Zorgpaden Instellen

Zorgpaden Instellen

ZORGPAD(EN) INSTELLEN

Binnen Asterisque is het mogelijk om te werken met een Zorgpad. U kan dit Zorgpad zelf in te stellen zodat het past bij de workflow in uw organisatie.


Het aanmaken van een Zorgpad doet u bij "Instellingen".


Figuur 1: Instellingen

Druk op het tandwiel icoontje linksonder om naar instellingen te gaan:

  1. Onderstaande scherm verschijnt. Klik hier op knop 'Zorgpaden'.


Figuur 2: Overzicht instellingen


  1. Onderstaande scherm verschijnt. Klik hier op knop 'Modules'.


Figuur 3: Overzicht zorgpaden


Vervolgens ziet u de beschikbare opties, met deze opties kunt u het Zorgpad gaan indelen.


Figuur 4: Zorgpad menu


Een zorgpad is opgebouwd op de volgende manier.

Fase (U kunt meerdere fases hebben) 

Groepen (U kunt meerdere groepen in een fase hebben) \ splitsingen

3  Activiteiten (U kunt meerdere activiteiten in een groep hebben)

4  Afhankelijkheden en Meldingen. (deze worden op een activiteit geplaatst)


Figuur 5: Onderdelen zorgpad


Selecteer het knopje "fase" en sleep dit naar het "groene plusteken" onder de kop Zorgpaden.

U ziet dan dat het hokje waar het plusteken in staat groen wordt, dat betekend dat u de muisknop kunt los laten en de fase hier kan worden aangemaakt. Wanneer het veld rood wordt, betekent dat  de actie die u wilt uitvoeren niet mogelijk is.


Wanneer u de fase hier toevoegt, krijgt u een pop up in beeld waar u de titel kunt invullen voor deze fase. De eerste fase begint altijd met een groep met daarin de BSN check of het registreren van de patiënt. Hier kunt u dan nog acties en meldingen aan toevoegen.


In een fase kunt u meerdere groepen aanmaken wanneer dat wenselijk is.

Tevens kunt u zoveel fases aanmaken als u wilt en de acties en meldingen kunnen ook zo vaak worden toegevoegd als wenselijk is.


Wanneer u het Zorgpad (of paden) heeft aangemaakt drukt u rechtsonder op ‘Activeren’ en kunt u dit scherm afsluiten. Nu kunt u het zorgpad gaan gebruiken. Wanneer u het zorgpad wilt aanpassen kan dit gewoon, de aanpassing wordt doorgevoerd op het moment dat u op ‘Activeren’ drukt.


Aantal punten waar u op moet letten tijdens het maken van het Zorgpad:


  1. Niet met meerdere gebruikers tegelijk het Zorgpad aanmaken.
  2. Een Zorgpad wordt als volgt opgebouwd, Fase(s) - Groep(en) - Activiteit(en)
  3. Lege fases en groepen worden niet opgeslagen. Er moet tenminste één activiteit in staan.
  4. Wanneer u een pad aanpast, is het nieuwe pad alleen geldig voor nieuwe patiënten vanaf dat moment. Patiënten waarbij al een zorgpad gevolgd wordt, blijven ook dat zorgpad volgen.
  5. De eerste fase en groep begint altijd met de BSN check, deze wordt ook automatisch hierin gezet.
  6. Documenten kunnen in Asterisque pas geüpload worden als er een behandelplan is.
  7. Een nieuw of aangepast zorgpad is pas actief nadat op ‘Activeren’ gedrukt is.
  8. Werk het pad / de paden eerst (op bijv. papier) uit zodat u makkelijker het pad kunt aanmaken.
  9. Een splitsing kan alleen aan een groep met activiteiten gekoppeld worden.
  10. U kunt een (kopie)template alleen gebruiken van splitsing naar splitsing,  deze splitsingen dienen op hetzelfde niveau te staan.

Hieronder worden de optieknoppen beschreven.


Figuur 6: Optieknoppen


Fase: Binnen een Zorgpad kunnen meerdere fases worden aangemaakt. Bij deze Fases geeft u aan in  welke modulaire fase de patiënt zich bevindt, Diagnostische, Behandel, of Controlefase. (Is alleen van toepassing bij disciplines waarbij modules geregistreerd dienen te worden)


Splitsing: Dit is een oude functionaliteit die we afraden om te gebruiken


Afhankelijk Actie: Sommige groepen of acties mogen pas uitgevoerd worden als een voorgaande actie of groep is afgehandeld. U kunt deze afhankelijkheden toevoegen aan zo'n actie. Op die manier is het niet mogelijk om iets te vergeten of over te slaan. Een afhankelijkheid toevoegen of aanpassen kan door deze knop naar de bewuste activiteit te slepen. U herkent een actie waar een afhankelijkheid op zit door een icoontje van een paperclip links boven in de hoek van de actie.


Afhankelijk EPD Datum veld: Via deze afhankelijkheid maakt u een actie afhankelijk van een Datum die wordt aangegeven in een EPD of Vragenlijst veld.


Groep: Binnen een fase dient altijd eerst een groep aangemaakt te worden en in die groep worden de acties en meldingen geplaatst.


