Diensten vervangen
Bij elke dienst is het mogelijk om deze direct te vervangen via de originele medewerker.
Klik op de dienst en selecteer vervangen.
Het systeem laat dan in de planning zien met een groene kleur wie er deze dienst nog niet zijn ingepland.
Via de optie Voorkeuren is het mogelijk om duidelijk te maken met welke voorkeuren de planning rekening moet houden.
De medewerkers die groen staan zijn dus niet ingeroosterd op deze tijd (in het voorbeeld van 9.30 -18.00 uur).
Klik op een van de groen gekleurde vlakjes om de juiste medewerker in te plannen. Na het klikken opent de volgende pop up.
Klik op opslaan en de medewerker krijgt nu de dienst in de planning.
Kim heeft nu de dienst bij in de planning staan en dit is voor de medewerker ook zichtbaar in het werknemersportaal.
Ibrahim heeft nu in het vlakje twee pijlen staan, dezen geven aan dat ze vervangen is.
Als er niemand beschikbaar is voor de dienst, dan wordt de volgende melding getoond.
Als een dienst van een medewerker is vervangen, dan staat deze niet meer zichtbaar voor de medewerker in het werknemersportaal. Dit geldt alleen voor de status normaal.
Als de originele dienst een status ziekte, verlof en/of speciaal verlof heeft en deze wordt vervangen dan blijft de dienst schuin gedrukt ook staan bij de medewerker in het werknemersportaal.
Vervangende dienst verwijderen
Als de vervangende dienst verwijderd wordt, dan komt deze automatisch terug bij de originele medewerker.
Let hierbij op dat als de originele medewerker al een andere dienst heeft gekregen dat er dan een keus gemaakt dient te worden welke dienst er kan blijven staan.
Voorbeeld:
Ibrahim stond ingepland van 930 - 18.00 uur en deze is vervangen door Kim.
Vervolgens is Ibrahim opnieuw ingepland van 7.30 - 19.00 uur
De dienst van Kim is niet meer nodig en wordt verwijderd. De dienst van Kim komt automatisch terug naar de originele medewerker, in dit geval Ibrahim.
Doordat Ibrahim ook al een andere dienst ingepland heeft staan, zal er een oranje kader om de dienst verschijnen. Deze oranje kader geeft aan dat de desbetreffende medewerker overlappende diensten heeft staan.
Door op de dienst te klikken kan er gekozen worden welke dienst verwijderd/behouden wordt.
Zodra er geen overlappende diensten meer zijn, zal de oranje kader verdwijnen.
Diensten vervangen via de oproeppool
Diensten die intern niet kunnen worden vervangen, kunnen direct vanuit de originele medewerker uitgezet worden naar de oproeppool.
Deze dienst komt dan open te staan in de oproeppool en daar kan een medewerker vanuit de oproeppool op ingepland worden.
Als een vervangende dienst ingevuld is met een oproeppool medewerker, dan komt in de planning van de vestiging een nieuwe regel erbij voor ‘Oproepkrachten’.
Geplande dienst verplaatsen
Via de planning is het mogelijk om een geplande dienst snel te verplaatsen naar een andere groep.
Klik op de dag bij de desbetreffende en nieuwe groep
Vul de gewenste starttijd, eindtijd en eventueel de pauze tijd in en klik op Inplannen.
Na het klikken op inplannen wordt er een melding getoond met daarbij drie mogelijkheden.
‘Verwijder nieuwe dienst’ en de knop ‘annuleren’ hebben dezelfde uitkomst. Hierbij wordt namelijk de dienst op de nieuwe groep verwijderd.
Met de knop ‘naar originele dienst’, wordt er een nieuwe pop up getoond waarbij er
In deze pop up kunnen er diverse keuzes gemaakt worden:
- Verwijderen en opslaan
- Hierbij wordt de aangevinkt dienst (originele dienst) verwijderd en de nieuwe dienst wordt toegevoegd aan de planning
- Wijzigen en opslaan
- De aangevinkte dienst (originele diensten) kan hierbij aangepast worden, zodat deze aansluit op de nieuwe dienst
- De diensten worden zoals aanpassing toegevoegd aan de planning
- Naar nieuwe dienst
- De popup wordt afgesloten en keert terug naar de voorgaande pop up
- Annuleren
- Hiermee wordt de nieuwe aanvraag geannuleerd en de oorspronkelijk dienst blijft gepland staan
Medewerker toevoegen
In de planning kan tijdelijk personeel toegevoegd worden vanuit een andere vestiging.
Rechts bij Medewerkers staat er een '+', daarmee kan de medewerker gekozen worden.
Zodra er op de '+' geklikt is opent er een nieuwe pop up met een lijst van medewerkers.
Om een medewerker toe te voegen, kan er op de naam geklikt worden en de oorspronkelijk vestiging gekozen worden. Selecteer de betreffende weken, om vervolgens op te slaan en te sluiten.
De medewerker zal nu worden toegevoegd aan de planning
Doordat de medewerker nog niet is ingepland op de nieuwe vestiging, is deze ook nog niet zichtbaar bij de medewerkers. Zodra het vinkje bij ‘toon gepland personeel’ uitstaat wordt de toegevoegde medewerker zichtbaar.
