
- Opent een listview met
dagen en tijden van de volgende FACT overleggen. Dit zijn de overleggen van de
afdeling/groep waarin het dashboard is geopend met een activiteit waaraan de
categorie FACT is gekoppeld.
- Agenda afdeling/groep:
- De agenda van de
afdeling/groep van het geopende dashboard.
- Caseload:
- De caseload van de afdeling/groep van het
geopende dashboard.
- Wachtlijst:
- De wachtlijst van de afdeling/groep van
het geopende dashboard. Parameters dienen afzonderlijk te worden ingericht voor
de navigatie en de tegels.
- (Juridische) titels en machtigingen actueel:
- De
actuele (juridische) titels en machtigingen van de cliënten die een gestarte
behandeling hebben op de geselecteerde afdeling/groep.
- (Juridische) titels en machtigingen aflopend:
- De
aflopende (juridische) titels en machtigingen van de cliënten die een gestarte
behandeling hebben op de geselecteerde afdeling/groep.
- Overzicht belangrijke gegevens:
- Hier kan
doorgeklikt worden naar het overzicht van de cliënt met de belangrijke
gegevens.
- Overview:
- Een overzicht met gegevens van alle te
bespreken cliënten. Zie voor meer informatie het kopje hieronder.
De tegel 'Overview' toont de volgende gegevens gesorteerd op
categorie (conform de clienten volgorde in het navigatie gedeelte):
- Naam cliënt:
- Verblijfsadres, waarschuwing, categorie, reden op, dagen,
interventies (vastgelegd in clientafspraken), geplande contacten, laatste 2
voortgangsteksten.
- Aanvullende gegevens:
- Wensen en doelen, doelen (zorgplandoelen), fase van
verandering, sociaal netwerk, dsm, beschrijvende diagnose, (juridische) titels
en machtigingen, delictgedrag en toename delictgevaar.
Aan de linkerkant in het navigatiepaneel staan:
- de cliënten die in de afspraak staan van vandaag. Achter
de naam van de cliënt staat de categorie van de cliënt. Deze categorieën zijn
in te vullen in het FACT formulier (zie verderop);
- FACT overleg komende 7 dagen (indien tegel op Tonen
staat);
- Caseload (indien tegel op Tonen staat);
- Wachtlijst (indien tegel op Tonen staat).
Formulier
Het FACT dashboard bestaat uit een dashboard en een
formulier. Klikt men op een cliënt in het navigatiepaneel dan opent de
vragenlijsten/formulieren module inclusief de rest van de workflow. In de
vragenlijsten/formulieren module kan het FACT formulier aangemaakt worden.
Sommige gegevens in dit formulier worden vanzelf gevuld, andere kan men
aanvullen. Zorg dus dat een medewerker die inlogt, rechten heeft voor het FACT
formulier. Staat er geen rol op het formulier, dan heeft elke gebruiker toegang
tot het formulier.
De inhoud van het formulier is vastgesteld in de
dashboardsessie. Niet elke klant wil elk item in het formulier. Items
‘uitzetten’ kan door een rol op een vraag te zetten en deze rol aan geen enkele
gebruiker toe te kennen.
De zogenoemde interventies in de oude Excelsheets worden ook
in het formulier getoond. Deze interventies kunnen worden vastgelegd in de
module cliëntafspraak. De laatste 5 actuele interventies (cliëntafspraken)
worden getoond in het FACT formulier. Dit formulier vervangt dus eigenlijk de
excelsheet die de klanten nu gebruiken.
Hoe komt een cliënt op het FACT bord?
Tijdens de dashboardsessie werd duidelijk dat elke
instelling een eigen manier heeft om cliënten ‘op het FACT bord te plaatsen’ en
ook anders omgaat met de bijbehorende agenda-afspraak (van het type
'vergadering'). Omdat ons dashboard er vanuit gaat dat cliënten op het bord
staan als ze in de agenda-afspraak staan, kan elke instelling hier alsnog
flexibel mee omgaan. Er zijn drie manieren, die hieronder worden toegelicht.
Repeterende afspraak met alle FACT bord cliënten
De instelling maakt een reeks repeterende afspraken aan met
alle cliënten die op het bord horen. Deze cliënten worden dan ook op het FACT
bord getoond. Als er cliënten bijkomen, dan worden deze vanaf die datum en tijd
in de reeks geplaatst. Hetzelfde geldt voor cliënten die van het bord af
moeten. Deze worden vanaf dat moment uit de reeks gehaald. Cliënten die geen
interventie of bespreking behoeven worden wel langsgelopen en krijgen status
quo. Deze cliënten blijven in de afspraak staan en er wordt tijd geregistreerd.
