Bij de Periode filter wordt vaak standaard de afgelopen maand geselecteerd, maar dit is ook weer afhankelijk van de instelling van jouw organisatie. Wil je een andere maand selecteren? Dan kun je deze aanklikken.
3. KPI dashboard met tegels
De KPI dashboards in InTouch helpen je om belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) van je organisatie te volgen. Op het KPI dashboard staat een verzameling KPI-tegels gerelateerd aan het thema van het dashboard. Elk dashboard is aangepast aan jouw organisatie en toont de KPI's waarop jouw organisatie stuurt. In het voorbeeld van het Dashboard Personeel zie je 5 KPI's: productiviteitspercentage, aantal medewerkers, FTE contract, FTE verloond en formatie uren.
Andere voorbeelden van KPI’s:
• Financieel: Exploitatieresultaat, personeelskosten
• Personeel: Contractformatie (FTE), verzuimcijfers
• Productie: Aantal cliënten, werkdagen
• Rooster: Productiviteit, verlofsaldo’s
• Kwaliteit: Cliënttevredenheid scores, behaalde scholingen
3.1 De opbouw van een KPI
Een KPI-tegel bevat 5 onderdelen:
Een kleur: het symbool kleurt groen boven de norm,rood onder de norm. Soms zijn dit andere kleuren als jouw organisatie daarvoor gekozen heeft.
Soms kun je op het symbool met de kleur klikken om een trendgrafiek te openen, dit is niet altijd zo ingesteld.
- Informatie over de KPI: via de 3 puntjes kom je bij informatie over de KPI. Hier staat wat de definitie van deze KPI is en kun je deze toevoegen aan je favoriete KPI's op "Mijn Dashboard" door op het sterretje te klikken.
- Een realisatiecijfer: dit cijfer wordt berekend op basis van de data die jouw organisatie dagelijks produceert.
- Een norm of begroting (doel): jouw organisatie bepaalt dit cijfer.
- Een trendgrafiek: de grafiek geeft de waarden weer met een lijn- of staaf over een bepaalde tijdsperiode. De meest gebruikte tijdsperioden zijn:“de verstreken maanden van dit jaar" en “de laatste 12 maanden”
4. Detail rapport
Een KPI-tegel bevat een realisatiecijfer en voor de meeste KPI’s bestaat er een detail rapport. Open een rapport door op het realisatiecijfer (77,19%) te klikken of op de naam van het rapport in de kolom aan de rechterkant.In dit voorbeeld zie je “Productiviteit %” ook in deze lijst staan.
Een detail rapport bevat vaak visualisaties en tabellen voor meer verdieping over het onderwerp. Een aantal tips:
- Klik op knop bovenaan om een ander tabblad in het rapport te openen; in onderstaand voorbeeld staat Periode open
- Klik op het [+] of [-] icoon om een regel in een tabel in of uit te klappen
- Klik op de 3 puntjes (…) rechtsboven bij een tabel of diagram om data te exporteren
- Klik op een specifieke regel in de tabel om andere tabellen of diagrammen op een pagina te filteren. Of klik op een specifieke kolom in een diagram om dat andersom te doen
5. Profiel gegevens
Rechts bovenin je scherm zie je een aantal knoppen. Helemaal rechts staat een poppetje. Hier vind je de mogelijkheid om van rol te wisselen (als je er meer dan één hebt) of InTouch in andere kleuren in te stellen. De kleuren die je ziet na het inloggen zijn meestal de kleuren van de huisstijl van jouw organisatie.
Ook zie je een icoon met een vraagteken staan, als je daarop klikt kom je uit in deze kennisbank.
Hulp nodig?
Mis je een KPI dashboard in de topnavigatie? Kun je bepaalde rapporten niet vinden? Of zou je meer kostenplaatsen moeten kunnen selecteren? Dat kan komen doordat je niet de juiste autorisaties hebt.
De beheerder in jouw organisatie bepaalt 2 zaken:
• Welke rol of rollen je krijgt: je rol bepaalt welke KPI dashboards en rapporten je mag zien
• Welke kostenplaatsen je mag zien: medewerkers mogen vaak data van hun eigen team zien, managers mogen data van meerdere kostenplaatsen zien en de directie mag de data van de hele organisatie zien
Op moment dat je hier vragen over hebt kun je het beste contact opnemen met de beheerder van InTouch in jouw organisatie. Vaak kun je daar achter komen door met de ICT afdeling van jouw organisatie contact op te nemen.
Laatste update van dit artikel: januari 2025