Horizontale controle

Horizontale controle

BI Stuurinformatie Horizontale controle

De BI stuurinformatie Horizontale Controle biedt inzicht in administratieve risico-items.
Daarnaast biedt het een actueel financieel inzicht voor trajecten die betrekking hebben op de ZPM, de Jeugdwet en de WMO. De zorgcontrole dashboards van de diverse jaren bieden aanvullende inzichten.
De specifieke risico-items waarin extra inzicht wordt geboden betreffen:
  1. Inzicht in alle controlepunten
  2. Historie verzekeringen
  3. Overzicht tijdelijke toegang medewerker
    1. Dit is een overzicht van medewerkers die zich tijdelijk toegang hebben verschaft tot een client. Deze medewerkers hebben dus in hun standaard autorisatie geen rechten om bij deze client te kunnen. Dit is een optie die nodig is in het geval van crisis. Het is mogelijk te filteren op medewerkernaam, client nummer en datum vanaf.
  4. Inzicht in inrichting en mutaties van Klinische verrichtingen
  5. Inzicht in inrichting en mutaties van autorisatie medewerkers
Inzichten die t/m 2021 relevant zijn betreffen en staan hieronder verder beschreven:
  1. Controlepunten Zelfonderzoek cGGZ
  2. Inzicht in inrichting en mutaties van CONO beroepen
  3. Inzicht in WLZ toewijzingen
  4. Inzet disciplines bij MDO's
  5. Gerealiseerde productgroep clusters in percentages


Inzicht in alle controlepunten


Historie verzekeringen

Het dashboard 'Horizontale controle vanuit USER' is uitgebreid met extra link 'Historie verzekeringen'.
In dit scherm kan voor een specifieke client de historie verzekeringen worden opgevraagd. Selecteer een cliëntnummer voor een overzicht.
Het cliëntnummer kan ook worden getypt en is verplicht voordat er resultaat wordt opgehaald.
Het overzicht is gebaseerd op een directe databaseaanvraag in plaats van op basis van een standaard onderwerpsgebied

Dit overzicht kan voor een eventuele export door een eindgebruiker worden aangepast. Door de rechtermuisknop te gebruiken op de tabel is deze mogelijkheid zichtbaar.



Controlepunten Zelfonderzoek cGGZ

De controles binnen de categorie Zelfonderzoek cGGZ worden uitgevoerd op gGGZ, gbGGZ en lGGZ trajecten, waar een financiele consequentie aan kan zitten. Er vindt geen controle plaats op Onverzekerde cliënten, Gemoedsbezwaarden (niet zijnde cliënten met een restitutiepolis), Asielzoekers (UZOVI 2650) en Regeling Medische zorg Asielzoekers (UZOVI 3355), Buitenland verzekerden (UZOVI 7125/UZOVI 9990/UZOVI 9991/UZOVI 9986), DBC’s met een definitieve facturatiestatus niet-declarabel of uitgesloten, Krijgsmacht (UZOVI 0212).

Onderstaande controlepunten zijn gebaseerd op de definities zoals gesteld in het Zelfonderzoek cGGZ 2019, behalve dat ze worden toegepast op de trajecten die gestart zijn in het huidige jaar, het vorige jaar en/of 2 jaar geleden.

Controlepunten in de categorie Zelfonderzoek cGGZ gesorteerd op het bedrag.



Inzicht in WLZ toewijzingen

In USER worden WLZ berichten ingelezen en gekoppeld aan de juiste cliënten. Dit heet een AW33 bericht. In USER kan dan vervolgens de zorg gestart worden zodat er AW35 wordt verstuurd. Hierop komt een AW36 bericht. Wanneer de zorg beëindigd wordt of er veranderd iets in de toewijzing dan wordt er in USER een AW39 bericht klaargezet waarop vervolgens een AW310 bericht op retour komt.
Dan kan het zijn dat de client een nieuwe toewijzing krijgt waardoor er een nieuwe AW33 bericht gekoppeld moet worden. De aanleiding voor dit inzicht is dat er behoefte is aan een overzicht waarin AW39 berichten (AAT) worden getoond met daaropvolgend een nieuw AW33 bericht.
Dat is gerealiseerd in het overzicht 'Inzicht in WLZ toewijzingen'
Via de tegel horizontale controle is deze  link toegevoegd.

Door de link aan te klikken is er een inzicht zichtbaar van alle WLZ toewijzingen en het daarbij horende berichtenverkeer.
De bovenste tabel toont de toewijzingen en de onderste tabel het berichtenverkeer van die toewijzing.
In de onderste tabel is het mogelijk te filteren op berichttype waaronder AW39. Als het om AAT berichten gaat dan zijn de volgende kolommen gevuld:
  1. aangevraagde product
  2. aanvraag toewijzingnummer
  3. aanvraag zzp_code
  4. aanvraag klasse
  5. aanvraag_eenheid
  6. aanvraag_frequentie
  7. aanvraag_leveringvorm
  8. aanvraag_verant_agb
  9. aanvraag_verstuurd_op

 

Inzet disciplines bij MDO's

De zorgverzekeraars eisen specifieke zaken rondom de settings van MDO’s (Multidisciplinaire overleggen). De volgende richtlijnen dienen te gelden rondom MDO’s bij de DBC’s:
  1. Er moet sprake zijn van een multidisciplinair overleg waarin minimaal een psychiater, klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog vertegenwoordigd is.
  2. Het multidisciplinair overleg moet bestaan uit regelmatige bijeenkomsten waarin met fysieke aanwezigheid van de hoofdbehandelaar (beeldbellen incidenteel toegestaan) en op casus niveau diagnostiek en behandeling besproken wordt.

