Onderhoud activiteit

Onderhoud activiteit

Onderhoud activiteit

Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Behandeling/traject - Onderhoud activiteit.

In dit codescherm legt u ALLE activiteiten en werkzaamheden vast die in uw organisatie worden verricht door medewerkers.
Voorbeelden van activiteiten zijn:

  1. Intakegesprek
  2. Dramatherapie
  3. Systeemtherapie
  4. Maatschappelijk herstel
  5. Opstellen zorgplan
  6. Afspraak plannen met huisarts
  7. Verslaglegging
  8. Advies geven extern
  9. Reistijd
  10. Vergadering/bespreking

Op het tabblad 'Toon actueel' worden de op dit moment geldige activiteiten getoond en op tabblad 'Toon niet actueel' worden de niet geldige activiteiten getoond.

Listview

Het hoofdscherm bestaat uit de volgende velden:

Nummer

Volgnummer van de activiteit

Omschrijving

Omschrijving van de activiteit, bijv. reistijd, info- en adviesgroep

Soort contact

Omschrijving van de contactsoort

Vanaf

Begindatum geldigheid activiteit (dd-mm-jjjj)

T/m

Wanneer van toepassing: einddatum geldigheid activiteit (dd-mm-jjjj)

 

Door op het loepje te klikken gaat u naar de detailschermen. Deze bestaan uit 5 tabbladen:

- Toegestane afspraaktypes

- Toegestane behandelprogramma's

- Categorieën

- Niet declarabele financieringstypes

- Beloningsregeling

 

Het is mogelijk om een bestaande activiteit in zijn geheel te kopiëren.

Bij de invoer van het nummer en de naam van het nieuwe record wordt een voorstel gedaan:

- Nummer: dit is het eerst beschikbare nummer in de reeks, het is mogelijk deze te wijzigen in een ander niet-bestaand nummer

- Omschrijving: hier wordt de huidige naam + _KOPIE als voorstel getoond. Deze kan worden gewijzigd in een niet bestaande naam.

 

Na het doorvoeren van de kopieeractie worden de activiteit 'in zijn geheel' gekopieerd. D.w.z. inclusief de onderliggende inhoud.

 

Via de bewerkknop wordt de details van de activiteit getoond. Deze kunnen worden aangepast.

 

Het is alleen mogelijk een activiteit te verwijderen als alle onderliggende gegevens (in de tabbladen) geleegd zijn.

Bewerken

Door een activiteit te selecteren en op het pijltje te klikken kunt u meer details van de activiteit zien. Deze, en eerder genoemde velden, kunnen gewijzigd worden door op het potloodje te klikken.

Nr.

Vrij kiesbaar volgnummer

Uniek nummer, verplicht

Omschrijving

Omschrijving van de activiteit

Uniek nummer

Overige prestatie/toeslag (ZPM)

Indien de nieuwe activiteit een overige prestatie/toeslag  betreft, dient dit veld te worden aangevinkt.

Als de nieuwe activiteit van soort activiteit 'overige prestatie/toeslag ' is, wordt de checkbox van 'Achteraf registreren' inactief.

Het is niet mogelijk om de opties 'overige prestatie/toeslag ', 'audiologische verrichting', 'overig zorgproduct' en 'verpleegkundige handeling' tegelijkertijd te selecteren.

Aanvinkveld

Audiologische verrichting

Indien de nieuwe activiteit een audiologische verrichting betreft dan dient dit veld te worden aangevinkt.

Het is niet mogelijk om de opties 'overige prestatie/toeslag ', 'audiologische verrichting', 'overig zorgproduct' en 'verpleegkundige handeling' tegelijkertijd te selecteren. Bij het aanvinken van dit veld wordt het tabblad 'Koppeling activiteiten' actief zodat er sub-activiteiten aan hoofdactiviteiten gekoppeld kunnen worden.

Aanvinkveld

Overig zorgproduct (MSZ)

Indien de nieuwe activiteit een overig zorgproduct (MSZ) betreft dan dient dit veld te worden aangevinkt. Het is niet mogelijk om de opties 'overige prestatie/toeslag ', 'audiologische verrichting', 'overig zorgproduct' en 'verpleegkundige handeling' tegelijkertijd te selecteren.

