Gebruik maken van Power Analyse

Gebruik maken van Power Analyse

Introductie

Met behulp van Power Analyse kun je zelf Power BI rapporten bouwen in InTouch. Aan het eind van dit artikel weet je hoe de Power Analyse schermen zijn opgebouwd en hoe ze werken.

Dit artikel is geschreven voor personen bij zorgorganisaties die gebruik maken van InTouch en zelf Power BI rapporten bouwen via InTouch, dan wel voor adhoc analyses, dan wel voor publicatie in InTouch.

Aan de slag met Power Analyse InTouch

Je opent Power Analyse via de Topnavigatie:



Het Power Analyse scherm bestaat uit twee hoofdonderdelen: 1. het rapport en 2. de werkruimtes.



Aan rechterkant van je scherm zie je die werkruimtes staan: 
  1. klantnaam_enterprise_prd
  2. klantnaam_analyse_prd
In de enterprise rapportage werkruimtes staan de rapportages die als bedrijfsbrede rapportages voor de hele gebruikersgroep of een specifieke gebruikersgroep beschikbaar worden gesteld in InTouch. En in de analyse werkruimte worden de adhoc analyse rapportages opgeslagen. Niet elke klant heeft ook een analyse werkruimte tot de beschikking.

Vaak is er ook nog sprake van een derde werkruimte: klantnaam_enterprise_acc. Dit is de werkruimte gekoppeld aan de ontwikkel/acceptatie omgeving van InTouch. Daar worden in eerste instantie nieuwe rapporten ontwikkeld voordat ze naar de productie (_prd) werkruimte worden gepubliceerd. Hoe dit precies werkt voor jouw zorgorganisatie kun je het beste navragen bij de beheerder in jouw organisatie.

Een nieuw rapport maken of een bestaand rapport bewerken

In een werkruimte worden twee typen Power BI objecten beschikbaar gesteld: rapporten en datasets. Te herkennen aan hun eigen icoon:


Een nieuw rapport maken

Door de te klikken op een dataset opent een blanco rapport op basis van deze dataset en kun je vanaf nul beginnen met bouwen van je rapport

Een aantal belangrijke elementen op je scherm zijn:
  1. Je canvas
  2. De filters waarmee je de data en visualisaties op je canvas filtert
  3. De visualisaties die je op je canvas kunt gebruiken
  4. De gegevens uit de dataset die je in je visualisaties kunt gebruiken

Je slaat je nieuwe rapport op via Bestand > Opslaan als. Het is niet mogelijk om een rapport onder dezelfde naam op te slaan. Je moet een nieuwe, unieke, naam kiezen.



Vervolgens moet je het rapport, wat je zojuist hebt opgeslagen, wel eerst openen. Dit doe je door op het 'refresh' icoon te klikken bij de werkruimte waar je zojuist op de dataset hebt geklikt. Dus als het de dataset uit klantnaam_analyse_prd is, klik je op het refresh icoon rechts van deze naam. Je ziet vervolgens jouw kopie in de lijst verschijnen. Klik op de titel van het rapport en voer de kliks uit die hieronder bij 'Een bestaand rapport bewerken' staan.

Een bestaand rapport bewerken

Door te klikken op de naam van een rapport opent dit rapport en kun je deze bewerken. Dit doe je door op de drie puntjes en vervolgens op het potloodje te klikken.


Vervolgens kun je aan de slag met de data, visualisaties en de filters op je canvas.

Een klik op het oogje brengt je terug naar de niet-bewerk modus:



Tip: zorg dat je je werk tussendoor regelmatig opslaat. Dit doe je door de knop rechts bovenin te gebruiken:

Meer kennis opdoen over Power BI?

Vanuit SDB Zorgt geven we trainingen op het vlak van Power BI. Lijkt het je leuk om die training te volgen? Neem dan contact op met de InTouch beheerder van jouw zorgorganisatie. Deze kan contact opnemen met SDB Zorgt om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ook kunnen we je helpen om te werken vanuit een template rapport waardoor alle rapporten die je wil publiceren in InTouch een vergelijkbare look en feel hebben. Hiervoor kun je ook contact zoeken met je InTouch beheerder, die vervolgens weer contact op kan nemen met SDB Zorgt.

Hulp nodig?

Heb je na het lezen van dit artikel alsnog hulp nodig bij het gebruik van InTouch? Neem dan contact op  met de beheerder van InTouch in jouw organisatie. Vaak kun je daar achter komen door met de ICT afdeling van jouw organisatie contact op te nemen.



Laatste update van dit artikel: januari 2025

    • Related Articles

    • Starten met InTouch: een overzicht

      Introductie SDB Analytics InTouch is een Business Intelligence (BI) tool waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je organisatie. Op basis van verzamelde data uit systemen als elektronische cliënt- of patiëntendossiers, HR en financiële ...
    • Core

      Inleiding De Core van InTouch is de basis die bij nieuwe zorginstellingen standaard wordt geleverd. De Core van InTouch bevat: KPI's voor inzicht in de meest belangrijke processen Scorecard voor een direct inzicht van verloop in KPI waarden over de ...
    • InTouch: een overzicht voor beheerders

      Introductie InTouch is een webapplicatie welke ontwikkeld is en beheerd wordt door SDB Analytics. Aan het eind van dit artikel heb een beeld van wat jij als beheerder kunt inrichten. Dit artikel is geschreven voor beheerders van InTouch bij ...
    • Doorontwikkeling en release notes

      Wij werken binnen het SDB Analytics platform Agile, dat wil zeggen dat er in blokken van 2 weken (zogenaamde sprints) wordt gewerkt aan functionaliteit en/of het oplossen van bugs. Wel zo prettig, zo kunnen we in korte tijd zoveel mogelijk waarde ...
    • Authenticatie & autorisatie

      Authenticatie Wij koppelen samen jullie eigen "identity provider" (bijv. AzureAD, HelloID) aan SDB Identity. Vervolgens kan een beheerder ervoor zorgen dat gebruikers toegang krijgen tot de Analytics applicatie(s). Deze koppeling maakt gelijk single ...