In het scherm ‘Dashboard items’ kunnen aan menu-items en (signalering) widgets een eigen modulenaam of eigen widgetnaam worden toegevoegd. Deze eigen naam wordt vervolgens getoond in het navigatie menu, titel van de module en bij de widget knop voor OPENEN.
In de onderstaande tabel staan de verschillende velden beschreven:
Veld | Toelichting |
Code | De unieke standaard code van het menu-item of widget (voor alle klanten is deze code gelijk). |
Naam | De standaard naam van het menu-item of de widget. |
Door met de muis op het informatie icoon te gaan staan, wordt in het geval een beschrijving is vastgelegd, deze getoond. Vooral bij signaleringswidgets zijn beschrijvingen vastgelegd. | |
Type | Type geeft aan of het een dashboard item een 'Menu item' of 'Widget' is. |
Signalering | Indien het type van het dashboard item 'Widget' is dan geeft het veld Signalering aan of het een signalering betreft. |
Soort | Het soort geef aan of welk soort dashboard het item mag worden geplaatst (Client, Afdeling/groep, Medewerker, Locatie, Algemeen of Zorgadministratie). Financieel, functioneel en inrichting dashboarden vallen onder het soort Algemeen. |
Eigen naam | De afwijkende eigen naam van het menu-item of de widget. Deze afwijkende naam geldt voor alle dashboarden. Indien de afwijkende naam verschilt tussen dashboarden dan dient de afwijkende naam te worden opgegeven bij het toevoegen van modules en widgets aan een dashboard. |
Middels de zoek-balk kan worden gezocht naar module of widget code, of module of widget naam waarbij wordt gezocht naar modules/widgets waarvan de zoek tekst voorkomt in de Naam of in de Eigen naam.
Via het uitgebreide filter kan worden gefilterd op Type en Soort van een menu-item of widget. De verschillende types zijn: 'Menu items', 'Widgets zonder signalering' en 'Widgets met signalering'. De verschillende soorten zijn: Cliënt, Afdeling/groep, Medewerker, Locatie, Algemeen en Zorgadministratie.
Voor de Werklijst widget geldt dat de eigen modulenaam wordt geplaatst na de tekst ‘VOLLEDIGE ’ en voor ‘OPENEN’.
De module 'Dashboards' kan worden gebruikt voor het aanmaken, wijzigen en verwijderen van dashboarden. Bij het openen van deze module worden alle aanwezige dashboards getoond.
Middels het '+'-icoon is het mogelijk om een nieuw dashboard aan te maken. Bij het aanmaken van een dashboard dienen de volgende gegevens worden opgegeven:
Tabblad | Toelichting | Beperking |
Type dashboard | Het type van het dashboard. | Client, Afdeling/groep, Medewerker, Locatie, Algemeen of Zorgadministratie. |
Naam | De naam van het dashboard. | - |
Activiteit (optioneel) | De activiteit behorende bij dit dashboard. Indien vanuit de agenda het dossier van de cliënt wordt geopend en de betreffende activiteit hoort bij de afspraak dan wordt dit cliënt dashboard geopend. | Alleen in te voeren als het type dashboard 'Cliënt' of 'Afdeling/groep' is. Voor afdeling/groep is deze functionaliteit nog niet te gebruiken. |
Toelichting (optioneel) | De toelichting behorende bij het dashboard | - |
Instelbaar als standaard cliëntdashboard | Indien een cliënt toegang heeft tot meerdere cliënt dashboards (waaronder deze) en nog geen standaard cliënt dashboard heeft gekozen in 'Persoonlijke instellingen' dan wordt dit dashboard als standaard cliëntdashboard getoond. Alleen dashboards waarbij dit veld is aangevinkt, kunnen worden gekozen in 'Persoonlijke instellingen' in het veld 'Standaard cliëntdashboard'. | Alleen in te voeren als het type dashboard 'Cliënt' is. |
Het type Algemeen is bedoeld voor modules die niet gerelateerd zijn aan een cliënt, medewerker, locatie of afdeling/groep. Een dashboard van type Algemeen zou kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld 'Financieel beheer', 'Functioneel beheer' en 'Inrichting'.
Door te klikken op een dashboard kan het betreffende dashboard worden geopend. Per dashboard worden de onderstaande tabbladen getoond:
Tabblad | Toelichting | Beperking |
Algemeen | Toont de algemene gegevens van het dashboard. | Zie bovenstaande tabel. |
Modules | Toont de categorieën en menu items die reeds op het dashboard zijn toegevoegd. | Alleen menu items waarvan het soort gelijk is aan het type dashboard (b.v. Cliënt). |
Widgets | Toont de (signalering) widgets die reeds op het dashboard zijn toegevoegd. | Alleen widgets waarvan het soort gelijk is aan het type dashboard (b.v. Cliënt). |
Medewerker | Toont de medewerker dienstverbanden die aan het dashboard zijn toegevoegd | Een medewerker dienstverband mag aan slechts één dashboard van het type Medewerker worden toegevoegd. |
Bij het toevoegen van een menu item dient te worden gekozen voor het aanmaken van een categorie of een module. Bij het toevoegen van een menu items kan tevens worden gekozen onder welke categorie het menu item dient te komen te hangen. Middels de optie 'Hierna nog een module/categorie toevoegen' kan direct worden gekozen om nog een module of categorie toe te voegen. Voor sommige menu-items zijn parameters nodig. Zie hiervoor de uitleg bij het betreffende menu-item.