Aanvinkveld

Verpleegkundige handeling (MSZ)

Indien de nieuwe activiteit een verpleegkundige handeling (MSZ) betreft dan dient dit veld te worden aangevinkt.

 Het is niet mogelijk om de opties 'overige prestatie/toeslag ', 'audiologische verrichting', 'overig zorgproduct' en 'verpleegkundige handeling' tegelijkertijd te selecteren.

Aanvinkveld

Dienstverlening

Indien aangevinkt,dan moet er een standaard verrichting ingevuld worden (standaard verrichting volwassenen, jeugd en ouderen). Als geen standaard verrichting wordt ingevoerd, verschijnt er een melding.

Indien het veld 'Dienstverlening' niet is aangevinkt, mag een afspraak niet geregistreerd worden zonder deze vooraf te plannen. Wanneer in het scherm Onderhoud activiteit de optie 'Dienstverlening' is aangevinkt kan als toegestaan afspraaktype alleen 'Overige afspraak' worden geselecteerd.

Wanneer in het scherm Onderhoud activiteit de optie 'Dienstverlening' is aangevinkt kan als standaardverrichting

alleen een verrichting van het type Dienstverlening worden ingevoerd. Hokje aanvinken wanneer het een

dienstactiviteit betreft, bijvoorbeeld advies aan andere instellingen.

Als u registreert via de planner, worden bij overige afspraken de velden afdeling en groep actief

Aanvinkveld

Stand. verr. volwassenen

Verplicht invullen verrichting die geldt voor volwassenen als apart factureren is ja, anders wanneer van toepassing

LOV

Stand. verr. jeugd

Verplicht invullen verrichting die geldt voor jeugd als apart factureren is ja, anders wanneer van toepassing

LOV

Stand. verr. ouderen

Verplicht invullen verrichting die geldt voor ouderen als apart factureren is ja, anders wanneer van toepassing

LOV

Achteraf registreren

Hokje aanvinken wanneer het een activiteit betreft die niet vooraf gepland MOET worden

Aanvinkveld

Soort contact

Lijst van contactsoorten

LOV, verplicht

Norm directe tijd (min)

Geef de norm directe tijd van de activiteit in. Deze tijd is niet bindend maar is de norm(gemiddelde) directe tijd van deze activiteit

Verplicht

Dossier hoofdstuk

Keuzelijst van hoofdstukken in het dossier. Geef hier het hoofdstuk op indien men vanuit het scherm plannen contacten, plannen systeemcontacten, systeemcontacten achteraf, registratiecontacten achteraf, deze activiteit kiest en men direct naar betreffende hoofdstuk in het dossier wil gaan(werkt alleen indien ook 'tabblad' is ingevuld)

LOV

Act. uitgenodigde cliënt vergadering

Hier kan worden vastgelegd welke verrichting moet worden toegekend aan de afspraak wanneer de client zelf aanwezig is bij de vergadering.

 

GGZ activiteit

Aanvinken indien de activiteit geregistreerd kan worden in een DBC/Basis GGZ. Indien aangevinkt wordt de tijd besteed aan de activiteit toegeschreven aan een DBC/ Basis GGZ van een patiënt. Bij de deeltijd/klinische en openstellingssessies kan men kiezen voor activiteiten van het soort 'overig'. Bij onderhoud activiteit kan men nu bij de activiteit aangeven of de activiteit dagbesteding betreft of tijdschrijven. Bij registreren van deze activiteiten in andere schermen dan in deze sessies worden deze activiteiten altijd weggeschreven in de view v_dbc_tijdschrijven ongeacht de instelling bij 'onderhoud activiteit' (tijdschrijven/dagbesteding). Alleen Basis GGZ kent geen dagbesteding.

Afhankelijk van deze instelling wordt de tijd besteedt aan deze activiteiten in de betreffende sessies weggeschreven ofwel in de view v_dbc_tijdschrijven of v_dbc_dagbesteding.