Patiënten Doelgroepen: Via deze knop voegt u de splitsing toe voor de behandel doelen binnen de module registratie. Hiermee bepaalt u het behandeldoel dat van belang is binnen het Zorgpad. (Is alleen van toepassing bij disciplines waarbij modules geregistreerd dienen te worden)


Template: Wanneer u een bepaald pad heeft aangemaakt dat u vaker wilt gebruiken binnen andere paden, kunt u deze opslaan als Template. Vervolgens via de knop Template kunt u deze toevoegen aan een bepaalde splitsing zodat het pad wat u als template heeft opgeslagen hier ingevuld wordt.

U vinkt een splitsing aan en klikt op Opslaan als Template. 


BehandelplanHier geeft u aan welk behandeltraject de patiënt gaat doorlopen en aangemaakt dient te worden op dat moment.


Document: Met deze actieknop kunt u aangeven welk document op een bepaald moment in het Zorgpad moet worden aangemaakt of geüpload. 


Pauzeren: Met deze actieknop kunt u een pad op een vast punt laten stoppen, de telling van de dagen loopt dan niet door.


Patiënt inactief maken: Via deze Actie kunt u een patiënt inactief maken in Asterisque. Het zorgpad wordt dan beëindigd bij deze patiënt.


Klantenportaal: Met deze actieknop kunt u via het zorgpad een klantenportaal aanmaken voor een patiënt.


EPD: Met deze actieknop kunt u aangeven welk EPD op een bepaald moment in het Zorgpad moet worden ingevuld.


Vragenlijst: Met deze actieknop kunt u aangeven welke Vragenlijst op een bepaald moment in het Zorgpad moet worden ingevuld.


Metingen: Met deze actieknop kunt u aangeven welke Meting op een bepaald moment in het Zorgpad moet worden ingevuld.


Koppel relatie: Via Koppel Rol kunt u een CRM contact koppelen aan de patiënt.


Vragen Selectie: Hiermee kunt u een selectie vragen van een EPD, Vragenlijst of Meting selecteren die moet worden ingevuld bij de patiënt. (U dient wel het EPD, Vragenlijst of Meting dat hiervoor nodig is eerst in het zorgpad te verwerken, wanneer u daarna deze actie toevoegt wordt het EPD, Vragenlijst of Meting gezien als automatisch afgerond)


Planning: Hier geeft u aan op welk moment de planning gemaakt moet worden in het zorgpad. U kunt ook al een aantal criteria aangeven zoals hoeveel behandelingen en welke disciplines er gepland moeten worden per week en binnen hoeveel weken. Het Zorgpad is automatisch gekoppeld aan de planmodule waardoor deze dus voor u zoekt waar plek is in de agenda om de afspraken in te plannen. (Hiervoor dienen wel de agenda instellingen en locatie gegevens gevuld te zijn).



Figuur 7: Planning


Melding: Via deze knop kunt u een melding toevoegen aan een fase, groep of actie. Deze meldingen kunnen dan bijvoorbeeld als Taak bij bijv. de zorgcoördinator binnenkomen zodat deze weet wat er moet gebeuren. 


Taken: U kunt bij iedere actie ook een taak toevoegen. Deze taak wordt direct verstuurd zodra deze actie beschikbaar is en komt dan in het "bakje" Toekennen Taken. Dit kunt u vinden op de begin pagina van Asterisque en vanuit hier kunnen deze taken aan een gebruiker worden toegewezen binnen het programma. Deze ziet de taak dan bij "Mijn Taken" op het scherm verschijnen. De taak kunt u invullen door het hokje aan te vinken onder aan het schermpje, zie Figuur hieronder voor het voorbeeld.



Figuur 8: Document


Medisch traject: Met deze actie heeft u de mogelijkheid om een medisch traject te openen of te sluiten. (een medisch traject is dus de duur van het daadwerkelijke behandeltraject, dus de tijd dat iemand in behandeling is).


Offerte: Middels deze actie heeft u de mogelijkheid om een template te selecteren en deze tevens digitaal te ondertekenen.


Bibliotheek: Hier kunt u documenten welke via de bilbiotheekfunctie worden geüpload via het zorgpad vrijgeven. Ook wordt het document automatisch vrijgegeven op het klantenportaal.


Einde zorgpad: Met deze knop kunt u het zorgpad de status ‘Einde zorgpad’ meegeven.


Dagboek: Middels de ‘dagboek’ actie kunt u een dagboek beschikbaar stellen aan een patiënt. Deze is door de patiënt in te vullen op het klantenportaal


Koppel aan afspraak: Met de functie ‘Koppel afspraak’ kunt u uw patiënten twee dagen voor een afspraak automatisch een herinnering per e-mail sturen. Een andere mogelijkheid is dat u deze functie kunt gebruiken om bijvoorbeeld vragenlijsten zeven dagen voor de afspraak in het klantenportaal vrij te geven. 


Het Zorgpad in Actie:

Wanneer u een Zorgpad heeft aangemaakt en u voegt een nieuwe patiënt toe dan ziet u bij de NAW-gegevens van de patiënt, bovenaan de pagina dat het Zorgpad daar direct geopend wordt.

Door te klikken op de knoppen kunt u de volgende acties uitvoeren en zo het pad volgen, zodat u zeker weet dat alles in een traject afgehandeld  is.

