Het scherm is te benaderen via het menu Inrichting -
Financiering - Declaratie periode
In dit scherm is het mogelijk om verschillende
declaratieperiodes vast te leggen. Deze periodes kunnen ingericht worden per:
Tip 1: Let op dat je geen uitsluiting creëert, waardoor een cliënt binnen zowel cluster als trajecttype kan vallen. Hierdoor kan USER mogelijk de declaratie (of facturatie) niet bepalen en ophalen, wat tot geen resultaat kan leiden, de uitvallijst kan dit niet afvangen.
Tip 2: voorkom inrichting wisseling binnen 1 jaarperiode: indien je binnen 1 jaarperiode wisselt in inrichting tussen instantie, cluster en/of trajecttype dan zal bij 'Aanmaken declaraties' alleen gekeken worden naar de aansluitende gelijke inrichting in combinatie met menu 'Default waarden facturatie' veld 'Aantal periodes terug'. Bijvoorbeeld: als je van januari t/m september de declaratieperiodes op cluster hebt ingericht en van oktober t/m december op instantie én aantal periodes terug op bv 3 dan zal USER bij het aanmaken declaraties voor maand november alleen ook oktober meenemen (beide op instantie) en niet ook september/augustus waar de instantie nog onder de cluster inrichting valt. De uitvallijst kan dit niet afvangen.
Middels het filter kan worden geselecteerd op de velden
'Vanaf', 'T/m', 'Omschrijving' en 'Financiële soort'.
Tabbladen 'Toon actueel/toon niet actueel': Toon actueel toont alleen de
periodes die geldig zijn op de systeemdatum. Bv. op 2 mei 2022 worden alle
periodes getoond waar 2 mei 2022 binnen valt (1 t/m 31 mei 2022 etc.) Alle
andere periodes worden onder 'toon niet actueel' getoond.
De periodes kunnen op 2 manieren aangemaakt worden:
1. Handmatig
Door per periode een vanaf en t/m datum op te geven met een omschrijving.
2. Automatisch
Om deze periodes snel en voor een langere termijn aan
te maken is er een knop "Automatisch aanmaken" beschikbaar.
Via deze knop wordt het volgende scherm geopend:
Dit scherm bevat de volgende velden:
Veld |
Omschrijving |
Interval |
Het interval waarmee de
periodes aangemaakt worden, keuze uit:
|
Aantal maanden in periode |
Bij keuze voor "Maandelijks" zal de waarde standaard op "1" staan Bij keuze voor "Kwartaal" zal deze waarde op "3" staan |
Aantal perioden te genereren |
Aantal periodes die gegenereerd worden vanaf de ingevoerde startdatum (waarde moet liggen tussen 1 en 53) |
Startdatum |
Startdatum van de te genereren periodes |
Fin. Soort |
Indien de te genereren declaratieperiodes specifiek zijn voor een Fin. Soort kan dat in dit veld worden gevuld (verplicht) |
Instantie |
Indien de te genereren declaratieperiodes specifiek zijn voor een instantie kan dat in dit veld worden gevuld (optioneel) |
Cluster |
Indien de te genereren declaratieperiodes specifiek zijn voor een cluster van instanties kan dat in dit veld worden gevuld (optioneel) |
Trajecttype |
Indien de te genereren declaratieperiodes specifiek zijn voor een trajecttype kan dat in dit veld worden gevuld (optioneel) |
Voorbeeld |
Via deze knop kan een voorbeeld van te genereren periodes getoond worden, alvorens deze definitief aan te maken |
Genereer |
Via deze knop worden de periodes daadwerkelijk gegenereerd, en dus weggeschreven in de tabel |
ZPM Declaratie periodes
Voor het doorladen van de ZPM productie naar BI zal er voor
ZPM GGZ en ZPM FZ default periodes ingericht worden met alleen een financieel
soort gekoppeld.
Als je daarnaast ook periodes wilt inrichten met een trajecttype of iets
dergelijks zullen dit aparte declaratie periodes worden.
Exporteren naar Excel
Zie het hoofdstuk Exporteren data naar Excel.
Rollen: |
Omschrijving: |
BASIS_FACTURATIE |
Geeft toegang tot het scherm 'Declaratie periodes' met lees- en schrijfrechten. |
SYSOP |
Geeft toegang tot het scherm 'Declaratie periodes' met lees- en schrijfrechten. |
CO_SYSOP |
Geeft toegang tot het scherm 'Declaratie periodes' met lees- en schrijfrechten. |