Bij Basis GGZ wordt de besteedde tijd bij deze instelling in de betreffende sessies weggeschreven in de view v_bggz_tijschrijven.

 

ZPM-consult

Hier kan bij een activiteit worden ingericht of de activiteit een ZPM-consult is en in dat geval kan vastgelegd worden of dit consult van het type 'Diagnostiek' of 'Behandeling' is.

Na aanvinken dient er minimaal één keuze te worden gemaakt. Om de keuze ongedaan te maken volstaat het om het vinkje uit te schakelen. De keuze vervalt dan. 
Indien 'Diagnostiek' wordt aangevinkt verschijnt de keuze 'Psychodiagnostiek'.

 

Psychodiagnostiek
(alleen bij ZPM-consult - Diagnostiek)

De toeslag psychodiagnostiek kan vanaf 2024 bij ZPM GGZ en ZPM FZ vastgelegd worden.

Wanneer er een agenda afspraak is geregistreerd en deze leidt tot psychodiagnostiek dan wordt automatisch een toeslag psychodiagnostiek afgeleid indien de diagnostiek afspraak 120 minuten of meer betreft.

 

ZPM dagb./vakth.

Hier kan worden ingericht of de activiteit van het type 'Dagbesteding' of 'Vaktherapie' is.

Na aanvinken dient er minimaal één keuze te worden gemaakt. Om de keuze ongedaan te maken volstaat het om het vinkje uit te schakelen. De keuze vervalt dan. 

 

Type tolk (ZPM)

Hier kan een de aanwezigheid van een 'Gebarentolk' of 'Talentolk' worden ingericht.

Na aanvinken dient er minimaal één keuze te worden gemaakt. Om de keuze ongedaan te maken volstaat het om het vinkje uit te schakelen. De keuze vervalt dan. 

 

Beoordeling acute zorg ZPM

Deze activiteit wordt gebruikt wanneer er cliënten zijn die acute zorg ontvangen en die al een zorglabel binnen budget hebben gehad.

Aanvinkveld

Indirecte tijd voor (minuten)

De indirecte tijd die vooraf gaat aan de activiteit

Verplicht

Indirecte tijd na (minuten)

De indirecte tijd die geldt na de activiteit

Verplicht

Indirecte tijd blokken

Indien deze optie staat aanvinkt, wordt de indirecte tijd geblokt in de agenda voor geplande/geregistreerde contacten / systeemcontacten.

Voorbeeld:

Het contact duurt 50 minuten, de indirecte tijd hiervan is 30 minuten, dan wordt er in de dagagenda van de medewerker 50 minuten getoond. Blokken uitgevinkt wordt de indirecte tijd niet getoond in de dagagenda: 50-30= 20 minuten

Aanvinkveld

Indirect declarabel

Als dit vinkje is aangevinkt dan kun je bij de registratie van een contact van het type 'Indirecte tijd’ een verrichting registreren. Als het vinkje niet is aangevinkt zie je het veld verrichting niet in de planner bij een contact van type ‘Indirecte tijd'

Aanvinkveld

ZZP categorie

Dropdown menu met vaste waarden: Woonzorg, Dagbesteding, Behandelaars, en ´leeg´ (= geen ZZP-categorie). Geef aan tot welke ZZP-categorie de activiteit gerekend moet worden. Default waarde is 'leeg'.

Zie ook Onderhoud ZZP codes en Overzicht ZZP's (Rapport voorcalculatie ZZP en Rapport nacalculatie ZZP)

 Dropdown Menu

Waarschuwen cliënt (SMS)

Ja = indien deze activiteit wordt geboekt wordt de cliënt herinnerd middels SMS mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

Systeem is ingericht voor SMS functionaliteit, zie Onderhoud organisatie

Bij cliëntgegevens staat 'SMS ontvangen' op Ja

Nee = er worden standaard geen SMS-jes verstuurd bij deze activiteit. De behandelaar kan dit bij het contact zelf nog wijzigen in bv. tabblad details van gepland contact

Verplicht

Waarschuwen voor

De termijn waarvoor het SMS'je verstuurd dient te worden aan de cliënt, deze termijn is bij een contact aan te passen.

