Gebruikers (automatisch) importeren vanuit SDB-HR

Gebruikers (automatisch) importeren vanuit SDB-HR

Het automatisch importeren van gegevens vanuit SDB-HR

Als je organisatie gebruikt maakt van onze SDB-HR applicatie is het mogelijk om geautomatiseerd gegevens op te halen en deze automatisch te importeren naar het SDB Leerplatform. Via een WebAPI van SDB Groep is het mogelijk om in dit in te richten. Gegevens die worden opgehaald vanuit SDB HR richting het SDB Leerplatform zijn onder andere: 

Afdelingen en functies (organisatiestructuur) 
Gebruikersgegevens (voor- achternaam, personeelsnummer etc.) 
Afdeling en/of functie gebruikers
Dienstverband gebruikers (actief / gedeactiveerde gebruiker)

Als vervolgens de koppeling is ingericht wordt er bij elke wijziging in de SDB-HR applicatie een synchronisatie uitgevoerd richting het SDB Leerplatform. Bijvoorbeeld een wijziging in afdeling of functie van een medewerker. Synchronisatie gebeurt bij elke wijziging in het SDB- HR systeem. Als er nog geen gebruiker in het SDB Leerplatform bestaat zal deze automatisch aangemaakt worden in de applicatie. Als een dienstverband van een gebruiker beëindigd wordt zal de gebruiker in het SDB Leerplatform gedeactiveerd worden
Voor meer informatie om deze koppeling in te richten binnen je organisatie, neem contact op met je relatiemanager. 

Inzicht organisatiestructuur SDB-HR versus SDB Leerplatform

In SDB-HR wordt er gewerkt vanuit een organisatiestructuur. Deze organisatie structuur wordt met de automatische import na elke wijziging bijgewerkt en getoond in het SDB Leerplatform. 

Hier onder de organisatie structuur binnen SDB-HR:

Deze organisatiestructuur wordt via de automatische import overgenomen in het SDB Leerplatform. Hieronder de organisatiestructuur binnen het SDB Leerplatform


In de organisatie structuur worden in het SDB Leerplatform de gebruikers gekoppeld aan de afdeling en functie combinatie. Hieronder de gebruikers die gekoppeld zijn aan de afdeling en functie. 



Medewerkers als manager importeren vanuit SDB HR

Het komt regelmatig voor dat iemand doorgroeit tot de functie van teamleider (manager binnen het SDB Leerplatform). Als teamleider heb je recht op extra functionaliteiten in het SDB Leerplatform. 
Navigeer naar deze supportpagina voor meer informatie over de basisfunctionaliteiten in het SDB Leerplatform als manager.
De zogenaamde ‘manager rechten’ richt je in via een accorderingsfunctie in SDB HR. Je kunt hiervoor een bestaande functie gebruiken zoals leidinggevende, maar je kunt ook een accorderingsfunctie inrichten speciaal voor de manager rechten in het SDB Leerplatform. Als men de accorderingsfunctie bij de betreffende collega wijzigt in SDB HR, wordt deze wijziging automatisch doorgevoerd in het SDB Leerplatform. 


Om de accorderingsfunctie voor manager rechten in te richten ga je als volgt te werk;

  • Ga naar SDB Beheer (hier moet je aparte rechten voor hebben)
  • Selecteer in het hoofdmenu 'HR' en vervolgens 'Accorderingsfuncties'
  • Je kiest bij de functieomschrijving die je als manager wilt doorgeven  voor 'bewerken'
  • Zet het vinkje aan in de kolom 'Is leidinggevende'
  • Klik op 'Opslaan'
Let op! Het is slechts bij één functie mogelijk om het vinkje 'Is leidinggevende' aan te zetten. Bij het opslaan van een 'tweede vinkje', wordt het 'eerste vinkje' automatisch uitgezet.


Als je hebt aangemerkt welke accorderingsfunctie doorgegeven wordt als manager, kun je vervolgens in de accordatiestructuur per afdeling inrichten welke personen in die functie worden aangemerkt. Zie het artikel Accordatiestructuur inrichten over de inrichting van de accordatiestructuur. 
Als een accorderingsfunctie al specifiek gebruikt wordt voor processen, is het raadzaam om een aparte accorderingsfunctie in te richten voor het SDB Leerplatform. 
Wanneer er geen accorderingsfunctie wordt aangemerkt met ‘Is Leidingevende’, wordt automatisch de direct leidinggevende van een medewerker gekozen

    • Related Articles

    • Gebruikers automatisch koppelen aan producten op basis van 'presets'

      Gebruikers automatisch koppelen op basis van 'presets' In het gebruikersbeheer van de werk- & leervormen zijn veel mogelijkheden voor het geautomatiseerd koppelen van gebruikers. Experts kunnen zogenoemde 'presets' aanmaken waarin zij gebruikers ...
    • Gebruikers toevoegen

      Opties gebruikers toevoegen Het is op 2 manieren mogelijk om gebruikers toe te voegen aan de werk- & leervormen, namelijk: Het automatisch toevoegen van gebruikers via een synchronisatie. Het handmatig handmatig toevoegen van gebruikers. Automatisch ...
    • SCORM module importeren

      Belangrijk: Deze functionaliteit betreft het publiceren van nieuwe SCORM-modules als Catalogus-items. Het vervangen van bestaande Catalogus-items is op dit moment niet mogelijk. Tevens zijn eerder geüploade SCORM-modules via SDB Groep (voor de ...
    • Starten in het SDB Leerplatform als beheerder of manager

      Introductie In de onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het hoofdmenu van het SDB Leerplatform vormgegeven wordt: Het hoofdmenu van het SDB Leerplatform Dashboard SDB Leerplatform Na het inloggen kom je meteen in het dashboard terecht. In het ...
    • Mijn leertraject - Gebruikers koppelen

      Binnen de eerste stap ga je naar 'beheer' bij 'Mijn Leertraject' en kies je voor 'item toevoegen'. Je maakt een nieuw template aan. Bijvoorbeeld de nieuwe template 'Wondverzorging', 'zwachtelen' of 'communicatie'. Zodra je een nieuw item toevoegt, ...