Het overzicht moet per DBC duidelijk maken welke beroepen per MDO aanwezig zijn. Het overzicht moet daarom de volgende informatie bevatten:
  1. Clientnummer
  2. Actuele Regiebehandelaar (naam en CONO van de regiebehandelaar)
  3. DBC nummer
  4. Startdatum DBC
  5. Einddatum DBC
  6. Financier
  7. Vanaf datum MDO
  8. Duur MDO
  9. Geregistreerd J/N
  10. Regiebehandelaar (hier wordt aangegeven welke regiebehandelaar er aanwezig was, indien niet aanwezig leeg laten) 
  11. Psychiater (hier wordt aangegeven welke psychiater er aanwezig was, indien niet aanwezig leeg laten)
  12. Klinisch neuropsycholoog (hier wordt aangegeven welke klin. Psycholoog er aanwezig was, indien niet aanwezig leeg laten)
  13. Klinisch psycholoog (hier wordt aangegeven welke klin. Psycholoog er aanwezig was, indien niet aanwezig leeg laten)
  14. Overige aanwezige medewerkers (inclusief beroep)

Gerealiseerde productgroep clusters in percentages

De volgende gegevens kunnen worden geselecteerd binnen het dashboard.
  1. Schadelastjaar
  2. AGB
  3. Financierscluster
  4. Financier
  5. Status dbc

Het overzicht levert inzicht in de realiteit en in de gemaakte afspraak.
De afspraken die via USER worden ingevoerd, worden apart naast de realiteit getoond. Indien er geen realisatie is, maar wel een afspraak, dan is de afspraak wel zichtbaar.
Het overzicht bevat alleen dbc’s.
Daarnaast is het mogelijk om in te zoomen op een financier naar de onderliggende DBC’s. Hierin wordt getoond:
  1. Startdatum DBC
  2. Einddatum DBC (wanneer gevuld)
  3. Cliënt nummer (en eventueel naam indien de autorisatie dit toe laat)
  4. DBC nummer
  5. Regiebehandelaar (meest actueel)
  6. Productgroep
  7. Status DBC

De actuele productgroep clusters voor de ggz worden:
  1. Aandachtstekort
  2. Alcohol
  3. Angst
  4. Behandeling kort
  5. Bipolair en overig
  6. Crisis
  7. Delirium dementie en overig
  8. Depressie
  9. Diagnostiek
  10. Eetstoornis
  11. onbekend
  12. Overige aan een middel
  13. Overige kindertijd
  14. Persoonlijkheid
  15. Pervasief
  16. Restgroep diagnoses
  17. Schizofrenie
  18. Somatoforme


Info
Note:
Een zorginstelling kan m.b.v. USER Analytics de Standaard versie van Horizontale controle vervangen door een Eigen versie van Horizontale controle.

Rollen

Rol:

Omschrijving:

DB_USERBI

Geeft toegang tot het dashboard BI Stuurinformatie

BI_HORIZONTALE_CONTROLE

Deze rol geeft binnen OBIEE toegang tot de catalogus objecten die betrekking hebben op het pakket Horizontale controle. Deze rol geeft binnen ALTA toegang tot de tegels Horizontale controle en Zorgcontrole  op het dashboard BI Stuurinformatie.

BICONSUMER

Deze rol geeft toegang tot de meest basale functionaliteiten van OBIEE (Analytics).

    • Related Articles

    • Zorgcontrole

      BI Stuurinformatie Zorgcontrole De BI stuurinformatie Zorgcontrole XXXX biedt inzichten die specifiek voor dat betreffende schadelastjaar van toepassing zijn. Jeugdwet en WMO geven bijvoorbeeld inzicht in de geleverde jeugdzorg/WMO waarvan de ...
    • Bulk COV

      Bulk COV Het scherm voor de inrichting is te benaderen via de tegel Functioneel beheer - Bulk COV. Het resultaat van de COV komt op het zorgadministratie dashboard, onder de tegels 'Ontbrekende verzekeringsgegevens ZPM' (alleen ZPM) en 'Ontbrekende ...
    • Oplossen kwaliteitscontroles facturatie en declaratie (Billing)

      Kwaliteitscontroles in de facturatiemodule (Billing) Na afleiding worden de prestaties doorgestuurd naar de facturatiemodule. Wanneer een dergelijke prestatie wordt verwerkt wordt deze gecontroleerd tegen verschillende kwaliteitsregels. De tabel ...
    • Cliëntwidget

      Cliëntwidget De cliëntwidget wordt linksboven in het scherm in USER getoond en bevat informatie over de cliënt waarvan het dashboard geopend is: *De in deze afbeelding getoonde informatie is fictief Beschrijving iconen COV, BSN en WID Soort Knoppen ...
    • Proxy instellingen

      Proxy instellingen Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer - Beheer - Inrichten externe koppelingen - Proxy instellingen Indien de toegang tot internet via proxy server (web proxy) geregeld wordt, dient het volgende scherm ingevuld ...