Standaard wordt voor een nieuwe activiteit de waarde acti_waarschuwen_klient_voor uit default waarden opgehaald

LOV, verplicht

Startdatum

Ingangsdatum voor de activiteit

Verplicht

Einddatum

Beëindigingsdatum van de activiteit

 

Bevestiging vragen bij 0 ind. tijd

Indien indirecte tijd voor en na 0 is dan verschijnt dit veld. Indien dit wordt aangevinkt wordt er bij de registratie van een afspraak de vraag gesteld 'Er is geen indirecte tijd, weet u zeker dat u wilt registeren?' Default is het antwoord dan 'J'

 

Vervoer

Indien bij de activiteit een toeslag vervoer uitgedeeld mag worden dient dit veld te worden aangevinkt. In de agenda zal dan op cliëntniveau het vervoersicoontje zichtbaar worden (pas na opslaan afspraak).

Aanvinkveld

Tabbladen

Door op het loepje te klikken gaat u naar de detailschermen. Deze bestaan uit 5 tabbladen:

1. Toegestane afspraaktypes

 

Hier geef je d.m.v. het verplaatsen tussen de vakken aan bij welke afspraaktypes de activiteit geldig is

2. Toegestane behandelprogramma's

Hier geef je d.m.v. het verplaatsen tussen de vakken aan bij welke behandelprogramma's deze activiteit geldig is

3. Categorieën

Via dit scherm kunnen activiteiten ingedeeld worden in categorieën. Deze categorie indeling wordt op dit moment alleen gebruikt in standaard USER BI modules. Indien een activiteit gekoppeld wordt aan een categorie die gekoppeld is aan hetzelfde kenmerk als een andere categorie die al gekoppeld is, dan is dat niet toegestaan

4. Niet declarabele financieringstypes

Hier geef je d.m.v. het verplaatsen tussen de vakken aan bij welke financieringstypes de activiteit (niet) declarabel is

5. Beloningsregeling

 

Wanneer een begindatum is ingevuld betekent dat er sprake is van een beloningsregeling. Als de beginddatum is ingevuld moet ook een einddatum worden ingevuld. De ingevoerde periodes mogen niet overlappen. Bij wijziging van de begindatum wordt gecontroleerd of de activiteit eerder gebruikt is in het kader van een beloningsregeling. Wanneer dat het geval is volgt de melding 'U kunt de begindatum alleen wijzigen in een datum die niet groter is dan de eerste datum (dd-mm-jjjjj) waarop deze activiteit in een beloningsregeling gebruikt wordt'.

Bij wijziging van de einddatum wordt gecontroleerd of de activiteit later gebruikt is in het kader van een beloningsregeling. Wanneer dat geval is volgt de melding 'U kunt de einddatum alleen wijzigen in een datum die niet kleiner is dan de laatste datum (dd-mm-jjjjj) waarop deze activiteit in een beloningsregeling gebruikt wordt'.

Wanneer een periode verwijderd wordt, wordt gecontroleerd of er in deze periode een beloningsregeling aan dit behandelprogramma is gekoppeld. Wanneer dat het geval is volgt de melding 'De activiteit is in deze periode gebruikt in een beloningsregeling. Het record mag daarom niet verwijderd worden'

- Klik hier voor handleiding Beloningsregeling -

6. Koppeling activiteiten

Hier is het mogelijk om activiteiten aan sub-activiteiten te koppelen. Dit moet er voor zorgen dat de sub-activiteiten in het agenda scherm te kiezen zijn als audiologische verrichtingen onder een (hoofd)activiteit waar deze aan gekoppeld zijn.

In Onderhoud activiteit wordt aangegeven of het een Audiologische verrichting betreft.

Activiteiten

Als u een nieuwe activiteit heeft aangemaakt zijn er nog geen afspraaktypes en behandelprogramma's toegekend.
NB: Voor het kiezen van een standaard verrichting moet de codetabel verrichting zijn ingevuld.

