Introductie
Dit artikel is een naslagwerk voor de onderdelen die uitgelegd zijn tijdens de applicatiebeheer training van InTouch. Tijdens de training hebben we enerzijds tijd besteed aan de voorkant van InTouch en een aantal belangrijke concepten als de topnavigatie, slicers, KPI dashboards en Power BI rapporten. En anderzijds aan de achterkant van InTouch; de plek waar je pagina's, KPI's, en KPI datasets aanmaakt en waar je de toegang van rollen tot pagina's regelt.
Dit artikel focust zich op de achterkant van InTouch en aan de hand van een casus gaan we aan de slag. Als beheerder van InTouch ben je met de HR afdeling van jouw zorgorganisatie tot het ontwerp van een nieuwe KPI gekomen. Aan jou nu de taak om deze KPI op een KPI dashboard aan medewerkers met de rol HR-adviseur te presenteren.
Tip: Aan de rechterkant van je scherm vind je de inhoudsopgave van dit artikel (- Op deze pagina).
Let op: het betreft hier een generiek artikel; dat wil zeggen dat de inrichting van InTouch voor jouw organisatie kan afwijken. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de consultant in het project of met de support afdeling van SDB Analytics.
Technisch gezien komt het volgende aan bod in dit artikel:
- Bouw een KPI dashboard pagina
- Bouw een KPI tegel
- Bouw een Power BI rapport pagina
- Geef rol HR-adviseur toegang
De rol "Model Gebruiker"
Om aan de slag te gaan wissel je naar de rol Model Gebruiker. Je wisselt van rol door rechts bovenin je scherm op het poppetje te klikken en vervolgens met je muis over Rol: [...] te gaan en de rol van Model Gebruiker te kiezen.
Dit geeft je de volgende Topnavigatie:
Onder elk van deze knoppen zijn meerdere knoppen beschikbaar. De opbouw is als volgt:
Je zult een aantal van deze pagina's vaker gebruiken dan andere. In de uitwerking van de casus refereren we naar de pagina's zoals ze hierboven genoemd staan.
Analytisch pad: KPI dashboard > KPI tegel > Power BI rapport
De samenhang tussen een KPI dashboard, KPI-tegel en een Power BI rapport staat in onderstaande plaat visueel weergegeven:
Deze plaat kun je als naslagwerk gebruiken bij het vervolg van deze casus.
Casus
Als beheerder van InTouch ben je met de HR afdeling van jouw zorgorganisatie tot het ontwerp van een nieuwe KPI gekomen. Aan jou nu de taak om deze KPI op een KPI dashboard aan medewerkers met de rol HR-adviseur te presenteren.
De huidige situatie is als volgt: in de topnavigatie bestaat een Dashboard Personeel. Dit dashboard bevat al een hoop KPI's. Wij willen een specifiek KPI dashboard bouwen genaamd Dashboard HR (adviseur) met daarop een selectie van een aantal al bestaande KPI's en één nieuwe KPI met een doorklik naar een nieuw rapport. Dit nieuwe dashboard is alleen toegankelijk voor de rol HR-adviseur.
Casus: bouw een KPI dashboard pagina
Een KPI dashboard is een Pagina (als onderdeel van een Pagina Groep) met een specifieke Pagina Indeling: een presentatie van KPI tegels. De pagina indeling verwijst naar een (KPI) Dataset waaraan losse KPI's zijn toegevoegd, de zogenaamde Dataset Definitie.
Wat ga je doen?
Bouw een nieuwe Pagina Dashboard HR (adviseur) in de bestaande Topnavigatie Pagina Groep.
Tip: dupliceer het tabblad in je browser en zorg dat je het ene blad bekijkt met de rol van Beheerder en het andere met de rol van Model Gebruiker. Je kunt dan direct je aanpassingen op het Beheerder-tabblad ziet na een refresh.
Een Pagina bouwen
Navigeer naar Pagina > Pagina. Klik links onder de Pagina slicer op Topnavigatie. Dit zorgt voor een selectie van de huidige pagina's in deze groep.
