Medicatie
Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Medicatie.
Inrichten mate van bewijs contra-indicatie
Bij het vastleggen van een contra-indicatieaard moet de mate
van bewijs worden vastgelegd. De mate van bewijs geeft de voorschrijver
de mogelijkheid om aan te geven op basis waarvan de contra-indicatieaard bekend
is. Standaard worden vier waarden uitgeleverd:
- Anamnestisch
- Eigen observatie
- Labonderzoek
- Melding collega
Deze gegevens kunnen in de module worden aangepast of er
kunnen nieuwe worden toegevoegd. In het onderdeel medicatie staat
meer informatie over de contra-indicatieaard.
Inrichten klinische afdeling/groep en uitgiftepost
Alles met betrekking tot het (klinisch) uitdelen of afhalen
van medicatie kan ingericht worden onder de tegel 'inrichten klinische
afdeling/groep en uitgiftepost'. De inrichting wordt vastgelegd op een
combinatie van afdeling & groep. De afdeling & groep combinatie kan aan
de linkerkant van het scherm gekozen worden. Alleen die afdelingen &
groepen worden getoond waar een klinisch of opiaten behandelprogramma is
toegestaan. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te zoeken op de naam van
de afdeling of groep. De lijst wordt na zoeken teruggebracht tot alle
afdelingen & groepen die voldoen aan de zoekcriteria.
Na het selecteren van een afdeling & groep kunnen
onderstaande zaken ingericht worden.
Uitgiftemomenten
Wanneer een cliënt in een klinische setting verblijft en
medicatie krijgt uitgegeven dient dit op één of meerdere momenten op de dag te
gebeuren. Dit zijn de zogeheten uitgiftemomenten. Voor de betreffende afdeling
& groep kunnen één of meerdere uitgiftemomenten worden ingericht. Per
uitgiftemoment kunnen de volgende gegevens worden opgegeven:
- Soort: er zijn twee soorten uitgiftemomenten,
namelijk reguliere en overige uitgiftemoment. De overige uitgiftemomenten zijn
altijd gekoppeld aan een speciale activiteit op een bepaalde dag, bijvoorbeeld:
ontbijt, lunch, diner of slaapmedicatie. De lijst met soorten uitgiftemomenten
wordt door Impulse onderhouden.
- Uitgiftetijd: het tijdstip op de dag waarop de
medicatie uitgegeven wordt.
- Prioriteit: het inrichten van een prioriteit is
belangrijk bij het aanmaken van een nieuwe medicatievoorschrift. Bij het
voorschrijven worden de uitgiftemomenten namelijk automatisch gevuld met de
uitgiftemomenten op volgorde van prioriteit zoals ingericht. Krijgt een cliënt
bijvoorbeeld 2 maal daags 1 tablet (2D1T) en zijn deeltijden ingericht om 08:00
uur (prio 1), 17:00 uur (prio 2) en 13:00 uur (prio 3) dan worden de
uitgiftemomenten voor dit betreffende voorschrift automatisch gevuld met 08:00
uur en 17:00 uur.
- Een prioriteit mag maar één keer voorkomen per afdeling
& groep.
- Uitgiftetijden van het soort regulier moeten geprioriteerd
worden, terwijl dit bij overige uitgiftemomenten niet verplicht is, maar wel is
toegestaan.
Apotheek
Voor de afdeling & groep kan vastgelegd worden wanneer
de apotheek de medicatie komt afleveren. Wanneer deze informatie is ingericht
wordt voor een klinisch opgenomen cliënt op het voorschrift de apotheek
automatisch gevuld en daarnaast de startdatum van het voorschrift bepaald aan
de hand van de eerstvolgende leveringsdag en -tijd. De volgende bedrijfsregels
zijn van toepassing:
- Op een bepaalde datum kan altijd maar één apotheek actueel
zijn bij een afdeling & groep.
- De leveringstijden mogen elkaar niet overlappen op een
bepaalde datum. Het is dus niet mogelijk om vanaf 01-01-2016 op de maandag twee
leveringstijden in te richten om 18:00 uur. Een leveringstijd om 17:00 uur en
één om 18:00 uur is wel mogelijk.
- Apotheekhoudende instanties - Bij de verstrekker kunnen ook
apotheekhoudende instanties worden geselecteerd.
