Dossier autorisatie

Dossier autorisatie

Dossier autorisatie

Deze module is te vinden onder een gerelateerde tegel van de module Personalia.

In de module dossier autorisatie kan men expliciet toegang verlenen of ontzeggen tot een cliënt. Dit is extra naast de standaard autorisatie die de medewerker mee krijgt in onderhoud medewerker (zie autorisatievormen).

Medewerkers die een behandelrelatie hebben met deze cliënt worden automatisch toegevoegd. Als medewerker heb je een behandelrelatie met de cliënt als je één van de drie medewerkers uit het zorgplan, behandelaar of medebehandelaar van een behandelmodule of regiebehandelaar bent.

Als bij de hiervoor genoemde functies de medewerker wordt gewijzigd wordt de nieuwe medewerker toegevoegd aan de module dossier autorisatie en wordt bij de vorige medewerker de einddatum voor de autorisatie (standaard 14 dagen na het beëindigen van de functie of een traject). Het invullen van de einddatum gebeurt niet onmiddellijk na een wijziging, maar gebeurt via een nachtelijke job.

Autorisatievormen voor een medewerker

Deze types standaard autorisatie kunnen zijn:

Toegang per afdeling/groep

Indien deze optie is aangevinkt, dan heeft de medewerker alleen toegang tot de cliëntgegevens op afdeling/groep die in tabblad afdeling/groep is ingevuld. Cliënten die op een andere afdeling/groep een behandeling volgen, maar waarbij wel via dossier  autorisatie toegang is verleend zijn alsnog niet in te zien. Het is wel mogelijk om de toegang via dossierautorisatie te ontzeggen, ook al volgt de cliënt een behandeling op dezelfde afdeling/groep. 

Toegang per cliënt

Indien bij de medewerker deze toegang is vastgelegd, heeft de medewerker alleen toegang tot de dossiers waarbij is aangegeven dat de medewerker hier toegang toe heeft. Dit gaat via de module dossierautorisatie. 

Toegang per afdeling/groep en cliënt

Indien deze optie is aangevinkt, dan heeft de medewerker toegang tot alle cliënten van zijn afdeling/groep en tot alle cliënten  waarvoor  hij geautoriseerd is via de module dossierautorisatie van de cliënt. Ook hiervoor geldt dat ook de toegang is te ontzeggen via de module dossierautorisatie. 

Toegang per afdeling/groep, cliënt en agenda

Hier wordt de toegang hetzelfde geregeld als bij toegang per afdeling/groep en cliënt met als aanvulling dat een behandelaar ook toegang kan krijgen door met een cliënt in een afspraak geplaatst te worden. Met een parameter (in te richten door de consultant) kan worden aangegeven hoeveel dagen voor en na de afspraak de medewerker toegang heeft tot het cliëntdossier.

Geen beperkingen

De medewerker heeft toegang tot alle cliënten, ook al is hij/zij niet opgenomen in de dossierautorisatie van een cliënt. Via de  module dossierautorisatie is het wel mogelijk om iemand juist de toegang te ontzeggen. 

Anoniem

Cliëntgegevens worden instelling breed geanonimiseerd. De medewerker heeft wel toegang tot de cliënten maar deze zijn geanonimiseerd. Dossierautorisatie heeft hier geen invloed op. 

V.I.P autorisatie

Dit is te vinden onder de gerelateerde tegel 'Dossier autorisatie' van de module Personalia.