Begin bovenaan met een nieuwe regel en vul deze als volgt:
PageGroup: Topnavigatie
- PageType: Sectiepagina
- PageTemplate: Indeling P02 - 2 rijen
- MasterPage: Header2SidePage
- Icoon/Icoon: kies een icoon. (dit is nu nog dubbel en het plaatje overruled tekst)
- Kleur/Kleur: kies een tekstuele kleur (dit is nu nog dubbel en de tekst overruled plaatje) startend met Bedrijfskleur_ om deze binnen het palet van de ingestelde huisstijl te laten vallen
- PaginaCode: KPIHR_TST (kies een unieke code, er is soms gekozen voor conventie. Bv. starten met KPI voor een KPI dashboard)
- PaginaNaam: Dashboard HR (adviseur)
- PaginaOmschrijving: Dit betreft een KPI dashboard specifiek voor de HR adviseurs met een drietal KPI's
- Actief: [x]
- PaginaSortering: kies hier en getal waarmee je bepaalt op welk volgorde deze pagina getoond moet worden, bv.
- PlaatsOpTop: [ ] (leeg)
- Kenmerklabel: laat leeg voor nu, hier bepalen we laten welke rol deze pagina mag bekijken
Klik vervolgen op dit icoon om je gevulde kolommen op te slaan (rechts boven):
De door jou gevulde regel is vervolgens ingecheckt: de tekst is lichtgrijs en je kunt nu niets meer wijzigen. Zie dit
artikel over het uit- en inchecken van regels in InTouch.
Resultaat
Een nieuwe knop in de topnavigatie:
Variaties en tips
Je kunt op een aantal punten variëren in hoe je pagina eruit komt te zien. Hieronder een toelichting:
PageTemplate: dit betreft diverse (KPI) indelingen waar je uit kan kiezen:
- Indeling P02 – 2 rijen: KPI’s van links naar rechts in twee rijen
- Indeling P10 – 4 kolom: KPI's in vier kolommen
- Indeling P15 – 5 kolom: KPI's in vijf kolommen
- Indeling P11 - 2-8-2 kolom 3 rij: vaak gebruikt voor de indeling van een Welkomstpagina
- MasterPage: hier bepaal je hoe de pagina is opgebouwd inclusief de topnavigatie, slicers en het snelmenu. Dit zijn een aantal varianten:
- Header2SidePage
- Gebruik voor KPI dashboard: slicers links & snelmenu met rapport pagina’s en favorieten rechts
- Kan ook voor pagina met een Power BI rapport om verticaal scrollen te vermijden
- HeaderLeftSidePage
- Ideaal voor een Power BI rapport met slicers op links (zorgt in enkele gevallen wel voor dubbel verticaal scrollen, bug is bekend)
- HeaderPage
- Resulteert in alleen een topnavigatie; zonder pagina elementen links en rechts
- Kun je gebruiker voor de weergave van een Power BI rapport zonder InTouch slicers
- HeaderRightSidePage
- De InTouch slicers komen rechts in beeld
- PaginaSortering: dit luistert nauw, je kunt namelijk ook een sortering aan een Pagina Groep toekennen. Hoe het werkt: InTouch kijkt eerst naar Pagina Groep sortering nummer, dan pas de pagina sortering binnen de groep.
- Belangrijk voor de startpagina: InTouch opent op de laagste sortering(scombinatie).
- PlaatsOpTop: zet het kruisje bij een pagina die hoort bij een Pagina Groep die niet als geheel op de topnavigatie getoond wordt, om toch deze ene pagina in de Topnavigatie te tonen
Pagina Groep
Pagina’s zijn onderverdeeld in Pagina Groepen. Bijvoorbeeld: topnavigatie, rapportages (verzameling pagina’s met PBI rapport diverse thema’s), financieel (verzameling pagina’s met PBI rapport voor thema financieel), personeel (idem), maatwerk rapportages (verzameling pagina’s met maatwerk PBI rapport diverse thema’s) etc. De indeling van deze groepen verschilt per zorgorganisatie. In deze casus gaan we uit van een al bestaande Pagina Groep (Topnavigatie).
Het staat je als beheerder vrij om zelf een Pagina Groep aan te maken. Kijk vooral af bij een al bestaande groep en zorg voor een unieke PaginaGroepCode en een goed leesbare naam van de groep. Je ziet de naam van een groep terug als je deze in de topnavigatie zou tonen of als er pagina’s uit de groep in het snelmenu getoond worden.
