Starten met InTouch: een overzicht

Starten met InTouch: een overzicht

Introductie

SDB Analytics InTouch is een Business Intelligence (BI) tool waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je organisatie. Op basis van verzamelde data uit systemen als elektronische cliënt- of patiëntendossiers, HR en financiële systemen worden KPI dashboards en rapporten getoond. Aan het eind van dit artikel heb je een beeld van hoe de InTouch schermen zijn opgebouwd en hoe ze werken. Aan de rechterkant van je scherm vind je de inhoudsopgave van dit artikel (- Op deze pagina).

Dit artikel is geschreven voor managers, bestuurders, controllers, HR-adviseurs, kwaliteitsadviseurs etc. bij zorgorganisaties die gebruik maken van InTouch.

Centrale hub InTouch

InTouch is dé centrale hub waar alle inzichten samenkomen en waarmee je de datagedreven transitie als zorgorganisatie kunt maken. Het is onderdeel van het Analytics platform en dient als de applicatie waar je:
  1. Tot inzichten komt
  2. Inzichten met je collega's deelt
  3. De dialoog met elkaar aangaat over deze inzichten
  4. Data veilig kunt uitwisselen
  5. Ad-hoc analyses kunt doen
  6. Gestructureerde rapporten kunt samenstellen
  7. Kunt leunen op best practices
  8. Gebruik van data kunt verantwoorden middels uitgebreide logging
Van de rest van dit artikel kun je ook een beknopte variant bekijken in onderstaand filmpje:


InTouch: de schermen

De visuele opbouw van InTouch is als volgt:
  1. Topnavigatie
  2. Filters (slicers)
  3. KPI dashboard met tegels
  4. Detail rapport
  5. Profiel gegevens



1. Topnavigatie

De topnavigatie is het bovenste gedeelte van InTouch en bevat alle knoppen naar de pagina's die jij kunt bekijken. Dit zijn vaak KPI dashboards, detail rapporten of Power Analyse. Wat je ziet in de topnavigatie is afhankelijk van de rol die je hebt in InTouch. Deze rol is door de beheerder van jouw organisatie aan je toegekend. Je kunt zien met welke rol je bent ingelogd als je rechts bovenaan op je profiel gegevens klikt. Zie ook 5. Profiel gegevens.

In het screenshot is de pagina "Dashboard Personeel" aangeklikt:


2. Filters (slicers)

Aan de linkerkant van je scherm zie je de Organisatie (of Kostenplaats) en Periode filter. Ook wel ‘slicers’ genoemd. Gebruik deze om de data op het KPI dashboard te filteren. Bij de Organisatie filter zie je de kostenplaatsen waarvan jij de inhoud mag zien. Dit kan variëren van 1 kostenplaats tot en met alle kostenplaatsen bij jouw organisatie. Afhankelijk van de instellingen bij jouw organisatie is het mogelijk om meerdere kostenplaatsen te selecteren. Als er sprake is van meerdere kostenplaatsen in de lijst kun je op de pijltjes voor de organisatieonderdelen klikken om deze uit te vouwen



Bij de Periode filter wordt vaak standaard de afgelopen maand geselecteerd, maar dit is ook weer afhankelijk van de instelling van jouw organisatie. Wil je een andere maand selecteren? Dan kun je deze aanklikken.

3. KPI dashboard met tegels

De KPI dashboards in InTouch helpen je om belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) van je organisatie te volgen. Op het KPI dashboard staat een verzameling KPI-tegels gerelateerd aan het thema van het dashboard. Elk dashboard is aangepast aan jouw organisatie en toont de KPI's waarop jouw organisatie stuurt. In het voorbeeld van het Dashboard Personeel zie je 5 KPI's: productiviteitspercentage, aantal medewerkers, FTE contract, FTE verloond en formatie uren.



Andere voorbeelden van KPI’s:
Financieel: Exploitatieresultaat, personeelskosten
Personeel: Contractformatie (FTE), verzuimcijfers
Productie: Aantal cliënten, werkdagen
Rooster: Productiviteit, verlofsaldo’s
Kwaliteit: Cliënttevredenheid scores, behaalde scholingen