Hieronder een voorbeeld van hoe dit uitziet.


Figuur 9: Zorgpad acties


MEDISCH TRAJECT


Het is nu mogelijk om een medisch traject toe te voegen bij een patiënt. Een medisch traject is de duur van de daadwerkelijke behandeling (dus de tijd dat iemand in behandeling is), begindatum is de (start van behandeling, dit is bij klinieken divers. De begindatum kan bijvoorbeeld de eerste telefonische screening zijn met de patiënt en de einddatum kan na de follow-ups zijn. Dit is bij elke kliniek anders. Een medisch traject is niet te vergelijken met een DBC, omdat een DBC geopend wordt bij het eerste fysieke contactmoment en gesloten wordt na officiële sluitregels. Een medisch traject kan langer of korter duren dan 1 of meerdere subtrajecten.


Een medisch traject bestaat dus uit een begindatum en een einddatum. Een patiënt kan maar 1 medisch traject tegelijkertijd hebben maar medische trajecten kunnen elkaar wel opvolgen.


Een medisch traject wordt bij een kliniek vaak op een vast moment gestart. Om het medisch traject vast te leggen zal dit dus door de gebruiker zelf moeten kunnen worden vastgelegd of het zou bijvoorbeeld door het zorgpad moeten worden gefaciliteerd. Hieronder zal uitgelegd worden hoe een medisch traject toegevoegd kan worden via het zorgpad.


  1. Klik op ‘Instellingen’.  


Figuur 1: Instellingen


  1. Klik op ‘Zorgpaden’. Daarna op ‘zorgpad’. 


Figuur 2: Overzicht instellingen



Figuur 2: Overzicht zorgpaden 


  1. U kunt zien dat er een nieuwe optie is toegevoegd genaamd ‘Medisch traject’. Sleep die optie naar de groep ‘Medisch traject’.  


Figuur 3: Zorgpad medisch traject


  1. Vul een titel in en selecteer bij ‘Type actie’ ‘Start actie’. Verder kunt u het ‘Aantal dagen’, ‘Disciplines’ en ‘Locaties’ naar wens invullen. 


  1. Het is ook mogelijk om in te stellen dat het medisch traject automatisch gestart wordt. Vink ‘Automatisch’ aan om dat te activeren. 


  1. Klik vervolgens op ‘Voeg toe’. 


Figuur 4: Nieuwe actie toevoegen


  1. Het medisch traject startdatum is nu toegevoegd aan het zorgpad. 


Figuur 5: Medisch traject


  1. U kunt het medisch traject nu verder inrichten. Zodra alles ingericht is, dan moet er nog een medisch traject einddatum toegevoegd worden aan het zorgpad. Door die actie toe te voegen zorgt u ervoor dat het medisch traject wordt gesloten nadat alle andere acties zijn uitgevoerd.



Figuur 6: Medisch traject


  1. Vul een titel in en selecteer bij ‘Type actie’ ‘Eind actie’. Verder kunt u het ‘Aantal dagen’, ‘Disciplines’ en ‘Locaties’ naar wens invullen. 


  1. Het is ook mogelijk om in te stellen dat het medisch traject automatisch beëindigd wordt. Vink ‘Automatisch’ aan om dat te activeren. 


  1. Klik vervolgens op ‘Voeg toe’. 



Figuur 7: Nieuwe actie toevoegen


  1. De nieuwe actie is toegevoegd aan het zorgpad.


  1. Zodra het zorgpad klaar is kunt u het zorgpad activeren door op ‘Activeren’ te klikken. 


Figuur 8: Medisch traject zorgpad


We gaan het zorgpad nu toevoegen bij onze testpatiënt P. test Peters.


  1. Klik op ‘Patiënten’. 


Figuur 9: Patiënten


  1. Klik in het patiëntenoverzicht op de naam van de betreffende patiënt. In ons voorbeeld is dat testpatiënt P. test Peters.


Figuur 10: Patiëntenoverzicht


  1. U ziet dat het medisch traject zorgpad nu bij de patiënt is toegevoegd. Klik op ‘Medisch traject’. 


Figuur 11: Medisch traject zorgpad



  1. Het medisch traject is nu gestart.


Figuur 12: Medisch traject zorgpad


  1. Klik op ‘Behandeltraject’.


Figuur 13: Behandeltraject


  1. U kunt zien dat er nu een kolom is toegevoegd voor de medische trajecten.


Figuur 14: Medisch traject


Het medisch traject kan op 2 manieren gesloten. Het kan handmatig of via het zorgpad.


  1. Klik op het potloodicoontje om het medisch traject handmatig te sluiten. 


Figuur 15: Medisch traject wijzigen


  1. Het volgende pop-up venstertje verschijnt. Vul een einddatum in en klik op ‘Opslaan’. 


Figuur 16: Medisch traject wijzigen


  1. Het medisch traject is gesloten.


Figuur 17: Medisch traject sluiten


Het medisch traject kan ook aan de hand van het zorgpad gesloten worden. Ga terug naar de NAW-gegevens van de patiënt.