In de module dossierautorisatie is aan te geven of de cliënt de V.I.P. autorisatie status heeft of niet. Met deze functionaliteit kan elke medewerker worden uitgesloten van toegang tot de cliënt. De V.I.P. autorisatie ontzegt nadrukkelijk iemand de toegang, ongeacht of het autorisatieprofiel per afdeling/groep, afdeling/groep en cliënt, cliënt of geen beperkingen is. De V.I.P. autorisatie heeft geen invloed op het niveau 'anoniem'. Dat houdt in dat iemand met anoniem toegang wel toegang heeft tot een VIP-cliënt, maar dan geanonimiseerd. In de logging wordt bijgehouden welke medewerker de VIP-status van de cliënt wijzigt. Indien een medewerker wél toegang tot de V.I.P. cliënt moet hebben, moet de medewerker worden toegevoegd via deze module. Indien de medewerker het autorisatieprofiel 'afdeling/groep' heeft, kan niet via de module dossierautorisatie toegang worden gegeven aan cliënten die V.I.P. zijn, maar op een andere afdeling/groep een behandeling volgen waar de medewerker geen rechten voor heeft. Medewerkers met de rol SYSOP hebben standaard wél toegang tot het dossier met een V.I.P. autorisatie. Deze zijn wel uit te sluiten, door ze expliciet géén toegang te geven. 

Gedeelde caseload of caseload autorisatie

Het is mogelijk om bij een afdeling/groep de optie “Gedeelde caseload” aan te vinken.  Wanneer het vinkje aan staat kan een medewerker die toegang heeft op basis van afdeling/groep of afdeling/groep/cliënt of afdeling/groep/cliënt/agenda alle cliënten op die afdeling/groep een behandeling volgen inzien.

Wanneer het vinkje bij een afdeling/groep uit staat kan de medewerker alleen die cliënten zien waarvoor hij geautoriseerd is in de module dossierautorisatie (dan wel handmatig of automatisch). Voorwaarde is dan dat hij toegang heeft op basis van afdeling/groep/cliënt of afdeling/groep/cliënt/agenda. Wanneer hij toegang heeft op basis van alleen afdeling/groep ziet hij bij een uitgeschakeld vinkje geen enkele cliënt op die bewuste afdeling/groep. Op deze wijze kan geregeld worden dat een medewerker met beperkte toegang (afdeling/groep/cliënt) op een klinische afdeling toegang heeft tot alle cliënten (gedeelde caseload) en dat een medewerker op een ambulante afdeling alleen toegang heeft tot de cliënten waarmee hij een behandelrelatie heeft (caseload autorisatie).

De einddatum in dossierautorisatie wordt bepaald aan de hand van de ingevoerde waarde (in dagen) van default waarde 'caseload_auth_enddate_delay'.

Tijdelijke toegang tot alle cliënten

Met de rol TOEGANG_ALLE_CLIENTEN is het mogelijk voor een medewerker met beperkte autorisatie rechten, alsnog een dossier te openen van een cliënt waar de medewerker in eerste instantie niet voor geautoriseerd is. In dit geval is bij het zoekscherm voor een cliëntdashboard een extra icoontje zichtbaar. Hiermee kan worden aangegeven dat buiten de autorisatie om een cliënt gezocht kan worden. Het aanvragen van tijdelijke toegang is op cliëntniveau. Bij het aanvragen van tijdelijke toegang voor een cliëntdossier, is het verplicht om een reden op te geven. Aan de hand van een default waarde heeft de medewerker beperkte tijd toegang tot het dossier. Er is een overzicht beschikbaar met alle medewerkers en de cliënten waarvoor tijdelijke toegang is aangevraagd. V.I.P. cliënten zijn uitgesloten van deze functionaliteit en zijn ten alle tijden nooit op te zoeken (tenzij de medewerker geautoriseerd is voor de specifieke cliënt).

Beperkte rollen

De rollen BEPERKT en LEES_BEPERKT kunnen worden toegekend aan medewerkers die in het tabblad autorisatie (onderhoud medewerkers) geen beperkte toegang hebben voor cliënten ('Beperkte toegang cliëntinformatie' heeft de waarde 'Geen beperkingen'), maar voor bepaalde modules wel beperkte toegang moeten hebben. De medewerker kan dan wel alle cliënten vinden, maar voor bepaalde modules kan de toegang worden ontzegd.

