Ziekmelden
Via het ziektedossier van de medewerker kan een nieuwe ziekmelding toegevoegd worden.
Linksonder staat een + om een ziekmelding toe te voegen.
Door op ziekmelding toevoegen te klikken verschijnt er een pop up.
Bij herstel wordt het percentage van het herstel ingevuld of het aantal uur, als de medewerker volledig ziek is dan is er 0% of 0 uur herstel.
Vervolgens wordt de peildatum ingevuld, dit is de datum waarop de medewerker ziek is gemeld.
Bij verwachte hersteldatum kan de datum worden ingevuld wanneer wordt verwacht dat de medewerker weer aanwezig is. Let op dit is een verwachte herstel datum en dus niet de daadwerkelijke herstel datum.
Selecteer een reden (Op organisatieniveau kan bepaald worden of reden ingevoerd mag worden of niet. Het kan dus zijn dat er geen reden geselecteerd kan worden)
Geef aan wat de klachten zijn (Op organisatieniveau kan bepaald worden of de klachten ingevoerd mogen worden of niet. Het kan dus zijn dat er geen klachten ingevoerd kunnen worden).
Er kan eventueel een opmerking worden toegevoegd.
Door op de knop ‘Opslaan’ te klikken wordt de ziekmelding toegepast.
Zodra er op opslaan is geklikt, zal de ziekmelding verwerkt worden.
In de planning is nu een rode balk te zien tot de verwachte hersteldatum
Als er op de dienst geklikt wordt, dan heeft deze de status ziekte en kan er aangegeven worden of de dienst eventueel vervangen moet worden.
Let op: als een ziekmelding op 9:00 uur staat dan kan er voor 9:00 uur niet een dienst op status ziek gezet worden.
Ziekmelding in het verleden
Er kan in het verleden een ziekmelding gedaan worden, ook als de dienst al is goedgekeurd.
Het invoeren van de ziekmelding heeft dan echter geen gevolgen voor de status van de uren in de urenverwerking.
De goedgekeurde uren dienen handmatig op de status ‘ziek’ gezet te worden.
Het is niet mogelijk om een ziekmelding in te voeren in het verleden wanneer er al een ziekmelding in het systeem staat met een latere datum.
Het systeem geeft dan een foutmelding aan.
Om dit op te lossen, kunnen de volgende stappen gevolgd worden:
Stap 1: De ziekmelding moet eruit gehaald worden.
Stap 2: Een nieuwe ziekmelding moet gedaan worden met de juiste startdatum.
Stap 3: De datum die nog niet op status ziek stond en wel al was goedgekeurd, moet via de urenverwerking op status ziek gezet worden om zo te zorgen dat de rapportages goed komen te staan.
In het werknemersportaal en managementportaal is dit niet zichtbaar, maar wel in de rapportages.
Ziekmelding wijzigen
Onder het tabblad “Ziekte” is het ziektedossier zichtbaar. Hier staan alle ingevoerde ziekmeldingen.
Klik op de openstaande ziekmelding.
Door middel van het potloodje rechts kan je de ziekmelding aanpassen.
Ziekmelden van een oproeppool medewerker
Een medewerker welke is ingezet via de oproeppool kan via de planning en i ziekgemeld worden.
De diensten die via de oproeppool ingeroosterd stonden, worden automatisch teruggezet in de oproeppool.
Dit gebeurt tot het eind van de verwachte hersteldatum.
Let op: als de ziekmelding verwijderd wordt, dan worden de diensten teruggezet naar de medewerker en de oproeppool diensten blijven open staan. Indien deze vervangende dienst niet meer nodig is dient deze uit de oproeppool verwijderd te worden.
Ziektedossier
Onder tabblad personeel en dan ziekte, is het ziektedossier van de medewerker in te zien.
Ook vanuit de planning is het mogelijk om het ziektedossier te bekijken.
Klik in de planning, links op de i van de medewerker
In de pop-up kun je nu kiezen voor ziektedossier