  1. In het zorgpad staat een actie ‘Medisch traject sluiten’. Klik op de actie. 


Figuur 18: Medisch traject gesloten


  1. De actie is nu afgerond en het medisch traject is gesloten. 


Figuur 19: Medisch traject sluiten



HANDLEIDING ZORGPAD ACTIES VRIJGEVEN


Deze nieuwe functie zorgt ervoor, wanneer ingeschakeld, dat de gebruiker zorgpad acties kan vrijgeven door middel van het icoontje naast de zorgpad actie. Voorheen kon dit alleen uitgevoerd worden door de Helpdesk van Asterisque. 


  1. NIEUWE AUTORISATIEROL 


Met de nieuwe autorisatierol is het mogelijk om de zorgpad acties vrij te geven. 


  1. Klik op ‘gebruikers’


Figuur 1: Gebruikers


  1. Klik op ‘gebruikersrollen’













Figuur 2: Gebruikersrollen


  1. Voor alle rollen onder het kopje ‘Zorgpad’ is de taak ‘Zorgpadacties vrijgeven’ zichtbaar. 


Figuur 3: Autorisaties 


  1. Vink deze taak aan en klik op opslaan.


  1. VRIJGEVEN VAN ZORGPAD


  1. Er verschijnt een icoontje naast de actie om een zorgpad actie vrij te kunnen geven. 


Figuur 1: Zorgpad 


  1. Als er aan de zorgpad actie die u wilt vrijgeven afhankelijkheden zitten, dan krijgt u een melding: ‘Kan zorgpad actie niet vrijgeven i.v.m. afhankelijkheden andere zorgpad acties’. 



Figuur 2: Notificatie 


  1. LOGGING

Alle acties die worden gedaan bij een patiënt worden gelogd. Zo ook het vrijgeven van een zorgpadactie.

Wanneer u en zorgpactie vrijgeeft zal dit worden weergegeven in het logboek van de patiënt.


  1. Klik op ‘patiënten’ en selecteer een patiënt.


  1. Klik op ‘Logboek’


Figuur 1: Logboek 

U krijgt vervolgens een overzicht van alle acties die door gebruikers zijn uitgevoerd bij de betreffende patiënt. Een voorbeeld daarvan ziet u in Figuur 2. 



Figuur 2: Logboekoverzicht 


Er wordt in dit overzicht weergegeven wanneer een gebruiker poogt een zorgpadactie vrij te geven en dit ook daadwerkelijk heeft gedaan.



Figuur 3: Poging tot zorgpadactie vrijgeven 


Het daadwerkelijk vrijgeven van een zorgpadactie ziet als volgt uit:



Figuur 4 : Vrijgegeven zorgpadactie 


PLANNINGSACTIES IN ZORGPAD TEGELIJK OP N.V.T. ZETTEN.


Het is vanaf nu mogelijk om meerdere planningsacties tegelijk op N.V.T. te zetten.

Dit maakt het voor u als gebruiker veel gemakkelijker wanneer u meerdere planningsacties wenst te annuleren.

Om dit te doen gaat u in het zorgpad naar een planningsactie. In de zorgpadactie klikt u op het ‘module actie’ icoontje.


  1. Klik op ‘module acties’.


Figuur 1: Module acties


U krijgt vervolgens een overzicht van de actieve weken en alle planningsacties die zich hierin bevinden. In ons voorbeeld nemen wij week ‘04-11’. Klik vervolgens op het ‘select all’ icoontje.


Figuur 2: overzicht van alle planning acties met selectie voor alle acties


  1. Klik op ‘select all’.

U ziet vervolgens dat alle checkboxes vóór de acties worden aangevinkt.


Figuur 3: Alle geselecteerde acties 

U ziet vervolgens dat alle acties zijn geselecteerd.


  1. Klik vervolgens op ‘annuleren.


Figuur 4: Annuleren van alle acties.

Er wordt een pop-up getoond welke u vraagt of u er van zeker bent dat u de afspraken niet wilt inplannen.


Figuur 5: Bevestiging 

Klik hier op ‘ja’


U ziet vervolgens bij alle zojuist geannuleerde acties het veld ‘N.V.T. reden’ verschijnen.

Hierin kunt u de reden invullen waarom u de acties op N.V.T wilt zetten.


Figuur 6: N.V.T. reden 

U kunt alle geannuleerde acties ook weer individueel terugzetten zodat ze weer open komen te staan.


ZORGPAD FILTERMOGELIJKHEID 


Bij veel klinieken wordt er gebruik gemaakt van meerdere specialismes in een zorgpad. In het zorgpad kunnen dus diverse modules toegevoegd worden, die specialisme specifiek zijn. Een patiënt kan dus actief in verschillende specialismes behandeld worden. Dit kan er voor zorgen dat het zorgpad onoverzichtelijk wordt. In de Q2 is het nu mogelijk om te filteren per specialisme. Hieronder laten we zien hoe het gefilterd kan worden.


  1. Ga naar de NAW gegevens van een patiënt.


Figuur 1: NAW gegevens patiënt


  1. Boven het zorgpad ziet u de specialismes staan waarin de patiënt actief behandeld wordt. 


Figuur 2: Specialismes


  1. U kunt nu filteren op de specialismes. De specialismes die u niet zichtbaar wilt hebben in het zorgpad vinkt u uit. 


  1. In ons voorbeeld willen wij dat alleen de acties van het specialisme ‘Revalidatie Tweedelijns activiteiten’ zichtbaar zijn, daarom vinken wij de rest van de specialismes uit.


