Noodknopprocedure voor tijdelijke toegang

Noodknopprocedure voor tijdelijke toegang

Deze functionaliteit valt onder aanvullende dienstverlening en is niet standaard beschikbaar. Voor meer informatie over het afnemen van deze functionaliteit kan er contact worden opgenomen met de accountmanager van je zorginstelling.

Algemeen

Wanneer er zich een noodsituatie voordoet met een cliënt op het moment dat er geen zorgprofessional is, die geautoriseerd is om het dossier van deze cliënt in te zien, is het mogelijk een noodautorisatie toe te kennen aan een andere (aanwezige) collega. Op deze manier is het mogelijk om snel en veilig te kunnen handelen in het belang van de cliënt én hulpverlener.

De functionaliteit van de Noodknopprocedure kan op organisatieniveau aan- en uitgezet worden. Via deze setting kan er vervolgens worden bepaald welke rollen binnen de organisatie toegang krijgen tot de Noodknop.

De maximale tijdsduur voor de Noodknopprocedure is conform onze beveiligingsmaatregelen maximaal 48 uur. Het staat organisaties uiteraard vrij om voor een kortere tijdsduur te kiezen.

Tijdelijke toegang via Noodknopprocedure verkrijgen

Gebruikers die toegang hebben tot de functionaliteit zien een extra item Noodknop Procedure in het hoofdmenu van hun eigen dashboard. Vanuit privacy-oogpunt is ervoor gekozen om deze knop geen prominente plek op het dashboard van de zorgprofessional te geven.

Noodknop_1.png

  1. Open het menu en klik op Noodknop procedure.
  2. Klik op Kies cliënt en zoek de persoon waar je tijdelijk toegang tot wilt krijgen.
  3. Geef één of meerdere redenen op waarom je toegang tot het account nodig hebt. De periode van tijdelijke toegang alsook de redenen daarvoor worden gelogd ter inzage van de Privacy Officer van je zorginstelling.
  4. Klik 2x op Verschaf toegang. Je hebt nu toegang tot het dashboard van de cliënt.
    De cliënt en eventueel gekoppelde ouders/externen worden via een melding op de hoogte gesteld van de tijdelijke toegang inclusief welke behandelaar deze toegang heeft verkregen, met welke reden en voor welke tijdsduur.
    Via de beheeromgeving kan de Privacy Officer controleren welke gebruikers de Noodknopprocedure in gang hebben gezet en waarom.
  5. Na het verstrijken van de tijdsduur wordt de relatie met de cliënt automatisch verbroken. Ook hiervan ontvangen alle betrokken personen een Melding.
    • Related Articles

    • Omgeving voor cliënten, hulpverleners, ouders en externen

      Hulpverleners Als zorgprofessional beschik je binnen het platform over je eigen omgeving. Deze omgeving is volledig van jou en daarom nooit inzichtelijk voor andere gebruikers. Wanneer je inlogt op deze omgeving beland je op de startpagina. Dit ...
    • Technische eisen voor gebruik van Jouw Omgeving

      Algemeen Jouw Omgeving is trots op haar nieuwsgierigheid en leergierigheid, waarmee we nieuwe technologieën verkennen en bijhouden. We houden ontwikkelingen op browsergebied nauwgezet in de gaten en nemen nieuwe mogelijkheden mee in het verbeteren ...
    • Toegankelijk ontwerp in online dienstverlening in de zorg

      Leestijd: 15 minuten Ontwerpen voor toegankelijkheid maakt de gebruikservaring beter voor iedereen, ongeacht een beperking. In dit artikel lees je wat digitale toegankelijkheid betekent voor een gebruiker en waarom het verstandig is om hier gericht ...
    • Aan de slag: Administrator

      Algemeen De rol van Administrator (beheerder) is een functie met een hoge verantwoordelijkheid. Daarom vragen wij jou als beheerder om het gehele stappenplan te doorlopen. Dit zorgt ervoor dat je jouw rol goed kan vervullen en dat we op een prettige ...
    • Sysadmin Nieuwsgroepen

      Een nieuwsgroep aanmaken Om Nieuwsgroepen aan te kunnen maken, heb je Sysadminrechten nodig. Deze kun je aanvragen via support@jouwomgeving.nl. Geef daarbij aan dat je Beheerder van Nieuwsgroepen wilt worden. Dit is alleen beschikbaar voor gebruikers ...