Als een medewerker de rol BEPERKT of LEES_BEPERKT heeft voor een bepaalde module, dan heeft de medewerker alleen toegang op de betreffende module(s) als de cliënt een aangemelde of gestarte behandeling heeft op de afdeling/groep waar de gebruiker aan gekoppeld is.

Indien de behandeling wordt afgemeld of beëindigd heeft men nog steeds toegang tot de betreffende modules voor de duur van de ‘Termijn afgesloten behandeling’ die in ‘onderhoud organisatie’ is vastgelegd. De ‘Termijn afgesloten behandeling’, gaat in op het moment van de laatste mutatiedatum. Bijvoorbeeld: Op 1-4-2012 (mutatiedatum) wordt een behandeling afgemeld of beëindigd per 15-3-2012. Dan geldt de termijn vanaf 01-04-2012 (dit is de laatste mutatiedatum).

Er zijn een aantal modules uitgesloten van deze beperkte toegang:
  1. Personalia
  2. Historie huisarts
  3. Historie zorgverzekeraar
  4. BSN
  5. Cliëntsysteem
  6. Relaties
  7. Inschrijving
  8. Behandeling
  9. Traject

Medewerkers met beperkte toegang op modules kunnen met deze uitzonderingen wel cliënten aanmelden voor een behandeling op de afdeling/groep als de cliënt nog geen behandeling heeft op de betreffende afdeling/groep.

Wachtwoord vergeten of verlopen

Wegens wachtwoordbeleid kan het voorkomen dat een wachtwoord te zijner tijd moet worden vernieuwd, maar het kan ook zijn dat een medewerker het wachtwoord niet meer weet.

Er zijn in dit geval twee werkwijzen:
  1. Wachtwoord verlopen: Er wordt gevraagd een nieuw wachtwoord aan te maken
  2. Wachtwoord vergeten: Er wordt een e-mail (indien bekend) gestuurd naar de gebruiker met een link om het wachtwoord te wijzigen

In beide gevallen vindt er op de achtergrond, ná het wijzigen, een update plaats op de autorisatie per cliënt. Het kan dus zijn dat er na het wijzigen van het wachtwoord, op één van deze manieren, meer of minder autorisatie op cliënten bestaat.

Rollen 

Rollen:

Omschrijving:

DOSSIERAUTORISATIE

Geeft toegang tot de module dossier autorisatie met lees- en schrijfrechten.

DOSSIERAUTORISATIE_LEES

Geeft toegang tot de module dossier autorisatie met leesrechten.

    • Related Articles

    • Autorisatie

      Toevoegen aan een dashboard Alvorens een medewerker kan inloggen, dient het betreffende dienstverband van deze medewerker te worden gekoppeld aan een dashboard middels de module 'Dashboards'. Toegang afdeling/groep dashboarden Voor het krijgen van ...
    • Cliënten VIP autorisatie

      Cliënten VIP autorisatie Dit scherm is te benaderen via Functioneel beheer – Cliënten VIP autorisatie Dit scherm toont een overzicht van cliënten waarbij VIP autorisatie is aangezet. Deze optie (VIP autorisatie) is te vinden in het scherm onder het ...
    • Dossier printen

      BI Stuurinformatie Dossier printen Vanuit de BI stuurinformatie is een tegel beschikbaar met de naam Standaard rapportages. Deze tegel biedt middels de link 'Vragenlijsten van één client printen' de mogelijkheid om meerdere vragenlijsten van een ...
    • Profielen/rollen

      Profielen/rollen Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Profielen/rollen - Profielen/rollen. Met de onderhoudsmodule voor profielen en rollen kunnen nieuwe profielen aangemaakt worden, kunnen nieuwe rollen aangemaakt worden en kunnen de ...
    • Cliëntdashboard

      Cliëntdashboard Bij het openen van het cliëntdashboard opent er eerst een zoekscherm waarmee het dossier van een cliënt kan worden opgezocht. Dit zoekscherm bestaat uit een 'eenvoudige' stand en een 'uitgebreide' stand: Eenvoudig zoeken Zoekscherm in ...