Bij de menu optie [ Beheer | HR | Stuurgegevens ] zijn drie opties toegevoegd om gebruikers automatisch te blokkeren. Een service verwerkt één keer per dag om 1:00 uur 's nachts de ingestelde automatische blokkeringen. Als er geen waarden zijn ingesteld, worden gebruikers niet automatisch geblokkeerd.
Door een waarde op te geven, worden de gebruikers automatisch geblokkeerd na een aantal maanden uit dienst. Als een medewerker meerdere dienstbetrekkingen heeft, wordt er pas geteld zodra alle dienstbetrekkingen van de gebruiker uit dienst zijn. Door de waarde "0" op te geven, worden gebruikers direct geblokkeerd nadat alle dienstbetrekkingen uit dienst zijn. Als de waarde leeg is, worden gebruikers niet automatisch geblokkeerd.
Er is een scheiding gemaakt tussen 2 gebruikersgroepen. Enerzijds de gebruiker die een salaris dienstbetrekking heeft, anderzijds gebruikers zonder salaris dienstbetrekking. Een medewerker met alleen vrijwilligers of fictieve dienstbetrekkingen (zonder salaris) kan in principe per direct toegang worden ontzegt. Vaak moet een gebruiker met salaris dienstbetrekking nog kunnen inloggen om bijvoorbeeld zijn jaaropgave in te kunnen zien. Om deze reden is er ook een minimale waarde van 18 maanden voordat de gebruiker met salaris dienstbetrekking automatisch geblokkeerd kan worden.
Ook is er de optie toegevoegd om de niet standaard rollen automatisch uit te schakelen. Soms krijgt een gebruiker extra rollen toegewezen door een beheerder, zodat hij of zij bijvoorbeeld als leidinggevende extra taken kan uitvoeren in HR. Door bij de optie "De niet standaard rollen uitschakelen na maanden uit dienst" een aantal maanden in te stellen, kunnen deze extra rollen na uitdiensttreding automatisch worden ontnomen. De medewerker kan nog steeds inloggen, maar zal geen "leidinggevende taken" meer kunnen uitvoeren.
De standaardrollen die niet worden uitgeschakeld zijn: HR:Gebruiker, HR:LezenGebruiker en HR:Vrijwilliger. Let op, mogelijk is de omschrijving van de standaardrollen gewijzigd bij uw organisatie. Dit is niet erg, want achter de schermen blijft de relatie met de default rol bewaard. Wat wél problemen kan geven, is als de default rollen zijn verwijderd. Naast het feit dat instromende medewerkers geen standaardrollen meer krijgen, zullen dan ook alle rollen worden uitgeschakeld bij gebruik van de nieuwe optie.