  1. Nu zijn alleen de zorgpadacties van Revalidatie Tweedelijns activiteiten zichtbaar. 



Figuur 3: Specialisme Revalidatie Tweedelijns activiteiten


ACTIEVE ZORGPADMODULE


Bij veel klinieken wordt er gebruik gemaakt van lange zorgpaden bestaande uit meerdere modules. Voor de gebruiker is het vaak onoverzichtelijk in welke module hij of zij zicht bevindt. In de Q2 is het inzichtelijk gemaakt welke acties bij welke module horen. Op deze manier kan een gebruiker snel herkennen in welke module de patiënt zich bevindt. Hieronder laten wij zien hoe de nieuwe functies precies uitziet.


  1. Ga naar de NAW gegevens van een patiënt.


Figuur 1: NAW pagina


  1. U kunt zien dat het zorgpad nu opgedeeld is. Tussen elke module staat een streep, na elke streep begint dus een nieuwe module.  


  1. U ziet hieronder 2 strepen staan. Eerste streep geeft aan waar de module begint en de laatste streep geeft aan waar de module eindigt. 


  1. Onderstaande patiënt bevindt zich momenteel in ‘Module 1’.


Figuur 2: Module 1


  1. U bevindt zich dus in ‘Module 1’. Wilt u maar de vorige module of naar de volgende module. Dan kunt u onder het zorgpad klikken op ‘Vorige module’ of ‘Volgende module’.


Figuur 3: Vorige of volgende module


  1. Klik op ‘Gekozen modules’ als u wilt zien welke modules de patiënt in zijn zorgpad heeft.


Figuur 4: Gekozen modules


  1. Rechts ziet u alle modules verschijnen die bij de patiënt zijn toegevoegd. Wanneer een module is afgerond staat er een groen vinkje achter, zie ‘Module 2’.


Figuur 5: Gekozen modules


  1. Afgeronde modules worden automatisch dichtgeklapt in het zorgpad. Wilt u de module alsnog bekijken, klik dan op de vergrootglas met het plus-teken erin. 


Figuur 6: Afgeronde module openklappen


  1. De afgeronde module is nu open geklapt. Wilt u de module wederom dichtklappen. Klik dan op de vergrootglas met het min-teken erin.


Figuur 7: Afgeronde module


OMSCHRIJVING BIJ AFSPRAAK INPLANNEN AANPASSEN 


Bij het inplannen van afspraken kunt u vanaf nu ook omschrijvingen via zorgpad toevoegen. Dit betekent dat als een patiënt specifieke vragen heeft tijdens het inplannen van een afspraak, dat deze vragen in de omschrijving kunnen worden vermeld. De arts met wie de patiënt een afspraak heeft, is dan alvorens de patiënt komt, hiervan op de hoogte. 


  1. Klik linksonder op het icoon ‘Instellingen’. 


Figuur 1: Instellingen


  1. Klik in het volgende scherm op ‘Zorgpaden’.


Figuur 2: Overzicht instellingen


  1. Klik op ‘Zorgpad’.


Figuur 3: Zorgpadinstellingen

  1. Bij de activiteit ‘intake inplannen’ kunt u onder aan het venster een omschrijving toevoegen.


Figuur 4: Omschrijving toevoegen bij activiteit


Deze omschrijving wordt automatisch bij de afspraak in de agenda toegevoegd. Deze omschrijving kunt u tijdens het inplannen van een afspraak aanpassen. 


Nu gaan we u laten zien hoe afspraken bij patiënten kunnen worden ingepland.


  1. Ga naar het profiel van de betreffende patiënt. Klik hiervoor in de menubalk boven aan de pagina op ‘Patiënten’.


Figuur 5: Hoofdmenu


  1. Een overzicht van uw patiënten verschijnt. Rechts van uw scherm ziet u onderstaande iconen.


Figuur 6: Snelkoppelingen in het patiëntenoverzicht

Klik op het eerste icoon bij de betreffende patiënt. 


  1. Klik in het zorgpad van de patiënt op een planningsactie, bijvoorbeeld ‘Intake plannen’. U ziet dat rechts de omschrijving van de afspraak wordt vermeld. 


Figuur 7: Omschrijving van een planningsactie in het zorgpad

Klik op het potlood om de omschrijving aan te vullen of aan te passen.


  1. Klik op ‘Aanpassen’ om de gegevens op te slaan. 


Figuur 8: Close-up van een omschrijving van een planningsactie in het zorgpad

De omschrijving is nu zichtbaar in uw agenda-afspraak. Heeft de patiënt bepaalde vragen dan leest u dit in de agenda-afspraak en bent u hiervan op de hoogte voordat de patiënt met u de afspraak heeft. 


DISCIPLINES KOPPELEN AAN ZORGPADACTIES


Het koppelen van disciplines aan zorgpadacties heeft als voordeel dat artsen - die slechts bij een klein deel van de totale behandeling van een patiënt betrokken zijn – niet overspoeld worden met informatie van alle disciplines. Met deze functie kunt u juist snel zien welke acties op u van toepassing zijn. 


Hieronder leest u hoe u disciplines aan zorgpadacties kunt koppelen.