Aanwezigheidsduur cliënt tijdens uitgifte of afhalen
Voor het uitgeven of afhalen van medicatie kan een
gemiddelde aanwezigheidsduur van de cliënt worden ingericht. Deze
aanwezigheidsduur wordt gebruikt om de lengte van de afspraak te bepalen die
wordt gegenereerd in de agenda van de afdeling & groep voor het uitgeven of
afhalen van medicatie. Zijn er voor het uitgiftemoment op maandag om 17:00 uur 5
cliënten die medicatie uitgedeeld krijgen en is de gemiddelde uitgifteduur 5
minuten, dan wordt een afspraak in de agenda geplaatst met een lengte van 25
minuten (van 17:00 tot 17:25 uur).
Afhaalschema
Naast dat voor klinische cliënten medicatie op locatie wordt
uitgedeeld kunnen cliënten ook langskomen om de medicatie af te halen. Dit gaat
via een afhaalschema. Een vooraf ingericht schema die overkoepelend is aan de
afdeling & groep kan gekoppeld worden aan één of meerdere afdelingen
& groepen. Het afhaalschema kan vervolgens gekozen worden wanneer de cliënt
een voorschrift krijgt en op de betreffende afdeling & groep een
behandeling ontvangt.
Een nieuw afhaalschema kan worden ingericht door op de knop
"toevoegen/wijzigen afhaalschema's" te klikken. In het scherm dat nu
opent dient eerst een afhaalschema te worden ingericht met de volgende
gegevens:
- Naam afhaalschema: het is belangrijk dat hier een
duidelijke naam wordt gekozen. Op de naam wordt namelijk gezocht bij het kiezen
van een afhaalschema op het voorschrift van een cliënt.
- Frequentie: de frequentie waarin het afhaalschema
herhaald wordt. Wordt het schema bijvoorbeeld 1x in de 2 weken herhaald en is
ingericht dat de afhaaldagen in het schema op maandag en donderdag om 10:00 uur
zijn dan komt de cliënt dus in de ene week op maandag en donderdag langs om de
medicatie af te halen en in de daaropvolgende week komt de cliënt niet langs en
neemt deze de medicatie in vanuit de afgehaalde hoeveelheid medicatie.
Per afhaalschema kunnen vervolgens één of meerdere
afhaalmomenten worden ingericht. Een afhaalmoment is de combinatie van een dag
in de week (maandag t/m zondag) gecombineerd met een tijd. Het is niet
toegestaan om bij een afhaalschema twee keer hetzelfde afhaalschema met een dag
en tijd in te richten.
Tips
In sommige gevallen worden de afspraken niet gegenereerd.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Let op:
- De activiteiten die gekoppeld zijn aan het afhalen of
uitdelen (zie ook medicatie inrichting algemeen) moeten toegestaan zijn bij het
behandelprogramma van de cliënt waarbij wordt voorgeschreven.
- Het afspraaktype medicatieverstrekking moet toegestaan zijn
bij activiteiten gekoppeld aan het afhalen of uitdelen.
- Het vinkje 'contacten' moet zijn aangevinkt bij het
behandelprogramma van de cliënt.
Controletermijn medicatieopdracht
Inrichten controletermijn
Omdat medicatieopdrachten oneindig kunnen doorlopen is het
voor de arts noodzaak om één keer in de zoveel tijd de medicatieopdracht te
controleren. In dit scherm kan daarom per prescriptie- of handelsmiddel worden
ingericht wat de betreffende termijn is voor de signalering. Wordt bijvoorbeeld
ingericht dat 'Abacavir tablet FO 300mg' een controletermijn heeft van 10 dagen
dan wordt een aantal dagen na de start van de medicatieopdracht een knop
getoond in het medicatieoverzichtscherm dat de medicatieopdracht gecontroleerd
dient te worden.
Wanneer een medicatieopdracht wordt aangemaakt en voor het
middel is geen specifieke controletermijn ingericht dan wordt teruggevallen op
de default controletermijn. Deze default controletermijn wordt standaard
uitgeleverd met de waarde '0' dagen. In dat geval hoeven medicatieopdrachten
dus niet gecontroleerd te worden. Wanneer voor het specifieke middel uit het
voorschrift geen controletermijn is ingericht en de default controlertermijn is
20 dagen dan zal de medicatieopdracht dus 20 dagen na start van het voorschrift
gecontroleerd moeten worden.
Van de ingerichte controletermijn is door de arts altijd af
te wijken door deze te wijzigen tijdens het invoeren van het voorschrift.
Signalering controletermijn
Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om in te richten
hoeveel dagen voordat de controletermijn verstrijkt de controle in de
signalering van de behandelaar en de controleknop in de module verschijnt. Is
de eerstvolgende controledatum bijvoorbeeld over 5 dagen en is in de
signalering de controletermijn ingesteld op 6 dagen dan zal de behandelaar de
controle dus in zijn signalering zien. Is de signalering controletermijn echter
4 dagen dan zal de behandelaar het middel vandaag nog niet in de signalering zien,
maar zal deze pas morgen verschijnen.
