Inloggen op cpm4careonline

Inloggen op cpm4careonline

Als een klant inlog op de cpm4careonline website, kan het zijn dat dit nog niet gelijk lukt of er na inloggen een foutmelding komt. Dit artikel noemt de meest voorkomende situaties


Als een gebruiker gebruik wil maken van de cpm4careonline omgeving, sturen wij eerst het signaal door naar een Entra app van de klant zelf die is gemaakt door een ICT medewerker van de klant zelf. Hierdoor hoeft er geen extra wachtwoord te worden ingevoerd en heet in de volksmond "single sign on" of "SSO".  Hier vind de eerste authenticatie plaats voor cpm4careonline.

Entra app

Om van SSO gebruik te maken, dient de gebruiker worden toegevoegd aan deze eigen Entra app. Als dit niet is gedaan dan krijgt de gebruiker een melding dat deze niet gebruik kan maken van de app. De naam van de app verschilt, maar er staat meestal iets van cpm4care of SDB in. Dit is echter niet een applicatie van SDB CPM4Care, maar van de klant zelf. Meestal staat er ook een logo van de eigen organisatie boven de melding. Voorbeeld.


Het is dan zaak om de gebruiker die de fout krijgt toe te laten voegen aan de app bij de eigen ict. Meestal wordt er dan gelijk een eigen AD groep aan de app gehangen, zodat deze meldingen voor nieuwe gebruikers niet meer voor komt.
Als de gebruiker is toegevoegd, wordt het email adres van de gebruiker teruggestuurd naar cpm4careonline om te kijken of deze gebruiker ook geregistreerd staat. 

users.csv
cpm4careonline krijgt dagelijks een file aangeleverd van de klant (users.csv), waar alle gebruikers in staan die volgens de klant gebruik mogen maken van de cpm4careonline website. Dit is een export vanuit het AD die bij cpm4careonline op de sft site wordt gezet, of wordt opgehaald bij een sftp van de klant zelf. Een gebruiker van de website MOET in deze file staan als deze wil kunnen inloggen. Als dit niet zo is, komt er een foutmelding vanuit CPM4Careonline dat er een fout is opgetreden. In de foutdetails staat dan meer informatie. Deze informatie is belangrijk voor support om een specifieke oorzaak aan te wijzen. Voorbeeld van een dergelijke melding:


Geen menu
Als een gebruiker wel kan inloggen en op de website terecht komt, maar geen menu heeft, dan mist er een toewijzing van een rol. Bij de meeste klanten is dit een automatisch proces, maar een paar klanten wijzen nieuwe medewerkers ook handmatig toe aan een rol. Gebruik hiervoor het rollenbeheer in het menu waar beheerders bij kunnen. Via de web interface kan een beheerder dan de gebruiker met een leeg menu toevoegen. 

Foutmelding bij het openen van een rapport
Als een gebruiker in kan loggen en ook een menu ziet, maar een fout krijgt bij het openen van een overzicht, dan zijn er meestal geen gebruikersrechten BINNEN cpm4careonline geregeld.
Voorbeelden van fouten waar de organisatorische toegang ontbreekt:

















Voor elke gebruiker in cpm4careonline moet worden verteld welke organisatie eenheden deze mag zien. 

Als de gebruiker wel aanwezig is in de linker kolom, maar geen standaard of toegang heeft in het gebruikersbeheer scherm, dan kan deze gebruiker worden voorzien van de noodzakelijke organisatorische toegang en dient de job "rechten bijwerken" te worden gedraaid. 


    • Related Articles

    • Versiekopie

      Met de Versiekopie kan een kopie van bepaalde data worden gemaakt die (tijdelijk) vast moet worden gezet. Dit scherm wordt gebruikt als er een “snapshot” van een bepaalde jaar-versie combinatie moet worden gemaakt (bijvoorbeeld “begroting versie 1”). ...
    • Verdwenen add in

      Soms crasht Excel terwijl je bezig bent. Vervelend, maar het opnieuw opstarten van Excel werkt dan prima. Bij deze crash kan het zijn dat add ins worden disabled, maar deze is makkelijk weer aan te zetten. Kijk eens in Excel naar de opties en dan ...
    • Budget4Care handleiding

      Budget4care is een budgettering tool van CPM4Care die klanten in staat stelt om hun begroting op te stellen en te importeren in de BI omgeving of andere bronsystemen zoals AFAS. Budget4Care wordt op maat afgestemd met de begroting systematiek van de ...
    • Importeren in Budget4Care

      Wat oudere klanten van Budget4Care werken met importbestanden die moeten worden geüpload naar een sftp server en op deze manier worden ingelezen in de database van Budget4Care. De nieuwere manier van werken is echter om via de XLCubed add in de data ...
    • Database verbinding via XLCubed, Management Studio of Visual Studio.

      NB. Het product XLCubed heeft een aantal naamswijzigingen doorgemaakt. FluenceXL en Anaplan XL reporting betreft allemaal hetzelfde product. Daarnaast gebruiken sommige klanten de Nederlandse taalinstellingen waardoor onderstaande schermprints ...