Pagina Indeling toevoegen
Een Pagina zonder Pagina Indeling is leeg. In het geval van deze casus willen we een set van KPI tegels presenteren. We moeten de pagina indeling hiervoor laten verwijzen naar een Dataset. Voor nu presenteren we eerst een bestaande Dataset (met al ingerichte Dataset Definitie), om deze later aan te passen op moment dat we de nieuwe KPI gebouwd hebben.
Navigeer naar Pagina > Pagina Indeling. Klik links onder de Pagina slicer op Dashboard HR (adviseur).
Begin met een nieuwe regel en vul deze als volgt:
- Page: door de klik op Dashboard HR (adviseur) is deze al gevuld
- PageSection: PaginaSectie01
- ViewTemplate: Status Trend Vierkant Icon XL
- DataSet: kies hier een bestaande KPI dataset met 'personeel' of 'hr' in de naam
- TrendType: Begin jaar t/m huidige periode
- OutputType: niet van toepassing
- KleurStyle: wit met score accent
- Icoon/Icoon: kies een tekstueel icoon (dit is nu nog dubbel en het tekst overruled plaatje - precies andersom dan bij de Pagina)
- ConnectedConnectedDataSet: 01 – Realisatie & Doel
- ConnectedConnectedPageSection: Niet van toepassing
- BehaviorOnClick: Niet van toepassing
- VasteHoogte: 0
- Tonen [x]
- LegeKPITonen: [x]
- TitelTonen: [x]
- TitelIcoonTonen: [x]
- AlternatieveTitel: Dashboard HR
Klik vervolgen op dit icoon om je gevulde kolommen op te slaan (rechts boven):
De door jou gevulde regel is vervolgens ingecheckt: de tekst is lichtgrijs en je kunt nu niets meer wijzigen. Zie dit
artikel over het uit- en inchecken van regels in InTouch.
Resultaat
Een Pagina met een gevulde Pagina Indeling:
Variaties en tips
Zoals je merkt valt er veel te configureren aan een Pagina Indeling voor een KPI Dashboard. Bovenstaande is vaak de basis en hieronder staan nog een aantal variaties en tips toegelicht. Je kunt hierover ook altijd met SDB Analytics support contact opnemen om zien of we in jouw wensen kunnen voorzien.
PageSection: de pagina is opgebouwd in “secties”, hoeveel secties dit kunnen zijn is afhankelijk van de gekozen PageTemplate van je pagina. Je begint altijd met PaginaSectie01. Je gebruikt meerdere secties bij bijvoorbeeld een YTD weergave in de twee rijd of bij een PageTemplate indeling met meerdere kolommen of bij een indeling op een Welkomstpagina met kolommen en een middendeel
- ViewTemplate: je kunt hierin varieren in hoe de visuele weergave van je KPI moet zijn. Alle mogelijkheden vind je in de groep “KPI”; bv. Status Icoon Tegel XL of Status Trend Vierkant Icon XL
- TrendType: als je kiest voor een ViewTemplate met een Trend moet je deze invullen. Veel gebruikt: 12 maanden en begin jaar t/m huidige periode. Als je een ViewTemplate gebruikt zonder Trend kies je Niet van toepassing
- ConnectedConnectedDataSet: als je kiest voor een ViewTemplate met een Trend moet je deze invullen. Je kiest een Grafiek dataset, vaak gebruikt: 00 – Realisatie t/m 03 - Realisatie, doel & vorig jaar
- ConnectedConnectedPageSection: hier volgt een apart kennisbank artikel voor. Dit gaat over het inrichten van een popupsectie.
- BehaviorOnClick: hier volgt een apart kennisbank artikel voor. Dit gaat over het inrichten van een popupsectie.
- Commentaar: hier volgt een apart kennisbank artikel voor. Dit gaat over de mogelijkheid voor het noteren van commentaar op een Pagina.
Casus: bouw een KPI tegel
[...]
Casus: bouw een Power BI rapport pagina
[...]
Casus: Geef rol HR-adviseur toegang
[...]
Tips
- Bouw en test op ACC/DEV en bouw daarna pas op PRD
- "Kopiëren met kinderen"
Laatste update van dit artikel: januari 2025