Repeterende afspraak met besproken FACT bord cliënten
Voor de instellingen die niet alle cliënten bespreken die op
het FACT bord staan maken ook een reeks repeterende afspraken aan met alle
cliënten die op het bord horen. Deze cliënten komen dan allemaal in het
dashboard te staan. Worden er op een bepaalde dag cliënten niet besproken,
omwille van tijd, of omdat het niet nodig is, dan kunnen deze cliënten uit de
afspraak worden gehaald. Dit dient alleen voor de huidige afspraak te gebeuren.
Er wordt dan geen tijd voor de cliënt geregistreerd. De cliënt blijft echter
wel in de reeks en dus op het FACT bord staan. Het volgende FACT bord overleg
staat de cliënt weer in het dashboard.
Lege repeterende afspraak
Instellingen die in principe de hele caseload op het FACT
bord plaatsen, maar afhankelijk van de prioriteit of categorie van de cliënt,
deze bespreken met een bepaalde frequentie, dienen een lege reeks aan te maken.
Dit houdt in dat er op de juiste tijden een FACT overleg gepland wordt met de
medewerkers die daar aanwezig behoren te zijn. Daarnaast dienen alle cliënten
op het bord geprioriteerd/gecategoriseerd te worden in het FACT formulier.
Het categoriseren van de cliënt gebeurt door een formulier
aan te maken voor een cliënt. In dit formulier kan een categorie gegeven worden
aan de cliënt. Deze cliënten zullen dan worden getoond in de ‘draggable’
van de agenda, zoals in de afbeelding hieronder. Hier staan alle FACT bord
cliënten van de afdeling/groep, geordend op categorie uit het FACT formulier.
Men kan deze cliënten vervolgens in de te plannen afspraken slepen. Cliënten
met een actueel FACT formulier, maar geen categorie staan ook in de draggable
onder de categorie 'Ongecategoriseerd'.
Tot slot zijn alle categorieën als ‘set’ ingericht. Dat wil
zeggen dat onder het kopje ‘cliënten per categorie’ alle categorieën staan.
Sleept men een set in een agenda afspraak, dan worden alle cliënten met die
categorie in de afspraak geplaatst.
Cliënten die niet meer op het bord horen, dienen een
definitief FACT bord formulier te krijgen en dienen uit de afspraak gehaald te
worden (als ze daar al in waren gepland). Ze worden dan niet meer getoond in de
‘draggable’ van de agenda.
Historie
Het komt voor dat cliënten vaker op het FACT bord komen te
staan. Als medewerker wil men dan met een leeg FACT bord beginnen, maar
historie moet makkelijk opvraagbaar zijn. Dit is met behulp van het FACT
formulier mogelijk.
Wanneer een cliënt op het FACT bord wordt geplaatst en de
eerste keer wordt besproken dient er in het dashboard een formulier te worden
geopend. Hier staat de gewenste inhoud van het FACT bord. Wanneer de cliënt van
het FACT bord afgehaald mag worden dient het formulier/FACT bord definitief te
worden gemaakt. Er wordt dan een datum gevuld. Komt de cliënt later weer op het
FACT bord, dan kan er opnieuw een formulier worden geopend enzovoort. Zo
ontstaat er een gehele historie van FACT bord periodes waar men snel inzicht
krijgt in het verloop.
Inrichting
Dashboard en workflows
De lijst bij het openen wordt gevuld met afdeling/groepen
waarop vandaag een activiteit is gepland met de categorie FACT.
- Voeg de categorie FACT toe met nummer 95000 in onderhoud
categorie van type activiteit.
- Voeg in onderhoud activiteit de categorie 95000 toe.
Formulier
Het FACT formulier dient bij de klant te worden aangezet.
Het formulier komt in de module vragenlijsten.
Een aantal vragen op het FACT formulier hebben een
specifieke rol gekregen, omdat niet alle instellingen gebruik maken van deze
specifieke onderdelen. De volgende vragen hebben de volgende rollen gekregen:
Onderwerp
|
Fact
|
Delict gedrag
|
FACT_FORENSISCH
|
Afname beschermende
factoren
|
FACT_FORENSISCH
|
Verlies van werk -
vrijetijdsinvulling
|
FACT_FORENSISCH
|
Huisvesting
|
FACT_FORENSISCH
|
Financiële problemen
|
FACT_FORENSISCH
|
Verlies van sociale
contacten
|
FACT_FORENSISCH
|
Toename gebruik alcohol en
drugs
|
FACT_FORENSISCH
|
Pro criminele attitude
|
FACT_FORENSISCH
|
Antisociaal patroon
|
FACT_FORENSISCH
|
Toename delict gevaar
|
FACT_FORENSISCH
|
Actuele medicatie
|
FACT_MEDICATIE
|
Deelplandoelen
|
FACT_DOELEN
|