Het automatisch importeren van gegevens vanuit SDB-HR
Als je organisatie gebruikt maakt van onze SDB-HR applicatie is het mogelijk om geautomatiseerd gegevens op te halen en deze automatisch te importeren naar het SDB Leerplatform. Via een WebAPI van SDB Groep is het mogelijk om in dit in te richten. Gegevens die worden opgehaald vanuit SDB HR richting het SDB Leerplatform zijn onder andere:
• Afdelingen en functies (organisatiestructuur)
• Gebruikersgegevens (voor- achternaam, personeelsnummer etc.)
• Afdeling en/of functie gebruikers
• Dienstverband gebruikers (actief / gedeactiveerde gebruiker)
Als vervolgens de koppeling is ingericht wordt er bij elke wijziging in de SDB-HR applicatie een synchronisatie uitgevoerd richting het SDB Leerplatform. Bijvoorbeeld een wijziging in afdeling of functie van een medewerker. Synchronisatie gebeurt bij elke wijziging in het SDB- HR systeem. Als er nog geen gebruiker in het SDB Leerplatform bestaat zal deze automatisch aangemaakt worden in de applicatie. Als een dienstverband van een gebruiker beëindigd wordt zal de gebruiker in het SDB Leerplatform gedeactiveerd worden
Voor meer informatie om deze koppeling in te richten binnen je organisatie, neem contact op met je relatiemanager.
In SDB-HR wordt er gewerkt vanuit een organisatiestructuur. Deze organisatie structuur wordt met de automatische import na elke wijziging bijgewerkt en getoond in het SDB Leerplatform.
Hier onder de organisatie structuur binnen SDB-HR:
Deze organisatiestructuur wordt via de automatische import overgenomen in het SDB Leerplatform. Hieronder de organisatiestructuur binnen het SDB Leerplatform
In de organisatie structuur worden in het SDB Leerplatform de gebruikers gekoppeld aan de afdeling en functie combinatie. Hieronder de gebruikers die gekoppeld zijn aan de afdeling en functie.
Medewerkers als manager importeren vanuit SDB HR
Het komt regelmatig voor dat iemand doorgroeit tot de functie van teamleider (manager binnen het SDB Leerplatform). Als teamleider heb je recht op extra functionaliteiten in het SDB Leerplatform.
Navigeer naar
deze supportpagina voor meer informatie over de basisfunctionaliteiten in het SDB Leerplatform als manager.
De zogenaamde ‘manager rechten’ richt je in via een accorderingsfunctie in SDB HR. Je kunt hiervoor een bestaande functie gebruiken zoals leidinggevende, maar je kunt ook een accorderingsfunctie inrichten speciaal voor de manager rechten in het SDB Leerplatform. Als men de accorderingsfunctie bij de betreffende collega wijzigt in SDB HR, wordt deze wijziging automatisch doorgevoerd in het SDB Leerplatform.
Om de accorderingsfunctie voor
manager rechten in te richten ga je als volgt te werk;
Ga naar SDB Beheer (hier moet je aparte
rechten voor hebben)
Selecteer in het hoofdmenu 'HR' en
vervolgens 'Accorderingsfuncties'
Je kiest bij de functieomschrijving die je
als manager wilt doorgeven voor
'bewerken'
- Zet het vinkje aan in de kolom 'Is
leidinggevende'
- Klik op 'Opslaan'
Let op! Het is slechts bij één functie mogelijk om het vinkje 'Is leidinggevende' aan te zetten. Bij het opslaan van een 'tweede vinkje', wordt het 'eerste vinkje' automatisch uitgezet.
Als je hebt aangemerkt welke accorderingsfunctie doorgegeven wordt als manager, kun je vervolgens in de accordatiestructuur per afdeling inrichten welke personen in die functie worden aangemerkt.
Zie het artikel Accordatiestructuur inrichten over de inrichting van de accordatiestructuur. Als een accorderingsfunctie al specifiek gebruikt wordt voor processen, is het raadzaam om een aparte accorderingsfunctie in te richten voor het SDB Leerplatform.
Wanneer er geen accorderingsfunctie wordt aangemerkt met ‘Is Leidingevende’, wordt automatisch de direct leidinggevende van een medewerker gekozen