Er wordt duidelijk getoond vanuit welke vestiging de desbetreffende medewerker is toegevoegd.
Het kan voorkomen dat in het overzicht een medewerker voorkomt waarbij een rode streep staat. Dit betekent dat de medewerker reeds uit dienst is getreden is.
In de planning is het mogelijk om een medewerker bovenformatief te zetten. Dit kan door middel van een uurcode.
Een bovenformatieve medewerker is bijvoorbeeld niet nodig op de huidige vestiging en kan ergens anders ingezet worden. Verwar deze functie niet met het boventallig inzet van een zieke medewerker. Daar kan een andere uurcode voor aangemaakt worden zoals re-integratie.
Via Instellingen / Systeeminstellingen / Uurcode kunnen uurcodes desgewenst toegevoegd worden.
Voor een bovenformatieve uurcode is het belangrijk op categorie bovenformatief te gebruiken.
Het is wel belangrijk dat binnen de organisatie om duidelijke richtlijnen te beschrijven voor het bovenformatief stellen van een medewerker.
Als een medewerker ingepland is, maar niet meer op de groep nodig is, kan deze medewerker op de uurcode “Bovenformatief” gezet worden.
Dit kan gedaan worden door de dienst op te klikken en de uurcode aan te passen.
Dit betekent dat de desbetreffende medewerker in alle planningen zichtbaar wordt met de diensttijd dat de medewerker ingepland kan worden.
Onderin de planning wordt een regel zichtbaar “Bovenformatief (beschikbaar)”.
De originele dienst blijft in de planning staan met de uurcode “bovenformatief”, totdat de medewerker elders ingepland wordt.
Als de medewerker dan gepland wordt op een andere groep dan wordt de uurcode van de nieuwe dienst Gewerkte uren.
Als een dienst op bovenformatief gezet wordt, dan telt deze niet mee in het controle paneel. De medewerker komt deze uren nog te kort op basis van de contracturen. Pas als de medewerker is ingepland tellen de uren mee voor het contract.
Zodra een medewerker op bovenformatief is gezet, kan deze vanuit elke planning worden ingepland. De vestigingen zien in hun planning de regel “Bovenformatief (beschikbaar)”.
Het is mogelijk om deze regel in en uit te klappen.
In de regel wordt aangegeven welke medewerker met welke tijden beschikbaar is.
Als een “nieuwe” vestiging de medewerker wilt inplannen, klikken ze op de dienst.
Klik het selectievakje aan om vervolgens op inplannen te klikken.
De medewerker wordt nu toegevoegd aan de nieuwe vestiging
Een medewerker die bovenformatief staat, kan zowel via de planning als via de oproeppool ingezet worden.
Via de oproeppool kan er een filter ingesteld worden om op bovenformatieve medewerkers te zoeken.
Klik vervolgen op “Zoeken” en in het midden zullen de medewerkers zichtbaar worden die ‘bovenformatief’ staan.
Als een medewerker, die vanuit een bovenformatieve dienst ingepland is, niet meer nodig is kan deze via de planning verwijderd worden.
Klik op de desbetreffende dienst.
Als de dienst verwijdert dan wordt er geen nieuwe bovenformatieve dienst voor gemaakt. Het wordt dan geheel verwijderd.
Let op: hierdoor kan een medewerker uren te kort komen.
Indien de medewerker weer op bovenformatief gezet dient te worden dan kan de uurcode aangepast worden naar bovenformatief.
Als een vestiging toch de eigen medewerker nodig heeft en de medewerker is nog niet ingepland bij een andere vestiging, dan kan de uurcode van de medewerker aangepast worden naar “gewerkte uren”. Als dit is aangepast dan staat de medewerker weer ingepland op de eigen groep.
Legenda, statussen en iconen
In de planning is rechts bovenin de legenda te vinden. Hier is terug te vinden welke kleuren waarvoor staan.
Iconen in de planning
Er staat een opmerking bij de dienst van de medewerker.
Een medewerker heeft pauze
De dienst telt niet mee voor BKR
Indien een dienst niet mee telt voor BKR wordt het uitroepteken symbool getoond. Een dienst kan meerdere redenen hebben waarom deze niet mee geteld wordt voor de BKR:
- Functie telt niet mee voor BKR
- Groep telt niet mee voor BKR
- Uurcode telt niet mee voor BKR
- Status van de dienst telt niet mee voor BKR
- Openstaande diensten tellen niet mee voor BKR
Let op: bij een vervangende dienst komt er geen uitroepteken icoon, maar wordt de dienst schuingedrukt getoond. Dit komt doordat de schuingedrukte dienst niet meer bestaat, maar wel getoond wordt.
Als een geplande dienst een andere status heeft dan normaal, dan krijgen deze diensten ook een icoon.
Zo kan in één oogopslag gezien worden welke diensten een andere status hebben. Bij de statussen ziekte, verlof en speciaal verlof wordt dit icoon getoond.
Indien er alleen een gekleurd vak getoond wordt zonder icoon, dan heeft die dienst in de planning een andere status dan de kleur die getoond wordt.