  1. Klik linksonder op het icoon ‘Instellingen’.


Figuur 1: Instellingen


  1. Klik in het volgende scherm op ‘Zorgpaden’.


Figuur 2: Overzicht instellingen


  1. Klik op ‘Zorgpad’.


Figuur 3: Instellingen zorgpaden


  1. Klik op het bewerkicoon bij Verwijzer.


Figuur 4: Het zorgpad


  1. In het volgende scherm kunt u disciplines waaraan u niet gekoppeld bent, uitvinken. Bij ‘Disciplines’ kunt u kiezen uit ‘Alle disciplines’ of ‘Niet alle disciplines’, zie ook Figuur 5 op de volgende pagina. Selecteer ‘Niet alle disciplines’.


Figuur 5: Disciplines koppelen


  1. In ons voorbeeld (Figuur 6) hebben wij ‘Bewegingsdeskundige’ uitgevinkt. Dit betekent dat deze actie van toepassing is op alle disciplines met uitzondering van de bewegingsdeskundige.


Figuur 6: Disciplines selecteren


  1. Klik op ‘Opslaan’.


  1. Ga nu naar de NAW-gegevens van uw patiënt. Klik op ‘Patiënten’ in de menubalk boven aan de pagina.


Figuur 7: Hoofdmenu

Klik in het patiëntenoverzicht op de naam van de betreffende patiënt. U kunt nu de NAW-gegevens van de patiënt bekijken. 


  1. Linksboven in de hoek ziet u het zorgpad. U ziet hier ook een knop ‘Alle acties’. Klik hierop.


Figuur 8: Alle acties


  1. De knop ‘Alle acties’ is gewijzigd in de knop ‘Eigen acties’. Het zorgpad wordt nu gefilterd op de zorgpadacties die betrekking hebben op het discipline van de ingelogde gebruiker. U ziet in ons voorbeeld dat een aantal zorgpadacties, zoals ‘Verwijzing’ en ‘Toestemmingsverklaring’ zijn verdwenen. Dit betekent dat de bewegingsdeskundige nu heel snel en gemakkelijk kan inzien welke zorgpadacties nog voor hem of haar openstaan.


Klikt u op ‘Eigen acties’ dan wordt de knop gewijzigd naar alle acties en ziet u alle acties in het zorgpad van de patiënt.


Figuur 9: Eigen acties


BIBLIOTHEEKFUNCTIE


Asterisque biedt een bibliotheekfunctie. In deze bibliotheek kunt u alle documenten bewaren die u bijvoorbeeld aan patiënten ter beschikking stelt tijdens een traject. Het voordeel hiervan is dat bestanden niet meer lokaal bij iedere behandelaar dienen te worden opgeslagen. Alle documenten kunt u vanaf nu in het systeem opslaan en kunt u gemakkelijk of automatisch in het klantenportaal van de patiënt vrijgeven. 


Dit hoofdstuk is onderverdeeld in vier delen. In het eerste deel ‘Bestanden toevoegen’ leert u hoe u bestanden aan de bibliotheek kunt toevoegen. Vervolgens leert u in het tweede deel ‘Bibliotheek toepassen’ hoe u de bibliotheek kunt toepassen in het zorgpad. Deel drie ‘Bibliotheek-bestanden in het klantenportaal’ gaat in op de bibliotheekfunctie in het klantenportaal. En tenslotte, in het laatste deel ‘Bibliotheek-bestanden voor patiënten’ wordt het portaal van uw patiënten getoond met de door u geselecteerde bibliotheekbestanden. 


  1. BESTANDEN TOEVOEGEN
  1. Klik linksonder op het icoon ‘Instellingen’. 


Figuur 1: Instellingen


  1. Klik op ‘Bibliotheek’.


Figuur 2: Overzicht instellingen

  1. In het volgende scherm kunt u bestanden uploaden. 


Figuur 3: Bibliotheekfunctie


  1. Klik links op ‘Upload bestand’.


Figuur 4: Bibliotheekfunctie 


  1. Selecteer het bestand dat u aan de Bibliotheek wilt toevoegen. Geef het bestand een naam en klik vervolgens op ‘Uploaden’. 


Figuur 5: Bestanden uploaden naar de bibliotheek


  1. Uw bestand is aan de bibliotheek toegevoegd. 


Figuur 6: Bestanden in de bibliotheek


Klik op ‘Bekijk Document’ om het bestand te bekijken. De viewer opent zich. U kunt het bestand bekijken en eventueel als PDF op uw computer opslaan. 

Klik op ‘Download Document’ om het document direct te downloaden. 

  1. BIBLIOTHEEK TOEPASSEN
  1. Klik linksonder op het icoon ‘Instellingen’. 


Figuur 1: Instellingen


  1. Klik op ‘Zorgpaden’.


Figuur 2: Overzicht instellingen


3. Klik op ‘Zorgpad’. 


Figuur 3: Zorgpadinstellingen



  1. U bent in het zorgpad. Boven aan de pagina ziet u diverse acties.


Figuur 4: Zorgpadacties


  1. Sleep de actie ‘Bibliotheek’ naar een groep. In het voorbeeld is dat de groep ‘Klantenportaal’. 


Figuur 5: Bibliotheekfunctie naar een groep slepen


  1. Een pop-up-venster verschijnt. In dit scherm kunt u een nieuwe actie aanmaken.


Figuur 6 : Een nieuwe actie aanmaken


  1. Klik op het pijltje bij ‘Document’. Een lijst met alle bestanden in uw bibliotheek verschijnt. 


Figuur 7: Lijst met bibliotheekbestanden


Selecteer een bestand en geef deze zorgpadactie een naam.