Medicatie inrichting algemeen
Alle inrichting die niet valt onder één van de vorige
onderdelen kan worden ingericht onder de 'medicatie inrichting algemeen'. Het
betreffen hier vaak zaken die overkoepelend zijn voor de gehele module of
organisatie.
Voorschrijven
Voor het voorschrijven kunnen de volgende instellingen
worden aangepast:
- Nieuw voorschrift standaard aanmaken als type: geeft
aan welk type voorschrift er aangemaakt moet worden bij binnenkomst van het
voorschrijfscherm. Het komt namelijk voor dat zorginstellingen die zelf niet
mogen voorschrijven toch bij willen houden welke middelen de cliënt
voorgeschreven heeft gekregen door externen. Standaard staat deze instelling op
'intern', maar deze is dus ook aan te passen naar 'extern'.
- Mag er Belgische medicatie voorgeschreven worden:
geeft aan of er volgens de Nederlandse lijst met geneesmiddelen (G-standaard
met PRK / HPK nummers) voorgeschreven kan worden of dat er gebruik gemaakt
wordt van de Belgische lijst (CNK nummers). Wanneer gekozen wordt voor
Belgische geneesmiddelen zal er geen controle plaatsvinden op
contra-indicaties, pseudodubbel medicatie, interacties en dosering.
Verstrekken
Voor verstrekken kunnen de volgende instellingen worden
aangepast:
- Activiteit bij uitdeelronde: geeft aan welke
activiteit de agenda afspraak moet hebben bij het uitdelen van medicatie binnen
de instelling. Deze activiteit is één keer in te richten en is daarna niet meer
aan te passen. Daarnaast mag deze activiteit niet hetzelfde zijn als de activiteit
bij afhalen.
- Activiteit bij afhalen: geeft aan welke activiteit
de agenda afspraak moet hebben wanneer cliënten de medicatie bij de instelling
komen afhalen. Deze activiteit is één keer in te richten en is daarna niet meer
aan te passen. Daarnaast mag deze activiteit niet hetzelfde zijn als de
activiteit bij uitdelen.
- Medicatieverstrekking debug loggen: wanneer er
problemen zijn met de medicatieverstrekking kan deze optie aangezet worden om
meer debuginformatie te loggen. Omdat deze optie veel debuginformatie oplevert
is het verstandig deze alleen aan te zetten op de testomgeving. De informatie
is terug te vinden in het scherm 'logboek meldingen' te vinden onder beheer
-> logboek.
- Genereer verstrekkingen voor x dagen vooruit in
nachtelijke job: geeft aan voor hoeveel dagen in de toekomst de nachtelijke
job medicatieverstrekkingen dient te controleren en genereren in de nachtelijke
job. Staat het aantal dagen bijvoorbeeld op 28 dagen dan zullen er voor 28
dagen vooruit verstrekkingen aanwezig zijn in de agenda. Iedere nacht bij het
draaien van de job wordt er één dag aan verstrekkingen toegevoegd aan de agenda
en worden de overige 27 dagen gecontroleerd en eventueel aangepast.
- Genereer verstrekkingen voor x dagen vooruit bij
definitief maken: geeft aan voor hoeveel dagen in de toekomst
medicatieverstrekkingen aangemaakt moeten worden bij het definitief maken van
het voorschrift. Omdat het aanmaken en controleren van verstrekkingen een
complex proces is kan het bij het definitief maken even duren voordat het
voorschrift definitief is. Om de wachttijd voor de voorschrijver te beperken
kan ervoor gekozen worden om bijvoorbeeld maar 1 of 2 dagen aan verstrekkingen
aan te maken.
- Aantal dagen terug verplaatsen: Het aantal
dagen die de vanaf-datum bij het verplaatsen van verstrekkingsmomenten terug
kijkt vanaf de systeemdatum.
- Aantal dagen vooruit verplaatsen: Het aantal
dagen die de tm-datum bij het verplaatsen van verstrekkingsmomenten verder
kijkt vanaf de systeemdatum.
Rollen
Rollen:
|
Omschrijving:
|
MEDICATIE_ONDERHOUD
|
Geeft toegang tot de
module medicatie-onderhoud met lees- en schrijfrechten.
|
MEDICATIE_ONDERHOUD_LEES
|
Geeft toegang tot de
module medicatie-onderhoud met leesrechten.
|