3.1 De opbouw van een KPI

Een KPI-tegel bevat 5 onderdelen:
  1. Een kleur: het symbool kleurt groen boven de norm, rood onder de norm. Soms zijn dit andere kleuren als jouw organisatie daarvoor gekozen heeft.
    1. Soms kun je op het symbool met de kleur klikken om een trendgrafiek te openen, dit is niet altijd zo ingesteld.
  2. Informatie over de KPI: via de 3 puntjes kom je bij informatie over de KPI. Hier staat wat de definitie van deze KPI is en kun je deze toevoegen aan je favoriete KPI's op "Mijn Dashboard" door op het sterretje te klikken.
  3. Een realisatiecijfer: dit cijfer wordt berekend op basis van de data die jouw organisatie dagelijks produceert.
  4. Een norm of begroting (doel): jouw organisatie bepaalt dit cijfer.
  5. Een trendgrafiek: de grafiek geeft de waarden weer met een lijn- of staaf over een bepaalde tijdsperiode. De meest gebruikte tijdsperioden zijn: “de verstreken maanden van dit jaar" en “de laatste 12 maanden”

4. Detail rapport

Een KPI-tegel bevat een realisatiecijfer en voor de meeste KPI’s bestaat er een detail rapport. Open een rapport door op het realisatiecijfer (77,19%) te klikken of op de naam van het rapport in de kolom aan de rechterkant. In dit voorbeeld zie je “Productiviteit %” ook in deze lijst staan.



Een detail rapport bevat vaak visualisaties en tabellen voor meer verdieping over het onderwerp. Een aantal tips:
  1. Klik op knop bovenaan om een ander tabblad in het rapport te openen; in onderstaand voorbeeld staat Periode open
  2. Klik op het [+] of [-] icoon om een regel in een tabel in of uit te klappen
  3. Klik op de 3 puntjes (…) rechtsboven bij een tabel of diagram om data te exporteren
  4. Klik op een specifieke regel in de tabel om andere tabellen of diagrammen op een pagina te filteren. Of klik op een specifieke kolom in een diagram om dat andersom te doen



5. Profiel gegevens

Rechts bovenin je scherm zie je een aantal knoppen. Helemaal rechts staat een poppetje. Hier vind je de mogelijkheid om van rol te wisselen (als je er meer dan één hebt) of InTouch in andere kleuren in te stellen. De kleuren die je ziet na het inloggen zijn meestal de kleuren van de huisstijl van jouw organisatie.


Ook zie je een icoon met een vraagteken staan, als je daarop klikt kom je uit in deze kennisbank.

Hulp nodig?

Mis je een KPI dashboard in de topnavigatie? Kun je bepaalde rapporten niet vinden? Of zou je meer kostenplaatsen moeten kunnen selecteren? Dat kan komen doordat je niet de juiste autorisaties hebt. 

De beheerder in jouw organisatie bepaalt 2 zaken:
Welke rol of rollen je krijgt: je rol bepaalt welke KPI dashboards en rapporten je mag zien
Welke kostenplaatsen je mag zien: medewerkers mogen vaak data van hun eigen team zien, managers mogen data van meerdere kostenplaatsen zien en de directie mag de data van de hele organisatie zien

Op moment dat je hier vragen over hebt kun je het beste contact opnemen met de beheerder van InTouch in jouw organisatie. Vaak kun je daar achter komen door met de ICT afdeling van jouw organisatie contact op te nemen.



Laatste update van dit artikel: januari 2025

    • Related Articles

    • InTouch: een overzicht voor beheerders

      Introductie InTouch is een webapplicatie welke ontwikkeld is en beheerd wordt door SDB Analytics. Aan het eind van dit artikel heb een beeld van wat jij als beheerder kunt inrichten. Dit artikel is geschreven voor beheerders van InTouch bij ...
    • Authenticatie & autorisatie

      Authenticatie Wij koppelen samen jullie eigen "identity provider" (bijv. AzureAD, HelloID) aan SDB Identity. Vervolgens kan een beheerder ervoor zorgen dat gebruikers toegang krijgen tot de Analytics applicatie(s). Deze koppeling maakt gelijk single ...
    • UserVoice: wensen indienen via de gebruikerscommunity

      Rechtsboven in InTouch vind je de koppeling naar het UserVoice portaal: Dit is dé plek waar je wensen terug ziet komen die zijn ingediend met betrekking tot de doorontwikkeling van SDB Analytics en bijbehorende inzichten. Voor wie? UserVoice is door ...
    • Doorontwikkeling en release notes

      Wij werken binnen het SDB Analytics platform Agile, dat wil zeggen dat er in blokken van 2 weken (zogenaamde sprints) wordt gewerkt aan functionaliteit en/of het oplossen van bugs. Wel zo prettig, zo kunnen we in korte tijd zoveel mogelijk waarde ...
    • Core

      Inleiding De Core van InTouch is de basis die bij nieuwe zorginstellingen standaard wordt geleverd. De Core van InTouch bevat: KPI's voor inzicht in de meest belangrijke processen Scorecard voor een direct inzicht van verloop in KPI waarden over de ...