  1. Klik vervolgens op ‘Voeg toe’. 


De bestanden die u heeft toegevoegd worden nu automatisch vrijgegeven in het klantenportaal van de patiënt zodra deze actie vrijkomt. 


  1. BIBLIOTHEEK-BESTANDEN IN HET KLANTENPORTAAL


  1. Klik op ‘Patiënten’ in het hoofdmenu boven aan de pagina.


Figuur 1: Hoofdmenu


  1. Een overzicht van uw patiënten verschijnt. Rechts van uw scherm ziet u onderstaande iconen. 


Figuur 2: Snelkoppelingen in het patiëntenoverzicht

Klik op het voorlaatste icoon (klantenportaal).


  1. In het klantenportaal ziet u de tab ‘Bibliotheek’. Klik op deze tab. 


Figuur 3: Bibliotheekfunctie in het klantenportaal


  1. In de tweede kolom ‘Zichtbaar’ ziet u schuifbalkjes staan. Schuif het balkje naar rechts als u het betreffende document aan het klantenportaal van de patiënt wilt toevoegen. Het balkje wordt groen. Klik vervolgens op ‘Opslaan Documenten’.


Figuur 4: Met de functie ‘zichtbaarheid’ kunt u aangeven welke bestanden aan het klantenportaal van de patiënt worden toegevoegd.


  1. BIBLIOTHEEK-BESTANDEN VOOR PATIËNTEN

De bestanden die u zichtbaar heeft gemaakt in het Klantenportaal, zien patiënten terug in hun portaal. Deze informatie vinden zij terug in het menu ‘Documenten’, zoals Figuur 27 laat zien.


Figuur 5: Klantenportaal voor patiënten met bibliotheekbestanden

Patiënten kunnen deze informatie downloaden door op de knop ‘Downloaden informatie’ te klikken. Ze kunnen vervolgens het bestand printen of op hun eigen computer opslaan. 


Daarnaast kunnen patiënten ook het bestand online bekijken door op ‘Bekijk informatie’ te klikken. De online viewer opent zich, zie Figuur 28.



Figuur 6: Online viewer in het klantenportaal van de patiënt


AFSPRAKEN KOPPELEN


Met de functie ‘Koppel afspraak’ kunt u uw patiënten twee dagen voor een afspraak automatisch een herinnering per e-mail sturen. Een andere mogelijkheid is dat u deze functie kunt gebruiken om bijvoorbeeld vragenlijsten zeven dagen voor de afspraak in het klantenportaal vrij te geven. 


Hieronder wordt aangegeven hoe u deze functie kunt gebruiken.

  1. Klik linksonder op het icoon ‘Instellingen’. 


Figuur 1: Instellingen


  1. Klik in het volgende scherm op ‘Zorgpaden’. 


Figuur 2: Overzicht instellingen


  1. Klik op ‘Zorgpad’.


Figuur 3: Zorgpad-instellingen


  1. Sleep de optie ‘Koppel afspraak’ naar een zorgpadactie. In het voorbeeld hebben wij gekozen voor het intakeformulier binnen de groep ‘EPD’.


Figuur 4: Aan afspraak koppelen


  1. Een pop-up-venster ‘Maak nieuwe afhankelijkheid’ verschijnt. Schuif de donkergrijze balk naar rechts naar de planningsactie ‘Intake’. Vink ‘Intake inplannen’ aan, zie Figuur 33 op de volgende pagina.


Figuur 5: Een nieuwe afhankelijkheid maken


  1. De velden ‘Plan item’ en ‘Afspraak nummer’ worden gevuld. 


Figuur 6: Een nieuwe afhankelijkheid maken


  1. Klik vervolgens rechts op het pijltje bij ‘Type’. Een dropdown-menu met de opties ‘Dag van afspraak’, ‘Dag(en) voor afspraak’ en ‘Dag(en) na afspraak opent zich. Selecteer een van deze opties. 


Figuur 7: Nieuwe afhankelijkheid maken


  1. Heeft u dag(en) voor of na afspraak geselecteerd, dan verschijnt er een veld met de naam ‘Aantal dagen’. Hierin kunt u het aantal dagen voor of na de afspraak aangeven. In ons voorbeeld op de volgende pagina hebben wij twee dagen voor de afspraak geselecteerd. 


Figuur 8: Nieuwe afhankelijkheid maken 

  1. Klik op ‘Voeg toe’. Deze actie zal nu twee dagen voor de intake-afspraak vrij komen.

OVERZICHT ZORGPADEN



Via het patiëntenoverzicht kunt u ook een overzicht van alle lopende en/of gesloten zorgpaden bekijken.


Dit kunt u doen door het klikken op 'Overzicht Zorgpaden'.



