NB. Het product XLCubed heeft een aantal naamswijzigingen doorgemaakt. FluenceXL en Anaplan XL reporting betreft allemaal hetzelfde product. Daarnaast gebruiken sommige klanten de Nederlandse taalinstellingen waardoor onderstaande schermprints mogelijk in een andere taal worden gevonden.
Het is voor SDB CPM4Care klanten mogelijk gemaakt om direct met een database of kubus connectie te maken om zo (bijvoorbeeld) schermen te maken via de Excel XLCubed add in en deze te publiceren naar de website. Het benaderen van een kubus of database via SSMS (SQL Server Management Studio) of VS (Visual Studio) loopt via dezelfde communicatie kanalen als XLCubed. Deze tools worden niet door alle klanten gebruikt, waardoor we hier onder alleen de route van XLCubed uitleggen.
Om dit mogelijk te maken zijn er een aantal zaken die de aandacht behoeven. Dit artikel legt dit uit.
Installatie van de add in en het gebruiken van de klant licentie
Toevoegen van referenties in het referentiebeheer
Toevoegen van het uitgaande ip adres van de klant aan onze whitelist.
(evt) het doorlaten van digitaal verkeer bij de klant.
Installatie van de add in en het gebruiken van de klant licentie
Eerst dient de setup van de add in te worden gedraaid. Er zijn hier niet veel keuzes te maken, dan een paar keer op "next" drukken.
Na installatie dient de add in enabled te worden indien de gebruiker niet zelf de installatie heeft gedraaid, maar bijvoorbeeld door een medewerker van ict is gedaan. Zoek hiervoor in het windows menu naar "enable or disable FluenceXL" en dan zou er een applicatie moeten worden gevonden die na openen dit menu geeft.
Klik dan op Enable om de add in te activeren.
Als daarna Excel wordt geopend, opent ook de add in.
Zonder licentie in te geven staat XLCubed in een trial modus die alleen verbinding maakt met lokale databases.
Om verbinding te maken met onze kubussen, MOET de licentie worden geïmporteerd.
In het lint zien we de optie om de licentie sleutel in te voeren.
Door op "apply license" en verwijs naar de file "license.license". Uw ict organisatie heeft deze file van SDB gehad en moet centraal zijn opgeslagen.
Toevoegen van referenties in het referentiebeheer
De meeste klanten hebben de beschikking over een script "cpm4careonlinecredentials" om hun wachtwoord en user toe te voegen aan het referentiebeheer. Dit is een script wat om een user en ww vraagt, maar wat feitelijk het onderstaande op de laptop van de gebruiker zet.
Om verbinding te maken met de kubus of database, is het nodig om een userid en wachtwoord te koppelen aan de server naam die we per klant ter beschikking stellen.
de server namen zijn:
- sql.klant.cpm4careonline.nl
- ssas.klant.cpm4careonline.nl
waarbij "klant" dient te worden vervangen door de klantnaam die ook in de website url te vinden is.
Als deze nu worden gebruikt om verbinding te maken, wordt de naam van de gebruiker die is ingelogd op de pc gebruikt om de verbinding te maken (bijvoorbeeld "zorginstellingdomein\pfiege". Deze gebruikersnaam herkennen we niet aan de kant van CPM4Careonline i.c.m. database verbindingen. Er moet tegen de pc worden verteld dat als een servernaam van cpm4careonline wordt ingetypt, er een ander account moet worden gebruikt om verbinding te maken. Dit doen we met het referentiebeheer.
Op elke pc/laptop is het referentiebeheer/credential manager beschikbaar (klik op je windows knop en zoek naar "referentie ") waar deze twee referenties in moet worden gevoerd.
LET OP!!!!
Een veel gemaakte fout is om in het gebruikersnaam deel de gebruikersnaam van de eigen organisatie in te voeren, maar dit niet het geval. Het account is er eentje die aan SDB is aangeleverd en wij zelf moeten autoriseren. De gebruikersnaam en wachtwoord kan dus alleen maar door SDB worden gereset als de gebruiker het wachtwoord niet meer weet.
Een veel gemaakte fout is om de gebruiker of het wachtwoord te plakken vanuit de mail of andere bron. Hierdoor komt er soms een spatie mee die niet wordt weggehaald. Plak daarom altijd eerst in een kladblok, waardoor de spatie dan zichtbaar wordt als deze is mee gekopieerd.
Een veel gemaakte fout is om de :1433 achter de SQL server te vergeten.
Toevoegen van het uitgaande ip adres van de klant aan onze whitelist.
Vanwege onze nen7510 certificering hebben we ingesteld dat we niet van elke bron toestaan dat verbinding wordt gemaakt. Hiervoor maken we gebruik van een ip whitelist waar elke klantlocatie op moet staan.
Een extern ip adres kan worden gevonden door een internet browser te openen en te zoeken op "whats my ip" of "who am i" in (bijvoorbeeld) Google. Je ziet dan een aantal sites waar je kan controleren wat je uitgaande ip is. Deze sites geven je dan iets als
Het ip adres wat we nodig hebben voor onze whitelist is het ipv4 adres wat altijd een combinatie is van vier getallen, gescheiden met een punt.
Het laten toevoegen van een ip adres ligt bij ons intern (bewust) bij twee personen om de veiligheid te waarborgen. Het laten wijzigen/toevoegen van een ip adres kan alleen via een support call.
We registreren ook thuiswerkplekken bij klanten. Deze willen nog wel eens wijzigen afhankelijk van:
- wijzigen internet provider (bijvoorbeeld van Ziggo naar Odido of KPN)
- fysieke verhuizingen
- het veranderen van het internet modem
- netwerk aanpassingen van de internet provider
Controleer of de verbinding mogelijk is door deze powershell uit te voeren
Test-netConnection -computername sql.klant.cpm4careonline.nl -port 1433
Waarbij klant dient te worden vervangen door uw klantnaam.
De uitkomst zou dan iets moeten zijn als TcpTestSucceeded : True
Als de connectie wordt geblokt, dan komt er een false melding
(evt) het doorlaten van digitaal verkeer bij de klant.
Soms is het uitgaande verkeer ook beperkt. Als een klant een z.g. firewall gebruikt kan het zijn dat ondanks alle eerder genoemde stappen het niet mogelijk is om verbinding te maken. In dat geval kan met de eigen ict contact op worden genomen en worden doorgegeven dat er mogelijk communicatie wordt geblokkeerd op poorten 1433 (SQL) of 2383 (SSAS/kubus).
Verdere troubleshooting
Soms komt het voor dat de add in disabled is door Excel zelf. Meestal volgt dat op een melding dat er problemen zijn ontstaan met de add-in zoals hier onder in het schermprint staat (neem de tekst niet letterlijk over, want dit gaat over een andere add-in).

De klant heeft dan per ongeluk op de knop "yes" gedrukt en ziet vervolgens geen XLCubed add-in meer in het menu van Excel. Om deze weer aan te zetten heeft Excel de mogelijkheid om naar de "invoegtoepassingen" te gaan en dan voor de uitgeschakelde items te kiezen. Klik hierna op "start"
In het scherm wat dan verschijnt kan dan de add-in weer in worden geschakeld. Na het starten van Excel wordt de add-in ook weer gestart.