De term activiteit wordt veelvuldig gebruikt in USER. Hij wordt gebruikt in de urenregistratie, bij het inplannen van werkzaamheden in de agenda, bij het inplannen van een contact, preventiecontact etc.

Cliëntgebonden activiteiten vinden plaats in het kader van een behandelprogramma. Een behandelprogramma is een reeks van activiteiten die samen een specifieke behandeling vormen waardoor bepaalde (vooraf gestelde) doel(en) binnen een bepaald tijdsbestek gerealiseerd kunnen worden. Voorbeelden van behandelprogramma's zijn:

  1. Intake/screening
  2. Diagnostiek klinisch met methadon
  3. Diagnostiek poli/ambulant
  4. Deeltijdbehandeling
  5. Langdurende behandeling individueel
  6. Wachtlijstgroep
  7. Sociaal maatschappelijke zorg
  8. Spoedhulp
  9. Begeleid wonen

Een deel van de activiteiten is declarabel. Om activiteiten te kunnen declareren gebruikt USER® een andere entiteit namelijk 'verrichting'. Soms is de omschrijving van een activiteit gelijk aan de omschrijving van een verrichting. Aan de hand van voorbeelden wordt dit duidelijk.

Relatie activiteit - verrichting

Verrichtingen zijn één of meerdere activiteiten die een product vormen en meestal bij een financier gedeclareerd kunnen worden. Aan een verrichting kan een tarief worden gehangen.

Een activiteit kan zijn: intakegesprek
Activiteit: 1
Activiteitsomschrijving: intakegesprek

Een bijbehorende verrichting zou kunnen zijn: intake
Verrichting: G2
Verrichtingsomschrijving: intake face to face

In bovenstaand voorbeeld lopen de activiteit en verrichting één op één. In het activiteitenscherm kan dan ook direct een default verrichting (standaardverrichting) worden vastgelegd.
Bovenstaande eenvoudige indeling zou van toepassing kunnen zijn op een instelling die uitsluitend ambulant werk verricht.
Voor een instelling, die zowel klinische als ambulante/poliklinische activiteiten uitvoert, ligt het iets gecompliceerder.

De activiteit kan hetzelfde zijn: intakegesprek
Activiteit: 1
Activiteitsomschrijving: intakegesprek

Een bijbehorende verrichting zou kunnen zijn:
Verrichting: G2
Verrichtingsomschrijving: intake face to face ambulant

Op eenzelfde afdeling/groep kan sprake zijn van dezelfde activiteit (intakegesprek), echter er wordt pas achteraf bepaald of deze activiteit gedeclareerd wordt bij het zorgkantoor (AWBZ) of bij de gemeente. Dit kan afhankelijk zijn van het te volgen traject of de gemaakte afspraken met de financiers (gemeente en/of zorgkantoor). Een medewerker moet duidelijk geïnstrueerd worden welke verrichting hij/zij declareert.

Het wordt eenvoudiger als poliklinische en ambulante contacten op verschillende afdelingen plaatsvinden. U kunt namelijk per afdeling/groep aangeven welke verrichtingen toegestaan zijn en wie de financier is.

Stel u heeft twee afdelingen:

  1. Afdeling 1: ambulante intakes, locatie Walhofstraat 44 in Arnhem
  2. Afdeling 2: poliklinische intakes, locatie Groningersingel 1 in Arnhem

U definieert nu het volgende bij activiteit en verrichting:
De activiteit kan hetzelfde zijn: intakegesprek
Activiteit: 1
Activiteitsomschrijving: intakegesprek

Bijbehorende verrichtingen zouden kunnen zijn:
Verrichting: F2
Verrichtingsomschrijving: intake face to face poli
Verrichting: G2
Verrichtingsomschrijving: intake face to face ambulant

Bij afdeling/groep definieert u het volgende:

  1. Afdeling: 1
    Omschrijving: afdeling ambulante intakes, locatie Walhofstraat 44 in Arnhem
    Groep: 0
    Omschrijving groep: individuele intakes, locatie Walhofstraat 44 in Arnhem
    Mogelijke verrichting: G2 (uiteraard zijn meer verrichtingen mogelijk)
    Geldig van: 01-01-2008
    Geldig t/m: 31-12-2008
    Financier: Gemeente Arnhem
  2. Afdeling: 2
    Omschrijving: afdeling poliklinische intakes, locatie Groningersingel 1 in Arnhem
    Mogelijke verrichting: F2 (uiteraard zijn meer verrichtingen mogelijk)
    Geldig van: 01-01-2008
    Geldig t/m: 31-12-2008
    Financier: Zorgkantoor Menzis

Omdat per afdeling/groep een andere financier benoemd kan worden, is het dus mogelijk eenzelfde verrichting aan verschillende financiers te declareren MITS HET TARIEF GELIJK IS.

  1. Afdeling: 3
    Omschrijving: afdeling ambulante intakes, locatie Rozenstraat 4 in Groenlo
    Groep: 0
    Omschrijving groep: individuele intakes, locatie Rozenstraat 4 in Groenlo
    Mogelijke verrichting: G2 (uiteraard zijn meer verrichtingen mogelijk)
    Geldig van: 01-01-2008
    Geldig t/m: 31-12-2008
    Financier: Gemeente Groenlo

Bovenstaande voorbeelden zijn activiteiten en verrichtingen op het gebied van contacten. Voorbeelden van verrichtingen en activiteiten van inloopcentra en straathoekwerk zijn:

Een inloopcentrum kan als volgt gedefinieerd worden:

Er wordt een afdeling/groep aangemaakt. Dit is in principe de locatie waar het inloopcentrum zich bevindt. Vervolgens wordt de toegestane verrichting ingevoerd, bijvoorbeeld: 100 openstelling dagdeel huiskamer X.

Vervolgens kan nu per dag een agenda worden aangemaakt, bijvoorbeeld:

  1. Maandag van 08.30 uur t/m 12.00 uur
  2. Dinsdag van 12.00 t/m 16.00 uur

Vervolgens kan per dag worden opgegeven welke medewerkers het inloopcentrum bezetten en welke activiteiten hier uitgevoerd worden. Activiteiten zijn bijvoorbeeld: koffiebar, spuitomruil, etc. Nu wordt voor een bepaalde periode de agenda gevuld van de desbetreffende medewerkers. Tenminste één medewerker dient de registratie te voeren en gestelde vragen te beantwoorden. De verrichting kan nu gedeclareerd worden bij de gemeente.


Info

Bedrijfsregels en rollen

Zie bedrijfsregels en rollen


    • Related Articles

    • Functie-activiteit

      Functie activiteit Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Behandeling/traject - Functie-activiteit. Er mag/mogen afwijkende activiteit(en) voor dezelfde cliënt bij verschillende medewerkers binnen 1 afspraak gepland/geregistreerd worden ...
    • Onderhoud DBC (zorg)activiteit/functie

      Onderhoud DBC (zorg)activiteit/functie Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Behandeling/traject - Onderhoud DBC (zorg)activiteit/functie. In dit scherm is het mogelijk om voor de MSR declaratie vast te leggen welke activiteit en ...
    • Onderhoud behandelprogramma

      Onderhoud behandelprogramma Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Behandeling/traject - Onderhoud behandelprogramma. In USER® komt u de term behandelprogramma veel tegen. Een behandelprogramma is een reeks van activiteiten die samen ...
    • Planner

      Planner De planner bestaat uit een aantal hoofdonderdelen, die afhankelijk van het type afspraak, zichtbaar zijn: Afspraak: o.a. informatie over het type afspraak, de activiteit en de afdeling/groep wordt hier vastgelegd. Cliënten: de cliënten die ...
    • Default waarden

      Default waarden Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Organisatie - Default waarden. In dit scherm kunnen de default waarden voor velden worden ingevuld. De velden waarvoor default waarden kunnen worden vastgelegd zijn door de ...