Figuur 1: Overzicht zorgpaden


U krijgt vervolgens een overzicht van alle lopende zorgpaden ( dit is de standaard filter). U kunt ook op alleen de afgesloten zorgpaden fileren of een combinatie van lopende en gesloten zorgpaden.



Figuur 2: Filteren op zorgpaden


Door middel van het klikken op het pijltje voor de regels krijgt u een overzicht van de zorgpaden.



Figuur 3: Overzicht zorpgpad


Het klikken op het pijltje zorgt ervoor dat u een compleet overzicht van zorgpaden krijgt.

In dit overzicht zijn bijvoorbeeld zichtbaar: de patiënt, fase, status van zorgpad, discipline en behandelaars 



Figuur 4: Overzicht zorgpaden


Ook kunt u deze overzichten exporteren naar Excel middels deze knop.



Figuur 5:Exporteren naar Excel


Er wordt vervolgens een Excel werkblad aangemaakt en gedownload.


NO-SHOW/AFGEMELD AFSPRAKEN HERPLANNEN



Het komt regelmatig voor dat patiënten afspraken afzeggen of niet komen opdagen bij een afspraak. op dat moment dient de afspraak opnieuw ingepland te worden. De afspraak kan nu via de planmodule in het zorgpad opnieuw ingepland worden. Dit vergemakkelijkt het plan proces. Hieronder zal verder uitgelegd worden.


  1. Ga naar de NAW-pagina van ene patiënt waarbij een afspraak ingepland moet worden.


  1. Klik in het zorgpad op 'Afspraak inplannen'


Figuur 1: Afspraak inplannen


  1. U ziet een afspraak staan op 29-11-2018 om 10:00 uur. De afspraken kunnen nu via de planmodule verwijderd/geannuleerd worden.


  1. Dient de afspraak verwijderd te worden? Klik dan op de prullenmand/Dient de afspraak geannuleerd te worden I.V.M. een afmelding? Klik dan op het hoorntje.


Figuur 2: Planmodule


  1. In ons voorbeeld gaan wij de afspraak verwijderen en een nieuwe inplannen. Klik op de prullenmand.



Figuur 3: Afspraak verwijderen


  1. U ziet de volgende melding verschijnen. Klik op 'Ja'.


Figuur 4: Afspraak verwijderen


U kunt zien dat dat afspraak verwijderd is en opnieuw ingepland kan worden.



Figuur 5: Afspraak opnieuw inplannen


Nu zullen wij laten zien hoe een afspraak afgemeld kan worden.


  1. Klik op het hoorntje.


Figuur 6: Afspraak afmelden


  1. Vervolgens geeft u de reden van afmelding aan. In ons voorbeeld geven wij de volgende reden aan: 'Ziek'. Klik hierna op 'Afmelden'.


Figuur 7: Reden afmelding


  1. De afspraak is afgemeld. U ziet een rood kruis verschijnen bij de afspraak, De afspraak kan nu opnieuw ingepland worden.


Figuur 8: Afspraak opnieuw inplannen


  1. U kunt zien dat er nu een nieuwe afspraak is ingepland.


Figuur 9: Nieuwe afspraak ingepland


We gaan nu de afspraak openen via de agenda.


  1. Klik nu op het tabje 'Registreer activiteit'
  2. U ziet een blauw roostertje staan. Zodra u daarop klikt dan komt u weer in de planmodule in het zorgpad. Het doel van het blauwe roostertje is dat je de afspraak snel via de planmodule kunt herplannen. Dit maakt het aantal klikken minder. 



Figuur 10: Navigeren naar planmodule


  1. U bent weer in de planmodule. 



Figuur 11: Planmodule



    • Related Articles

    • Handleiding Patiënten

      Deze handleiding laat u de basis zien van de patiënten functie in Asterisque en hoe u deze kunt gebruiken. Klik op ‘Patiënten’. Figuur 1: Hoofdmenu U ziet vervolgens een overzicht van de laatste 10 opgezochte patiënten. Figuur 2: Patiënten In dit ...
    • Zichtbare uren

      BEGIN- EN EINDTIJD INSTELLEN In Asterisque kunt u nu ook de begin- en eindtijd van de agenda voor de gehele omgeving instellen. Organisaties die bijvoorbeeld om 09.00 uur beginnen, kunnen de begintijd van de agenda op 09.00 uur zetten. De uren ...
    • Break the glass

      Binnen Asterisque is het mogelijk om voorwaarden te stellen aan wie er autorisatie/toegang heeft tot een patiënt. Maar er zijn ook uitzonderingen mogelijk, waarbij een behandelaar of verpleegkundige, zonder rechten of behandelrelatie de patient en ...
    • Afspraak tooltip

      TOOLTIP AGENDA-AFSPRAAK UITBREIDEN Met de ‘tooltip’ kunt u meer informatie inzien zodra u met de muis over een bepaalde afspraak gaat, zoals de locatie van de afspraak en een omschrijving hiervan. U kunt deze informatie zo uitgebreid maken als u zelf ...
    • Planningsmodule

      GERICHT ZOEKEN IN PLANNINGSMODULE In de planningsmodule is het mogelijk om gericht te zoeken naar de eerstvolgende afspraakmogelijkheid in de eerst beschikbare week. indien in een planningsmodule gezocht wordt om een afspraak in te plannen en er is ...