Handleiding Contracten

Handleiding Contracten

1. Contracten

Deze handleiding beschrijft de verschillende acties die u kunt uitvoeren binnen het scherm Cliënten > Diensten > Contracten.

1.1 Aanmaken Nieuw Contract

Wanneer u een beschikking handmatig wilt aanmaken volgt u de volgende stappen.

Stap 1. Klik in het scherm Cliënten > Diensten > Contracten op de knop Nieuw.


Vul onderstaande velden in, en klik vervolgens op Volgende.
















Vul de onderstaande velden in, en klik vervolgens op Opslaan.




Hierna verschijnt het Product in de regel in het scherm.



1.2 Wijzigen Mandaat 

Wanneer u een mandaat wilt wijzigen dan volgt u de volgende stappen.

Klik in het scherm op de Productregel. Het onderstaande scherm wordt geopend.
  




Om het Mandaat te wijzigen klik je op het potloodje:


Wijzig de velden en klik vervolgens op opslaan, de gewijzigde gegevens worden getoond in de productregel. 



1.3 Wijzigen interne Status

Wanneer u een Interne Status wilt wijzigen dan volgt u de volgende stappen.

Klik in het scherm op de Productregel. Het onderstaande scherm wordt geopend.



Om het Interne status te wijzigen klik je op het potloodje:


Wijzig de velden en klik vervolgens op opslaan, de gewijzigde gegevens worden getoond in de productregel. 

1.4 Kopiëren product

Wanneer u een kopie wilt maken van een bestaand product, dan volgt u de volgende stappen:
  1. Beweeg met de muis over de regel van het betreffende mandaat in het scherm. De knop Kopiëren verschijnt. Klik op deze knop.
  2. De wizard van het aanmaken van een nieuw product verschijnt. Het mandaat wordt standaard ingevuld met dezelfde gegevens als de geselecteerde regel. U dient dan nog een interne status te vullen.


1.5 Verwijderen product

Wanneer u een bestaand product wilt verwijderen dan volgt u de volgende stappen: 

  1. Beweeg met de muis over de regel van het betreffende mandaat in het scherm. De knop Verwijderen verschijnt. Klik op deze knop.
  2. Beantwoord de bevestigingsvraag en het product wordt verwijderd.

2. Omboektool
Wanneer door een wijziging of verwijdering van het mandaat of van de interne status gekoppelde tijdregistraties geen onderliggende In Zorg status meer hebben, wordt dit door ECD gesignaleerd. U dient dan gebruik te maken van de omboektool om de uren om te boeken naar een andere dienst. Zorg dus dat er, wanneer u een dergelijke wijziging gaat doen, ook een dienst is geregistreerd is waarnaar deze tijdregistraties kunnen worden omgeboekt. Dit mag ook op een andere stroming dan de Contracten zijn.

De omboektool wordt bij een dergelijke wijziging of verwijdering door ECD direct aangeboden waardoor u direct de omboeking kan doen voor de betreffende uren. De werking van de omboektool wordt in de Handleiding Tijdregistratie beschreven.

3. Tarieven 

Wanneer u cliënt-specifieke tarieven voor een product wilt registreren volgt u de volgende stappen:

Klik in het scherm op de knop Tarieven.




Er wordt een pop-up geopend met daarin de bestaande tarieven. Klik op Nieuw om een Nieuw tarief toe te voegen voor een product. 





Klik op Opslaan. Het tarief wordt nu getoond in het overzicht.




Wanner u op het product klikt waarvoor u een tarief heeft ingericht kunt u in het tabblad Tarieven (naast Interne Status) zien welke tarieven voor dit product gelden

Let op:
U richt dus tarieven in voor een product. Wanneer een cliënt dus gedurende de geldigheid van het tarief meerdere dezelfde producten geregistreerd heeft, dan geldt dit tarief dus voor beide producten.


4. In Zorg nemen Cliënt

Wanneer u de client in Zorg wilt nemen, dan volgt u de volgende stappen: 

Klik op het Contract product in het scherm. Er wordt een pop-up geopend. 
In deze pop-up ziet u meer informatie over het mandaat, kunt u de verschillende interne Statussen voor dit mandaat zien. De volgende acties kunt u hier uitvoeren: 
  1. Mandaat of interne status bekijken: klik op de link.
  2. Mandaat wijzigen: klik op Wijzigen.
  3. Interne status wijzigen: klik op Wijzigen.
  4. Interne status verwijderen: klik op Verwijderen (indien beschikbaar).
  5. Nieuwe interne status aanmaken: klik op Nieuw.
Daarnaast zijn er twee tabbladen: 
  1. Tabblad Interne Status 
  2. Tabblad Tarieven met de tarieven die betrekking hebben op het betreffende product voor deze cliënt.
Klik op de knop Nieuw om de cliënt in zorg te nemen op een datum ná de ingangsdatum van het mandaat.
Wilt u de cliënt in zorg nemen op de ingangsdatum van het mandaat, klik dan op de knop Wijzigen.

Let op: Het is niet mogelijk om 2 interne statussen achter elkaar te registreren die Niet in zorg zijn. 



  1. Zorg dat de vink In Zorg aan staat
  2. Vul de Begindatum in 
  3. Vul de Regio/Locatie en de Afdeling/Team 
  4. Vul de Duur die je wilt inzetten

5. Beëindigen Zorg

Beëindig de zorg volgens de stappen in hoofdstuk 4. Zet het vinkje In Zorg uit en geef een reden op bij Einde Zorg.

6. Printen 

Het is mogelijk om de actuele stand van de geregistreerde contracten van een cliënt af te drukken.


De knop Printen is enkel beschikbaar bij de filter Actueel.
De print toont de datum wanneer er op de afdruk geklikt is en door welke medewerker dit gebeurd is. 

7. Delen

Het is mogelijk om de huidige actuele stand van de geregistreerde contracten onder een cliënt te delen met Documentbeheer. Zo kan er een overzicht opgebouwd worden in documentbeheer van alle geregistreerde contracten van een bepaalde cliënt.


De knop Delen is enkel beschikbaar bij de filter Actueel

Het gedeelde document toont de datum wanneer er op Delen geklikt is en door welke medewerker dit gebeurd is. 
Nadat het document gedeeld is met documentbeheer, kan vanuit daar het document verder gedeeld worden naar de Cliëntapp of Cliëntportaal.


    • Related Articles

    • Handleiding Geen Mandaat

      1. Inleiding In dit document wordt het overzicht "Geen Mandaat" beschreven. Dit overzicht toont de afspraken of tijdsregistraties, waarbij de cliënt geen geldig mandaat (oftewel indicatie) heeft voor de geplande of geregistreerde activiteit. ...
    • Handleiding Contracten

      Handleiding Contracten
    • Rol schrijf -en mutatierechten

      Vraag Rol schrijf -en mutatierechten gegeven op de Cliënten-Diensten-Contracten, maar medewerkers zien geen knop nieuw? Antwoord De volgende instelling is ook benodigd in de permissies: “Contracten mandaat”
    • Handleiding Applicatiebeheer

      Hier vind je de Handleiding Applicatiebeheer.
    • Handleiding Extramuraal

      Handleiding Extramuraal