Bij het wijzigen van een categorie of menu item is het tevens mogelijk om de categorie of menu item uit of aan te zetten middels de aan/uit button. In het overzicht van categorieën en menu items worden de uitgezette categorieën en menu items doorgestreept getoond. Uitgezette categorieën en menu items worden vervolgens niet meer getoond in het betreffende menu.
Bij het toevoegen van een module aan een dashboard kan een afwijkende module naam worden opgeven. Deze afwijkende naam geldt dan alleen voor het genoemde dashboard. Indien een module over alle dashboarden heen een andere naam dient te krijgen dan dient deze afwijkende naam te worden toegevoegd in de module 'Dashboard items' als 'Eigen naam'.
Middels het prullenbak icoon kan een hele categorie (inclusief de menu items) of een menu item worden verwijderd.
De volgorde van het menu kan worden veranderd door op een menu item te klikken en het naar een andere positie te slepen, of op een categorie te klikken en de hele categorie (inclusief de menu items) naar een andere positie te slepen.
Bij het toevoegen van een widget aan een dashboard kan een eigen widgettitel worden opgeven. Deze afwijkende naam geldt dan alleen voor het genoemde dashboard. Indien een widget over alle dashboarden heen een andere naam dient te krijgen dan dient deze afwijkende naam te worden toegevoegd in de module 'Dashboard items' als 'Eigen naam'. Middels de optie 'Hierna nog een widget toevoegen' kan direct worden gekozen om nog een widget toe te voegen.
Bij het wijzigen van een widget is het middels de aan/uit button mogelijk om een widget aan of uit te zetten. Een uitgezette widget wordt doorgestreept getoond in het inrichting scherm. Op het betreffende dashboard wordt de uitgezette widget niet meer getoond.
Middels het prullenbak icoon kan een widget worden verwijderd.
Middels het potloodje kan de eigen widgettitel worden aangepast.
De volgorde van de menu items kan worden veranderd door op een menu item te klikken en naar een andere positie te slepen.
Bedrijfsregel:
Bij het toevoegen of wijzigen van een signalering widget kunnen in vele gevallen ook parameters worden opgegeven. Deze parameters zijn ook te vinden in Alta maar de waarden die worden ingevoerd in Nova/Reflex gelden alleen voor Nova/Reflex.
Bij signalering widgets is het mogelijk een signalering groep naam in te geven. Hiermee is het mogelijk om signaleringen te bundelen. De signalering groep wordt getoond in het widget overzicht scherm. Op het betreffende dashboard worden deze signaleringen vervolgens in een gecombineerde signalering widget getoond. Bij het invoeren van de naam van de groep kan een nieuwe naam worden gekozen of worden gekozen uit reeds vastgelegde groep namen. In deze widget is het mogelijk om alleen de signaleringen te tonen die een counter groter dan nul hebben. Op dit moment is het niet mogelijk om de naam van een groep in een actie aan te passen. Deze aanpassing dient dan bij alle signalering widgets te worden uitgevoerd.
Middels de +-knop kunnen medewerker dienstverbanden worden toegevoegd. Voorwaarden bij toevoegen medewerkers:
Middels het geavanceerde filter is het mogelijk om te zoeken op functie(s) en profiel(en) waardoor het mogelijk is groepen medewerkers snel toe te voegen middels de knop 'ALLES SELECTEREN'.
Een medewerker dienstverband is uitgegrijst Indien:
Medewerkers met de rol NOVA_DASHBOARD_BEHEER hebben, naast toegang tot het inrichten van dashboards en dashboard items, toegang tot alle dashboards. Het is hierdoor niet nodig om applicatiebeheerders aan alle dashboarden te koppelen.
Middels het prullenbak icoon kan een medewerker dienstverband worden verwijderd.
Bedrijfsregels:
Indien geen dashboards beschikbaar zijn (ook geen inrichting dashboard) en de gebruiker heeft de rol NOVA_DASHBOARD_BEHEER dan kan middels de onderstaande url de module 'Dashboards' worden geopend:
<url naar betreffende Nova/Reflex omgeving>/#/admin/dashboards
Deze functionaliteit is gemaakt voor consultants om een eerste dashboard inrichting te kunnen maken.
Rollen | Omschrijving |
NOVA_DASHBOARD_BEHEER | Geeft toegang tot de 'Dashboards' met lees- en schrijfrechten |